Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herning Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Trine Buchhave Winding
|
|
Hold
|
2025 sa/Gr3 (1Gr3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed og velfærd
I forløbet ulighed og velfærd møder eleverne de tre hovedområder sociologi, politik og økonomi i grundforløbet.
Der arbejdes i forløbet med temaer der omhandler hvad er ulighed, hvordan det måles i forhold til ginikoefficienten og hvordan samfundet inddeles i forskellige sociale klasser. Social mobilitet, social arv og Bourdieus teori om habitus, kulturel, økonomisk og social kapital er gennemgået samt symbolsk vold. Ligeledes er funktionalisme inddraget i et ulighedsperspektiv.
Køn og ulighed er inddraget som et andet perspektiv til ulighed og eleverne har arbejdet i dybden med de udsatte mænd og debatten om the mental load er inddraget i en sammenligning af forskellige synspunkter herom.
Ideologierne liberalisme, socialisme og konservatisme er gennemgået i forhold til stat, marked og civilsamfund samt deres menneskesyn, synet på statens rolle og samfundssyn. I den forbindelse er der særligt fokuseret på ideologiernes syn på ulighed.
Der er også foretaget en kobling mellem ideologierne og velfærdsstatsmodellerne, hvor der er gennemgået den universelle, den korporative og den residuale velfærdsstatsmodel.
Der er arbejdet med den offentlige sektors indtægter og udgifter, samt dets udfordringer . Her er inddraget den demografiske udfordring, mangel på arbejdskraftsudbud, øget fokus på investeringer i forsvar og klima samt forventningspresset. Ved løsningerne er der gennemgået opkvalificeringsstrategien, stramningsstrategien samt en ændret udtryk for den universelle velfærdsstatsmodel.
Kernestof:
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen, Vores samfund, Columbus 2024 s. 11-70.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70291128484",
"T": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70291128484",
"H": "/lectio/221/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70291128484"
}