Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Line Dalsgaard Vilsen, Trine Johansson
|
|
Hold
|
2025 ap/Gr9 (1Gr9 ap, 1Gr9 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1: Almen sprogforståelse i Grundforløbet
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 66 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle
-
Læs i kompendiet side 8-11 om verber, substantiver og artikler.
-
Kære Gr 9
-
Læs i kompendiet side 12-14 om adjektiver, pronominer og det retoriske pentagram. Du skal ikke lave opgaverne. Træn de latinske betegnelser for ordklasser, du har lært.
-
Lyt til sangen Terrier derhjemme. Fx via Youtube Terrier
-
Navnenes kulturhistorie
-
Kompendiet:
-
Hercules heros...
-
Læs s. 17-20. Spring over opgaverne (de gule felter).
-
Kompendiet: Paris et Helena
-
Læs s. 21-23 (inkl. afsnittet Tempus) uden at lave opgaverne.
-
Læs s. 23 nederst til 27 uden at lave opgaverne.
-
Læs i kompendiet side 28-31 om adverbier, præpositioner, interjektioner og konjunktioner – du skal ikke løse opgaverne eller læse opgaveteksterne.
-
Læs s. 32-34 uden at lave opgaverne.
-
NB. s. 22
-
Info om midtvejstest
-
Midtvejstest
-
Husk:
-
Genlæs s. 33 om transitive, intransitive og kopulative verber.
-
Kompendiet
-
Læs s. 36-38 uden at lave opgaverne. Teksten fra “Ternet Ninja” læses ikke hjemme.
-
I denne lektion afvikler vi Midtvejstesten i AP-almen. Genlæs inden lektionen den gennemgåede del af kompendiet samt dine noter. Medbring en blyant, et viskelæder og en bog til at læse i de sidste 10 minutter.
-
I denne lektion retter vi sammen midtvejstesten fra sidste lektion. Du vil efter testen have dannet dig et indtryk af dine styrker (og svagheder) i almendelen af forløbet i AP. Medbring en kuglepen.
-
Læs side 40-42 uden at løse eller læse opgaverne.
-
Læs i kompendiet om Semantik og metaforer s. 43-45. De vigtige begreber, som du skal have en idé om, er: 1. Semantik 2. Semantisk felt eller semantisk skema 3. Denotation og konnotation 4. Billedplan og realplan 5. Metafor og døde (kognitive) metafor
-
Læs side 46-47 i kompendiet om stilleje, inkl. eksemplerne
-
Lektion 16 Retteark til Tessa _Ben_.docx
-
Læs side 50-52 (til og med afsnittet ‘Substantiver’), idet du springer opgaverne og deres tekster over. Du skal således ikke læse teksten ”Er kønsneutrale stedord et hensyn til mindretal eller sprogligt miskmask”, men blot det indledende afsnit om “S
-
Vedhæftet her finder I øvelser, som I kan arbejde med i efterårsferien forud for den endelige AP-prøve.
-
Læs fra s. 52 nederst om ‘Omskrivning af substantiver’ til s. 54. Du skal IKKE læse opgaverne (de gule felter).
-
TJO 19 Gennemgået stof AP-latin 2025
-
TJO 19 Repetition AP Latin (upload 2025)
-
Lav opgave 1 på s. 57 i kompendiet så godt, som du kan (morfologisk analyse).
-
Læs det lange uddrag af ”Folkets skønhed” af Merete Pryds Helle s. 58-60 i kompendiet.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290636536",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290636536",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290636536"
}