Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Helle Nymann
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Overgange - et litterært tema
Titel 3 Danmark i billeder.
Titel 4 DHO
Titel 5 Romantik og romantisme.
Titel 6 Nyhedsjournalistik.
Titel 7 Det moderne gennembrud - nye strømninger.
Titel 8 Kommunikation - det talte ord og de tomme pladser
Titel 9 Krigstid og eksistens - Danmark bliver moderne.
Titel 10 Sprogets magt
Titel 11 Udkantsdanmark - med autofiktivt blik
Titel 12 Ung og fuld af oprør.
Titel 13 Norrøn digtning, myter og intertekstualitet
Titel 14 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Retorik og argumentation:

Vi lægger ud med i dette forløb med at lære retorisk analyse med fokus på  Ciceros pentagram, disposition, Toulmins model, appelformer og argumenttyper.
Forløbet indledes med en kort introduktion til sproghistorie og en snak om, hvad et sprog egentlig er for noget.

Formål med dette forløb:
- At eleverne får indsigt i kommunikationssituationen og dennes betydning for tekster
- At eleverne kan analysere andres kommunikation med fokus på argumentation, appelformer og retoriske virkemidler
- At eleverne bliver i stand til selv at argumentere og at anvende retoriske virkemidler, så I virker overbevisende - både i skrift og tale.

Eleverne skal selv skrive og holde en tale og forløbet rummer i sig bekendtgørelsens krav om  forløb i mundtlighed

Materiale:

O. S. Larsen "Håndbog til dansk" - iBog
4.9 Retorik ´.
4.10 Argumentation.



Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde.

Opgaver i grupper: At skrive og fremføre taler. Arbejdet bygges op på retorikkens fem faser og der lægges vægt på brugen af appelformer.
Skriftligt arbejde:
Argumenterende indlæg (med fokus på påstand, belæg, gendrivelse, styrkemarkører og argumentationsformer)

Omfang: 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Overgange - et litterært tema

Et litterært forløb med fokus på ungdom og overgange. Vi ser på den psykoanalytiske og den strukturalistiske læsning og anvender begge på de fire tekster. Derudover  ser vi på teori om folkeviser og folkeeventyr. Vi øver analyse og fortolkning.
Vi ser dokumentaren "Historien om Danmark - tidlig middelalder".

Eleverne arbejder som et større projekt i grupper med Rifbjergs "Den kroniske uskyld" og her indgår også elevoplæg, mens der i folkeviser og folkeeventyr veksles mellem gruppearbejde og lærerstyret gennemgang.

Materiale:

Klaus Rifbjerg "Den kroniske uskyld", 1958 (værk 1)
"Ebbe Skammelsøn", folkevise
"Nøkkens svig", folkevise
"Kong Lindorm", folkeeventyr.
H. C. Andersen "Nissen hos Spekhøkeren", kunsteventyr.
Vi læser om middelalder, folkeviser og folkeeventyr i  "Håndbog til litteratur" som i-bog.
Vi læser om den psykoanalytiske læsning  samt strukturalismen i kapitlet "Litterære metoder" fra  "Håndbog til dansk" som i-Bog.
Vi læser afsnittet "Eventyr" i kapitlet "Litterære genrer" fra "Håndbog til dansk" som i-bog.
"Historien om Danmark - tidlig middelalder", DR 2018, dokumentar.

Skriftlig: Her arbejdes med anmeldelse af Rifbjergs roman.
Til at konsolidere strukturalistisk læsning arbejder vi med H. C. Andersen "Nissen hos Spekhøkeren" i en skriftlig analyse.


Læst i alt: 270 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark i billeder.

Vi arbejder med forskellige former for billeder af Danmark. Sprogligt ser vi især på kognitive metaforer/sprogbilleder samt får kendskab til de almindeligste sprogfigurer så som personifikation, besjæling, sammenligning, symbol, gentagelser, modsætninger og semantiske felter.
Vi arbejder med digte, fædrelandssange og nyere Danmarkssange samt forskellige mindre skriveøvelser. I dette indgår små multimodale produkter som øvelser,

I fokus er metaforer og begreberne kilde- og målområde.
Vi inddrager filmanalyse og ser i den forbindelse klip fra Thomas Vinterbergs "Jagten", som også tæller som værk 2.


Materiale:
O.S.Larsen "Håndbog til dansk"  i-bod, Systime kapitlerne:
"Ordenes betydninger" .
"Sproglige billeder" .
"Medieanalyse af spillefilm"
"Filmiske virkemidler"
"Filmens dramaturgi"
Søren Ulrik Thomsen "Dansk digt", 1987.
Thomas Kingo "Sorrig og Glæde", 1681
H. C. Andersen "I Danmark er jeg født" 1850
A. Oehlenschläger "Der er et yndigt land", 1823
Johs. V. Jensen "Hvor smiler fager den danske kyst", 1925
Grundtvig "Danmarks trøst", 1820.
Små øvelser fra bogen.
Thomas Vinterberg "Jagten" 2012 (Værk 2)
Benny Andersen "Verdensborger i Danmark", 1995.


I alt: 51 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantik og romantisme.

Vi starter med en introduktion til oplysningstiden med fokus på Holberg, hvor vi læser uddrag af "Erasmus Montanus" samt ser klip fra og om Christian Lollikes forestillling fra Århus Teater.
I forløbet om romantik og romantisme arbejdes med  universalromantik, nyplatonisme, biedermeier og nationalromantik. Vi arbejder derefter særlig grundigt med romantismen.
Forløbet rummer en introduktion til den biografiske læsning.

Forløbet gennemføres med individuelt arbejde, gruppearbejde og lærerstyret undervisning. Fokus er på den analyserende artikel i skriftlighed, og der indlægges i den forbindelse et lille forløb i skriftlighed undervejs.

Materiale::


Ludvig Holberg "Erasmus Montanus", uddrag (små klip fra forestillingen af Lollike 2017).
Adam Oehlenschläger "Guldhornene".
Schack von Staffeldt "Indvielse".
N.F.S. Grundtvig "Danmarks trøst"
B. S. Ingemann "Lysets Engel gaar med Glands"
Emil Aarestrup "Paa Sneen"
H. C. Andersen "Skyggen" og "Den lykkelige familie"
St. St. Blicher "Sildig Opvaagnen".
Ang Lee "Sense and sensibility", 1996  (Jane Austen 1811)
O.S. Larsen "Litterære metoder - biografisk læsning".

O. S. Larsen "Håndbog til dansk - litteraturhistorie": "Oplysningstid (1720-1800)", intro samt kapitlerne  "Ludvig Holberg" og "Erasmus Montanus".
Under romantik og romantisme læses i "Håndbog til dansk - litteraturhistorie" "Romantikken 1800-1870", "Universalromantikken"

Læst i alt: 80 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsjournalistik.

Nyhedsformidling, stofområder, de fem nyhedskriterier, lay-out, journalistisk sprog, avisens genrer med fokus på nyheds, menings, servicejourmalistik samt fortællende journalistik/feature. Nyhedstrekanten og Hey-You-See-So inddrages også. Vi arbejder med digital dannelse og nyheder på digitale medier.

Arbejdsformer
• Klasseundervisning
• Større projektarbejde med gruppefremlæggelse.
• Individuelt arbejde

Teori
• I-bog: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. www.systime.dk. Heri kapitel 5.1 Avisjournalistik - hele kapitlet.

Supplerende stof
• PowerPoint-præsentation om nyhedsformidling
"Tv_avisen 50 år" DR 2015.
Henrik Cavling "Eksplosionen", Dags-Avisen 1882.
Kim Faber "Blod mod blod", Politiken 24.04.05
Diverse avisforsider samt nyheder på sociale medier og i TV.
Analyse af Politiken-forside med fokus på lederen.


Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud - nye strømninger.

Litteratur  og kunst fra perioden 1870- 1914.

Fokus inden for det moderne gennembrud, som i dette forløb rækker frem til 1. Verdenskrigs begyndelse,  er naturalismen, litteraturens rolle i samfundsdebatten med særligt fokus på kvinderollen herunder sædelighedsfejden, udviklingsroman, impressionismen, det folkelige gennembrud samt det begyndende fokus individualisme og det moderne menneskes indre psykologiske verden.

Tekster:
Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød", 1888.
Henrik Pontoppidan "Muldskud".
Amalie Skram "Karens Jul", 1892.
Henrik Ibsen "Et Dukkehjem", 1879 (Værk 3- drama, norsk).
Palle Kjærulff-Schmidt "Et dukkehjem", filmatisering 1974.
Herman Bang "Irene Holm", 1890 samt "Frøkenen", 1880.
Bille August "Lykke-Per", 2018 - filmatisering af Pontoppidans roman "Lykke-Per", 1898.
Martin Andersen Nexø "Ulven og Faarene", 1915.
Jeppe Aakjær "Naar Rugen skal ind", 1906.
Johs. V. Jensen "Paa Memphis Station", 1904.

Læst i alt: 220 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kommunikation - det talte ord og de tomme pladser

I dette forløb arbejder vi med kommunikation på forskellige platforme, dog mest den daglige ansigt-til-ansigt kommunikation.

Vi arbejder med kapitlerne "Kommunikationsanalyse" samt "Litterære metoder - Den læserorienterede læsning" fra "Håndbog til dansk". I den forbindelse løses en del små opgaver i mindre grupper og individuelt. Her analyserer vi kommunikationen i for eksempel dramaer , blandt andet scener fra "Et Dukkehjem" samt fra Line Knutzons "Guitaristerne".
Som værk læses og analyseres med fokus på kommunikation og brug af tomme pladser i dette forløb Helle Helles roman "Rødby-Puttgarden".

Arbejdsformen er lærerstyret med små gruppeopgaver,.

Materiale

"Kommunikationsanalyse", "Håndbog til dansk"., Systime i-bog.
"Litterære metoder - Den læserorienterede læsning", "Håndbog til dansk", Systime i-bog.
Line Knutzon "Guitaristerne" 2005, uddrag.
Diverse små tekster til øvelser.
Helle Helle "Rødby-Puttgarden", Samlerens Forlag 2005 (Værk 4)


Læst i alt 260 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krigstid og eksistens - Danmark bliver moderne.

I dette forløb lægges fokus på første halvdel af 1900-tallet. Der er nedslag i forskellige underperioder med fokus på realisme og modernisme, ekspressionisme og eksistentialisme. Det indholdsmæssige fokus lægges på rejsen fra land til storby. Vi arbejder med eksistentialistisk læsning samt med den læserorienterede læsning.
I forløbets slutning arbejder vi med remediering mellem novelle/roman og filmmediet. Herlæser/ser vi Stig Dagermans novelle "Att döda ett barn", filmatiseret af Alexander Skarsgaard og vi ser Peter Schrøders filmatisering af "Det forsømte forår" og læser udvalg fra romanen.
Arbejdsformer: Selvstændigt arbejde, gruppearbejde, lærerstyret undervisning, skriveøvelser.

Materiale:
O.S. Larsen "Håndbog til litteraturhistorie", følgende afsnit "Mellemkrigstid og efterkirigstid (1914-1956) - intro - "Modernismer i mellemkrigstiden" (i-bog) Systime.
Sophus Claussen "Parken og Staden".
Broby-Johansen "Foraaret kommer til caféen".
Bønnelycke "Gaden",
Tom Kristensen "Fribytter" og "Det blomstrende slagsmål".
Martin A. Hansen "Offer".
Peter Seeberg "Hullet".
Karen Blixen "Det ubeskrevne blad".
"Øgendahl og forfatterne - Tove Ditlevsen" DR 2018.
Tove Ditlevsen "De evige tre", "En kvindes frygt", "Så tag mit hjerte"
Stig Dagermann "Att döda ett barn" (svensk) (2) - her ses også remedieringen til Alexander Skarsgaards kortfilm med svensk tale over Att döda ett barn .
"Analyse af remedieriing", "Krydsfelt" -ibog, Systime.
Peter Schrøder "Det forsømte forår" 1993 (remediering)
H. Scherfig "Det forsømte forår" kapitel 1.
"Digtere, divaer og dogmebrødre" 1918-1930 og 1930-1945(uddrag) .
"Fra 1. Verdenskrig til efterkrigstid" fra "Litteraturens huse", Systime i-bog.
"Digtere, divaer og dogmebrødre" 1918-1930 og 1930-1945, DR2.

65  ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sprogets magt

I forløbet fokuseres på diskursanalyse som et nyt sprogligt analyseredskab.  Der samles op på de forskellige sproglige teorier og virkemidler, som vi har arbejdet med i dansk, især repeteres kommunikationsanalyse.

"Kommunikationsanalyse", "Håndbog til dansk"., Systime i-bog.
"Diskursanalyse", "Håndbog til dansk", Systime i-bog.
Line Knutzon "Guitaristerne" 2005, uddrag.
Diverse små tekster til øvelser.
Poul Henningsen "Jazz, hav og elskov" , 1934.
"Magtens ord", DR1 2011.
T. Haffsteinsdottir "10 år yngre på 10 uger"
Sundhedsdiskurs fra Femina Iversen "Sundhed er vor tids religion", 2011
Helle Helle "Køreplaner", 1996.
Klip fra "Blinkende lygter"

Læst i alt 39 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Udkantsdanmark - med autofiktivt blik

Vi arbejder med litteratur og film fra de sidste 10-20  år med fokus på udkantsdanmark og især  Vestjylland på flere måde: omtale af  udkantsdanmark og Vestjylland samt forfattere fra Vestjylland . Et fokus i forløbet er tidens trend: Autofiktion. Andre tekster og forfattere inddrages som introduktion til autofiktion.
Centralt i temaet står også dokumentarfilm og dokumentarsanalyse, og dokumentarfilmen "Kandis for livet" fra 2021 indgår som dokumentarfilmværk.
I grupper analyseres en mindre dokumentarudsendelse fra vestjylland, især Anders Agger.
Vi besøger sammen "Poesi på en torsdag", hvor vi møder og hører Daniel Dalgaard læse digte op.
Vi læser Lone Hørslevs digtsamling "La´os" som værk.



Materiale:
O. S. Larsen "Dokumentarfilm og mockumentary", "Håndbog til dansk", Systime, i-bog.
O. Sl. Larsen "Virkeligheden kalder", "Håndbog til litteraturhistorie", Systime i-bog
Hans Peter Madsen "En venlig og artig knejt", 2021
Yahya Hassan: "Barndom" (lyd og tekst), 2013.
Jesper Dalgaard "Kandis for livet", dokumentarfilm 2021 (Værk 5).
Thomas Korsgaard "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (uddrag), 2017.
Stine Pilgaard "Meter i sekundet", uddrag, 2020.
"Hella Joof "Meter i sekundet", filmatisering af roman, 2023.
Anders Agger "Sømanden og juristen", DR 2011.
"Hvor kragerne vender", dansk film af Lisa Jespersen 2021.
Daniel Dalgaard, to digte fra "Vi er ikke konger"
Dorthe Nors "Vadehavet" 2008.
Lone Hørslev "La´os", digte 2012 (værk 6).
Eksempler på nye digte: Theis Ørntoft,  Amalie Have, Asta Olivia Nordenhof, Christina Hagen, Amalie Smith og Mikkel Brixvold.
"Digtere, divar og dogmebrødre" 1990-2000, DR2.
Dokumentarfilm fra og om vestjylland til øvelser i gruppearbejde: "Spise med Price - egnsretter", "Fotovognen", "Sømanden og juristen - Anders Agger på Ankerfjord Hospice", "Anders og Torben", "Historien om Danmark -", "Vilde vidunderlige Danmark - det åbne land", "Indefra med Anders Agger - Henne Kirkeby Kro".


I alt 95  ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Ung og fuld af oprør.

I dette forløb ser vi på skiftet fra det moderne til det senmoderne med fokus på årene 1960-2000. Vi arbejder litteraturhistorisk og analytisk
fokus og forløbet lægger vægt på det litteraturhistoriske i nyere tid.

Begreber som kvindelitteratur, punk, konfrontationsmodernisme, bekendelseslitteratur, knækprosa, rockpoesi og rap introduceres.

Forløbet indeholder et gruppearbejde med fremlæggelse og i øvrigt en blanding af arbejdsformer.

Materialer 1960-2000:
K. Rifbjerg "Terminologi", 1960´erne.
Vita Andersen "Arkitektens trøst",  "Depression", 1970´erne.
Dan Turéll "At være beat", 1971
Michael Strunge "19. juni 1983. 25 år. København",  "Hjerternes terrorist" 1980´erne.
Søren Ulrik Thomsen "Levende",  "Ukendt under samme måne", 1980´erne.
Henrik Nordbrandt "Kina betragtet gennem græsk regnvejr på Café Turque", 1960´erne.
Lola Baidel " Det svage køn", cirka 1980.
Pia Tafdrup "Det første bogstav", 1992.
Naja Marie Aidt "Kvinden i baren",  "Tur i bil",   "Bulbjerg", "Bryllupsrejse", "Søndag". Alle noveller er fra "Bavian" 2006.
Jan Sonnergaard "Polterabend" 1997.
Helle Helle "Køreplaner", 1991.
Teorimateriale fra "Litteraturens veje" og "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie"  - Systimes i-bog - om 1960´erne, 1970´erne, 1980´erne og 1990´erne og 2000´erne.
"Digtere, divaer og dogmebrødre" afsnit 6, 7 og 8, uddrag.




I alt 90 ns .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Norrøn digtning, myter og intertekstualitet

I dette forløb går vi tilbage til de gamle tekster. Vi ser på myter, islandske sagaer, eddaer, og kvad - udover myter så er vi i vikingetiden vikingetiden. Ud over at få kendskab til mytologi og vores egen historie ser vi i forløbet også på, hvordan samfundsværdier kommer til udtryk i litteraturen og hvordan den allertidligste episke litteratur dels skrives dels låner fra andre kulturers digtning. Vi ser på den moderne tv-serie "Vikings" bygget over Regnar Lodbrogs saga og forholder os her til nutidens syn på fortidens kunst og digtning. Hovedværk er "Gunløg Slangetunges saga".
Sprogligt inddrages Michael Balle Jensens bog om humor i dansk i et lille uddrag. Vi får besøg af forfatter Jens Blendstrup, som i forbindelse med skabelsesberetningen taler om sin helt nye roman "Gud bliver til", og vi samler her op på myter, intertekstualitet og humor.


Arbejdsformer er gruppearbejde og lærerstyret undervisning.

Materiale:
"Litteraturens Veje", s. 32-42
"Den Høies ord", uddrag.  EDDA
"Rigs Vandring", EDDA
"Sønnetabet" - det mest berømte kvad inklusive forhistorie KVAD
"Gunløg Slangetunges saga" (30 ns.) SAGA
"Vikings" sæson 1, episode 1 og 2.
"Historien om Danmark" - Vikingetiden. Dokumentar DR 2017.
"Pyramus og Thisbe", græsk myte.
"1. Mosebog - Syndefaldet" - DGT.
"Kong Ødipus", græsk myte.
"Juleevangeliet".
M. B. Jensen "Humor i dansk", uddrag Systime 2007.
Jens Blendstrup "Gud bliver til", lille uddrag, roman 2025.
"Historien om Danmark - Vikingetiden", DR 2017.

Til eksamen i dansk må eleverne tilgå ordbogen.com samt Den Danske Ordbog.

I alt læst i dette forløb: 75 ns.
Læst i alt: 1350 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer