Herning Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herning Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1Gr6 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Herning Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anita Kjær Larsen, Tonie Svinth Dideriksen
Hold
2025 ap/Gr6 (
1Gr6 ap
,
1Gr6 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - almen og latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - almen og latin
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 64 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
Indhold
Kernestof:
Velkommen til AP :-)
Latinske betegnelser for syntaks og morfologi
Læs i kompendiet s. 8-11 om verber, substantiver og artikler. HUSK at medbringe kompendiet til lektionen.
Syntaks og morfologi - Quizlet
Ordklasser - verber, substantiver, artikler.jpeg
Navnenes kulturhistorie.html
1 Introduktion til latin AP Latin lektion 1.pptx
Læs teksten Hercules heros højt for dig selv og forsøg at oversætte (gerne mundtligt)
Læs i kompendiet s. 12-14 om adjektiver, pronominer og det retoriske pentagram. Du skal IKKE lave opgaverne. Træn gerne de latinske betegnelser. Vi lægger ud med artikeløvelse s. 11 opgave 3.
Latinske betegnelser - syntaks og morfologi
image.png
2 Hercules heros AP Latin lektion 2.pptx
Læs først boksen nederst på s. 8 om "ANALYSETEGN". Forsøg herefter at lave syntaktisk analyse af sætningerne 2-5 nederst på s. 8. Lad dig gerne inspirere af den første sætning.
Vi laver en lille opsamling i forhold til, hvad vi har lært af begreber indtil nu. LYT til sangen "Terrier" af Ida Laurberg (se link forneden). Vi bruger sangen til at træne begreber ud fra. Du skal IKKE lave opgaverne hjemme.
Terrier
3 Troja AP Latin lektion 3.pptx
Forsøg at lave syntaktisk analyse af sætningerne 1-3 på s. 14. Mange af ordene af substantiver og verber. Ved du fra AP-almen, hvad det vil sige?
Læs s. 17-20 i kompendiet. Du skal ikke lave opgaverne (de gule felter).
Pronominer.docx
Læs s. 21-23 (inkl. afsnittet 'Tempus') uden at lave opgaverne. Vi lægger ud med en øvelse til subjektsprædikat.
Verbaltider - tempus
Læs s. 23 nederst til 27 uden at lave opgaverne. Vi starter med en verbumsstafet :-)
1Gr6 tavlenoter 25.08.2025.docx
Analyse og oversættelse af sætningerne 5-6 (s. 16). Gør et forsøg. Vi gennemgår det på klassen.
5 Præpositioner.pptx
5 Romersk Religion gæt en romersk gud lektion 5.pptx
Læs om den trojanske krig på s. 21. Lav desuden sætningerne 7+8 på s. 16 (syntaktisk analyse og oversættelse).
6 Konjunktioner.pptx
6 Pluralis lektion 6.pptx
Alle har forsøgt sig med en syntaktisk analyse og en oversættelse af sætning 2-4 på s. 23. Nogle af jer nåede det allerede i sidste time.
Læs i kompendiet s. 28-31 om adverbier, præpositioner, interjektioner og konjunktioner. Du skal ikke løse opgaverne eller læse opgaveteksterne.
7 Den trojanske krig lektion 7 - uden filmklip.pptx
Læs s. 26 om Ænéas.
8 Aeneas lektion 8.pptx
Læs om adjektiver på s. 27, og lav øvelsen om adjektiver nederst på s. 27. Nåede du ikke sætning 1-3 på s. 28 i timen er dette også lektie.
Læs s. 32-24 i kompendiet.
Genlæs s. 34 om kopulative, transitive og intransitive verber.
Plan for timen:
Quizlet - syntaks + morfologi
9 Info om midtvejstest lektion 9.pptx
Husk kompendiet til DBLC. Medbring desuden blyant og viskelæder. Pensum er s. 1-29 i kompendiet.
Medbring kompendiet til DBLC.
LÆS s. 36-38 i kompendiet. Teksten fra Ternet Ninja læses ikke hjemme. Træn gerne begreber via Quizlet (kræver, at du har en bruger).
Quizlet: Begreber til morfologi og syntaks
Læs s. 32-33 om bogens historie. Du skal ikke besvare spørgsmålene på s. 33.
Mellemtest - repeter alt, hvad vi har gennemgået frem til s. 38 i kompendiet. Du skal især have styr på de latinske betegnelser til morfologi og syntaks, du skal være hjemme i syntaktisk analyse og kunne spotte ordklasser. Derudover skal du kunne ken
Kommareglerne kan virke komplicerede, men der er faktisk kun fem. Her får du det korte overblik.
Vi retter mellemtesten i fællesskab og repeterer de svære emner.
Escape room - AP
Læs s. 40-42 i kompendiet uden at løse eller læse opgaverne.
1Gr6 - nu på græsk.docx
Læs s.34-35 i kompendiet – både tekststykket “Roma” og de forskellige billedtekster.
Læs i kompendiet om semantik og metaforer s. 43-45. De vigtige begreber, som du skal have en idé om, er:
13 Roma lektion 13.pptx
Læs s. 40-41 i kompendiet om Pompeji + om den nye grammatik, vokativ og dativ.
15 Intro til Popmpeji - lektion 15.pptx
Læs om Interlatin på side 44: de to kasser om ”et ords opbygning” og ”arveord, låneord og fremmedord”.
Læs s. 46-47 i kompendiet. Læs også eksemplerne.
Læs s. 50-52 (til og med afsnittet 'Substantiver'), idet du springer opgaverne og deres tekster over. Du skal således ikke læse teksten "Er kønsneutrale stedord et hensyn til mindretal eller sprogligt miskmask". Vi lægger ud med dagens sætning og ops
Prøvelignende opgavesæt, AP-Café (11).docx
Tessa Ben - løsningsforslag.docx
16 Interlatin lektion 16.pptx
Læs om imperfektum (en datid) på s. 49.
Læs fra s. 52. nederst om "Omskrivning af substantiver" til s. 54. Du skal ikke læse opgaverne (de gule felter).
Prøvelignende opgavesæt, AP-Café (11).docx Prøvelignende opgavesæt, løsningsforslag (1).docx
Historie, som skal peppes op:
17 Gladiatorer lektion 17 - uden filmklip.pptx
Læs s. 44-45 om Kejser Commodus. Læs s. 48 om infinitiv.
Vi repeterer. Lav opgave 1. på s. 57 så godt, som du kan.
Sidste AP-time. Læs det lange uddrag af "Folkets skønhed" af Merete Pryds Helle s. 58-60 i kompendiet.
18 Kejser Commodus lektion 18.pptx
19 Gennemgået stof AP-latin 2025.pptx
AP-latin sådan analyserer du en latinsk sætning 2019
Se den opsamlende video om, hvordan man analyserer en latinsk sætning her:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290630123", "T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290630123", "H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290630123" }