Herning Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herning Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1Gr1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Herning Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anita Kjær Larsen, Kenneth Søndberg Hansen
Hold
2025 ap/Gr1 (
1Gr1 ap
,
1Gr1 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse (AP)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse (AP)
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 64 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
Indhold
Kernestof:
Velkommen til Herning Gymnasium og vores introduktion til arbejdet med SPROG!Til denne første time har du tænkt godt og grundigt over, hvad SPROG er for noget.Begynd gerne med at finde en definition i ordbogen - og gå videre i din tankerække derfra.I
Oplæg om sprog, almen sprogforståelse onsdag den 13. august 2025.ppt
Navnenes kulturhistorie.html
1 Introduktion til latin AP Latin lektion 1.pptx
Lav øvelse 1 på s. 7 i kompendiet så godt som muligt. De hurtige blev færdige hermed i timen.
Jeg håber, at I har haft en god weekend, jeres første på Herning Gymnasium!Til denne AP-time har I læst siderne 5-7 i AP-almenkompendiet OG lavet de tilhørende opgaver i de gule felter skriftligt, altså ved at I skriver jeres svar ind i jeres kladdeh
2 Hercules heros AP Latin lektion 2.pptx
Læs først boksen nederst på s. 8 om "ANALYSETEGN". Forsøg herefter at lave syntaktisk analyse af sætningerne 2-5 nederst på s. 8. Lad dig gerne inspirere af den første sætning.
Denne AP-almentime indleder vi med at gennemgå svarene til spørgsmål 1-5 på side 5 i almenkompendiet.Derefter gennemgår vi jeres svar til spørgsmål 1-3 på side 6.
Vi begynder denne AP-almentime med at finde verberne i teksten af Emily Olander på siderne 8-9 i almenkompendiet.Derefter ser vi på, hvad der kendetegner et verbum.Vi går videre til substantiverne på side 10 og finder alle substantiverne i talen.Ende
3 Troja AP Latin lektion 3.pptx
Forsøg at lave syntaktisk analyse af sætningerne 3 og 4 på s. 14. Mange af ordene af substantiver og verber. Ved du fra AP-almen, hvad det vil sige?
Analyse og oversættelse af sætningerne 5-6 (s. 16). Gør et forsøg. Vi gennemgår det på klassen.
5 Præpositioner & konjunktioner.pptx
5 Romersk Religion gæt en romersk gud lektion 5.pptx
Læs om den trojanske krig på s. 21. Nåede I ikke at blive færdige med sætningerne 7+8 på s. 16, er dette også lektie.
I skal ikke forberede noget nyt til i dag, men I skal sørge for at have læst om verberne, substantiverne og artiklerne OG løst de dertil hørende opgaver, i almenkompendiet inden vi ses.
VELKOMMEN TILBAGE!Til denne lektion i AP-almen har I læst om ordklassen ADJEKTIV og om ordklassen PRONOMINER i almenkompendiet, det vil sige siderne 12-13 (ned til afsnittet 'Den, det, de).Derudover har I løst opgaverne i den gule boks på side 12 ned
Til denne AP-almentime har I læst om 'Det retoriske pentagram' på side 14 og besvaret opgaverne 1-10 midt på side 14. Alle opgaver relaterer sig til Emily Olanders tale på siderne 8--9.Det betyder, at vi forlader ordklasserne for en stund.DERUDOVER h
6 Pluralis lektion 6.pptx
Memrise - notation (morfologi)
Memrise - notation (syntaks)
Alle har forsøgt sig med en syntaktisk analyse og en oversættelse af sætning 4 på s. 23. Nogle af jer nåede det allerede i sidste time.
Til vores AP-almentime i dag har I læst om 'Simple og komplekse subjekter' og om 'Simple og komplekse verballed' på side 18-19 i kompendiet. Derudover har I besvaret alle opgaverne i de gule kasser på side 19. Skriv jeres svar i jeres kladdehæfte.End
7 Den trojanske krig lektion 7 - uden filmklip.pptx
Læs s. 26 om Ænéas.
8 Aeneas lektion 8.pptx
Syntaktisk analyse og oversættelse af sætningerne 1-3 på s. 28 i kompendiet. Flere af jer nåede det allerede i timen.
Afsnit
I den her AP-almentime kan I alle sammen fortælle mig, hvordan man danner de grammatiske tider præsens ('hun leger'), præteritum ('hun legede'), perfektum ('hun har leget'), pluskvamperfektum ('hun havde leget') og futurum ('hun vil lege'). Har I bru
9 Info om midtvejstest lektion 9.pptx
Husk kompendiet til DBLC. Medbring desuden blyant og viskelæder. Pensum er s. 1-29 i kompendiet.
VELKOMMEN IGEN!Til denne AP-almenlektion har I løst opgave 1 på side 25. Alle verbalformerne optræder i sangen "Tag mig som jeg er" på side 21. Har I tid, kan I jo også lytte til sangen! Brug noterne i jeres kladdehæfte, og bladr tilbage i almenkompe
Til denne AP-almentime har I alle læst siderne 28-31 i vores kompendium.Dem, der blev født på en lige dato, har læst ekstra grundigt om 'præpositioner' og 'interjektioner' på side 29 og 31.Dem, der blev født på en ulige dato, har læst ekstra grundigt
Medbring kompendiet til DBLC.
Til i dag har I lavet et SYNTAKTISK analyse af sætningerne g-o på side 35, det vil sige fundet sætningsleddene. Derudover har I alle læst om, hvad der definerer en sætning på side 36 og om ledsætningen på side 37 i almenkompendiet.Vi indleder timen m
Læs s. 32-33 om bogens historie. Du skal ikke besvare spørgsmålene på s. 33.
Læs s.34-35 i kompendiet – både tekststykket “Roma” og de forskellige billedtekster.
I denne AP-almentime gennemfører vi vores Midtvejstest.I bliver testet i alt det AP-stof, vi har gennemgået indtil nu, det vil sige alt det, I kan læse om på siderne 5-35 i almenkompendiet. Derfor skal I sørge for at have genlæst netop de sider godt.
Til vores møde i dag har du genlæst siderne 36 + 37 om 'Sætninger'. Det er vigtigt, at du læser disse sider godt, hvis du gerne vil forstå indholdet.Derudover har du besvaret øvelsen i den gule boks midt på side 38. Skriv dine svar i dit kladdehæfte.
I denne time ser vi på det, som vi ikke nåede forleden, nemlig vores gennemgang af Perioder, Hovedsætninger og Ledsætninger. I ved jo faktisk allerede godt, hvordan man kan kende forskel på en hovedsætning og en ledsætning.Til i dag har I læst sidern
1Gr1 - nu på græsk.docx
13 Roma lektion 13.pptx
Lav øvelsen med substantiver øverst på s. 37 færdig.
Vi arbejder, som I ved, for tiden med ’Kommunikation og sproghandlinger’ i AP-almendelen. Vi har hørt om det retoriske pentagram og om samarbejds- og høflighedsprincippet, vigtige principper for, at samtalen mellem en afsender og en modtager bliver v
Læs s. 40-41 i kompendiet om Pompeji + om den nye grammatik, vokativ og dativ.
Til denne AP-almentime har I læst afsnittet 'Sociolingvistik: stilleje' på side 46 og 47 - og TO gange.Når vi mødes, skal I kunne forklare mig, hvad der forstås ved LAVT stilleje og ved HØJT stilleje.Derudover har I set på opgaverne til Tessas sang "
15 Intro til Popmpeji - lektion 15.pptx
Læs om Interlatin på side 44: de to kasser om ”et ords opbygning” og ”arveord, låneord og fremmedord”.
16 Interlatin lektion 16.pptx
Læs om imperfektum (en datid) på s. 49.
Flere hovedsætninger til syntaktisk og morfologisk analyse.docx
VELKOMMEN TILBAGE I SKOLE!Til denne tredjesidste AP-almenlektion har I lavet en syntaktisk og morfologisk analyse af følgende fire sætninger:1: Jeg har endelig fået en hobby.2: Jeg lægger en tyver på kommoden og går ned og tager en vogn.3: Min lærer
17 Gladiatorer lektion 17 - uden filmklip.pptx
Læs s. 44-45 om Kejser Commodus. Læs s. 48 om infinitiv.
I denne lektion taler vi om teksten "Er kønsneutrale stedord et hensyn til mindretal eller sprogligt miskmask" på side 50-51 i almenkompendiet. Vi taler med udgangspunkt I de opgaver til teksten, som I har løst på side 51.Det var den gamle lektie.Til
18 Kejser Commodus lektion 18.pptx
19 Gennemgået stof AP-latin 2025.pptx
Se den opsamlende video om, hvordan man analyserer en latinsk sætning her:
AP-latin sådan analyserer du en latinsk sætning 2019
Alle der har lyst til at kaste et syntaktisk og morfologisk blik på nogle sætninger inden AP-prøven i næste uge, skal være meget velkomne i lokale 21.72 i frokostpausen.Vi ses - måske!
VELKOMMEN TIL VORES SIDSTE AP-ALMENTIME!Til i dag har I læst jeres almenkompendium igennem, så I kan stille mig spørgemål om det, I stadig undrer jer over eller stadig ikke er helt sikre på.Vi indleder timen med at se på den vedhæftede øvelse, som I
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290603124", "T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290603124", "H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290603124" }