Herning Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herning Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1Gr2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Herning Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Andreas Hjort Møller, Mia Christine Lopdrup Falbe-Hansen
Hold
2025 ap/Gr2 (
1Gr2 ap
,
1Gr2 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - Almendel 2025
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - Almendel 2025
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 66 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
Indhold
Kernestof:
Jeg hedder Andreas, og jeg skal undervise jer i latindelen i Almen Sprogforståelse. Vi skal tale om faget - hvad det er, og hvorfor I er så fantastisk heldige, at I skal snuse til verdens bedste fag (latin)! Herefter går vi så småt i gang!
Kære latinhold - vi arbejder videre med vores kompendium, husk at tage det med. Det var en rigtig god start sidste gang!
Vi skal så småt til at gå i gang med vores første rigtige latinske tekst, der handler om en af de helt store kærlighedshistorier om den trojanske prins Paris og hans udkårne Helene. Find gloserne til alle ordene i de første to sætninger på s. 14 og s
Afsnit
Læs s. 12-13 om Troja. I dag repeterer vi substantiver og verber fra sidste gang, og så taler vi om en ny ordklasser: præpositioner (forholdsord). Ved du, hvad det er for en slags ord? Se om du kan finde på eksempler på præpositioner derhjemme (bare
AP-kompendium 2025 - KUN kompendiet
Terrier
I dag skal vi tale om konjunktioner (bindeord) – det er små ord som og, fordi, hvis, eller, da, om, men, at, osv. Lav to sætninger derhjemme (på dansk), hvori der indgår en konjunktion.
KALASET - Tag Mig Som Jeg Er (lyrik video)
Flere opgaver til Tag mig som jeg er s 25
Lektion 6 Sangen Tag mig som jeg er Kalaset sangteksten til brug i timen
Verber MLs pixi.docx
Læs også om den trojanske krig på s. 21.
Verber MLs pixi
Vi arbejder videre med teksten "Bellum Troianum" – del 2 på s. 25.
Ma Cherie Bon Bon
Læs teksten på s. 26 om den græske helt Æneas.
Læs om adjektiver på s. 27 og lav øvelsen om adjektiver nederst på s. 27.
Opgaver til syntaks s 34 - 35 i kompendiet 2025.docx
Kære elever, i dag skal vi have midtvejstest. Du kan se, hvordan testen er opbygget, i power point-præsentationen. Det skal nok gå rigtig godt for jer :-)
Vi ser en film for at fejre, hvor gode I har været til midtvejstesten i latin. I får et responsark med jeres resultater fra midtvejstesten udleveret.
Hvis du når at se denne lektie, så må du gerne læse s. 32-33 om bogens historie. Du skal ikke besvare spørgsmålene på s. 33.
Opgaver i hoved- og ledsætninger til overblik på projektor
Lektion 11 - noter til eleverne om kommateringsreglerne
Opgaver til syntaks s 34 - 35
Læs s.34-35 i kompendiet – både tekststykket “Roma” og de forskellige billedtekster.
Læs s. 40-41 i kompendiet om Pompeji + om den nye grammatik, vokativ og dativ.
DRTV - Skam
Michael Laudrup indgår samarbejde med PFA
Læs om imperfektum (en datid) på s. 49. Hvad er mærket for imperfektum på latin? Se videoen, der repeterer vokativ (her: https://screencast-o-matic.com/watch/cbQvX3IxMW)
Tessa 'Ben' (live)
Læs s. 44-45 om Kejser Commodus. Læs s. 48 om infinitiv.
I dag skal vi bruge tid på at repetere, så vi er klar til sluttesten, og så skal vi øve os i selv at skrive sætninger på latin.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290617805", "T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290617805", "H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290617805" }