Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Martin Bækgaard Lauritsen
|
Hold
|
2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Funktionsbegrebet
- Modeller
- Monotoni og ekstrema
- Regning med funktioner
- Sammensat funktion
- Trigonometrisk funktion
MATERIALE
MAT B1 Kapitel 1 (s. 10-24 + s. 29m.-34)
Matematisk formelsamling: Dele af s. 48 og 49.
Noter
KERNESTOF
- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion,
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
OMFANG
16 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vækstmodeller
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Rødder og potenser
- Logaritmer
- Eksponentialfunktioner: Forskrift, vækstegenskab, fordoblings-og halveringskonstant, topunktsformel og regression
- Potensfunktioner: Forskrift, vækstegenskab, topunktsformel og regression
MATERIALE
- Note om potensregneregler
- Note om eksponentialfunktionens (vækstegenskab)
- Note om eksponentialfunktionen (regression, topunktsformel)
- Mat B1: 64-69m, 92-99ø, 101n-107ø, 116-126n,
- Matematisk formelsamling: Dele af side 7, 16, 18-21 og 48-49
KERNESTOF
- Absolut og relativ ændring
- Eksponentiel og potensiel regression
- Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb for eksponential-, potens- og logaritmefunktioner
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt
- anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
OMFANG
19 lektioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer (1)
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Basale vektorbegreber
- Cosinus, sinus og tangens
- Retvinklede trekanter
- Skalarprodukt og vinkel mellem vektorer
- Projektion af vektor, tværvektor og determinant
- Cosinus- og sinusrelationer
- Vilkårlige trekanter
- Ensvinklede trekanter
- Historisk matematik - Opmåling
MATERIALER
- Mat B1: 144m-155ø, 156m-161m, 170-174, 176-188m, 196-197, 204-205n, 210-217m, 220m-229ø. 244-246.
KERNESTOF
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål,
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
OMFANG
25 lektioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Statistik
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Basale deskriptorer
- Ugrupperede observationer
- Grupperede observationer
MATERIALER
- Mat B1: 263-272m
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal:
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder,
OMFANG
6 lektioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Andensgradspolynomiet, herunder konstanterne betydning
- Toppunkt og faktorisering
- Vilkårlige polynomier og polynomisk regression
MATERIALE
- Mat B2: 10-14, 18, 22n-32
- Bemærk at beviset for toppunkt er under "Differentialregning"
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne håndtere formler, operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt anvende matematiske værktøjsprogrammer til problemløsning.
OMFANG
8 lektioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Kontinuitet og differentiabilitet
- Differentialkvotient og differenskvotient
- Tangent og sekant, herunder tangentens ligning.
- Regneregler for differentialkvotient
- Væksthastighed
- Ekstremumsbestemmelse og monotoniforhold
- Optimering
MATERIALE
- Diverse noter
- Mat B2: 48-54m, 73 -74n, 82n-83ø, 85, 88m-89m, 100, 102m-103, 108, 111-118,
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem graf, formel og sproglig beskrivelse
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller.
- demonstrere viden og fagets metoder og identitet, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser.
OMFANG
33 moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer 2 - Linjer og cirkler
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Linjens parameterfremstilling og linjens ligning
- Skæring mellem linjer
- Vinkler mellem linjer
- Projektion af punkt på linje
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning
- Skæring mellem linjer og cirkler
- Cirkeltangent
MATERIALE
- Mat B2: 127-136m, 156n-159, 165, 168m-169m,
- Diverse noter
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- håndtere formler og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystemer
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser
OMFANG
14 lektioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
STIKORD TIL DET FAGLIGE INDHOLD
- Sandsynlighedsregning
- Kombinatorik
- Stokastisk variabel
- Binomialforsøg og binomialfordeling
- Binomialtest og konfidensintervaller
- Normalfordelingen (kort)
MATERIALE
- Udleveret note "Sandsynlighed". Side 5-8, 11-16m, 21-25m, 26n-28, 31-32m, 33m-33, 34m- 35.
- Diverse noter
SPECIELT CENTRALE FAGLIGE MÅL
Eleverne skal:
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- anvende begreber og metoder fra diskret matematik.
- demonstrere viden og fagets metoder og identitet, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Bearbejde autentisk datamateriale
OMFANG
22 lektioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
Indhold
- Repetition af emner
- Regne af tidligere eksamensopgaver
- Gennemgang og træning af mundtlige eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62696634761",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62696634761",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62696634761"
}