Holdet 07 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Britt Parsberg Jakobsen
Hold 2025 sa/07 (07 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet 2025: Bandekriminalitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet 2025: Bandekriminalitet

INDHOLD OG MATERIALE:


Definition af bande, kriminalitet samt omfang og udviklingen i bandekriminalitet
- Bander og rockere i tal, Det Kriminalpræventive Råd, https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/bander/bander-i-tal


Bourdieus og Honneths teori som forklaring på hvorfor nogen bliver bandekriminel:
- ”Fra drengestreger til bandekrig”, side 62-64
- ”Den usynlige tråd” Rockwool Fonden, https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU&t=20s
- ”Risiko- og beskyttende faktorer”, https://dkr.dk/flere-/kriminalitet-og-forebyggelse/risiko-og-beskyttende-faktorer
- “Kriminelt: Farvel til bandelivet”, DR1
- ”Fra drengestreger til bandekrig”, side 53-57
- ”DEBAT: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed”, Politiken, 20.08.2022


Straf, retfærdig og nyttigstraf samt regeringens bandepakke
- ”Her er regeringens nye bandepakke, der skal gøre livet surt for kriminelle”, Altinget.dk, 12.092023  
- ”Banderne forstår ikke hårdt mod hårdt. Kig i stedet på de præventive løsninger, siger ekspert”, Information, 13.09.2023


Partiernes ideologi, mærkesager og holdning til straf:
- "Luk samfundet op", side 110-115
- Partiernes forskellige holdninger,


Teori om flow og neostammer som forklaring på, hvorfor nogen bliver bandekriminelle
- ”Fra drengestreger til bandekrig”, side 57-61
- Rollemodeller og beboere med vold og kriminalitet i Vollsmose, https://www.youtube.com/watch?v=iLd7UC7VA-8


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer