Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Ordrup Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Morten Hauge
|
|
Hold
|
2025 sa/09 (09 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Bandekriminalitet
Grundforløb: Bandekriminalitet (forløbet var en del af jeres grundforløb, men indgår som en del af pensum i samfundsfag i Studieretningsforløbet)
Problemstillinger/fokuspunkter
- Begrebsdefinition: Hvad er kriminalitet og bandekriminalitet?
- Empiri: Hvor stort er omfanget - og hvor meget fylder bandekriminalitet?
- Teorier og forklaringer: Hvorfor bliver man bandekriminel? (Bourdieu og Honneth)
- Strafferationaler: Hvorfor (og hvordan) straffer samfundet de kriminelle? Hvordan straffes bandekriminelle?
- Politiske holdninger: Hvordan ser de forskellige partier på spørgsmålet om forebyggelse og straf?
- Hvordan kan vi forstå virkningen af kriminalitetsforebyggende initiativer teoretisk? Casebaseret brug af teori.
- Introduktion til samfundsfagets hovedområder, empiriformer og metoder
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Bjørnstrup, Matthiesen, Skov: Fra drengestreger til bandekrig. Forlaget Columbus, 2017 side 53-64
Luk Samfundet op (4. udgave – blå) side110-115
Supplerende stof:
Diverse artikler, dokumentarfilm, oplæg og statistisk materiale
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære hold 9. Velkommen til samfundsfag i gymnasiet. Jeg glæder mig til at møde jer! Ingen lektie til i dag. Mvh Morten
-
Fedt at møde jer i går, hold 9. Ingen samf-lektie til i dag, men vær forberedt på at I skal læse noget tekst på timen.
-
Bandekriminalitet 2025 Modul 1
-
Fra drengestreger til bandekrig, s. 62-64.pdf
-
Gruppe 1
-
GF9 Bandekriminalitet 2025 Modul 1
-
Lektie: Læs teksten om Bourdieu færdig (I begyndte i tirsdags i sidste uge - teksten ligger som pdf-fil på denne lektion). Lav derefter chat-øvelsen nedenfor, og kopier hele samtalen og indsæt den i elevfeedback. Svar på mindst 5 spørgsmål.
-
Fra drengestreger til Bandekriminalitet, s. 62-64.pdf
-
GF9 Bandekriminalitet 2025 Modul 2
-
Bjørnstrup, Matthiesen, Skov: Fra drengestreger til bandekrig. Forlaget Columbus, 2017.; sider: 53-64
-
Fra drengestreger til bandekrig. Kap. 4. s. 53-57.pdf
-
Lektien: Læs s. 53-57 (se pdf'en). Lektien handler om, hvor vigtigt det er at få "anerkendelse" når man er et ungt menneske - og hvad "anerkendelse" er. Teoretikeren Axel Honneth mener at der findes 3 forskellige former for anerkendelse.
-
Som en del af undervisningen i samfundsfag i gymnasiet vil jeg gerne føre en samtale med dig om, hvordan Axel Honneths teori om anerkendelse skal forstås. Jeg vil helt konkret gerne tale om anerkendelse i privatssfæren, retslig anerkendelse og social
-
GF9 Bandekriminalitet 2025 modul 3
-
Lektie: Læs den vedhæftede artikel, som er skrevet af Haidar Ansari. Når du læser den, så fokusér på hvilke årsager og forklaringer Ansari peger på, når han forklarer hvorfor han blev kriminel.
-
Artikel. Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt men af min egen uformåenhed.pdf
-
Ingen lektie til samfundsfag i dag.
-
GF9 Bandekriminalitet 2025 Modul 4
-
Hej GF9. Det er længe siden vi har haft samfundsfag. Vi starter i dag med lige at vende oplægget med Jan Mansour for 2 uger siden. Fokus i dagens timer er derudover ideologierne og deres syn på kriminalitet.
-
Luk samfundet op - de tre klassiske ideologier.pdf
-
Brøndum & Hansen: Luk samfundet op, 3.udgave. Forlaget Columbus; sider: 110-115
-
GF9 Bandekriminalitet 2025 modul 5
-
21 ideologiske udsagn - løsning.docx
-
I dag skal I færdiggøre jeres fremlæggelser og øve præsentationen. Alle grupper skal være klar til at fremlægge tirsdag morgen.
-
Fremlæggelser (alle grupper)
-
Test: Hvor er dine politiske placering?
-
Fra drengestreger til bandekrig. Kap. 4. s. 57-61.pdf
-
Hej GF9. Vi er nået til afslutningen på grundforløbet om bandekriminalitet!
-
GF9 Bandekriminalitet modul 7
-
Ingen mødepligt i dag (vi er en time i overskud). Husk at deadline for video er i aften kl. 20. Brug evt. denne time på at blive færdig. Jeg er på lærerværelset kl. 14.20, hvis I har brug for hjælp/vejledning.
-
Lektie: Forbered dig på at der i dag er en prøve i vores grundforløb. Kig slides fra forløbet grundigt igennem. Prøven er UDEN hjælpemidler - hverken noter eller computer. HUSK BLYANT/KUGLEPEN - prøven er i hånden.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70720080002",
"T": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70720080002",
"H": "/lectio/22/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70720080002"
}