Herning Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herning Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1Gr5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Herning Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Bodil Schrøder, Louise Hjort Hinkbøl
Hold
2025 ap/Gr5 (
1Gr5 ap
,
1Gr5 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP almen + latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP almen + latin
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 64 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
Indhold
Kernestof:
Navnenes kulturhistorie.html
www.behindthename.com
Øvelse 1-2 på s. 7-8
Lektie: Du skal hjemme læse side 8 - 11 om verber, substantiver og artikler.
Troja
Læs i kompendiet side 12-14 om adjektiver, pronominer og det retoriskepentagram. Du skal ikke lave opgaverne.Træn de latinske betegnelser for ordklasser, du har lært.
Lyt hjemme til Laurbergs sang "Terrier".
Konjunktioner
Læs hjemme side 17 - 20 i kompendiet. Spring opgaverne i de gule felter over.
Læs s. 21-23 (inkl. afsnittet Tempus) uden at lave opgaverne.
Læs om den trojanske krig på s. 21
Læs om den trojanske krig på side 21, hvis du ikke fik læst det til sidste gang.
Læs s. 23 til 27 uden at lave opgaverne.
Læs i kompendiet side 28-31 om adverbier, præpositioner, interjektioner og konjunktioner – du skal ikke løse opgaverne eller læse opgaveteksterne.
Læs teksten på s. 26 om den græske helt Æneas.
Læs om adjektiver på s. 27 og lav øvelsen om adjektiver nederst på s. 27.
AP-begreber
Ma Cherie Bon Bon
Læs s. 32-34 uden at lave opgaverne.
Midtvejstest
Læs s. 32-33 om bogens historie. Du skal ikke besvare spørgsmålene på s. 33.
Lektier: Genlæs lektien fra sidst = side 32 - 34+ 35 i hæftet, og øv dig i de syntaktiske betegnelser side 63 i hæftet. Vi nærmer os en midtvejstest og hér er det en god idé at have styr på de latinske betegnelser.
AP-betegnelser
Læs s.34-35 i kompendiet – både tekststykket “Roma” og de forskellige billedtekster.
Lektion 11 - Opsamlingsmodul - diverse øvelser.docx
Lektier: Du skal som forberedelse til timen læse side 36 - 38 uden at lave opgaverne. Teksten fra "Ternet Ninja" skal IKKE læses hjemme. DU kan med fordel øve dig i de latinske betegnelser side 63. I næste time skal de nemlig sidde i skabet.
AP betegnelser
Læs s. 40-41 i kompendiet om Pompeji + om den nye grammatik, vokativ og dativ.
Læs om Interlatin på side 44: de to kasser om ”et ords opbygning” og ”arveord, låneord og fremmedord”.
Lektier: Læs hjemme side 43-45 i kompendiet. De vigtige begreber, som du skal have en idé om, er: semantik, semantisk felt, semantisk skema, denotation, konnotation, billedplan og realplan samt metafor.
AP 16 Stilleje.docx
Lektier: Læs hjemme side 46 - 47 i kompendiet om stilleje.
AP 17 Sprog og virkelighed.docx
Lektier: Læs side 50-52 (til og med afsnittet ‘Substantiver’), idet du springer opgaverne og deres tekster over. Du skal således ikke læse teksten ”Er kønsneutrale stedord et hensyn til mindretal eller sprogligt miskmask”, men blot det indledende afs
Lektier: Læs fra s. 52 nederst om ‘Omskrivning af substantiver’ til s. 54. Du skal IKKE læse opgaverne (de gule felter)
Imperfektum
Læs s. 44-45 om Kejser Commodus. Læs s. 48 om infinitiv.
Lektier: Lav opgave 1 på s. 57 i kompendiet så godt, som du kan (morfologisk analyse).
Analyse
Lektie: Læs som forberedelse til i dag det lange uddrag af ”Folkets skønhed” af Merete Pryds Helle s. 58-60 i kompendiet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290628487", "T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290628487", "H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290628487" }