Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Mette Fuglsang
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
American Values
Dette forløb beskæftiger sig med forskellige amerikanske værdier, herunder the American Dream, the Frontier Heritage, Afro-Americans., slavery. Der arbejdes med lyrik, taler og noveller og en enkelt film.
Materiale:
Fra antologien 'The USA - from British Colony to Superpower' (Systime):
Edward N. Kearny, 'The Frontier Heritage' (1984), s. 103 - 106.
Bruce Springsteen, "American Land" (lyrics, 2006)
The American Promise, Barack Obama (speech, 2008)
Lee Greenwood: 'I'm Proud to be an American' (lyrics)
Remarks by President Biden: 'Celebrating Independence Day and Independence from COVID-19', July 4, 2021 (speech)
Kathryn Stockett: The Help, excerpt, pp. 145-147, 2009
Tate Taylor: The Help, film (2011)
Jason Albertson, "We, the Eaters of Pigeons" (poem, 1995)
Fra antologien 'Black Voices' af B. Erlich-Møller og M.Thomsen (Systime):
Slavery, pp. 8 -14
200 Dollar Reward Poster, p. 39
Harriet Tubman, abolitionist, pp. 41- 44
Supplerende materiale:
Video: What life was like on a slave ship, found at https://www.youtube.com/watch?v=gWjJ4NM1KFA (10 min.)
Antal sider ca. 50 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Food
Forløbet 'Food' har fokus på et af de væsentligste helbredsmæssige udfordringer for det moderne menneske i form af overvægt og fedme og konsekvenserne deraf. Som et led i forløbet arbejdes der med en række tekster, der belyser, hvilke konsekvenser for meget sukker og fedt i kosten har, ligesom der vil være fokus på fastfood-kulturen i især USA og i Storbritannien.
Der arbejdes med fiktions- og non-fiktionstekster i form af noveller, en TED-talk, artikler, blogs og enkelte videoklip. Derudover vises filmen 'What's eating, Gilbert Grape'. Forløbet fokuserer på kostens betydning for trivsel og sundhed, og på de mange og forskelligartede konsekvenser forkert kost har på menneskets sundhed.
Kernebegreber: Sugar, fast food, exercising, diabetes, obesity, culture, identity and family.
Kernestof:
How sugar affects the brain, Nicole Avena, TED-talk, 6 min., https://ed.ted.com/lessons/how-sugar-affects-the-
brain- nicole-avena#watch
Obesity rates in America - what causes it?, video + worksheet,https://www.youtube.com/watch?v=pEJyVdHldNY
What's eating, Gilbert Grape?, 1993, Lasse Hallstrom, film, 90 min.
Faith or Tips for the Successful Young Lady, A. Davis, 2003, novelle, 12 ns.
What it is like to be that fat person sitting next to you on the plane, 2016,yrfatfriend@gmail.com http://www.facebook.com/yrfatfriend http://www.patreon.com/yrfatfriend, 2,5 s.
'Teach every child about food', Jamie Oliver TED talk, https://www.youtube.com/watch?v=go_QOzc79Uc&t=1s, 21 min.
Antal sider i alt: ca. 35.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gender
Forløbet undersøger via en række tekster forskellige fremstillinger af mænd og kvinder gennem tiden. Hvordan debatteres køn i dag, hvilke kønsrollemønstre er under ud- og afvikling, og hvilke udfordringer giver dette.
Nøgleord: gender, equality, feminism, gender roles, stereotypes, gender inequality.
Kernetekster:
Claire Cain Miller: 'Many Ways to be a Girl, Only One Way to be a Boy', (feature article, 2015), 2 sider.
Taylor Swift: 'The Man' (sangtekst + video, 2019) 2 sider
Oprah Winfrey: 'Oprah Winfrey's speech at the Golden Globe Awards 2018, 2 sider
Shakespeare: uddrag af 'Macbeth' akt 1, scene V (drama, 1606) 3 sider
Emma Watson: 'Gender Equality is your Issue too' (tale, 2014) 3 sider
Wikihow: 'How to Throw Like a Boy if you are a Girl' (netopslag) 1 side
Lone Scherfig:'An Education', film (2009)
Jessica Samakow (The Huffington Post): 'Training to be Batman's wife', 3 sider.
Supplerende materiale:
Diverse sagprosatekster og YouTube-videoer til projektarbejde
Forløbets omfang: ca. 45 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Class in the UK
I forløbet 'Class' introduceres eleverne til Storbritannien som et klassesamfund under forandring. De arbejder med forskellige tekstgenrer og forskellige historiske perioder og forstår derigennem klassestruktur som en del af den britiske selvforståelse og kultur. Filmen 'The Riot Club' (Lone Scherfig) vises, og eleverne introduceres til grundlæggende filmanalysebegreber og arbejder efterfølgende med et par scener fra filmen.
Følgende begreber er i fokus:
Class structure, social mobility, the new British class survey, class affiliation.
I forløbet er følgende tekster blevet læst:
'Great Britain - the most class-ridden society', pp. 83-84 fra Studieretningshåndbogen engelsk og samfundsfag af Grønlund, Bach, Andersen (Columbus).
'The Birth of Social Classes - the Victorian Age', pp. 87-88 fra Studieretningshåndbogen engelsk og samfundsfag af Grønlund, Bach, Andersen (Columbus).
'Social Mobility barely exists but let's not give up on equality' (The Guardian, 4 feb. 2015) artikel
''What sort of sadist sends a child to boarding school? Me' (Telegraph, 28 jan. 2013) artikel
'Oliver Twist' (Charles Dickens, 1738), excerpt of ch. 2 of the novel
'Not Enough' (Francesca Baker, London Short Fiction) novelle
'The Riot Club' (Lone Scherfig, 2014), film (107 min.)
Learn English with British TV and Movies | Understand POSH British English (Learn English with British TV and Movies | Understand POSH British English)
I alt: ca. 50 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aspects of Empire
Forløbet 'Aspects of Empire' introducerer eleverne til de historiske, kulturelle og samfundsmæssige omstændigheder af britisk imperialisme og kolonialisme med særligt fokus på Storbritanniens indflydelse i Indien. Forløbet indgår som en del af det Fællesfaglige forløb, FF1, i fagene historie og engelsk, hvor klassen med afsæt i forløbets tematikker introduceres til basal videnskabsteori og faglig metode.
Forløbets tekster eksemplificerer forskellige aspekter af imperialisme og de værdier, der lå til grund for Storbritanniens udvikling som stormagt. Forløbet baserer sig på noveller og digte. Til sidst i forløbet arbejder eleverne med det engelske sprogs udbredelse, og de introduceres til begreberne 'lingua franca' og det engelske sprogs status i verden i dag.
Forløbets kernetekster udgøres af:
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (digt) (2 s.)
Rudyard Kipling: Lispeth (novelle) (6 s.)
George Orwell: Shooting an Elephant (novelle) (8 s.)
Karl Sealey: My Fathers Before Me (novelle) (8 s.)
Guillaume Thierry: The English Language is the World's Achilles heel (The Conversation) (3 s.)
Rose Gregory:The Lingua Franca of our Time - English (Culture and Society) (3 s.)
Supplerende:
American vs. British English - 50 Differences, video clip 8 min.
David Crystal interview: Will English always be the global Language? , video clip 10 min.
The five hardest British accents to understand, https://www.youtube.com/watch?v=R6_8OEvi85E, 13 min.
I alt ca. 35 ns.
Eleverne har brugt følgende ordbøger udover Gyldendals:
- Longman Dictionary of Contemporary English: https://www.ldoceonline.com/
- Merriam Webster America's Most Trusted Dictionary: https://www.merriam-
webster.com/
- Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Africa into the 21st Century
Forløbet fokuserer primært på det moderne Nigeria, og med det som udgangspunkt præsenteres ’et nyt Afrika’ af hovedsagelig moderne afrikanske forfattere. Teksterne lægger op til en problematisering af stereotype fremstillinger af det afrikanske kontinent, fremstillinger der i høj grad er skabt pga. kontinentets og landenes fortid i form af europæiske kolonier.
Nøglebegreber:
Post-colonialism, post-colonial literature, stereotypes, prejudice, personal/national identity, power relations, inequality, indigenous peoples.
Materiale:
Kernestoffet udgøres af materiale fra antologien 'Africa Unfold - Nigeria and Ghana into the 21st Century' af Ann Hess Thaysen & Lise Debel Christensen (2015) samt en dokumentar:
Chinua Achebe: Things Fall Apart, 1958 (romanuddrag) 6 s.
Diana Adesola Mafe: Knowing your Place (essay), 4 s.
Chimamanda N. Adichie: Tomorrow is too Far (novelle) 7 s.
Chimamanda N. Adichie: The Danger of a Single Story (tale, TED-talk), 6 s.
Sefi Atta: Twilight Trek, 2010 (novelle) 15 s.
Forløbets omfang svarer til ca. 40 s.
Følgende ordbøger er anvendt i løbet af undervisningen:
- Thesaurus
- Oxford Learners' Dictionaries
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Odd One Out (værklæsning)
Forløbets værk udgøres af romanen 'Of Mice and Men' (J. Steinbeck, 1937) samt filmen af samme navn instrueret af John Malkovich (1992).
Læsningen af værket har til formål at styrke elevernes evne til at læse og fordybe sig i længere tekster, arbejde i dybden med personkarakteristik og miljøbeskrivelse samt tematikker og budskab. Derudover er der blevet trukket tråde til amerikansk historie især i form af The Great Depression.
Kernebegreber: The odd one out, social class, hierarchy, racism, friendship, the American Dream, illusion, The Great Depression.
Kernestof:
J. Steinbeck: Of Mice and Men (1937),( roman)
J. Malkovich: Of Mice and Men (1992) (filmatisering af romanen)
Forløbets omfang: ca 125 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Love
I forløbet analyseres lyrik og noveller med henblik på at undersøge forskellige former for kærlighed i tekster med stor tidsmæssig afstand.
Arbejdet med teksterne indledes med en teoretisk tilgang til kærlighed via Robert Stenbergs psykologiske teori om forskellige typer af kærlighed. Teorien forklarer kærlighed som en kombination af 'intimacy, passion og commitment'. Teorien sættes i spil ved læsningen af teksterne. Der relateres til British Romanticism og til postmodernisme i forbindelse med læsning af Margaret Atwood og Keats.
Kernestof:
Sternberg: 'Triangular theory of Love' (baggrundsteori) (3 ns.)
John Keats: 'Letter to Fanny Brawne' (brev) (3 ns.)
'History of Ideas - Romanticism' (video), 10 min., https://www.youtube.com/watch?v=OiRWBI0JTYQ&t=283s
W.H. Auden: 'Stop all the clocks' (digt) (2 ns.)
The New York Times: 'Why You Marry the Wrong Person', (5 ns.)
Lasdun: 'It's Beginning to Hurt' (novelle) (3 ns.)
W. Shakespeare: 'Sonnet 18' (sonette) (1 ns.)
Nell Frizzell: 'Sex might be easier to find these days. That doesn't mean love is too' (2015), article, (3 ns.)
Along Literary Lines: Postmodernism (theory) (2 ns.)
Forløbets omfang: 30 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Evil
Evil er et forløb der via litteratur, film og en sagprosatekst fokuserer på ondskab. Forløbet sætter indledningsvis rammen med en tekst, der reflekterer over historiske opfattelser af ondskab. Herefter undersøges, hvordan ondskab er blevet portrætteret i litteratur i henholdsvis romantikken og det post/senmoderne samfund.
Nøgletermer: Evil,mad/bad, mitigating circumstances, nature vs. nurture, psychopath, ethics/morals, mental illness.
Kernetekster:
* Sean Spence: 'Mad or Bad?' (opinion piece, 2004), 3 ns.
* Elizabeth Jennings: 'Warning to Parents' (poem, 1964), 2 ns.
* Shirley Jackson: The Lottery (short story, 1948), 8 ns.
* Lynne Ramsay: 'We Need to Talk about Kevin' (film, 2011), 134 min.
* Isabel Huggan: 'Celia Behind Me' (short story, 1984), 6 ns.
* D. Ransom: Rendezvous (short story, 1985), 4 ns.
* J. Button: Behind Closed Doors (short film, 2009)
I alt ca. 35 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
British cultural identity
Forløbet ' British Cultural Identity' bygger videre på forløbet 'Aspects of Empire' og introducerer eleverne til kompleksiteten i indvandringen til Storbritannien fra tidligere britiske kolonier som Indien, Pakistan og Caribien. Kultursammenstød og udfordringer i multikulturel identitetsdannelse har udfordret traditionelle forestillinger om national tilhørsforhold og kulturel homogenitet.
Nøglebegreber: Post-colonial immigration, culture clash, multicultural identity, integration.
Kernestof:
Hanif Kureishi: My son the fanatic (novelle), 10 ns.
Ranbir Sahota: Chameleon (novelle), 12 ns.
Sarah Gavron: 'Brick Lane' (film) 127 min.
I alt ca. 30 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62127452896",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62127452896",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62127452896"
}