Holdet 02 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Ordrup Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Charlotte Göricke, Karsten Hansen, Naja Thunberg Svendsen, Rasmus Herløv Jørgensen
Hold 2025 nv/02 (02 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 naturvidenskabeligt grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 naturvidenskabeligt grundforløb

Forløbsbeskrivelse 2025

Naturvidenskab har bidraget med nogle af de vigtigste fremskridt i menneskets historie og naturvidenskaben spiller en helt afgørende rolle i dagens samfund. I Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV) er der fokus på aktuelle og spændende hjørner af det naturvidenskabelige felt, hvor de fire fag kemi, fysik, biologi og naturgeografi er repræsenteret. I NV-forløbet arbejdes bl.a. med aktuelle emner som klimaforandringer, energiproduktion, diabetes og kemi i fødevarer.  

I NV er de naturvidenskabelige metoder og tankegange i højsædet, og forløbet er bygget op således at eleverne både får indblik i de fire fags forskelligheder og får egne praktiske erfaringer med naturvidenskabelige undersøgelser med metoder og refleksioner, der går på tværs af de indgående fag.  

Efter NV-forløbet skal eleverne kunne:   

- formulere og teste enkle hypoteser    
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed  
- indsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer   
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger 
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer   
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.    
- Definere og anvende følgende centrale metodiske begreber: Kvalitative og kvantitative data, hypoteser, variabelkontrol, feltarbejde, laboratoriearbejde, afhængig og uafhængig variabel, fejlkilder, måleusikkerhed, lineær regression 

Fysik: 
Eleverne har arbejdet med emnet solceller.  

- Forsøg med data om undersøgelse af forskellige sammenhænge mellem variable størrelser, med fokus på at indsamle, systematisere og behandle data herunder at kunne fortolke konstanternes betydning ved lineær regression og at formidle eksperimentet til en målgruppe .
- Hovedeksperimentet om solceller med undersøgelse af sammenhængen mellem det belyste areal og den spændingsforskel en solcelle genererer, samt undersøgelse af hvad der påvirker spændingsforskellen ved en selvvalgt variabel. I denne undersøgelse er der fokus på at få alle de relevante metodiske NV-begreber i anvendelse, med specielt fokus på variabelkontrol i anden del.  

- Eksperiment med fokus på at finde nyttevirkningen af en solcelle

Efter arbejdet med disse forsøg i fysik, forventes eleverne at kunne definere og anvende følgende fagbegreber:  effekt, nyttevirkning, spænding, strømstyrke, lysintensitet, energi, energiomdannelse, strålingsenergi, elektrisk energi. 


Kemi:  
Eleverne har arbejdet med emnet “Er der kemi i fødevarer?”, hvor der har været særligt fokus på farvestoffer og surhedsgraden af forskellige fødevarer. 

Praktisk arbejde og metodisk fokus:  
- Smager det surt? Her med fokus på at opstille hypoteser og have styr på måleusikkerhed ved forskellige instrumenter.  
- Ekstraktion af farvestof med fokus på forsøgsdesign og variabelkontrol. 
- Hovedeksperiment: Farvestofindhold i sodavand med fokus på at indsamle, systematisere og behandle data, hvor der anvendes og fortolkes på lineære sammenhænge    

Efter arbejdet med disse forsøg i kemi, forventes eleverne at kunne definere og anvende følgende fagbegreber: polaritet, pH-værdi, grænseværdier, spektrofotometri, standardkurve, absorbans.  
  
Biologi: 
Eleverne har arbejdet med temaet kulhydrater i kosten, og hvordan kulhydrater omsættes og optages i blodet. Problemstillinger angående diabetes er berørt. 

Praktisk arbejde og metodisk fokus: 
- Smag på forskellige typer af kulhydrat med fokus på kvalitative data 
- Spyamylase forsøg – nedbrydning af amylose med fokus på både kvalitative og kvantitative data. 
- Hovedeksperiment: Blodsukkermålinger på forskellige læskedrikke med særlig fokus på indholdet af kulhydrat og kulhydraternes optagelse i blodet. Fokus på at planlægge, gennemføre, indsamling og databehandling af kvantitative data. 

Efter arbejdet med disse forsøg i biologi, forventes eleverne at kunne definere og anvende følgende fagbegreber: Mono-, di- og polysakkarider, blodglukose, regulering af blodsukker herunder insulin, enzymers betydning for fordøjelse af kulhydrater. 

Naturgeografi:  
Eleverne har arbejdet med, hvad der påvirker temperaturen på en given lokation samt strålingsbalancen og drivhuseffekten i en kontekst af udfordringer med global opvarmning.  

Praktisk arbejde og metodisk fokus: 
- Undersøgelse af albedoværdier for hhv. lyse og mørke fliser med fokus på variable.
- Hovedeksperiment: Feltarbejde med undersøgelser af strålingsbalance for en udvalgt overflade i Ordrup Park. Målinger af indstråling og udstråling på forskellige tidspunkter og sammenligning af disse. Fokus heri var kvalitative og kvantitative data, fejlkilder, variabelkontrol, databehandling og kobling mellem teori og empiri. 

Efter arbejdet med disse forsøg i naturgeografi, forventes eleverne at kunne definere og anvende følgende fagbegreber: Drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalancen, kortbølget indstråling, kortbølget udstråling, albedo, langbølget indstråling (atmosfæriske modstråling), langbølget udstråling, refleksion, absorption.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer