Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Britt Parsberg Jakobsen
|
|
Hold
|
2025 sa/05 (05 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet 2025: Bandekriminalitet
INDHOLD OG MATERIALE:
Definition af bande, kriminalitet samt omfang og udviklingen i bandekriminalitet
- Bander og rockere i tal, Det Kriminalpræventive Råd, https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/bander/bander-i-tal
Bourdieus og Honneths teori som forklaring på hvorfor nogen bliver bandekriminel:
- ”Fra drengestreger til bandekrig”, side 62-64
- ”Den usynlige tråd” Rockwool Fonden, https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU&t=20s
- ”Risiko- og beskyttende faktorer”, https://dkr.dk/flere-/kriminalitet-og-forebyggelse/risiko-og-beskyttende-faktorer
- “Kriminelt: Farvel til bandelivet”, DR1
- ”Fra drengestreger til bandekrig”, side 53-57
- ”DEBAT: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed”, Politiken, 20.08.2022
Straf, retfærdig og nyttigstraf samt regeringens bandepakke
- ”Her er regeringens nye bandepakke, der skal gøre livet surt for kriminelle”, Altinget.dk, 12.092023
- ”Banderne forstår ikke hårdt mod hårdt. Kig i stedet på de præventive løsninger, siger ekspert”, Information, 13.09.2023
Partiernes ideologi, mærkesager og holdning til straf:
- "Luk samfundet op", side 110-115
- Partiernes forskellige holdninger,
Teori om flow og neostammer som forklaring på, hvorfor nogen bliver bandekriminelle
- ”Fra drengestreger til bandekrig”, side 57-61
- Rollemodeller og beboere med vold og kriminalitet i Vollsmose, https://www.youtube.com/watch?v=iLd7UC7VA-8
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70720079415",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70720079415",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70720079415"
}