Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Lasse Sejdelin Christensen
|
Hold
|
2024 Id1/3g (3g Id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
Med udgangspunkt i teamet og basal teamteori skal eleverne i dette forløb forbedre egen og holdets præstation. Klassen inddeles i 2 hold, der træner sammen og konkurrerer mod hinanden, hvorfor forløbet afsluttes med en kampdag, hvor der spille på 11-mandsbane. Efter lærerstyret træning de første 3 moduler, skal eleverne selv på holdene af det udnævnte trænerteam træne hinanden i tre moduler. Eleverne opnår forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Rollerne der indtages er cheftræner, ass. træner, anfører. Vi har også kort arbejde med fodbold som sundhedsfremmende idræt.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
Elevhenvendte faglige mål:
- Forståelse for forløbets terminologi både teoretisk og praktisk
- Taktisk forståelse; herunder spilbarhed, bevægelser på banen og blik for andre spillere
- Teknisk forståelse; Evne til at udføre basale spark, afleveringer, tæmninger og driblinger.
- Forståelse for hvordan man bidrager til det gode team og opnår de bedste resultater.
- Anvendelse af relevante teamteoretiske begreber
Litteratur læst i Yubio 2023:
s. 504-511, 138-142, 537-541
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anatomi og muskelfysiologi
Årets første teoriforløb har fokus på basal muskelfysiologi og anatomi.
I muskelfysiologiske har der bl.a. været fokus på:
- Anaerob og aerob energidannelse
- Muskelfibertyper og deres betydning for atletens formåen
- Musklens opbygning og muskelkontraktionen
- Musklernes træthed, ømhed, mekaniske forhold og hukommelse
- Kost og effekt af forskellige typer træning
I anatomi har der været fokus på de centrale knoglers, led og musklers navne og funktion i kroppen. Herunder har vi arbejdet med basal bevægelsesanalyse og relevante begreber der anvendes hertil.
Bevægelsesanalysen har konkret lagt vægt på:
- Hvilke led bevæges?
- Hvilke primære muskler arbejder?
- Excentrisk og koncentrisk fase?
Kernestof:
-grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
Faglige mål:
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktiviteter
-indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Teoriforløbet er koblet til fodbold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Beskrivelse:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spillet – både single og double. Først læres de basale greb og slagteknikker, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, der løbende pakkes ind i mange forskellige kamplignende spil.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Elevhenvendte faglige mål:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, og lob
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Beherskelse af kort baghåndsserv og netdrop – foruden rimelig beherskelse af lang forhåndsserv clear, lob fra både forhånd og baghånd (around the head for clear)
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Læst litteratur fra Yubio 2023:
850-855, 863-864 og 867-868
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kredsløb og træningslære
I dette forløb har vi arbejdet med kredsløbet og træningslære.
Der har her i dette forløb været fokus på:
Åndedræt og kredsløb
RQ, fedtforbrænding og ”Cost of Transport”
Aerob træning
styrketræning
Anaerob træning
træningsplanlægning
Idræt under ekstreme forhold
Kernestof:
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
--natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglige mål:
-kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktiviteter
Forløbet har været koblet til badminton.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball repetition
Et kort repetitionsforløb, da forløbene er trukket op fra de forskellige C-niveau idræt hold.
Beskrivelse af floorball:
Eleverne skal i dette forløb stifte bekendtskab med floorball. Hvor hockey i skolegården eller på fritidshjemmet gerne er præget af "kaos", så kendetegnes floorball bl.a. ved at være mere struktureret. Et særligt fokus i dette forløb er således at skabe struktur i spillet via etablering af grundspil. Dette vil blive forsøgt via arbejde med overtalsspil og brug af banens specielle udformning. Dog lægges der i forløbet også vægt på høj intensitet og dermed styrkelse af elevernes fysiske kapacitet.
I forløbet inddrages perspektivering via spilhjul, boldspilsfamilier og læringstrinsmodellen, for at gøre eleverne bevidste om spillets karakteristika og deres egen udvikling i løbet af forløbet.
Litteratur
Yubio 2023:
Regler og organisering (Afsnit 14.2)
Boldspilsfamilier (Figur 10.1), Læringstrinmodel (figur 10.5), Spilhjul figur 10.6).
Evaluering og faglige mål
- basale tekniske færdigheder (afleveringer, modtagninger og afslutninger)
- forståelse for spillets taktiske dimensioner
- spilforståelse i forhold til udvikling og etablering af grundspil
- korrekt brug af spillets terminologi
- Evne til at sætte spilhjul, læringstrinmodel og boldspilsfamilier i relation til det færdige spil og deløvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idræt og samfund
I dette forløb kommer vi vidt omkring og set på idrætsfaget ud fra en mere samfundsfagligt perspektiv.
Vi har bl.a. har fokus på:
- dansk idræt i et historisk perspektiv
- idræt som integrationsmiddel
- sammenspillet mellem idræt og politik i et internationalt perspektiv og herunder et særlig fokus på begreberne sportswashing og soft power.
- idræt som mål eller middel
- bredde vs. elite
Kernestof:
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Faglige mål:
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
-kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Forløbet er blevet koblet til flere idrætsdiscipliner herunder fodboldbegivenheder som megaevents.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Test
Test
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige typer af fysiske tests herunder. Herunder både spring, styrke, allround, anaerobe og aerobe test.
Kernestof:
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pardans repetition
Et kort repetitionsforløb, da forløbene er trukket op fra de forskellige C-niveau idræt hold
Beskrivelse af pardans:
Eleverne skal i dette forløb stifte bekendtskab med dansegenrer i standard- og latindanse. Eleverne introduceres til grundtrin og forskellige variationer af Engelsk Vals og Cha-Cha-Cha. Der lægges i forløbet vægt på, at eleverne opnår nye og hidtil ukendte bevægelsesmønstre og dermed får øjnene op for nye bevægelsesmuligheder. Eleverne skal i forløbet arbejde med både fastlagte og egne koreografier/rutiner og skal via forevisning af dansene træne sikkerhed i usikkerhed (performance).
Evaluering:
- Vise grundlæggende forståelse for mindst 2 dansetyper (vals og cha-cha-cha), være i stand til at udføre grundtrin og variationer af grundtrin inden for disse
- Kende til (stemnings)forskelle på standard- og latindanse
- Kende til forskelle og ligheder på cha-cha-cha og vals
- Kunne sammensætte en kort rutine inden for de 2 nævnte danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Kunne bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
Litteratur:
Yubio 2023: Afsnit 32.1 (Forskel på standard og latin), Afsnit 32.2 (cha-cha-cha), afsnit 32.4 (Engelsk Vals)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Doping
Et forløb hvor der har været primært har været fokus på doping, men også begreber lovlige præstationsfremmende midler har været i fokus. Derudover har vi også snakket om sportens ånd og væsen, der er blevet inddraget for at kunne nuancere for og imod brugen af doping eller andre præstationsfremmende midler. Slutteligt i forløbet var der kort fokus på manden vs. Kvindens fysiske muligheder og præstationer i idræt.
Der er konkret arbejdet med:
- Af dopingstoffer og metoder har vi arbejdet med EPO, bloddoping, anabole steroider, og væksthormons anvendelse, effekt og bivirkninger.
- Af lovlige præparater har vi arbejdet med kreatin, placeboeffekten, proteinpulver, koffein.
- Diskussionen af, hvad der bør være lovligt/ulovligt har undervejs været bragt op i plenum og vi har derunder haft fokus på Enhanced Games.
Kernestof:
-natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
Faglige mål:
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
-kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
Forløbet har været koble til flere idrætsgrene herunder floorball, badminton og fodbold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
Beskrivelse:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne og teknikken omkring spillet – både single og double. Først læres de basale greb og teknikker i de forskellige typer af slag - herunder særlig fokus på dinkeslaget. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, der løbende pakkes ind i mange forskellige kamplignende spil.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik'
Elevhenvendte faglige mål:
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Litteratur:
Yubio 2023 s. 1254-1261
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Performance
I dette forløb har eleverne arbejdet med kreativ bevægelse til forskellige slags musik i en gruppe. Udgangspunktet har været Labans bevægelseslære. I første halvdel af forløbet blev eleverne introduceret til både individuelle, parvise og gruppeopgaver, der skulle stimulere og vække deres egen kreative danse og bevægelsessans og styrke deres bevægelseskvalitet. Der har undervejs været givet feedback med udgangspunkt i Labans BESS koncept. Afslutningsvis skulle eleverne lave deres egen performancesekvens som blev fremvist for resten af holdet.
Elevhenvendte faglige mål:
- Evnen til at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskellig slags musik.
- Evnen til at bruge rummet, arbejde i forskellige niveauer og tempi og vekslen mellem bevægelseskvaliteter
- Evnen til i praksis og teori at anvende Labans BESS koncept til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser.
- Evnen til at være kreativ og bidrage til det færdig performanceprodukt.
Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Litteratur:
Yubio 2023: 1308-1310
B-for bedre idræt (kap. 3 side 37-49).pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64645925998",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64645925998",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64645925998"
}