Holdet 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Herning Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kristine Rørsted Mosumgaard, Line Riisgaard, Sigrid Willads Petersen
Hold 2022 DA/r (1r DA, 2r DA, 3r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lyrik intro
Titel 2 Akademisk skrivning
Titel 3 Retorik intro
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Værklæsning: Mount København
Titel 6 Eventyr og folkeviser
Titel 7 DHO - Den danske besættelse
Titel 8 Argumentation - lynkursus
Titel 9 Dokumentarfilm (værk 2)
Titel 10 Holberg og oplysningstiden (værk 3)
Titel 11 Det selvbiografiske i ny tids litteratur (værk 4)
Titel 12 Romantik og romantisme
Titel 13 Retorik og stilistik
Titel 14 Skrigerne! af Michael Strunge (værk 5)
Titel 15 Kriminalfilm
Titel 16 Grammatikintermezzo
Titel 17 Det moderne gennembrud
Titel 18 Sprog, lyd og identitet
Titel 19 Økopoesi
Titel 20 MT fight night i nyeste tid (værk 6)
Titel 21 Mellemkrigstidens litteratur og billedkunst
Titel 22 Heretica og konfrontationsmodernisme 1
Titel 23 De skriftlige genrer
Titel 24 Heretica og konfrontationsmodernisme 2
Titel 25 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lyrik intro

Forløbet beskæftigede sig med at komme bredt rundt om lyrik som genre. Hver lektion havde nye nøgletermer som "tema". Undervejs arbejdedes der også med egenproduktion af metaforer og digte samt oplæsning for klassen.

- Nøgletermer: Billedsprog (metafor, sammenligning, besjæling, personifikation), rim og rytme, herunder gentagelser (assonans, alliteration, anafor, epifor, epanastrofe), komposition (indre og ydre, strofe og vers), semantiske felter og ordvalget generelt.

Materiale:
- Alexandre Nsoni: Fra samlingen "I Afrika fødes ikke drenge kun mænd": Første skoledag, Legepladsen,  Det pæne selskab
- Emil Aarestrup: Angst
- Michael Strunge: Plasticsolen
- Benny Andersen: På høje tid
- Kai Hoffmann: Den danske sang er en ung blond pige
- Tove Ditlevsen: De evige tre

Teori hentet fra:
- Mette Ewald og Rikke Taber: Lyrik - Når sproget spiller (Systime, 2021)

Øvrigt:
Til dette forløb var knyttet et foredrag med Alexandre Nsoni
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Akademisk skrivning

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til akademisk skrivning forud for, at de skal skrive DHO, SRO og SRP. I forløbet har eleverne trænet:
* at skrive i et stilleje som passer til akademiske opgaver (herunder at bruge ord, som passer til genren),
* at skrive sammenhængende
* at kunne argumentere sagligt og fagligt for jeres påstande og dokumentere dem med kildehenvisninger.

Til forløbet hører en opgave, hvor eleverne både træner at formidle et fagligt stof og at argumentere fagligt for deres valg.

Anslået 15 sider
Sprogligt perspektiv 100%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik intro

Retorik intro
Forløbet er en introduktion og opsamling på kernebegreber indenfor retorikken. Med fokus på aktuelle lejlighedstaler fra de nordiske kongehuse i forbindelse med årsskiftet ser vi på forskelle og ligheder på indhold og form. Eleverne undersøger ligeledes sproglige kendetegn ved de tre sprog: dansk, norsk og svensk.

Kernebegreber:
Talegenrer, det retoriske pentagram, appelformer.

Kernestof:
H.M. Konungens jultal 2022
Fra internetadressen: https://youtu.be/R2qUJwehpqw

H.M. Dronningens nytårstale 2022
Fra internetadressen: https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/nytarstaler/

H.M. Kongens nyttårstale 2022
Fra internetadressen: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA30000122


Supplerede stof:
De tre talegenrer i: Håndbog til dansk. Systime
Ciceros pentagram i: Håndbog til dansk. Systime
Appelformer i: Håndbog til dansk. Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling

Et medieforløb om nyheder. Gennem forløbet opnår eleverne kendskab til:

- Avisen og dens stofområder
- Nyhedskriterier, komposition, kilder og vinkling
- Journalistiske genrer
- Indre komposition og journalistisk sprog
- TV-nyheder.

Undervejs i forløbet arbejder eleverne projektorienteret om selvvalgte artikler fra flere forskellige aviser/digitale medier, som skal analyseres nærmere. Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at analysere nyhedsformidlingens virkemidler, så de herefter kan demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag. Målet er også, at eleverne lærer at navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier.

Kernebegreber:
avisens genrer, stofområder, de fem nyhedskriterier, ydre komposition (layout), nyhedsgenrer, kildetyper, vinkling, indre komposition (nyhedstrekanten, hey-you-see? so og den tredje fortællemåde), nyhedsbehov, den fjerde statsmagt mm.

Kernestof:

”Nyhedsformidlingens historie”. Fra: Henning Olsson m.fl.: Ryd forsiden!, DLF 2004, s. 171-185

”Avisjournalistik”. Fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015, s. 198-201, 203-221

”Nyhedsbehov”. Fra: Henning Olsson m.fl.: Ryd forsiden!, DLF 2004, s. 17-21

”Nyhedsformidling på TV”. Fra: Peter Madsen m.fl.: Medier, Gyldendal 2007, s. 50-65

”Journalistiske spilleregler”. Fra: Anja Dybris m.fl.: Journalistik i dansk, Systime 2004, s. 63-68

”Den fjerde statsmagt og etik”. Fra: Henning Olsson m.fl.: Ryd forsiden!, DLF 2004, s. 22-28

"Kinas Arktiske drømme..." i Politiken 23.01.2023 forside + s. 4 (artikel)

Supplerede stof:
Politiken fra 2023-01-23 (pdf) (avis)

TV-Avisen, DR, 6. feb 2023 18:30

Medieudviklingen 2022. DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. (pdf). Fra internetadressen: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Værklæsning: Mount København

Mount København (Værklæsning)
Læsning af Kaspar Colling Nielsens roman: 'Mount København' fra 2010.

Udover almen træning i gængs litterær analyse arbejdes der med anmeldelsesgenren og med kreative vinkler, der indarbejder nyhedsformidling og onlineværktøjer.

Nøgletermer:
Realisme, magisk realisme, baggrundsartikel, genreforventning, fortælling, paraktekst, anmeldelsesgenren.

Kernestof:
Kaspar Colling Nielsen: 'Mount København' (roman, 2010, 176 sider)
Maria Guldager Rasmussen: 'Mount København - anmeldelse' (2010, 1,5 side)
Karen Syberg: 'Et helt igennem realistisk bjerg' (interview, 2010, uddrag, 3 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eventyr og folkeviser

Eventyr og Folkeviser
Forløbet skal give eleverne en forståelse af det førmoderne samfund, en indføring i folkevisernes samtid/samfund, temaer, genretræk og stil. Der læses eksempler på trylleviser og eventyr, og der arbejdes med at skelne mellem folkeviser, folkeeventyr og kunsteventyr. Forløbet sigter ligeledes på at introducere eleverne til metodebevidsthed, hvor en strukturalistisk læsninger og psykologiske læsninger/tolkninger stilles op mod hinanden.

Kernebegreber:
syrebadsteknik, formelsprog, symboler, tryllevise, individet vs. slægt og samfundets normer, overgangsfaser, strukturalistisk læsning (herunder: kontraktmodel og aktantmodel), psykologisk læsning (herunder: Freuds personlighedsmodel, moderbinding, anima og animus)

Kernestof:
Folkevise: 'Germand Gladensvend'
Fra: Litteratur udvalg - Bind l (oldtid, middelalder, renæssance og klassicisme, op til ca. 1800), red. Chr. N. Brodersen og Sven Møller Kristensen (Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A.S. Copenhagen 1973/1975) s. 78 - 82.

Folkevise: 'Harpens Kraft'
Fra: Litteratur udvalg - Bind l (oldtid, middelalder, renæssance og klassicisme, op til ca. 1800), red. Chr. N. Brodersen og Sven Møller Kristensen (Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A.S. Capenhagen 1973/1975) s. 83- 85.

Folkeeventyr: Kong Lindorm
Fra: Litteratur udvalg - Bind I {1100-1920), red. Chr. Borberg, Claus Jessen; Gyldendal (København 1991). s. 68-72.

Andersen, H.C.: Kærestefolkene. Fra: Samlede Eventyr og Historier, Høst og Søn (reprod. Eft. Udg. 1850, 1855 og 1870-74). S. 199- 201.

”Adelens litteratur: folkeviserne” Fra: Litteraturhåndbogen (red. Hansen, Ib Fischer m.fl.) 4. udg., 6 oplag, Gyldendalske Boghandel (1994) s. 53- 58.


Supplerende stof:
Noter til "Germand Gladensvend" og "Harpens kraft": "Folkeviser"
Fra: Litteratur udvalg - Bind 1 (oldtid, middelalder, renæssance og klassicisme, op til ca. 1800), red. Chr. N. Brodersen og Sven Møller Kristensen (Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A.S. Copenhagen 1977) s. 20-21.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 DHO - Den danske besættelse

DHO - Den danske besættelse

I dette DHO-forløb stifter eleverne bekendtskab med forskellige fremstillinger af besættelsesmagten i Danmark. Fremstillingerne omfatter materialer både fra tiden under besættelsen og eftertidens behandling af emnet.

Forløbet introducerer til større skriftlige opgaver i gymnasiet (struktur, arbejdsproces, tekstbehandling, litteratursøgning) og har desuden fokus på danskfaglig metode og videnskabsteoretiske begreber.
Eleverne præsenteres for den videnskabelige basismodel og for de videnskabsteoretiske begrebspar induktiv og deduktiv, diakron og synkron, og nomotetisk og idiografisk., som konkretiseres i arbejdet på klassen, hvor vi også arbejder med forskellige danskfaglige metoder.
Undervisningen bevæger sig fra høj lærerstyring til selvstændigt, undersøgende arbejde med en selvvalgt problemstilling i relation til emnet.

Forløbet ender ud i to skrivedage (d. 16. og 17. maj), hvor eleverne har fri fra anden undervisning, samt et afsluttende modul (d. 22. maj), hvor vi arbejder henimod den mundtlige præsentation.

Kernestof:
• ‘Døden’ og ‘Jeg ser nu i nat’ (1945) af Morten Nielsen
• ‘Man binder os på mund og hånd’ (1940) af Poul Henningsen
• ‘Den blå anemone’ (1943) af Kaj Munk
• ‘Bare en regnvejrsaften’ (1944) af Halfdan Rasmussen
• ‘De tyske soldater’ (1945) af Tove Ditlevsen
• Anders Fogh Rasmussens tale i anledning af 60-året for Danmarks befrielse (2005)
• Spillefilmen Flammen & Citronen. Instruktion og manuskript af Ole Christian Madsen (2008)

Supplerende stof:
• ”Dansk er et hermeneutisk fag” s. 15-17 i Håndbog til dansk (Systime 2017)
• "Litterære metoder". i Håndbog til dansk (Systime 2017)
• Dansksiderne: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3420
• Lærerproduceret Power Point: ”Den videnskabelige basismodel”
• Lærerproduceret Power Point: ”Videnskabsteoretiske begrebspar”
• Lærerproduceret Power Point: ”Metoder i dansk til DHO”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Argumentation - lynkursus

Eleverne lærer i dette sproglige forløb om argumentationsanalysens grundlæggende begreber: påstande, belæg, underbelæg, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører, autoritetsargumenter og ordvalgsargumenter m.m. Forløbet er til dels repetition af 1.g-stof og udbygning af viden om argumentation.

Materiale:
Det sproglige i dansk (2008) af Peter Heller Lutzen
Håndbog til dansk (2017) af Ole Schultz Larsen

Samlet omfang: 19 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 1 12-09-2023
Debatterende artikel 2 24-09-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Dokumentarfilm (værk 2)

I dette medieforløb analyseres en selvvalgt dokumentarfilmen "Ud af mørket med Daniel Rye: Utøya" af DR fra 2020 (20) med tilknyttet baggrundslitteratur til forståelse af genren og dens virkemidler. Vi kommer blandt andet ind på fakta- og fiktionskoder og lærer at analysere levende billeder via forskellige analyseredskaber, såsom klipning, belysning, billedudsnit, perspektiv, kamerabevægelser og meget andet. Formålet med forløbet er, at eleverne herefter er i stand til at analysere levende billeder med fagterminologi.

Materiale

Kirsten Andersen og Jan Foght Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen" (2009)
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: "Den iscenesatte virkelighed" (2004)
Dorte Hygum Sørensen og Kim Skotte: "Dokumentarfilm er blevet cool, og danskerne er med helt fremme i feltet" (25. november 2012)

Samlet omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 10 Holberg og oplysningstiden (værk 3)

Litteraturhistorisk forløb med værklæsning

Vi læser Ludvig Holbergs "Jeppe på Bjerget" (10) og ser filmen. Derudover sætter vi os ind i perioden og får en forståelse for oplysningstidens nye selvforståelse (reflekterende artikel om fanatisme). Baggrundsviden om perioden læses i Litteraturens Veje.

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 05-11-2023
Metodevideo 14-11-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Det selvbiografiske i ny tids litteratur (værk 4)

I dette forløb arbejder klassen tematisk med litterær selvfremstilling i nyere dansk litteratur, og i den forbindelse har alle elever læst en selvvalgt biografi (20), hvor læseoplevelsen fremlægges for klassen som dokumentation for første selvvalgte værk.

I forløbet læses følgende forfattere:

Yahya Hassan: "Uden for døren" fra digtsamlingen Yahya Hassan (2013)
Christina Hesselholdt: Af "Hovedstolen" (1998) + interview med Carsten Andersen "Barndom i billeder" (1998)
Per Højholt: Af "Passage" (1993)
Jens Blendstrup: Af "Gud taler ud" (2006)
Claus Beck-Nielsen: Af "Claus Beck-Nielsen (1963-2001). En biografi" (2003)
Knud Romer: Af "Den som blinker er bange for døden" (2006)

Samlet omfang: 58 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 03-12-2023
Opgave til selvvalgt biografi 31-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Romantik og romantisme

I dette litteraturhistoriske forløb opnår eleverne kendskab til romantikkens og romantismens kendetegn via analytisk arbejde med tekster af en række af periodens forfattere: Adam Oehlenschläger, Schack Staffeldt, Grundtvig, Blicher, H.C. Andersen og Aarestrup. Eleverne læser hovedparten af de to kapitler om perioden i Litteraturens veje som baggrundsstof. Målet er, at eleverne opnår forståelse for periodens tankegods og stilistiske kendetegn.

Materiale

A.W. Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803)
A.W. Schack von Staffeldt: ”Liljen og Dugdråben” (1808)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang" (1819)
H. C. Andersen: "Danmark mit Fædreland" (1850)
N.F.S. Grundtvig: "Langt højere Bjerge" (1820)
Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828)
Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838)

Samlet omfang: 46 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Retorik og stilistik

Forløb i retorik og stilistik med fokus på forarbejdningsfaserne, ANSVA-modellen, stilfigurer og andre virkemidler. Målet er øget bevidsthed om sproglige virkemidler, der er gode at kunne i analysesammenhæng. Vi fylder med andre ord værktøjskassen op med nye redskaber og udvider dermed repertoiret til teksttilgangen – både den skrevne og den talte. Teorien anvendes i praksis, da der arbejdes i grupper med danske taler.

Materiale:
Ud med sproget. Grundbog i retorik for gymnasiet og HF af Helle Borup
Sprogets veje af Agnet Elmose m.fl.
Ideologier og diskurser af Kjeld Mazanti Sørensen

I alt: ca. 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Skrigerne! af Michael Strunge (værk 5)

Vi læser digtsamlingen "Skrigerne!" (1980) af Michael Strunge. I forløbet lægges der vægt på tekstnær sproglig analyse og udviklingen og udbygningen af et fagsprog til læsningen af lyrik. Indledningsvist læser eleverne om lyrikteori og øver sig på forskellige digte.

Materiale
Michael Strunge: "Skrigerne!" (1980) (40)
Benny Andersen: "På høje tid" (1964)
Harald L. Momberg: "Kulde" (1998)
Søren Ulrik Thomsen: "Jeg er levende" (1981)
Lyrikteori

Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Kriminalfilm

Formålet med dette medieforløb er, at eleverne opnår kendskab til kriminalfilms karakteristika og får et fagligt sprog til forståelse af genren. Eleverne skal omsætte deres viden og forståelse til produktion af deres egne minikriminalfilm, der skal indeholde flere af genrens særlige karakteristika.

Materiale:

Genreteori (2006) af Det Danske Filminstitut
Kriminalfilm og action (2006) af Det Danske Filminstitut
Filmens dramaturg (i i Håndbog til dansk - iBog)
Kriminalromanens ti bud (1937) af Stefan Brockhoff
Stærk tobak (2011) af DAMIÁN ARGUIMBAU

Samlet omfang: 28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Grammatikintermezzo

I dette lille grammatiskintermezzo er målet, at eleverne får styrket deres grammatiske viden og kunnen gennem skriftlige øvelser.

Materiale
Texta: "Kommaregler: 8 regler, der gør dig til en ‘kommaninja": https://texta.dk/kommaregler-8-regler-der-goer-dig-til-en-kommaninja/
Sproget.dk: "Quizzer og øvelser": https://sproget.dk/leg-og-ler/quizzer-og-ovelser/komma/med-startkomma/examfolder.2007-10-09.0541695149

Samlet omfang: 3 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2r DA skr. prøve 03-06-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 17 Det moderne gennembrud

I dette litteraturhistoriske forløb læses udvalgte tekstuddrag af kanonforfattere knyttet til strømninger og temaer i de moderne gennembrud, herunder det folkelige gennembrud. I forløbet læses også en norsk og en svensk tekst.

Eleverne lærer litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger: Inddragelse af Charles Darwin og Georg Brandes samt litteraturhistorisk materiale om det moderne gennembrud fra "Litteraturens Veje". Følgende tekster og forfattere læses i forløbet:

Brandes: Uddrag af "Indledningsforelæsning" in "Hovedstrømninger i 19de Aarhundredes Literatur"
Darwin: uddrag af "Menneskets Afstamning"
Pontoppidan: ”Naadsensbrød”
Söderberg: ”En herrelös hund”
Bang: ”Franz Pander”
Ibsen: uddrag af "Gengangerne"
Amalie Skram: ”Momento Mori”
Johs. V. Jensen: ”Cecil”
Nexø: "Lønningsdag"

Samlet omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel: En rigtig kvinde 02-09-2024
Refleksionsøvelse 16-09-2024
Analyserende artikel om det moderne gennembrud 29-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 18 Sprog, lyd og identitet

Formål
Formålet med forløbet er at få eleverne til at reflektere over sammenhængen mellem sprog og identitet.

Indhold
Eleverne starter med at opbygge et sprogligt analyseapparat til træning af simpel sproglig analyse af forskellige lydlige udtryksformer for at klæde dem på til at kunne analysere sammenhængen mellem lyd og sprog ved hjælp af diskursanalyse og teori om kognitive metaforer. Eleverne lærer ny faglig terminologi (ordvalg, låneord, rimtyper, rimstrukturer, semantik og kognitive metaforer mv.). Dette begrebsapparat sættes i spil med en metodisk ramme, diskursanalysen, for at kunne analysere sammenhængen ml. sprog og identitet. Analyseobjekterne er raptekster, som eleverne selv vælger.

Metode
I arbejdet anvendes en lang række aktivitetsformer, herunder pararbejde, gruppearbejde, rejse for en, matrixfremlæggelse, klassebattle, lærerforedrag og klassedialog.

Materiale
Baggrundsviden:
• Det sprog til et beat, side 24-40
• Sprog og diskurs, side 5-7
• Diskursanalyse (http://metoderidansk.systime.dk/index.php?id=175)
• Kognitive metaforer, side 3-6
I alt: 27 sider

Analyseobjekter
• Selvvalgte sangtekster
I alt: 12 sider

Samlet omfang: 39 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 19 Økopoesi

I dette forløb tager vi fat i en stærk tendens i nyere dansk poesi, nemlig økopoesi. Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til litteratur fra nyere tid med rødder tilbage i litteraturhistorien. Det er et tematisk forløb, hvor der inddrages materiale fra oplysningstiden og postmodernismen.

Faglige mål
- At kunne redegøre, analysere og perspektivere til fiktive og ikke-fiktive tekster
- Formidle mundtligt og skriftligt
- Demonstrere kendskab til træk af den danske litteraturhistorie, herunder samspillet med litteratur, kultur og samfund.

Kernestof
- Tekster fra 2000-tallet
- Tekster fra 1900-tallet
- Tekst fra 1700-tallet

Materiale

- "Økopoetiske tendenser i dansk samtidspoesi" af Elisabeth Friis i Dansk Noter (november 2015), s. 40-45
- "Skarnbasserne" af Eske K. Mathiesen i Skyggen af en myg (1995)
- "Dagene i paradis er ovre" af Theis Ørntoft, Atlas bogtillæg (november 2018): http://atlasmag.dk/samfund/dagene-i-paradis-er-ovre
- "Det kommende" af Michael Strunge i Livets Hastighed (1978)
- Af "Alfabet" af Inger Christensen (1981)
- Af "År 9 efter Loopet" af Peter Adolpsen (2013)
- Af "Jordskælvet i Lissabon" af Voltaire (1755)

Samlet omfang: 30 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse 08-11-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 20 MT fight night i nyeste tid (værk 6)

Vi går i kamp med og mod nogle litterære metoder (den biografiske, den nykritiske, den strukturalistiske, den ideologikritiske, den psykoanalytiske og den dekonstruktive) og giver nogle metodiske stød i udvalgte noveller fra Politikens novellesamling "Når krigen kommer", hvor forskellige forfattere udforsker, hvad det gør ved os, at tanker om krig lige nu gennemsyrer vores kultur.

Da krigen endelig kommer (2024) af Anna Juul
Drømmekrigen (2024) af Nikolaj Zeuthen
Vilde hunde (2024) af Alexandra Moltke Johansen
Når krigen kommer (2024) af Merete Pryds Helle

I forbindelse med forløbet fremlægger eleverne til sidst individuelt en fortolkningshypotese baseret på én af metoderne anvendt på et selvvalgt værk fra nyeste tid (de seneste fem år) (25). Fremlæggelsen skal indeholde visuelle elementer (film, pp, animation mv.). Forløbet er træning til den metodiske base i SRP-skrivningen.

Litteraturens Veje anvendes som baggrundsviden om metoderne

Samlet omfang: 45,5 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig prøve 04-12-2024
Dokumentation for selvvalgt værk 12-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 21 Mellemkrigstidens litteratur og billedkunst

Dette litteraturhistoriske forløb har fokus på futurismen, ekspressionismen og surrealismen i både litteratur og billedkunst. Eleverne læser Marinetti, Tom Kristensen, Emil Bønnelycke, Broby-Johansen og en nutidig artikel om surrealismen. Derudover inddrages en del billedkunstnere – primært selvvalgte. I sidste lektion inddrages Max Ernst og Salvador Dali. I forløbet spiller form og indhold sammen. Ligesom kunstnerne eksperimenterede, er undervisningen eksperimenterende og søgende i forhold til, hvor læring sker. Der er mange skabende sekvenser i lektionerne, hvor eleverne skal være udøvende kunstnere for på den måde at få perioden under huden. I det eksperimentelle arbejde indgår elevernes fremtidsdrømme.

Materiale
Johannes Fibiger m.fl.: "Litteraturens Veje" (2012)
Marinetti: "Futurismens Manifest" (1909)
Tom Kristensen: "Ulykken" (1924)
Tom Kristensen: "Henrettelsen (1922)
Tom Kristensen: "Isblomster" (1936)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" fra "Asfaltens Sange" (1918)
Rudolf Broby-Johansen: ”Livsløb” og ”Ligskænder” fra Blod (1922)
Peter Michael Hornung: ”Fortidens kunstskandaler er nutidens trækplastre” (artikel fra Politiken.dk, 2009)

Samlet omfang: 37 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel om engelske ord 20-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 22 Heretica og konfrontationsmodernisme 1

Forløbets formål er at udpege forskellen på et realismespor og et modernistisk spor i udvalgte tekster fra perioden 1929-60. Herunder skelnes der i forløbet mellem Heretica-kredsen og den efterfølgende konfrontationsmodernisme. I forløbet trænes endvidere identifikation af fortællertyper og synsvinkler. I Erik Knudsens "Credo" og Rifbjergs "Det er blevet os pålagt" har der været særligt fokus en tekstnær, grammatisk analyse af digtet. I perioden læses følgende forfattere og tekster:

Remarque: uddrag af ”Intet nyt fra vestfronten”.
Erik Knudsen: "Credo"
Martin A. Hansen: "Pigen og soldaten"
Torben Brostrøm: uddrag af "Det umådelige mådehold"
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt”
Karen Blixen: "Det ubeskrevne blad"

Litteraturens Veje af Johannes Fibiger m.fl. og Realismer – modernismer af Steffen Auring og Erik Svendsen anvendes som baggrundsmateriale.

Samlet omfang: 57 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 23 De skriftlige genrer

I dette skriftlighedsforløb gennemgår vi de 3 artiklers genretræk som optakt til terminsprøven i dansk. For at træne genrerne læser og bedømmer vi forskellige elevstile samlet af Dansklærerforeningen 2018.

Samlet omfang: 24 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Heretica og konfrontationsmodernisme 2

Forløbets formål er at udpege forskellen på et realismespor og et modernistisk spor i udvalgte tekster fra perioden 1929-60. Herunder skelnes der i forløbet mellem Heretica-kredsen og den efterfølgende konfrontationsmodernisme. I forløbet trænes endvidere identifikation af fortællertyper og synsvinkler. I Erik Knudsens "Credo" og Rifbjergs "Det er blevet os pålagt" har der været særligt fokus en tekstnær, grammatisk analyse af digtet. I perioden læses følgende forfattere og tekster:

Remarque: uddrag af ”Intet nyt fra vestfronten”.
Erik Knudsen: "Credo"
Martin A. Hansen: "Pigen og soldaten"
Torben Brostrøm: uddrag af "Det umådelige mådehold"
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt”
Peter Seeberg: "Stilladset" (1962)
Karen Blixen: "Det ubeskrevne blad"
Villy Sørensen: "Det ukendte træ" (1953)

Litteraturens Veje af Johannes Fibiger m.fl. og Realismer – modernismer af Steffen Auring og Erik Svendsen anvendes som baggrundsmateriale.

Samlet omfang: 57 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 25 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer