Herning Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herning Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1Gr10 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Herning Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anita Kjær Larsen, Line Dalsgaard Vilsen
Hold
2025 ap/Gr10 (
1Gr10 ap
,
1Gr10 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP i Grundforløbet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP i Grundforløbet
Almen Sprogforståelse (= AP) er en introduktion til sprog, der skal udvikle din sproglige bevidsthed, din analysefærdighed og din sproglige kreativitet i alle sprogfag – og gennem hele dit gymnasieforløb. Forløbet vil være ligeligt fordelt mellem en almendel og en latindel.
Du bliver i både almendelen og latindelen bedømt på, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i læreplanen for almen sprogforståelse. Det betyder, at du bliver bedømt på din evne til at …
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
• anvende din viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Pensum i almendelen er
s. 5 (Sprogtræet)
s. 6-7 (Kommunikations- og afkodningsstrategier)
s. 8-16 + 21-31 (Morfologi)
s. 17-20 + 32-39 (Syntaks)
s. 40-42 (Kommunikation og sproghandlinger)
s. 43-45 (Semantik)
s. 46-56 (Sociolingvistik: stilleje)
s. 57-61 (Repetition)
s. 62-63 (Notationer til morfologi og syntaks)
s. 64 (Dagens sætning)
Alle fra AP-almenkompendiet
Pensum i latindelen er
s. 4-11 (Introduktion til latin)
s. 12-29 (Troja og Æneas)
s. 30-33 (Bogens historie og det græske alfabet)
s. 34-39 (Roma)
s. 40-45 (Pompeji)
s. 46-52 (Gladiatorer)
Alle fra AP-latinkompendiet
Indhold
Kernestof:
Kære alle
Navnenes kulturhistorie.html
1 Introduktion til latin AP Latin lektion 1.pptx
Lav øvelse 1 på s. 7 i kompendiet så godt som muligt. De hurtige blev færdige hermed i timen.
Læs i kompendiet side 8-11 om verber, substantiver og artikler.
2 Hercules heros AP Latin lektion 2.pptx
Læs først boksen nederst på s. 8 om "ANALYSETEGN". Forsøg herefter at lave syntaktisk analyse af sætningerne 2-5 nederst på s. 8. Lad dig gerne inspirere af den første sætning.
Læs i kompendiet side 12-14 om adjektiver, pronominer og det retoriske pentagram. Du skal ikke lave opgaverne. Træn de latinske betegnelser for ordklasser, du har lært.
3 Troja AP Latin lektion 3.pptx
Forsøg at lave syntaktisk analyse af sætningerne 3 og 4 på s. 14. Mange af ordene af substantiver og verber. Ved du fra AP-almen, hvad det vil sige?
Lyt til sangen Terrier derhjemme. Fx via Youtube Terrier
Analyse og oversættelse af sætningerne 5-6 (s. 16). Gør et forsøg. Vi gennemgår det på klassen. OBS: Helena skal ændres til Helenam i 5'eren, hvor der står "Itaque Paris Helenam amat"
Læs s. 17-20. Spring over opgaverne (de gule felter).
5 Præpositioner & konjunktioner.pptx
5 Romersk Religion gæt en romersk gud lektion 5.pptx
Læs om den trojanske krig på s. 21. Nåede I ikke at blive færdige med sætningerne 7+8 på s. 16, er dette også lektie.
Læs s. 21-23 (inkl. afsnittet Tempus) uden at lave opgaverne.
6 Pluralis lektion 6.pptx
Alle har forsøgt sig med en syntaktisk analyse og en oversættelse af sætning 4 på s. 23. Nogle af jer nåede det allerede i sidste time.
Læs s. 23 nederst til 27 uden at lave opgaverne.
7 Den trojanske krig lektion 7 - uden filmklip.pptx
Læs s. 26 om Ænéas.
Læs i kompendiet side 28-31 om adverbier, præpositioner, interjektioner og konjunktioner – du skal ikke løse opgaverne eller læse opgaveteksterne.
Læs s. 32-34 uden at lave opgaverne.
Genlæs s. 33 om transitive, intransitive og kopulative verber.
8 Aeneas lektion 8.pptx
Læs om adjektiver på s. 27, og lav øvelsen om adjektiver nederst på s. 27.
Læs s. 36-38 uden at lave opgaverne. Teksten fra “Ternet Ninja” læses ikke hjemme.
9 Info om midtvejstest lektion 9.pptx
Husk kompendiet til DBLC. Medbring desuden blyant og viskelæder. Pensum er s. 1-29 i kompendiet.
Medbring kompendiet til DBLC.
I denne lektion afvikler vi Midtvejstesten i AP-almen. Genlæs inden lektionen den gennemgåede del af kompendiet samt dine noter. Medbring en blyant, et viskelæder og en bog til at læse i de sidste 10 minutter.
I denne lektion retter vi sammen midtvejstesten fra sidste lektion. Du vil efter testen have dannet dig et indtryk af dine styrker (og svagheder) i almendelen af forløbet i AP. Medbring en kuglepen.
Escape room
Læs s. 32-33 om bogens historie. Du skal ikke besvare spørgsmålene på s. 33.
Læs side 40-42 uden at løse eller læse opgaverne.
Læs i kompendiet om Semantik og metaforer s. 43-45. De vigtige begreber, som du skal have en idé om, er: 1. Semantik 2. Semantisk felt eller semantisk skema 3. Denotation og konnotation 4. Billedplan og realplan 5. Metafor og døde (kognitive) metafor
1Gr10 - nu på græsk.docx
Læs s.34-35 i kompendiet – både tekststykket “Roma” og de forskellige billedtekster.
Læs side 46-47 i kompendiet om stilleje, inkl. eksemplerne
Lektion 16 Retteark til Tessa _Ben_.docx
13 Roma lektion 13.pptx
Ingen lektier!
Læs side 50-52 (til og med afsnittet ‘Substantiver’), idet du springer opgaverne og deres tekster over. Du skal således ikke læse teksten ”Er kønsneutrale stedord et hensyn til mindretal eller sprogligt miskmask”, men blot det indledende afsnit om “S
Vedhæftet her finder I øvelser, som I kan arbejde med i efterårsferien forud for den endelige AP-prøve.
Læs s. 40-41 i kompendiet om Pompeji + om den nye grammatik, vokativ og dativ.
15 Intro til Popmpeji - lektion 15.pptx
Læs om Interlatin på side 44: de to kasser om ”et ords opbygning” og ”arveord, låneord og fremmedord”.
Læs fra s. 52 nederst om ‘Omskrivning af substantiver’ til s. 54. Du skal IKKE læse opgaverne (de gule felter).
16 Interlatin lektion 16.pptx
Læs om imperfektum (en datid) på s. 49.
17 Gladiatorer lektion 17 - uden filmklip.pptx
Læs s. 46-47 om Kejser Commodus.
Lav opgave 1 på s. 57 i kompendiet så godt, som du kan (morfologisk analyse).
Læs det lange uddrag af ”Folkets skønhed” af Merete Pryds Helle s. 58-60 i kompendiet.
18 Kejser Commodus lektion 18.pptx
19 Gennemgået stof AP-latin 2025.pptx
AP-latin sådan analyserer du en latinsk sætning 2019
Se den opsamlende video om, hvordan man analyserer en latinsk sætning her:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290638363", "T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290638363", "H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290638363" }