Holdet 2024 ps/2g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herning Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mathias Tøttrup Thygesen
Hold 2024 ps/2g2 (2g ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Hvordan lærer jeg bedst?
Titel 2 TEMA 2: Barndommens betydning
Titel 3 TEMA 3: Ekstreme fællesskaber
Titel 4 TEMA 4: Unges udfordringer
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Hvordan lærer jeg bedst?

Forløbet tematiserer kernestoffet om kognition og læring ud fra den overordnede problemstilling: Hvordan lærer jeg bedst? Her har vi undersøgt forskellige forholds betydning for vores læring, motivation og hukommelse.

I starten af forløbet har vi fokuseret på, hvilke konsekvenser digitale forhold har vores læring og hukommelse. Her har vi bl.a. arbejdet med multitasking, skærme i undervisningen og gået ind i debatten om, hvorvidt digitale distraktioner skyldes afhængighed eller en dårlig vane. Derudover har vi undersøgt, hvordan læring foregår både individuelt (kognitivt) og i samspil med andre, men også hvordan psykiske og sociale processer påvirker vores motivation til at lære. Sidst i forløbet har vi tilføjet viden om, hvilken betydning sanser har vores læring og hukommelse.

I forløbet har vi lært om:
- Hvordan hukommelsen fungerer (flerlagermodellen)
- Hvordan opmærksomheden fungerer og hvilke begrænsninger den har, f.eks. ift. multitasking
- Hvordan kognitive skemaer påvirker vores hukommelse
- Hvordan læring kan foregå alene (Piaget) og i samspil med andre (Vygotsky)
- Hvordan vi kan lære gennem negativ og positiv forstærkning (Operant betingning)
- Hvilke faktorer der understøtter vores motivation til at lære (Selvbestemmelsesteorien)
- Hvordan vi kan påvirke vores mestringsfornemmelse (Self-efficacy)
- Hvilken betydning sanser har for vores læring (neuropsykologi)

Udover psykologisk teori har vi gennem forløbet også tilegnet os en metodisk viden om eksperimenter, observationsundersøgelser og forskningskriterier (validitet og reliabilitet).

FAGLIGE MÅL TRÆNET I FORLØBET
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

KERNESTOF: Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse

PENSUM:
- Grundbog: Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", 2.udgave: side 144-147, 168-171, 175-177, 186-189, 223, 228-230.
- Motivation og mestringsfornemmelse: PsykC, side 124-127.

Supplerende:
- "Det jeg sanser, husker jeg" Interview med neuroforsker Theresa Schilhab, Asterisk nr. 45 2009, ca. 3 normalsider
- Motivation og mestringsfornemmelse: PsykC, side 124-127 (pdf)
- Eksperimenter: PsykC, side 20-25 (pdf)
- Kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser: PsykC, 34-36 (pdf)
- ”Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?”: Undersøgelser i psykologi, side 81-84 (pdf)
- ”Multitasker du?”: Undersøgelser i psykologi, side 99-101 (pdf)
- Uddrag af artiklen: Nej, du er ikke afhængig af din telefon: Du har bare en dårlig vane, videnskab.dk (1 ns.)
- Uddrag af artiklen:  Forfatter: Drop multitasking og dyrk unitasking – hver dag, Altinget (1,5 ns.)
- Uddrag af artiklen: TikTok bruger dopamin til at kapre din hjernes belønningssystem og gøre dig afhængig, Politiken (1 ns.)

PENSUM I ALT: 45 sider

VIGTIGE BEGREBER
Flerlagermodellen, de tre hukommelseslagre, frivillig vs. ufrivillig opmærksomhed, delt opmærksomhed (multitasking), automatiserede og kontrollerede processer, kognitive skemaer, Piaget: Akkommodation og assimilation, Vygotsky: den aktuelle udviklingszone, zonen for nærmeste udvikling, stilladsering, kognitive skemaer, rationalisering, Operant betingning, positiv/negativ forstærkning, Selvbestemmelsesteorien (motivation), indre motivation, ydre motivation (2 typer), de tre psykologiske behov, Self-efficacy, neuroner, synapser og spejlneuroner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 TEMA 2: Barndommens betydning

BARNDOMMENS BETYDNING

Forløbet "Barndommens betydning" tager afsæt i udviklingspsykologien og tematiserer betydningen af menneskets tidlige udvikling. I første halvdel af forløbet har vi beskæftiget os med børns sociale og følelsesmæssige udvikling (Bowlby, Ainsworth, Stern), herunder betydningen af arv og miljø.  Under arv har vi bl.a. beskæftiget os med tilknytning, som en instinktiv adfærd, mens miljø har været belyst gennem den rolle omsorgspersoner spiller for børns udvikling. I anden halvdel af forløbet har vi fokuseret på usund udvikling i form af omsorgssvigt samt hvordan man kan opbygge resiliens (modstandsdygtighed) for at kunne håndtere både omsorgssvigt og andre svære udfordringer, som livet byder på.

Forløbet indeholder:
- Bowlbys teori om betydningen af tilknytning til en omsorgsperson: tilgængelighed, lydhørhed, den sikre base, sikker tilknytning og konsekvenserne af usikker tilknytning.

- Ainsworths Strange-situation-eksperiment til undersøgelse af børnene tilknytningsstil, herunder de fire tilknytningsstile: Sikker, usikker klyngende, usikker undgående, usikker desorienteret.

- Daniel Sterns teori om udviklingen af selvet: Sterns lagdelte model, det begyndende selv, kerneselvet og det subjektive selv.

- Omsorgssvigt belyst gennem Else Christensens typologi over omsorgssvigt: 1) aktiv fysisk, 2) passiv fysisk, 3) aktiv psykisk og 4) passiv fysisk.

- Resiliens og sårbarhed beskrevet af Arne Poulsen, herunder de tre typer af beskyttelsesfaktorer: individuelle beskyttelsesfaktorer, beskyttelsesfaktorer i familien og beskyttelsesfaktorer uden for familien.

- Empiriske undersøgelser: Kauai-undersøgelsen om, hvad der gør børn resiliente over for omsorgssvigt. Undersøgelsen siger noget om forholdet mellem resiliens og sårbarhed, og dermed børns mulighed for at klare sig trods en opvækst med omsorgssvigt.

FAGLIGE MÅL:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

KERNESTOF: Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø og køn.
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

PENSUM:
- Det begyndende selv og kerneselvet: Side 90-97 i Psykologiens veje, 2.udgave af Ole Schultz Larsen (7 sider)
- Det subjektive selv: Side 64-65 i PsykC af Magnus Riisager (3 sider)
- Bowlbys tilknytningsteori: Side 161 – 164 i bogen ”20 psykologiske eksperimenter” af Maja O’Connor (4 sider)
- Tilknytningsmønstre: Side 93-96 i Temaer til psykologi af Christian Skjødt Pedersen (3 sider)
- Omsorgssvigt, resiliens og sårbarhed: side 12 – 16 i bogen ”Psykologi – fra celle til selfie” af Flemming Ravn og Troels Wolf (5 sider)
- Kauai-undersøgelsen: Side 135-137 i Psykologiens veje, 2.udgave (4 sider)
- Tvær- og længdesnitsundersøgelser: Side 46-47 i psykologiens veje, 3.udgave af Ole Schultz Larsen (2 sider)

Supplerende stof:
- Dokumentar fra 1998: "Er du mors lille dreng?" af TV2, spilletid: 41 minutter (6 sider, 7 minutter = 1 normalside)
- Case: ”Jeg er lige blevet mor, har fået kejsersnit i fuld narkose en uge inden, og nu kører jeg over til min mor på den psykiatriske skadestue med et spædbarn i armene” af Sheila Sariboga, Politiken, 22.januar – 2022. (4 normalsider)

Læst i alt:  43 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 TEMA 3: Ekstreme fællesskaber

Forløbet tematiserer primært det socialpsykologiske område af kernestof i psykologi C. Gennem forløbet har vi haft fokus på, hvad menneskets behov for fællesskab (både online og offline) kan påvirke individer adfærd i en negativ retning, herunder dannelsen af stereotyper og fordomme, diskrimination og ekstremistiske handlinger. Mod slutningen af forløbet har eleverne designet, udført og fremlagt et projekt med fokus på konformitet.

FORLØBET INDEHOLDER
1) Gruppedynamikker, herunder konformitet (Asch), gruppetænkning (Irving Janis) og gruppepolarisering (James Stoner), og hvordan disse kan lede til, at grupper bliver mere ekstreme.

2) Social identitetsteori af Tajfel og Turner: Hvordan behovet for en positiv social identitet kan lede til en ”os vs. dem”-tænkning og konflikt samt stereotyper og fordomme om ”de andre”.

3) Realistisk konfliktteori af Muzafer Sherif: Hvordan konkurrence mellem grupper kan føre til konflikt (baseret på Robbers Cave).

4) Hvordan begreberne stereotyper, fordomme og diskrimination adskiller sig fra hinanden, og hvor vores stereotyper og fordomme kommer fra.

5) Hvordan stereotyper og fordomme påvirker vores tænkning og perception, og ultimativt vores forståelse af os selv og omverdenen.

6) Rosenthal-effekten: Hvordan vores stereotyper og fordomme om andre kan blive til en selvopfyldende profeti

7) Konktaktteorien: Tre betingelser for at reducere fordomme og deeskalere konflikter mellem grupper.

8) Exit fra ekstreme fællesskaber gennem 1) mentorforløb forklaret via Vygotskys teori om udviklingszoner, 2) Livsforandrende hændelser forklaret via Piagets teori om akkommodation af kognitive skemaer.

KERNESTOF: Socialpsykologi + Kognition og læring
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

FAGLIGE MÅL
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

PENSUM
- Konformitet: side 381 - 384 i Psykologivens veje, 3.udgave
- Gruppedynamikker: side 385 - 387, 3.udgave
- Dominans og prestige: Side 12-17 uddrag fra bogen "Evolutionspsykologi" af Christian Skjødt Pedersen.
- Definition af en gruppe: 346-347 psykologiens veje, 2.udgave
- Robbers Cave: Side 354 – 356 i psykologiens veje 2.udgave
- Social identitetsteori: Side 41 - 47, kapitel 5 i bogen "Radikalisering og Ekstremisme" af Mathias Tøttrup Thygesen og Christopher Kehlet Ebbrecht.
- Stereotyper, fordomme og diskrimination: side 193 - 198 i "PsykC" af Magnus Riisager.
- Perception og Rosenthal: Side 179 - 183 i psykologiens veje, 2. udgave.
- Kontaktteorien: Side 384 – 385 i psykologiens veje 2.udgave
- Piaget og Vygotsky: Side 228-230 + 223.

Supplerende:
- https://www.dr.dk/mitliv/mikkel-levede-et-dobbeltliv-som-familiefar-og-hardcore-hooligan-hadet-til-de-andre-har-vaeret (3 ns.)
- https://www.youtube.com/watch?v=oliq8m8Qph0 (1 ns.)
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/incels-hvorfor-spreder-ensomme-danske-maend-kvindehad-i-internettets-dunkle-afkroge/ (3 ns.)
- https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc (Jane Elliots eksperiment: A Class Divided, 1 ns.)
- Klip fra https://www.dr.dk/drtv/se/exit-bandeliv_-kampen-for-et-nyt-liv_498259 (Exit Bandeliv - sæson 1, episode 3, 3 ns.)

Pensum i alt: 56 sider

CENTRALE BEGREBER
Konformitet, gruppepolarisering, gruppetænkning, filterbobler, ekkokamre, behov for tilhør, dominans og prestige som veje til status, social identitetsteori, realistisk konfliktteori, stereotyper, fordomme, diskrimination, Rosenthal-effekten, kontaktteorien, Vygotskys teori og Piagets teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 TEMA 4: Unges udfordringer

Forløbet tematiserer de udfordringer unge oplever i identitetsdannelsen i nutidens samfund. Fokus er her på begrebet om identitet - hvad man forstår ved identitet og hvordan identiteten dannes. Eleverne vil her lære om, hvilke vilkår unge har i identitetsdannelsen generelt og hvilke udfordringer, der er forbundet med at skabe en identitet, når man har rødder i to forskellige kulturer. Sidst i forløbet vil fokus være på stress, herunder hvilke ydre og indre faktorer, der kan forklare, hvorfor mange føler sig stressede i ungdomsperioden. Undervisningen i forløbet følger primært et induktivt princip med det formål at give elever et "ejerskab" over stoffet.

Som afrunding på forløbet (og skoleåret) laves et projektarbejde, hvor eleverne får mulighed for selv at designe, gennemføre og fremlæggelse deres egen undersøgelse. Her vil vi have fokus på at demonstrere et metodekendskab til følgende metoder: observation, eksperiment, interview og spørgeskema.

FAGLIGE MÅL:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

KERNESTOF:
- identitet og personlighed
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- perception og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Videnskabelige metoder gennemgået i dette forløb: Interview + spørgeskema

Grundbog: "Psykologiens veje", 2.udgave, af Ole Schultz Larsen: 299-304, 377-379, 382-389, 423-426, 429-432 --> 24 sider

Supplerende stof:
- Eriksons teori: Uddrag fra "Den nye Psykologi Håndbog", redigeret af Mogens Brørup, Lene Hauge og Ulrik Lyager Thomsen, Gyldendals forlag, side 168 - 169 (ca. 2 ns.)
- Ziehes reaktionsmønstre: side 78 fra "Luk samfundet op!" (ca. 1 ns.)
- Interview og spørgeskema: side 27-29 i PsykC af Magnus Riisager
- Interviewundersøgelse "Er du dansk?": Side 166 - 168 i "Undersøgelser i psykologi" af Katrine Quorning, Systime (1 ns.)
- Spørgeskemaundersøgelse: "Klarer du problemerne selv?", side 170 - 172 i "Undersøgelser i psykologi" af Katrine Quorning, Systime (1 ns.)
- Episode af serien: "Det splittede Danmark", afspilning fra 00.00 - 07.40 og slut 32.00 - 38.00 (i alt 14 minutter = 2 ns.)
- Reportage: "Teenagepige imellem to kulturer" af Thomas Hartz-Olsson (28 minutter = 4 ns.)
- Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen: Side 168

Pensum i alt: 39 sider.

CENTRALE TEORIER/BEGREBER
- Eriksons identitetsteori (identitet, identitetskrise, identitetsforvirring, positiv og negativ identitet, psykosocialt moratorium)
- Ziehes begreber (kulturel frisættelse, ontologisering, subjektivisering og potensering)
- Bourdieu (Økonomisk, kulturel og social kapital, habitus)
- Kultur, etnocentrisme vs. kulturrelativisme, minoritet/majoritet, assimilation, integration, segregation,
- stereotyper, fordomme og Allports kontaktteori,
- Ishiyamas model over kulturkonflikter, kollektivistisk kultur, individualistisk kultur
- Stress, akut stress, kronisk stress, Lazarus stressdefinition
- Ydre faktorer til stress: Krav og stressorer, krav-kontrol-modellen, anstrengelse-belønning-ubalance-modellen.
- Indre faktorer stil stress: Forklaringsstile og optimale stimulationsniveauer.
- Kønsidentitet og kønsroller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Vi er nu færdige med fire forskellige temaer i psykologi. De sidste lektioner kommer til at gå med  repetition. Her vil vi forberede os til en eventuel eksamen, dels gennem udsendelsen "ved det grønne bord" og dels ved at identificere psykologiske problemstillinger i tidligere eksamensopgaver og besvare dem.

FAGLIGE MÅL:
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer