Holdet 2024 de/3g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herning Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Karin Meyer Refsgaard
Hold 2024 de/3g2 (3g de2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til design og arkitektur
Titel 2 Produktdesign: kande
Titel 3 Det levende byrum i Herning
Titel 4 Øletiketter (kommunikationsdesign)
Titel 5 Eksamenspræsentation / opsummering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til design og arkitektur

BESKRIVELSE:
I det første forløb i design og arkitektur blev eleverne introduceret til designprocessen gennem en kommunikationsdesign-øvelse, som hed "Show me who I am". Her arbejdede eleverne både individuelt og i par. Formålet var at producere navneskilte, der viste ejerens personlighed gennem grafisk design. I paropgaven skulle de interviewe hinanden, formidle researchen i moodboards og til sidst skabe et personligt navne-tag til den anden person (case: den professionelle designer målretter et visuelt produkt til sin kunde). Øvelsen havde til formål at skabe bevidsthed om
- Komposition
- Blikfang
- Visuel formidling
- Kommunikation  
- Procesbevidsthed

Eleverne blev også introduceret til designanalyser, hvor designparametre som kommunikation, form og funktion blev italesat.
Som procesmodel blev 6C-modellen introduceret og modellen bliver løbende inddraget gennem skoleåret.  

Forløbet gav en grundlæggende indføring i:
- Designtænkning og den iterative arbejdsproces
- Introduktion til kommunikationsdesign
- Opstart af OneNote-portfolio og den fysiske skitsebog
- Forskellige typer skitsering
- kommunikation om og ved hjælp af design (skriftligt / mundtligt)
- Introduktion til et af fagets kernestofområder (kommunikationsdesign)
- Introduktion til designanalyse og bevidsthed på visuelle virkemidler samt fokus på designparametre i analysen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Produktdesign: kande

BESKRIVELSE:
I dette forløb har omdrejningspunktet været stilhistorie, forskellige typer skitser i designprocessen og produktdesign.

Den stilhistoriske research dækker følgende perioder, og eleverne har frit kunne vælge den stilperiode, de har vurderet, passer bedst til målgruppen.
• Art nouveau/Jugendstil/Skønvirke
• Funktionalisme (modernisme)
• Organisk modernisme (modernisme)
• Pop art  
• Postmodernisme (Memphis-gruppen)  

Gennem processen har eleverne arbejdet med forskellige former for skitser: den idégenererende -, den undersøgende – og den forklarende skitse. Derudover har eleverne undersøgt muligheder og begrænsninger i 2D skitsering og 3D skitsering. I forbindelse med 3D skitsering har eleverne også undersøgt visualiseringsmaterialers muligheder og begrænsninger i samspil med design-parametret form: hvilke typer materialer er gode til geometriske former, organiske former, transparens, taktil overflade osv.  

Brief: opgaven er at skabe en kande, der er både nem at anvende og skiller sig ud i sin formgivning  
Din kande skal overholde følgende ramme:
• FORM: inspireret af bestemt stilart: Art Noveau / funktionalisme / organisk modernisme / pop art / Memphis-gruppen (reference i formsprog og evt. materiale)
• FUNKTION: ud fra din research (kropslig erfaring) skal din kande være nem at anvende
• KOMMUNIKATION: kanden skal målrettes en bestemt målgruppe. Vælg her selv mellem:
- unge 18-25 år
- voksne 20-39-årige tilhørende det blå segment i Minerva-modellen
- voksne 40-49-årige tilhørende det grønne segment i Minerva-modellen
• Undervejs i DESIGNPROCESSEN skal du evaluere en vægtning af designparametrene form, funktion, kommunikation. Ud fra refleksioner over funktion, form, målgruppe og stilart skal de vurdere hvilken af de tre parametre, som er mest dominerende.
• VISUALISERINGER: løbende skitser (idégenererende / undersøgende / kommunikerende), stilhistorie-collage, 3D skitser, persona-visualiseringer, 1 mock-up model i målestok.

FAGLIGE MÅL:
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere designideer
- Kombinere resultaterne af idegenerering og nogle undersøgelser i et konkret projekt
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Arbejde iterativt-
Formidle designprocesser, designlæsninger og designanalyser visuelt og mundtligt-
Beskrive målet med deres visualiseringer


KERNESTOF:
Produktdesign
Designparametre: form, funktion, kommunikation, målgruppe, punktnedslag i designhistorien
Krav til visualiseringer:
• at eleverne visuelt kommunikerer kropslig erfaring med produktet
• at eleverne har researchet på stilperioder (dette har de gjort i selvvalge design- og kunsthistoriske opslagsværker) samlet i et moodboard)
• at de løbende har udarbejdet skitser (både idégenererende og kommunikerende skitser)
• At eleverne laver en persona på målgruppen
- at eleverne har lavet en mock-up

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det levende byrum i Herning

BESKRIVELSE:
Som startskud til arbejdet med arkitektur, var eleverne på en research- / inspirationstur til Aarhus (Arkitektskolen, Aarhus + byvandring fra Aarhus Ø til Latinerkvarteret.  
Eleverne arbejdede i grupper med fokus på et byrum i Herning: krydset mellem Vestergade og Fredensgade. Her findes et parkagtigt byrum, der ikke fungerer optimalt for mennesker til fods. Eleverne arbejdet med fieldresearch og dokumentation af byrummet inden de gav et løsningsforslag til et ændret byrum, som inviterer til ophold for byens borgere.
Det teoretiske grundlag for at arbejde med det levende byrum er Jan Gehls teori om menneskers trivsel og livet mellem husene.  
Briefet for gruppearbejdet lød:
Område: hjørnegrunden mellem Fredensgade og Vestergade i Herning.
Den nuværende indretning af byrummet opfordrer ikke til ophold og det fremstår koldt og dødt.  
Overordnede krav:
• I skal udforme en byrumsmodel (skalamodel) over hjørnet Fredensgade / Vestergade. Her kan I vise mere detaljeret, hvordan I skaber mulighed for at opleve et sanserigt og trygt byrum, som opfordrer til ophold. Skalaen afhænger af løsningen.
• I skal inddrage teoretiske pointer fra Jan Gehls film Livet Mellem Husene (menneskers færden og trivsel i byrummet). Hvilke parametre får folk til at opsøge og opholde sig i det gode byrum?  
• I skal inddrage overvejelser om menneskets sanser og kan evt. inddrage overvejelser om årstider og døgnets forløb i byrummet.
• Der skal være fokus på både passage gennem byrummet samt mulighed for opholdsrum.
• Der skal være 2-3 forskellige funktioner tilgodeset i rummet.
• I skal udvælge 1-2 ideer fra ét professionelt værk
       (Superkilen Kbh / Rotterdam Holland / Times Square NY / High Line Park, NY)

FAGLIGE MÅL:
- analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

I en designproces skal eleverne kunne:
- identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- generere arkitekturidéer
- kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- arbejde iterativt
- formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
- beskrive formålet med deres visualiseringer.

KERNESTOF:
Genstandsfelt: arkitektur

DESIGNPARAMETRE:
- form, funktion og kommunikation, æstetik (føle / fornemme / sanse), målgruppe

VISUALISERINGSMETODER på elementært niveau:
- Proces: research-metode: fotokartering / moodboard / skitse over brugeradfærd
- Idegenerende skitser med særligt fokus på ruminddeling i byrummet
- Kommunikerende skitser  målfaste tegninger (grundplan 1:100) og målfaste rumlige modeller eller 3d-computermodellering i målestok 1:100)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Øletiketter (kommunikationsdesign)

BESKRVIVELSE:
I årets sidste forløb vendte eleverne tilbage til kommunikationsdesign, som intro-forløbet også hørte under. Gennem analyseøvelser af samtidige logoer, emballage og historiske etiketter samt indledende små skitseøvelser arbejdede eleverne med en visuel bevidsthed om grafiske virkemidler som farver, komposition, symboler og gestaltpsykologi.
Eleverne arbejdede individuelt med at skabe en flaskeetiket (for- og bagside) til en selvvalgt  øltype (en stout eller en New England IPA), som biologielever på skolen har brygget.
Krav til opgaven:
- Research og analyse af 2-3 historiske øletiketter og 2-3 samtidige øletiketter til perspektivering / inspiration
- Refleksioner og skitser over markedsføring: sammenhæng mellem målgruppens livssituation og produktets storytelling.
- Skitser og prototype (1:1) af etiketten (forside og bagside)
a. Der skal være refleksioner om anvendelse af teorier inden for grafisk design (typografi, farver, komposition og gestaltlove)
b. Der må ikke anvendes digitale online-programmer i designprocessen   
- Analyse af eget design

UDVALGTE BEGREBER OG TEORI:
Kommunikationsanalyse: AIDA-modellen

Visuel analyse:

Farvecirklen (spektralfarver)
Primær, sekundær og tertiærfarver
Brækkede farver (med sort/hvid eller komplementærkontrasten)
Farvekontraster:
Lys-mørkekontrast
Kold-varmekontrast
Komplementærkontrast
Kvalitetskontrast
Kvantitetskontrast
Egen-kontrast

Komposition:
Hierarki
Harmonisk eller statisk komposition (centralkomposition eller det gyldnesnit)
Disharmonisk eller dynamisk komposition (diagonalkomposition)

Typografi og skrifttyper

Stilhistorisk perspektivering: etiketter fra danske bryggerier og mineralvandsfabrikker fra slutningen af det 19. årh. gennem hele det 20. årh.

FAGLIGE MÅL:
Analyse og teori
- analysere og diskutere design som proces og som resultat
- sammenholde designeksempler fra forskellige perioder
Proces-kompetencer
- identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- generere designidéer
- undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre
- kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- arbejde iterativt
- formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
- være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
- beskrive formålet med deres visualiseringer.

KERNESTOF:
- kommunikationsdesign

DESIGNPARAMETRE:
- form, funktion, kommunikation og målgruppe
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamenspræsentation / opsummering

BESKRIVELSE:
Som afslutning på undervisningsåret skal eleverne arbejde med nogle opsummerende, afsluttende refleksions- og analyseøvelser fordelt på de tre genstandsfelter arkitektur, produktdesign og kommunikationsdesign. Eleverne udvælger selv relevante professionelle værker. Gennem resten af forløbet skal eleverne arbejde med at forberede individuelle eksamenspræsentationer portfolioen, som skal fungere som eksamensgrundlag ved en evt. mundtlig eksamen. Gennem præsentationen viser eleverne opfyldelse af fagets faglige mål ud fra selvvalgte emnevalg. Detaljerne for kravene til en eksamenspræsentation ses i materialet udleveret i Lectio.

I en designproces skal eleverne kunne:
- identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- generere design- og arkitektur-idéer
- undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet
- kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
- arbejde iterativt
- formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
- være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
- beskrive formålet med deres visualiseringer.

Ved den mundtlige prøve lægges der vægt på:
- præsentationens strukturering
- præsentationens kvalitet i kommunikativt henseende.

FAGLIGE MÅL:
- analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
- sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
- se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer