Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Bodil Schrøder, Louise Hjort Hinkbøl
|
|
Hold
|
2025 ap/Gr4 (1Gr4 ap, 1Gr4 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP almen + latin
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 64 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
AP-latinkompendium 2025 .docx
-
Lektie: Du skal hjemme læse side 8 - 11 i kompendiet om verber, substantiver og artikler.
-
ALLE SIDDER FRA UNDERVISNINGENS START VED MAKKEREN
-
Navnenes kulturhistorie.html
-
The Meaning and History of First Names - Behind the Name
-
Troja
-
Lyt hjemme til Laurbergs sang "Terrier"
-
Læs hjemme side 17 - 20 i kompendiet. Spring opgaverne i de gule felter over.
-
Konjunktioner
-
Læs om den trojanske krig på s. 21
-
Læs s. 21-23 (inkl. afsnittet Tempus) uden at lave opgaverne.
-
Læs s. 23 nederst til 27 uden at lave opgaverne.
-
Læs om den trojanske krig på side 21, hvis du ikke fik læst det til sidste gang.
-
Læs i kompendiet side 28-31 om adverbier, præpositioner, interjektioner og konjunktioner – du skal ikke løse opgaverne eller læse opgaveteksterne.
-
AP-begreber
-
Læs s. 32-34 uden at lave opgaverne.
-
Læs teksten på s. 26 om den græske helt Æneas.
-
Lektier: Læs s. 32-34 uden at lave opgaverne.
-
Læs om adjektiver på s. 27 og lav øvelsen om adjektiver nederst på s. 27.
-
Lektier: Genlæs lektien fra sidst = side 32 - 34+ 35 i hæftet, og øv dig i de syntaktiske betegnelser side 63 i hæftet. Vi nærmer os en midtvejstest og hér er det en god idé at have styr på de latinske betegnelser.
-
AP betegnelser
-
Lektion 11 - Opsamlingsmodul - diverse øvelser.docx
-
Lektier: Du skal som forberedelse til timen læse side 36 - 38 uden at lave opgaverne. Teksten fra "Ternet Ninja" skal IKKE læses hjemme. DU kan med fordel øve dig i de latinske betegnelser side 63. I næste time skal de nemlig sidde i skabet.
-
Læs s. 32-33 om bogens historie. Du skal ikke besvare spørgsmålene på s. 33.
-
Læs s.34-35 i kompendiet – både tekststykket “Roma” og de forskellige billedtekster.
-
Sørg for, at I har lavet øvelsen med substantiverne på s. 37 - vi starter med at kigge på den sammen.
-
Læs s. 40-41 i kompendiet om Pompeji + om den nye grammatik, vokativ og dativ.
-
Lektier:
-
Lektier: Læs hjemme side 43-45 i kompendiet. De vigtige begreber, som du skal have en idé om, er: semantik, semantisk felt, semantisk skema, denotation, konnotation, billedplan og realplan samt metafor.
-
AP 16 Stilleje.docx
-
Lektier: Lektier: Læs hjemme side 46 - 47 i kompendiet om stilleje.
-
Læs om Interlatin på side 44: de to kasser om ”et ords opbygning” og ”arveord, låneord og fremmedord”.
-
Imperfektum
-
Lektier: Læs fra s. 52 nederst om ‘Omskrivning af substantiver’ til s. 54. Du skal IKKE læse opgaverne (de gule felter)
-
19 Gennemgået stof AP-latin 2025.pptx
-
I dag skal vi bruge tid på at repetere, så vi er klar til sluttesten, og så skal vi øve os i selv at skrive sætninger på latin.
-
Hvis du ikke nåede analysen af sætning 3-4 på s. 50, skal du lave dem derhjemme, så vi kan gennemgå dem sammen
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP almen + latin
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 66 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290626947",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290626947",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290626947"
}