Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Bente Bisgaard
|
|
Hold
|
2025 ma/Gr9 (1Gr9 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lineære funktioner og modeller
Materiale:
kompendium om lineære funktioner og modeller, s. 1-30
VÆRKTØJSKASSE:
Du skal kunne:
anvende regnehierakiet
regne med fortegn
kende potensbegrebet og dets placering i regnehierakiet
gange ind i parenteser og reducere
LIGNINGER:
Du skal kunne:
forklare, hvad der forstås ved en ligning
forklare, hvad det vil sige at løse en ligning
kende regneregler for løsning af ligning og kunne løse ligninger
løse 2 ligninger med 2 ubekendte ved substitutionsmetoden
RETTE LINJER:
Du skal kunne:
forklar, hvordan linjens ligning ser ud
forklare grafen for en lineær model
forklare betydningen af a og b
aflæse en ret linje ud fra ligningen
aflæse ligningen ud fra en graf
bestemme skæring mellem to linjer både ved en graf og ved beregning
anvende og bevise to-punktsformlen til bestemmelse af a
anvende og bevise formlen for vækstegenskab for en lineær funktion
forklare og kende til grafen for en ligefrem proportionalitet
MODELLER:
Du skal kunne:
finde tendenslinjen i Excel
opskrive samt fortolke lineære modeller fra det virkelige liv
finde funktionsværdier samt løse ligninger med lineære modeller
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Statistik
MATERIALE:
kompendium om deskriptiv statistik
UGRUPPEREDE OBSERVATIONER:
Du skal:
kende begrebet observation
kunne beregne og fortolke hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens
kunne tegne pindediagram, histogram, boksplot
kunne bestemme og fortolke minimum, maksimum, kvartilsæt
kunne bestemme og fortolke en fraktil
beregne middelværdi, varians og spredning
GRUPPEREDE OBSERVATIONER:
Du skal:
kunne forklare hvilke data man med fordel kan opskrive i intervaller
kunne forklare fordele og ulemper med grupperede observationer
kunne beregne og fortolke hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens
kunne tegne histogram, sumkurve, boksplot
kunne bestemme og fortolke minimum, maksimum, kvartilsæt
kunne bestemme og fortolke en fraktil
beregne middelværdi, varians og spredning
MAPLE:
Du skal:
kunne udføre beregninger og tegne grafer i Maple, der giver alle ovenstående udregninger og grafer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Andengradsligninger
MATERIALE:
Notesæt om potenser, kvadratsætninger, andengradsligninger
POTENSER OG RØDDER:
Du skal
kende til potensbegrebet
kunne anvende potensregneregler
kende det udvidede potensbegreb
kunne forklare rødder og sammenhængen mellem potenser og rødder
KVADRATSÆTNINGER
Du skal
kunne anvende de 3 kvadratsætninger både forlæns og baglæns
MAPLE:
Du skal kunne
anvende expandkommandoen til at gange parenteser sammen
ANDENGRADSLIGNINGER
Du skal
kunne genkende en andengradsligning
kende sammenhængen mellem diskriminanten og antallet af rødder
kunne løse en andengradsligning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290960207",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290960207",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70290960207"
}