Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Stampe Schrøder
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation - mundtlighed
Titel 2 Litterær analyse og novellegenren
Titel 3 KRIG - Litteraturhistorisk og tematisk læsning
Titel 4 Dokumentar - intro
Titel 5 DHO
Titel 6 Autofiktion
Titel 7 Sproglige billeder
Titel 8 Skriftlighed fordelt ud over 1g
Titel 9 Den analyserende artikel (Skriftlighed 2g – del 1)
Titel 10 Romantikken og Romantismen
Titel 11 Nyhedsformidling
Titel 12 Fortællende journalistik
Titel 13 Litteratur, der sætter problemer under debat - DMG
Titel 14 Autofiktion - del 1
Titel 15 Autofiktion del 2 og Reflekterende artikel
Titel 16 Metoder i dansk - Litteraturlæsning
Titel 17 Diskurs, argumentation og retorik
Titel 18 Nye kommunikationsformer - SoMe
Titel 19 1920erne
Titel 20 Skriftlighed - stil og SRP
Titel 21 Eksistentialisme
Titel 22 Reklamens og kampagnens retorik
Titel 23 Fortællende journalistik - del 2
Titel 24 Litteratur, sprog og medier - nedslag
Titel 25 Skriftlighed - genrer og repetition
Titel 26 Tilladte hjælpemidler - I-bøger anvendt i undervis
Titel 27 Autofiktion 2 - og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation - mundtlighed

Formål med dette forløb:

- At I får indsigt i kommunikationssituationen og dennes betydning for tekster
- At I kan analysere andres kommunikation med fokus på argumentation, appelformer og retoriske virkemidler
- At I bliver i stand til selv at argumentere og at anvende retoriske virkemidler, så I virker overbevisende - både i skrift og tale.

Faglige mål (fra læreplanen):

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.



Materialer

Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Ole Schultz Larsen, Systime (Første udgave 2015) iBog
”4.9 Retorik” https://hbdansk.systime.dk/?id=p204 (6,1 ns)
”4.10 Argumentation” https://hbdansk.systime.dk/?id=p205 (9,1)

Billeder til analyse - appelformer
PP omkring retorik og talen som genre – med små youtubeklip
Små analyseøvelser – argumentation og argumentationskneb

Kort uddrag af Dronningens nytårstale 2023 (Start og slutning) + video: https://nyheder.tv2.dk/video/dXJuOnR2MjpjbXM6YnJpZ2h0Y292ZTp2aWRlbzo2MzE4MDU3NDgwMTEy
Uddrag af Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2023 + videoklip: https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Kampen om sproget (4:5) - Magtens sprog
https://www.dr.dk/tv/se/kampen-om-sproget/kampen-om-sproget-magtens-sprog-4-5
Ialt ca. 25 s.

Væsentlige arbejdsformer

Klasseundervisning
Læreroplæg
Par- og gruppearbejde
Opgaver i grupper: At skrive og fremføre taler. Arbejdet bygges op på retorikkens fem faser og der lægges vægt på brugen af appelformer.
Skriftligt arbejde:
Argumenterende indlæg (med brug af Toulmins argumentationsmodel) - som optakt til senere at skrive 'Den debatterende artikel'


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litterær analyse og novellegenren

I dette forløb arbejder vi med 'den moderne novelle' og novelleanalyse.
Vi læser Helle Helle: Biler og dyr (2000) som værk.

Fokuspunkter i dette forløb:
• Novellen som genre
• Den traditionelle og den moderne novelle
• Fortælleteknikker
• Personkarakteristik
• Komposition
• Skrivestil

Når forløbet er slut, skal I kunne anvende begreberne:
• Novellegenren
• In medias res
• Tomme pladser
• Åben slutning
• Isbjergs-modellen
• Minimalisme

Faglige mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analyse-re, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster (her: noveller)

Materiale

Helle Helle: Biler og dyr (2000) (VÆRK)

"3.3 Fortæller" - https://hbdansk.systime.dk/?id=p159 (5,7 s.)
"3.4 Fremstillingsformer" - https://hbdansk.systime.dk/?id=p163 (4,4 s.)
Oversigt over den klassiske novelle og den moderne novelle
PP om minimalisme
Citater fra en kommentar fra Information 05.12.07 ”Så se dog at komme ud af provinsen, Helle” Af: Ella Steehck og Til globryllup i provinsdanmark, Af: Lilian Munk Rösing (ca. 1 s.)

I alt ca. 100 s.

Arbejdsformer
Klasseundervisning
Læreroplæg
Refleksionsskrivning
Gruppearbejde – små + et længere
Gruppeoplæg (med PP) - om en novelle i Biler og dyr
"Gruppe-skrivning")

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 KRIG - Litteraturhistorisk og tematisk læsning

Fokus i forløbet:

At I skal …
- reflektere over krigen og krigens natur
- reflektere over, hvad litteraturen og lyrikken kan
- få indsigt i genrer og genrernes kendetegn og muligheder
- Få indsigt i litteraturens samspil med det omgivende samfund
- Få indsigt i sprogets betydning – bl.a. for vores syn på og fremstilling af verden

Faglige mål fra læreplanen i Dansk A
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Materiale

Intro til Krig som tema i litteratur og kunst

PP – med oplæg til refleksionsskrivning, billeder mm

”Krigen rammer også altid litteraturen” af: Peter Nielsen, d. 31. oktober 2015 Information, https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=e54a3175
(3 s.)

Oplysningstiden
Ludvig Holberg: Kriig imellem Leoparder og Tigre (1751) (1 s.)
Intro til oplysningstiden, i Litteraturhistorien – på langs og på tværs:  https://litthist.systime.dk/?id=123
”Ludvig Holberg”: i ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie” https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=169
”Livssyn” i: Litteraturhistorien – på langs og på tværs https://litthist.systime.dk/?id=152
(i alt ca. 5 s.)

Første Verdenskrig
Nexø: Brodermorderen (1926), i: Louise Klinke Øhrstrøm: Krig, Lindhardt og Ringhof, Kø-benhavn 2016. - 6 s.
Bønnelycke: Spartanerne (uddrag) (1919), Samlerens Antologi af nordisk litteratur bind 9, Samlerens Forlag 1973 - 2 s.

Eksempler på ekspressionistiske kunstværker:
Ludwig Meidner: Bombardement einer Stadt, 1913
Ludwig Meidner: Krieg, 1914
Max Pechstein: Verwundeter, 1917
Georg Grosz: Querschnitt, 1920
Max Beckmann: Totenhaus, 1922
Emil Nolde: Verlorenes Paradies, 1921

Anden Verdenskrig
Morten Nielsen: ”Skæbne”, 1945. Fra digtsamlingen Efterladte digte. (½s.) + lyd: https://www.youtube.com/watch?v=Ety8jxiwzy0
”Morten Nielsen”: https://litteratursiden.dk/forfattere/morten-nielsen
(ca. 1 s.)

Nyere krige
Mikkel Brixvold Så efterlades alt flæskende, 2014 (3 digte: ”Når vi Mogadishu-skyder!”, ”Splint spiddes” og  ”Spørg mig ikke”)
Mikkel Brixvold ”Tis og kugler”, Kronik i Information, d. 19. januar 2012
(ca 5 s.)
Præsentation af romanen Mikael, udklip fra:  https://forfatterweb.dk/oversigt/zplambeck00  (1 s.)
Dy Plambeck: Mikael (uddrag) (2014) forsiden + kort + s. 11-14 + 17 + 49-52 + 101-107 (ca. 10 sider)
To afslutninger på romanen Mikael
Fundet på: http://litteraturportalen.gyldendal.dk/Indgange/perioder/ den_globale_tidsalder/plambeck_dy/interview/dy_plambeck_om_ sin_nye_slutning.aspx (ca. 2 sider)
Analysemodel, i: Louise Klinke Øhrstrøm: Krig, Lindhardt og Ringhof, København 2016 (ca. 1 s.)


Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Afdækning af forforståelse (billeder på padlet)
- Gruppearbejde og pararbejde
- Matrixgrupper
- Processkrivning (analyserende artikel – fokus på de forskellige dele)

I alt ca. 37 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentar - intro

Fokus i forløbet:

- At skabe en bevidst hed om dokumentaren som genre og forholdet til virkeligheden.
- At få indblik i de tre undergenrer: Den observerende dokumentar, den dybdeborende dokumentar og den deltagende dokumentar (herunder den performative.
- At få indblik i fakta- og fiktionskoder - og at træne analyse af disse i dokumentarklip og i en dokumentarfilm.
- At få indblik i brugen af filmiske virkemidler - og deres virkning.

Faglige mål fra læreplanen:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


• Dokumentargenren
• Dokumentartyperne: Observerende, dybdeborende og deltagende (herunder performative) dokumentar.
• Autenticitetsmarkører
• Fakta- og fiktionskoder


Materiale:

”5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary” i: Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=224 ca. 8 s.
-PP på baggrund af kursus i dokumentar. (Skolebaseret kursus/Dansklærerforeningen 2018Mette Wolfhagen (Sct. Knuds Gymnasium) & Dorte Granild (Århus Statsgymnasium)) + Madsen og Svendsen: Medier s.140-144 (Gyldendal) + Granild og Wolfhagen: DOX s. 32-64 (L&R)
Korte analyse-eksempler
Lars Engels ”Dømt til behandling”,1997 (start - 00:06:18) https://www.dr.dk/bonanza/serie/194/doemt-til-behandling/52710/doemt-til-behandling-13-
Advokaternes tag-selv-bord (DR 2015, CFU) (tidskode 00:00-5:00).
https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her#!/06:22
https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her#!/06:22
Operation X (TV2, 2004-, TV2 PLAY) med journalisten Morten Spiegelhauer (00-10.00)
(ca. 5 sider)

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Pararbejde
Klasseundervisning

Omfang: 1 modul – ca. 13 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO

I dette forløb samarbejder Dansk og Historie, og vi har valgt at have fokus på emnet: Nyere krige - Irak og Afghanistan

DANSK
Materiale i dansk
(Forud for DHO-ugen har vi arbejdet med forskellige tekster, som har tematiseret krig op igennem litteraturhistorien - Holberg - Bønnelycke, Martin Andersen Nexø, Dy Plambeck og Mikkel Brixvold - se forløbet: KRIG - Litteraturhistorisk og tematisk læsning.)

I DHO-ugen har vi i dansk haft fokus på Armadillo, og vi har arbejdet med følgende materiale:
"Autenticitetsmarkører i dokumentarer" (inkl. Fakta- og fiktionskoder) i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745 (ca. 3 s.)
"Filmiske virkemidler" i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=222&L=10 (7,1 s.)
"Metoder i oversigtform" i: DHO - en skriveguide, https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=137
"Medieanalyse af dokumentarfilm" (analysevejledning) i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=228&L=10 (1,3 s.)
Janus Metz: Armadillo, 2011 (værklæsning)
Små videoer, hvor Janus Metz beskriver baggrunden for sit arbejde med Armadillo + overvejelser over, hvad han vil vise:
https://danmarkiafghanistan.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156 (ca 7 min i alt - ca. 2 s.)

Materiale til det opgavetekniske:
Tjekliste udleveret i undervisningen
Dokumenter og PP om de forskellige taksonomiske niveauer og afsnit i opgaven
"Indledning" https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=141 (ca. 1 s.)
"Analyse - og metode" https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=143 (ca. 3 s.)
"Diskussion, vurdering og perspektivering" https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=144 (ca. 4 s.)
"Konklusion" https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=145 (ca. 1 s.)

Materiale i dansk: i alt ca. 40 s.


Fokuspunkter i dansk
Ud over at arbejde tematisk og med 'tekstanalyse' af dokumentar, arbejder vi med det opgavetekniske, både det formelle, opbygning, taksonomiske niveauer og formidlingsbevidsthed.
- medieanalyse (bl.a. filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder)
- sprogets betydning
- dokumentargenren og dokumentarens forhold til virkeligheden

Faglige mål fra læreplanen:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
Læreroplæg
gruppe- og pararbejde
Individuelt arbejde
Processkrivning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sproglige billeder


Formål med forløbet

I dette korte forløb har vi særligt fokus på sproget – på ords betydning og medbetydning, på semantiske skemaer, sproglige billeder (særligt metaforer), og på den virkning, disse virkemidler giver.
Vi har fokus på begreberne og anvendelsen af disse i analysen af enkelte tekster, omhandlende nationalfølelse og krig- (og her følger vi også op på vores arbejde i DHO-ugen og op til - med tekster og en dokumentar, der omhandler krig og fremstiller denne vha. både sproglige og filmiske virkemidler)

Når I er færdige med forløbet, skal I kende følgende begreber:
- Denotation og konnotation
- Semantiske skemaer/felter
- Metaforer (hverdagsmetaforer, strukturelle metaforer, orienteringsmetaforer og litterære metaforer)
- Personifikation og besjæling
- Sammenligning
- Neologismer (sproglige nydannelser)

Faglige mål fra læreplanen i Dansk A
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Tekster og materiale

Podcast om metaforer: Kraniebrud d. Radio4 d. 19-3-21: https://www.radio4.dk/program/kraniebrud/?id=metaforer_ep_19_03_21 (de første 20 min)
"Sproglige billeder" og "Metaforer" i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=p188 (8,9 s.)
YouTube video: Billedsprog i dansk - metafor, personifikation, besjæling og sammenligning, af: Elisa Stubgaard Franck https://www.google.dk/search?q=sproglige+billeder&client=safari&hl=da-dk&prmd=isvn&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwivt5-7xOX-AhXa6CoKHcAdCboQ_AUoA3oECAIQAw&biw=414&bih=715&dpr=2#fpstate=ive&vld=cid:3eb3c6a0,vid:xyLztnhQQ1E
Grundtvig: "Fædrene land ved bølgende strand", 1848 + intro (ca. 2 s.)


Arbejdsformer
Læreroplæg og klasseundervisning
Gruppearbejde
Mindmap over metaforer
Kahoot

Omfang: ca. 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed fordelt ud over 1g

I 1g har vi bl.a. haft fokus på at træne følgende:
Den personlige stemme – igennem skriveøvelsen: Herfra min verden går
At skrive argumenterende – gennem et debatindlæg
At skrive analyserende – ved brug af PEE-modellen + bevidsthed om at dokumentere vha. citater (igennem forskellige små skriveøvelser)
Den analyserende artikel – igennem forskellige processkriveøvelser / individuel skrivning og gruppeskrivning + arbejde med indledning og afslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den analyserende artikel (Skriftlighed 2g – del 1)

I dette forløb har vi fokus på at formidle en analyse og at dokumentere pointer vha. citater. Vi har desuden fokus på genren: Den analyserende artikel

Fokuspunkter:
- Genre
- Opbygning
- Citatteknik (PEE + citatburgeren)
- Citater som en flydende del af teksten
- Indledning og afslutning (og sammenhæng mellem disse)

Faglige mål fra læreplanen
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier


Materiale
Den analyserende artikel: Forfattere, der vil skabe forandring:
- Sara Omars nytårstale,1. januar 2018.
- Uddrag af forordet til debatbogen Ludermanifestet, 2017.
GirlSquad
http://fil.hogym.dk/DigitaleMaterialer/DANSK/173598_STX_Dansk_A_vejledende_opgavesaet_1_2018_v2/index.html#

Herudover bruger vi materiale fra Eksamensgenrene dansk stx;
”Den analyserende artikel” i: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134  
Video om Den analyserende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=230
”Hvordan citerer jeg?” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=141#c340
Uddrag fra ”Kom godt i gang med at skrive” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=223
”Indledning” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=183
”Vurdering og afrunding” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=180#c355

Arbejdsformer
- klasseundervisning
- gruppearbejde og pararbejde
- processkrivning med små skriveøvelser
- deling af og diskussion af tekststykker (særligt mht. indledninger)

Omfang
Ca. 2 moduler og ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken og Romantismen

I dette forløb arbejder vi med forskellige retninger indenfor romantikken, romantismen og poetisk realisme

Vi har i forløbet fokus på
• den måde, der skrives på
• hvordan det enkelte værk afspejler og skriver sig ind i en større sammenhæng

Vigtige fokuspunkter og begreber:

- Genrer: digt, fædrelandssang og kunsteventyr

- Billedsprog og sproglige virkemidler (Metaforer, besjæling, personifikation, allitterationer, enderim mm.)

Strømninger:
- Universalromantik (herunder: panteisme, syntese-tanken / organisme-tanken)
- Ny-platonisme (herunder dualisme – ideernes verden og fænomenernes verden)
- Nationalromantik
- Biedermeier
- Romantisme
- Poetisk realisme

Faglige mål fra læreplanen
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
-  analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund  


Tekster og materiale

Videointroduktion til Romantikken https://litthist.systime.dk/?id=124 (4,12 min)

Universalromantikken
”Universalromantikken” i Litteraturens veje https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596 (3,1 s.)
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1802) (ca. 4 sider)

Poul Reumerts fremførelse af Guldhornene, https://www.youtube.com/watch?v=2mkWrzSD1nM
Klip fra Avatar: https://www.youtube.com/watch?v=0T9LicsRIsw
Og https://www.youtube.com/watch?v=dSlt2Ai2HKchttps://www.google.com/search?q=avatar+1+eywa&bih=714&biw=1536&hl=en-US&tbm=vid&ei=grydZIniEamJxc8PtfaH-Ac&ved=0ahUKEwiJq6zt_ej_AhWpRPEDHTX7AX8Q4dUDCA0&uact=5&oq=avatar+1+eywa&gs_lcp=Cg1nd3Mtd2l6LXZpZGVvEAMyBQgAEIAEMggIABCKBRCGAzIICAAQigUQhgMyCAgAEIoFEIYDOgUIABCiBFD-BViJC2DuHWgAcAB4AIABfogB8QKSAQMwLjOYAQCgAQHAAQE&sclient=gws-wiz-video#fpstate=ive&vld=cid:f736490f,vid:z46qTkQsklQ  
https://www.youtube.com/watch?v=TuhrbYsd9_E&ab_channel=VeggieboyUltimate  (som illustration af organismetanken + panteisme)

Nyplatonismen
”Nyplatonismen” i: Brug litteraturhistorien, https://bl.systime.dk/?id=p357 (1,7 s.)
Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)  (ca. 1 side)
Casper David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer ca. 1817 (maleri)

Nationalromantikken (herunder også kort intro til Biedermeier)
”Nationalromantisk harmoni”, i: brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=358 (1 s.)
Grundtvig: ”Fædreneland! ved den bølgende strand” (kort repetition) (1848) (ca. 2 s.)
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang / Der er et yndigt land (1819 / 1923), https://kalliope.org/da/text/oehlen1999062847 (kun sunget og hurtigt diskuteret)


”H. C. Andersens eventyr og historier” https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=187 (1,6 s.)
H. C. Andersen: ”Nissen hos spækhøkeren” (1852) (3 s.)

Romantismen
”Romantismen” i: Brug litteraturhistorien, https://bl.systime.dk/?id=p180 (1 s.)
H. C. Andersen: ”Skyggen” (1847) (6 sider) + oplæsning:
https://www.youtube.com/watch?v=DsPWayqtuBY&ab_channel=HenrikAnkers%C3%B8
Emil Aarestrup: ”Angst” (½ side)

Poetisk realisme
”Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller” i: Brug Litteraturhistorien, https://bl.systime.dk/?id=p177 (kun den første side)
St. St. Blicher: Præludium / ”Sig nærmer tiden” (1837), i: Trækfuglene (1 s.)
”Sig nærmer tiden” DR Pigekoret & Pernille Rosendahl https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw&ab_channel=DRKoncerthuset
Kim Larsen - Sig Nærmer Tiden, 2011
https://www.youtube.com/watch?v=V6cmw7pSdLs&ab_channel=1969OEL

Ny lyrik
”Poesi på en torsdag” med digtoplæsning af Elias Sadaq. Vi hørte oplæsning af: teatermonologen Den unge Elias' lidelser (2021) som også udkom også i en bearbejdet udgave som bog på forlaget Det Poetiske Bureau (2021), og vi hørte digte fra hans dengang kommende digtsamling: ”Djinn” (som udkom i 2024)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning
Gruppearbejde og pararbejde
Refleksionsskrivning
Walk and talk
'Ånden i naturen' – billeder i padlet - billede, som enten illustrerer Universalromantikken,
Nyplatonismen eller Nationalromantikken

Afleveringer:
H. C. Andersen: ”Nissen hos Spækhøkeren” (1852) (mundtlig aflevering – analyse og perspektivering – ca. samme opbygning som en analyserende artikel)

(ca. 28 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyhedsformidling

FORMÅL OG FOKUS
I dette forløb om nyhedsformidling arbejdede vi blandt andet med nyhedsgenrer, nyhedsbe-hov, nyhedskriterier, layout, nyhedstrekanten samt sproglige virkemidler i aviser. Vi har både arbejdet med at analysere og selv producere nyhedsartikler. Eleverne har selv i grupper valgt avis og har skrevet en nyhedsartikel tilpasset avistype og modtagere på baggrund af en række fiktive nyhedstelegrammer. Projektet sluttede med oplæg for resten af klassen.

Fokuspunkter
• Kommunikationssituation
• Avistyper (Tabloid og omnibus)
• Nyheder - Nyhedskriterier og nyhedstrekanten
• Nyhedsartiklen som genre + TV-nyheder (bare et enkelt eksempel herpå)
• Layout
• Sproglige virkemidler
• Nyheder på de sociale medier


Efter dette forløb, er målet, at eleverne skal:
• Have en forståelse af nyhedsgenren
• Kende til forskellige avistyper og deres særlige kendetegn (bl.a. omnibus og tabloid)
• Kunne definere en nyhed
• Kunne analysere et forsidelayout
• Kunne lave en analyse af en nyhedsartikel med fokus på bl.a.
- Nyhedskriterier
- Komposition – f.eks. Nyhedstrekanten
- Layout (blikfang, rubrikker, mellemrubrikker mm.)
- Sproglige virkemidler (plusord, minusord, billedsprog mm.)
- Kommunikationssituationen
• Diskutere avis-genrens udvikling (også i forhold til web 2.0, ændret kommunikationssituation mm.)

Faglige mål fra læreplanen i Dansk A
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier.

TEKSTER
”5.1 Avisjournalistik” i: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Sy-stime, https://hbdansk.systime.dk/?id=p218&L=0 (ca. 20 s. – afsnittene om fortællende journalistik er gemt til næste forløb og vi har sprunget en del af opgaverne over)

Nyhedsformidling, vinkling, kilder mm - https://prezi.com/olfumrtj24d8/mediacamp-2018-nyhedsformidling/ (Media-campen er arrangeret af Syddansk Universitet i samarbejde med medier og gymnasier). Herunder også analyse af et nyhedsindslag (Levende billeder) (ca. 8 s.)

Analyse af forsider
Forsiderne af BT, Ekstrabladet, Jyllands-Posten og Politiken (søndag d. 1. september 2019) Omhandlende Løkkes afgang som partiformand. (ca. 1 s.)

Analyse af nyhedsartikler:
"Løkke tog bagdøren" i: Ekstra Bladet søndag d. 1. september 2019, s. 4 (ca. 1 s.)
"På 18 timer i Breining mistede Løkke sin formandspost og Jensen sin drøm" i: Politiken, søndag d. 1. september 2019, s. 4 (ca. 1 s.)

”TV-avisen 50 år” (Dansk dokumentar om den tekniske, institutionelle, redaktionelle, design-mæssige, emnemæssige osv. udvikling af DR's tv-aviser fra begyndelsen i 1965 og op til 2015), 41 minutter, på MitCFU https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-2&page=1&pageSize=6&notepadid=74023&orderby=title&SearchID=6f767e0e-861d-49a1-be9e-3122409812d7&index=1  (ca 4 s.)

Thomas Aagaard: “Knap tre måneder med “ømtåleligt indhold” på Instagram. Hvad er det, vi ser, når vi ser mod Gaza? Kommentar. Vores opmærksomhed er under pres. Lad os bruge den på det vigtigste.”, Zetland d. 23. december 2023⋅
13 min. https://www.zetland.dk/historie/sOLEy2qM-aekdm0J7-d2d05 (ca 5 s.)

Andet materiale:
Små øvelser om rubrikker mm, PP om avistyper,
Ca. 4 sider med forskellige nyhedstelegrammer vedr. et fiktivt terrorangreb (som eleverne skulle skrive en nyhedsartikel til en selvvalgt avis på baggrund af) (ca. 4 s.)

(ca. 44 s.)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning
Arbejdsopgaver og gruppearbejde
Undersøgelser af nyheder og nyhedskriterier på nettet
Læreroplæg
Projektarbejde med afsluttende oplæg og skriftligt produkt (formidling af nyhed i forskellige avistyper til forskellige modtagergrupper)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fortællende journalistik

FOKUS OG FORMÅL

I forløbet har vi fokus på fakta- og fiktionskoder samt på genretræk (reportage og feature).
Vi arbejder ligeledes med sproget – bl.a. hvordan der skabes billeder, hvordan sanser indgår i teksterne og hvordan der skiftes mellem fakta- og fiktionskoder.

Faglige mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier

TEKSTER

Fortællende nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694 (ca 6 s.)
Små teksteksempler til analyse (ca. 1½ s.)
Kim Faber: ”Blod mod blod”, Politiken 24. april 2005 (ca 4 s.)

(ca. 11 s.)

ARBEJDSFORMER

Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Læreroplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Litteratur, der sætter problemer under debat - DMG

I dette forløb arbejder vi med tekster, der sætter problemer under debat.
Vi har hovedvægt på Det Moderne Gennembrud og emnerne køn. klasse og kirke, men læser også tekster fra Det Folkelige Gennembrud og trækker tråde til den nyeste litteratur – der også sætter problemer under debat (køn, klasse, kultur og identitet).
Vi har set på nogle af de temaer og problematikker, der går igen, men også set forskelle – både i temaer og særligt i formen (måden, forfatteren udtrykker sig på).
Skriftligt har eleverne arbejdet med den debatterende artikel, hvor de har undersøgt og diskuteret skønlitteraturs betydning og rolle.  

Særlige fokuspunkter i undervisningen:

At eleverne lærer at:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster fra Det Moderne Gennembrud (samt Det Folkelige Gennembrud og i dag)
- forstå og anvende begreber som:
     ’Problemer under debat’,
     Kritisk realisme,
     Naturalisme,
     Impressionisme
     Sædelighedsfejden
     De 3 K’er (køn, klasse og kirke)
- kunne redegøre for de centrale træk ved Det Moderne Gennembrud
- kunne perspektivere datidens 'problemer under debat' med nutidens problemer og debatter

Faglige mål fra læreplanen:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med
kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

DET MODERNE GENNEMBRUD
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887) (5 s.)
Herman Bang: ”Foran Alteret” (1880) (6 sider)
”Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik” i Litteraturhistorien – på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/?id=140#c283 (ca. 2 s.)
Amalie Skram: ”Forrådt” (1892) (kort uddrag, s. 77-80) (3 s.)
Geeti Amiri: ’Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram’ af: Louise Grønkjær d. 4. januar 2016, Information, https://www.information.dk/indland/2016/01/perkerudgaven-amalie-skram  (5 s.)

Henrik Ibsen: Et dukkehjem (værklæsning) (90 s.)

Tv-teater (1974) med Ghita Nørby i rollen som Nora https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=et%20dukkehjem&orderby=title&SearchID=ab131c37-931e-49c5-a5c4-799d39b49412&index=4
(svarer til ca 7 s.)
”Analyse af et drama”, i: Det moderne gennembrud #MeToo https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=148 (½ s.)
”Det naturalistiske drama”, Gyldendal, https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=p142&L=0 (0,8 s.)
” Regibemærkningernes betydning”, Gyldendal, https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=p152 (0,7 s.)
” Replikanalyse”, Gyldendal, https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=p151 (1,1 s.)
”Sproghandlinger” i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c638 (ca. 1½ s.)
”Indirekte sproghandlinger” i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c1285 (ca. ½ s.)
”Facework og ansigtstruende handlinger” i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c646 (ca. 1½ s.)
”Transaktionsanalyse” (første halvdel) i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c652  (ca. 1 s.)

” Mande- og kvinderoller til debat” i: Brug litteraturhistorien, https://bl.systime.dk/?id=p192  (2,9 s.)

DET FOLKELIGE GENNEMBRUD
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”. (Dateret Jebjerg, 19. juni 1905. Første gang trykt i Politiken, 26. juni 1905). Jeppe Aakjær: Rugens Sange, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag, 1906. (1 s.)
Jens Vejmand fortolket af Oh Land https://www.youtube.com/watch?v=6-lC49ImqnA&ab_channel=DRKoncerthuset,

Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren – Den store kamp (s. 59-62)
”Martin Andersen Nexø: vandringen mod lyset” i: Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=p204  (1 s.)
”Arbejderne vinder frem” i: Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=p206-  (1,6 s.)

Caspar Eric: ”Sang om en worker” i: Politiken, I anledning af Arbejdernes Internationale Kampdag 1. maj, 2021, https://politiken.dk/kultur/boger/art8225197/S%C3%A5dan-her-har-du-aldrig-l%C3%A6st-dine-nyheder-f%C3%B8r (Denne har vi blot sunget i klassen, som et billede på, at det arbejdernes vilkår stadig er en aktuel problemstilling)

NYE TEKSTER
”Introduktion til klasser i dag” i: Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark, https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=132&loopRedirect=1 (ca 1½ s.)
”Ingenmandsland” i: Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark,  https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=137 (ca 2. s.)
”Sprog: Bech, Glenn (2022): af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” i: Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark, https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=150&loopRedirect=1 (2,1 s.)

Thomas Korsgaard: "Bo og hans søn" (s. 275-289 – resten af novellen var frivillig læsning). (svarer til ca 7 s.)
”Interview: Thomas Korsgaard om "Snydt ud af næsen"” i Det til dansk, https://dettildansk-bibliotek.praxis.dk/10145 (ca. 2½ s.)

Amina Elmi
”Det begynder sådan” Podcast, Skønlitteratur, P1, onsdag d. 8. november 2023 - I denne udsendelse taler vært, Nanna Mogensen med digteren Amina Elmi om hvor og hvornår, det hele begyndte. Hvordan blev digterne digtere - og hvem 'fulgte dem på vej'? (vi har hørt de første 24 minutter) https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2023/skoenlitteratur-det-begynder-saadan-11032303453
Amina Elmi: ”Barbar” (2023), vi har læst uddrag fra begyndelsen af "akt 4" (ca. 1½ s.)
Amina Elmi på litteraturportalen, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2865&L=10 (ca. 2 s.)
Poesi på en torsdag i Holstebro – digtoplæsning med bl.a. Amina Elmi

(i alt ca 147)

Tekster til den debatterende artikel
- Anne Raaby Ravn: »Litteratur er en pokkers effektiv social aktør«, et interview med den amerikanske litteraturprofessor Rita Felski bragt i: Information den 4. juni 2016.
- Kort uddrag af: Jakob Jessen: ”Dansk litteraturs skyggeminister vil tale mere om røvhullet” interview med forfatteren og forlagsredaktøren Simon Pasternak bragt i den digitale avis Zetland den 25. januar 2018.
- Meget kort uddrag af Georg Brandes: Uddrag af Hovedstrømninger i
det 19de Aarhundredes Litteratur, Uddraget er fra en forelæsning holdt på Københavns Universitet i 1871. Udgivet i bogform i 1872.

”Stemmen i den debatterende artikel” i: Eksamensgenrene dansk stx https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=238 (ca. 2 s.)
”De fem råd: sådan skriver du en god debatterende artikel” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135#c492 (ca. 1 s.)
”Lav en indledning, der både præsenterer, vinkler og fænger”, https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=188#c410 (ca. 1 s.)

(Skriftlighed ca. 8 s.)

I alt ca. 155 s.

Arbejdsformer
Klasseundervisning
Læreroplæg
Opdeling af klassen
Par- og gruppearbejde
”Rollespil” – hhv. "Borgermøde" sædelighedsfejden + Moderne TV-debat om kønsroller

Skriftlighed
Vi har i dette forløbet arbejdet med processkrivning i forhold til at træne den debatterende artikel.
Eleverne har først to gange afleveret dele af deres artikel, fået respons og har så i 3. omgang afleveret hele artiklen.

Lyrikoplæsning (Poesi på en torsdag) Amina Elmi
Webinar – interview med Thomas Korsgaard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Autofiktion - del 1

FOKUS OG FORMÅL

Fokus i undervisningen:
I første del af vores forløb om autofiktion og performativ biografisme har vi fokus på at undersøge, hvad der kendetegner denne litteratur. Vi ser på forholdet mellem fakta og fiktion og diskuterer, hvad det gør ved vores læsning af værkerne.

Formålet med forløbet er, at I skal kunne:
- Analysere og fortolke selvfremstillende tekster, herunder medietekster.
- Identificere brugen af fakta- og fiktionskoder i en given, selvfremstillende tekst.
- Analysere en teksts ’paratekst’
- Kende til og kunne anvende begreber som: 'autofiktion', ’hovedstolen’, ’paratekst’, ’performativ biografisme’, ’dobbeltkontrakt’ og ’feedback-sløjfe’.
- Diskutere etiske problemstillinger forbundet med genren ’autofiktion’

Faglige mål fra læreplanen:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


TEKSTER

”Autofiktion” i: De seneste 5 års litteratur, https://5aarslitt.systime.dk/?id=283 (5,7 s.)
PP om autofiktion og performativ biografisme

Yahya Hassan
Kort intro til Yahya Hassan – fra bogen: Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film. Af Poul Behrendt og Mads Bunch, s. 148-9
Intro til Yahya Hassan: https://www.youtube.com/watch?v=ihI0Zkdh0zU
Yahya Hassan – Nekrolog – 5 min
https://open.spotify.com/episode/3KsFR0OVIXES7
miKv0HX7l?si=1nz1VbSsQLWzC9nxv628Ug&dl_branch=1
Yahya Hassan: YAHYA HASSAN (2013): ”Barndom”
(svarer til ca. 4 sider)


Klovn
Casper Kristensen og Frank Hvam (2005-2009): ”Klovn” Episode 1: ”5 årsdagen”
Kort tekst om Sitcom
"Baseret på virkelige hændelser", i: Perspektiver i dansk, https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=151 (ca. 1 s.)
(svarer til ca. 10 sider)

Værklæsning: Thomas Korsgaard - Hvis der skulle komme et menneske forbi, Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, 2017 (318 s.)
Thomas Korsgaards egen oplæsning af romanens start: https://www.youtube.com/watch?v=I2ZKKN5I0BY&ab_channel=BogTube2018
Små citater om Thomas Korsgaard (bl.a. Wikepedia-opslag)
Opslag om socialkonstruktivisme: https://denstoredanske.lex.dk/socialkonstruktivisme
https://basalvidenskabsteori.systime.dk/?id=c299

Præsentation af minimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning
Læreroplæg
Gruppearbejde
Individuel fordybelseslæsning
Værklæsning – ”Hvis der skulle komme et menneske forbi” er givet for som lektie til efter sommerferien – og hver elev har skrevet sig på to fokuspunkter i forhold til arbejdet med romanen (googledocs.)

Ca. 329 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Autofiktion del 2 og Reflekterende artikel

FORMÅL OG FOKUSPUNKTER

Autofiktion - del 2

Formålet med forløbet er, at I skal kunne:
- Analysere og fortolke selvfremstillende tekster, herunder medietekster.
- Identificere brugen af fakta- og fiktionskoder i en given, selvfremstillende tekst.
- Analysere en teksts ’paratekst’
- Kende til og kunne anvende begreber som: 'autofiktion', ’hovedstolen’, ’paratekst’, ’performativ biografisme’, ’dobbeltkontrakt’ og ’feedback-sløjfe’.
- Diskutere etiske problemstillinger forbundet med genren ’autofiktion’

Faglige mål fra læreplanen:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Skriftlighed - den reflekterende artikel

Fra læreplanen:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Formål med forløbet:
- ar træne den personlige stemme
- at træne både tænknings- og formidlingsskrivning
- at træne genren: Den reflekterende artikel
- at blive bevidst om gode formuleringer og leg ned sproget
- at skabe bevidsthed om de etiske problematikker og dilemmaer, der ligger i genren autofiktion

Materiale

Værklæsning: Thomas Korsgaard - Hvis der skulle komme et menneske forbi, Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, 2017 (318 s. – sidetallene er talt med under del 1)

Indslag om Thomas Korsgaard
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-thomas-blev-succesforfatter-mod-alle-odds-alex-og-lisa-i-krig-og-kaerlighed-genoplev-eu_forbeholdenes-dramatiske-foedsel_317924 (se fra 28:50)

Præsentation af minimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen

Simon Roliggards interview med Thomas Korsgaard: "Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far" i Politiken, 28. januar 2017
Sofie Sørensens artikel "Lillebror om debutantforfatter: Det er usandt og for groft" i: Politiken, 9. februar 2017.

Oplæg til reflekterende artikel:
Jeppe Duvå: Forfattere uden grænser. Gyldne Laurbær peger på debat om rammerne for autofiktion, Leder i Kristeligt Dagblad, d. 31.01.2019, https://www.kristeligt-dagblad.dk/leder/forfattere-uden-graenser-gyldne-laurbaer-peger-paa-debat-om-rammerne-autofiktion
Kort uddrag af Leonora Christina Skou ”Efter udslettelsen” i ”Den, der lever stille, s. 222-227, Bare læst hurtigt læst op som baggrund for at forstå Jeppe Duvås leder (som er brugt i den reflekterende artikel)


Caspar Eric
Caspar Eric: NIKE, Gyldendal (2015) s. 1-5
Portrætfilm af Caspar Eric på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=DskyzPJvasM
Kort film om Caspar Eric fra Politiken: https://www.youtube.com/watch?v=GP0mzTVlsmA
Digte fra digtsamlingen: Nye balancer - handicapdigte
(svarer til ca. 6 sider)

Materiale til skriftlighed:
PP om den reflekterende artikel, som bygger på:
• Slides fra kurset: De nye genrer i skriftlig dansk – STX, Katrine Haaning (Egaa Gymnasium), Holstebro Gymnasium 2019
• Eriksen, N. R. (2019) Eksamensgenrerne dansk stx, Systime
• Lærerens hæfte 2 – Dansk A STX, Nye vejledende prøvesæt 2018-19, Fagkonsulent Sune Weile, Undervisningsministeriet
• Lærerens hæfte 1 - Dansk A STX, Nyt vejledende sæt 2018, Fagkonsulent Sune Weile, Undervisningsministeriet
• Råd & Vink/Lærerens hæfte 1 s.20
• Læreplan + Vejledningen til Dansk A, STX - file:///C:/Users/as/Downloads/Dansk-A-stx-vejledning-marts-2019%20(1).pdf
• Webinar om den reflekterende artikel 2022 – Sune Weile

Om genren:
Den reflekterende artikels opbygning:: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=182
Forslag og råd her: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=150

Hvordan skriver man en god reflekterende artikel?
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=231&L=0
Udleverede noter omkring den reflekterende artikel


Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning
Gruppearbejde
Refleksionsskrivning
Læsning og vurdering af et eksempel på en reflekterende artikel
Sanseskrivning – smag
Hurtigskrivning
Øvelser med anslag
Parskrivning: Gode og dårlige anslag
Par-arbejde
Individuelle før-skriveøvelser

Omfang:
I alt ca. 34 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Metoder i dansk - Litteraturlæsning

Formål:
- At få bevidsthed om at de metoder, man anvender (de briller, man tager på), har betydning for, hvad man ser.
- Indsigt i forskellige metoder og tilgange til litteratur
- Træning i litterær analyse

Faglige mål fra læreplanen:

– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Tekster og materiale

Metodetrekanten, fra: Læreplanen til dansk, stx, 2021
Karen Blixen: ”Ringen” (Skæbne-anekdoter, 1958)
Leif Søndergaard: ”Syv fantastiske analyser af Karen Blixens Ringen – og diverse overvejelser om teori og metode” (uddrag) NB! Formidlet i uddrag af underviseren og ikke læst af eleverne!

PP om Karen Blixen (på baggrund af Litteraturens veje)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-karen-blixen-fortaeller-om-sig-selv-som-storyteller/

(I grupper har klassen haft ansvaret for én metode, som de så har formidlet til resten af klassen)
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: LITTERATURENS VEJE, Systime:
En biografisk læsning
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=767
En nykritisk læsning
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=766
En strukturalistisk læsning
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=765
En psykoanalytisk læsning
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=763
En læserorienteret læsning
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=762
En kønskritisk læsning
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=805
En historisk / litteraturhistorisk læsning
https://bl.systime.dk/?id=p132

Tepotten af H. C. Andersen

Gunilla Wolde: Totte rydder op
Forskellige metode-læsninger af Totte rydder op

FOLKEVISE – som eksempel på en psykoanalytisk læsning –
Harpens kraft: https://textanalyse.systime.dk/?id=4935&L=10
(se f.eks: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=555 – til egen inspiration)
https://litthist.systime.dk/?id=135#c250
Folkevisernes flade personer og voldsomme temaer: https://bl.systime.dk/?id=153 (ca. 1 s.)
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang https://bl.systime.dk/?id=268 (ca 1 s.)

Væsentligste arbejdsformer
Refleksionsskrivning om forforståelse / første indtryk af læst tekst
Gruppearbejde og gruppeoplæg om forskellige metodiske tilgange til Tepotten af H C Andersen
Læreroplæg om metodiske læsninger af Ringen- + refleksionsskrivninger om hver metodes læsning
Klassediskussioner
Indtaling af metoderefleksioner (mundtlig aflevering)

Omfang:
5,00 moduler - Ca 20 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel - autofiktion 08-09-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Diskurs, argumentation og retorik

Mål i forløbet:
At få indblik i sprogets rolle og socialkonstruktivismens syn på sandhed.
At kunne:
• forstå og anvende begreberne:
o Diskurs
o Ækvivalenskæder (=ordkæder)
o Differenskæder
o Antagonisme (diskurser som kæmper mod hinanden)
o Hegemoni
o Flydende betegnere
o Nodalpunkt
• Forklare diskursanalysens syn på sprog
• Forklare samspillet mellem tekst, diskurs og samfund, og her anvende
Faircloughs tredimensionelle model (tekst, diskursiv praksis og social praksis)

Faglige mål fra læreplanen
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale

Diskurs og køn - kort
En kort intro til diskurser og køn (optakt til Aarhustur til bl.a. Museet KØN)
4.11 Diskursanalyse (det første indledende afsnit) i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=202&L=0 (1 s.)
”Judith Butler: Køn er noget, vi gør” i Samf på B, https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363&loopRedirect=1 (c. 2 s.)
Et undervisningsforløb med fokus på Kønsroller blandt 1800-tallets borgerskab på Museet KØN

Diskursanalysens begreber
Om diskursanalyse - introduktion til begreber
https://diskurs.systime.dk/?id=136
Den ikoniske Marlboro-mand - rygning er maskulint
https://diskurs.systime.dk/?id=140
En nutidig rygekampagne – rygning er sundhedsskadeligt
https://diskurs.systime.dk/?id=139
Kampen mellem diskurser
https://diskurs.systime.dk/?id=138
Diskurs og samfund
https://diskurs.systime.dk/?id=137
At etablere en diskurs: Fire antagonismepar
https://diskurs.systime.dk/?id=150
Video: Eksemplarisk analyse af Bushs tale efter terrorangrebet d. 11. september 2001
https://diskurs.systime.dk/?id=215#c307 (før vi så videoen læste vi: George W. Bush: Tale til nationen https://diskurs.systime.dk/?id=215#c304 )
Begrebsoversigt
https://diskurs.systime.dk/?id=215
Hvornår kan man bruge diskursanalyse i dansk? https://diskurs.systime.dk/?id=126
(ca. 12,5 sider)

Diskurser i krigen mellem Rusland og Ukraine
”Hvert ord tæller: Nu skriver Jyllands-Posten Kyiv i stedet for Kiev”, Artiklen blev udgivet i Jyllands-Posten d. 28.02.2022, https://jyllands-posten.dk/international/ECE13779400/hvert-ord-taeller-nu-skriver-jyllandsposten-kyiv-i-stedet-for-kiev/?fbclid=IwAR27YYfJtWwTDGBqYSDxGeikD2dyzsu28qivqZTXbLE8LbuoRQ1aPHj41QQ (ca 1 s.)

Facebookopslag af Mette Frederiksen d. 21. april 2022 – om besøg i Kyiv i Ukraine (ca. ½ s.)

Uddrag af debatindlæg af Jørn Dohrmann: "Smykkelov handler om anstændighed", Altinget (2016)
Uddrag af debatindlæg af Morten Messerschmidt: "Det vil vi ganske enkelt ikke være med til", (Politiken, 2022)
Uddrag af debatindlæg af Johanne Dalgaard: "Særloven illustrerer, hvor langt ud vores menneskefjendske flygtningepolitik er kommet" (Altinget, 2022)

Uddrag af Vladimir Putins tale til sit nationale sikkerhedsråd, mandag d. 21. februar 2022 (oversat af Niels Ivar Larsen) fra Dagbladet Information: https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine (ca. 2 s.)
Volodymyr Zelenskyjs tale til Folketinget d. 29. marts 2022 (ca. 3 s.)
” Jeg så russisk tv i en uge, så du ikke behøver” af Olga Khazan, 23. marts 2022, Zetland
https://www.zetland.dk/historie/s8aLxKAL-a8qD6MYw-d6bcd

Lærerproducerede PowerPoints

Diskurser og danskhed - kort
Besøg af Amal Elme, som bl.a. vil fortælles om sit arbejde med statsborgerskab og følelsen af ikke at være anerkendt som ”rigtig” dansker. (Amal er tidligere elev på skolen og har holdt tale ved demonstration for dansk statsborgerskab, har været med i Mellemfolkeligt Samvirkes kampagne om dansk statsborgerskab mm)
”Slaget om Danmark” - Valgannonce fra Dansk Folkeparti – bragt i forskellige dagblade, i forbindelse med folketingsvalget 2011
To små Voxpop om danskhed fra: David Meldgaard Houser: Hvad vil det sige at være »dansk«? Lørdag d. 22. oktober 2016 i: Berlingske
https://www.berlingske.dk/samfund/hvad-vil-det-sige-at-vaere-dansk-0 (ca. 2½ s.)

Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Gæsteoplæg
Læreroplæg
Klasseundervisning
Diskussioner
Escape-room-agtig konkurrence
Skriftlighed
Tur til Museet KØN med workshop

Omfang
9,00 moduler – ca. 24 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Nye kommunikationsformer - SoMe

Fokuspunkter i forløbet er:
At I skal kunne analysere blogs, tweeds, Facebook-opslag og sms’er med fokus på kommunikationssituationen, sproglige træk og selviscenesættelse.
• Kommunikation
• Multimodalitet
• Kendetegn ved skriftligt sprog og mundtligt sprog samt blandingsformer
• Kendetegn ved SMS, Twitter, blog, Memes og Facebook
• Selviscenesættelse, face, frontstage, backstage og middle region
• Digital dannelse

Faglige mål fra læreplanen:
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Materialer og tekster:

Om mundtligt sprog, skriftsprog og blandingssprog:
Mundtligt og skriftligt sprog – ”Begreb om dansk” (ca. 2 sider)
Skimmet: ”Argumentation” https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Småsludren på Facebook
https://hbdansk.systime.dk/?id=275#c1384 (ca. 1 s.)
Regler, netikette og høflighed på Facebook - i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1374 (ca 2 sider)


"Debat, diskussion og skænderi på de sociale medier" Håndbog til dansk - https://hbdansk.systime.dk/?id=275#c1385  (ca. 3 sider)
Tråd på Ekstra Bladet - Folkets røst - d. 11-1-2018 efter en Artikel skrevet af en bruger på Ekstra Bladet: "Politiet og anklagemyndighederne bryder loven i "krigen" mod Cannabis!"

Kort præsentation af sag, der diskuteres (kritik af Lise Rønne i programmet ”Helt lyrisk”)
Screenshots fra kommentartråd på Twitter
Screenshots fra kommentartråd på Facebook
Lars Holmgaard Christensen: Ondskaben stortrives på Facebook (uddrag), i Politiken d. 13. marts 2016
(i alt ca. 6 s.)

Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Små skriveøvelser
Klasseundervisning
Padlet med sms-øvelser

Omfang:
4,00 moduler – ca. 15 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 1920erne

Fokuspunkter i forløbet:

I dette forløb berører vi først kort futurismen og går herefter mere i dybden med ekspressionismen i 1920'erne.
Vi ser på, hvilke tendenser i tiden, der påvirker teksterne (vi har især fokus på lyrikken) og vi har især fokus på de sproglige træk i ekspressionismen; farver, former, voldsomhed, angst, fascination, larm og lignende.
Vigtige begreber:
- Realisme
- Modernisme
- Futurisme
- Ekspressionisme

Faglige mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed  
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Tekster og materiale:
Futurismens manifest (1909), (2 s.)

Emil Bønnelyche: Aarhundredet (1918), i: Fibinger m.fl.: Litteraturens huse, Systime (2009) s, 330-334
Pär Lagerkvist: Ångest (1916) + oplæsning: http://www.youtube.com/watch?v=uPUYVjy6nuQ   
Pär Lagerkvist: Det är vackrast (fra digtsamlingen Kaos (1919)), i: Falkenstjerne 3. Dansk Litteratur fra Tom Kristensen til nutiden. Gads Forlag (1998), s. 33-34 + oplæsning: http://www.youtube.com/watch?v=FdhNVOzlG88 (blot lyttet til)
https://aretskulturblogg.wordpress.com/2010/12/03/par-lagerkvist-tolkad-av-kent/

Tom Kristensen: Landet Atlantis. Et symbol (1920)
Tom Kristensen: Angst (1930)

”Modernismer i mellemkrigstiden”
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=204 (1,2 s.)
”Futurisme hos Bønnelycke”
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=253 (0,9 s.)
”Ekspressionisme hos Tom Kristensen, Broby-Johansen og Gelsted”
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=255 (3,5 s.)
Digtere, divaer og dogmebrødre 2:8 om tiden efter 1. Verdenskrig: http://www.danskkulturarv.dk/dr/digtere-divaer-og-dogmebr%C3%B8dre-28-dansk-kultur-i-100-%C3%A5r-1918-1930/ (de første 7 minutter)


Rudolf Broby Johansen: Blod (1922) (værk)

Modtagelsen af Blod i 1920'erne:
http://www.litteratursiden.dk/temaer/blod-et-umoralsk-opr%C3%A5b-i-1920ernes-danmark
Analyser af Blod:
http://www.litteratursiden.dk/analyser/broby-johansen-rudolf-blod-expression%C3%A6re-digte

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Stationsarbejde
Gruppeoplæg med PP
Værklæsning
Kreativ skrivning – nutidige ekspressionistiske digte

Omfang: 8,00 moduler - i alt ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamens-genrene - vælg opgave 20-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Skriftlighed - stil og SRP

Som optakt til Studieretningsprojektet i 3.g styrkes elevernes bevidsthed om akademisk skrivning.
Faglige mål (som vi berører, men ikke arbejder i dybden med)
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale
Akademisk sprog – do's and don'ts, af cand.mag. Emil Johansen, https://www.opgavekorrektur.dk/akademisk-sprog/ (læst hurtigt igennem – og vi har så udvalgt nogle få afsnit, vi er dykket ned i) (ca. 2 s.)
Frivilligt: ”Øvelser i skriftlig korrekthed, Dansksiderne.dk,  https://dansksiderne.dk/index.php?id=7275
Herudover rette- og ideark ud fra afleverede stile
Materiale med gode råd – ud fra Eksamensgenrerne i dansk

Arbejdsformer

Læreroplæg
Summegrupper
Skriveøvelser
Pararbejde

Omfang:
3 moduler – ca. 5 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Eksistentialisme

Fokus i forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med eksistentialismen med særligt fokus på valget og på det enkelte menneskes forhold til tilværelsen.

Særlige fokuspunkter:
- Kierkegaards stadier og hans tanker om valget og eksistensen (disse har vi arbejdet med ved at læse korte uddrag af hhv. den æstetiske del og den etiske del af Enten-Eller, og vi har anvendt dem på Feel af Robbie Williams + På Memphis station af Johannes V Jensen og på filme DRUK af Thomas Vinterberg.) Kierkegaaards tanker inddrager vi i analyserne af de tekster, vi læser i dette forløb.
- Vi arbejder med ’den ateistiske eksistentialisme’ hos Camus og Seeberg
- Vi arbejder med ’en kristen eksistentialisme’ hos Martin A Hansen

Nøgleord:
Angst, sårbarhed, usikkerhed og udsathed, den æstetiske fortvivlelse (at leve uegentligt)
Livsfølelse, bevidsthed om uanede muligheder, frihed (til at vælge sit livs indhold), valg og ansvar for sit eget liv. (at leve med lidenskab)
At vælge sig selv + "Subjektiviteten er sandheden"
Kierkegaards stadier: Spidsborgeren, det æstetiske, det etiske og det religiøse

Faglige mål fra læreplanen:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Tekster
” Søren Kierkegaard – Eksistentialisme
Kierkegaard: Korte uddrag fra Enten-eller (Uddrag fra Diapsalmata (den første tekst i Enten – Eller – af æstetikeren + uddrag af brev fra etiker til æstetiker – om øjeblikket) (1843) (2 s.)
PP om Kierkegaard
”Kierkegaards pseudonymer”, i: Litteraturens Veje, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p608 (4,2 s.)
”Kierkegaard og eksistentialismen”, klip fra Deadline (5 min), https://www.dr.dk/studie/filosofi/kierkegaard-og-eksistentialismen
5 skarpe om Kierkegaard og valget, DRKultur http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321305152110 (19 min > 2 sider)
Kierkegaard-arketyper – materialer fra Lone Brinkmann – Kierkegaardkursus (4 s.)
Feel (2002) Robbie Williams (1 s.)

Johannes V Jensen – læst eksistentialistisk
Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” fra digtsamlingen Digte, der udkom i 1906, i: Litteraturhistorien, Systime, https://litthist.systime.dk/index.php?id=263#c1196 (2 s.)
Johannes V. Jensen: hyldest til den moderne verden, i Brug litteraturhistorien, https://bl.systime.dk/index.php?id=202 (første halvdel) (1 s.)

Albert Camus
Albert Camus - uddrag af: Sisyfosmyten i: Litteraturens huse, https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2025&L=10 (4,3 s. )
Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=138 (1,6 s.)
”Det absurde og fremmede liv” https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=138 (1,8s.)

Peter Seeberg
Peter Seeberg: Hjulet (1962) i: Eftersøgningen og andre noveller
”Mission impossible” i ”Litteraturens veje” https://litteraturensveje.systime.dk/?id=677 (0,7 s.)

Klaus Rifbjerg
Klaus Rifbjerg: ”Terminilogi” (0,5 s.)
”Klaus Rifbjerg – under vejr med moderniteten” i Litteraturens veje, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=676 (ca. 2 sider)
”Sprog og virkelighed” i Den eksistentielle virkelighed, https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/?id=158&L=10 (ca. 1 s.)

Martin A. Hansen
Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953) https://textanalyse.systime.dk/?id=5005#c18797 (7,3 s.)
Ark med intro til Martin A. Hansen

Værklæsning: DRUK
”Filmiske virkemidler” i: Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=p222 (7,1 s.)
DRUK af Thomas Vinterberg (2020), på MitCFU


Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Klasseundervisning og klassediskussioner
Pardiskussioner
Læreroplæg

Omfang: Ca. 9,00 moduler – ca. 90 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Reklamens og kampagnens retorik

Forløbets fokus

At eleverne får indsigt i reklamen og kampagnen som genrer.
Vi har fokus på reklamer og kampagner med 'levende billeder' og analyserer bl.a. brugen af appelformer, filmiske virkemidler og kommunikationssituationen.
Vi har desuden fokus på den skriftlige formidling af analyser

Faglige mål fra læreplanen
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Materiale
"5.6 Reklamer" i Håndbog til dansk, https://hbdansk.systime.dk/?id=p227&L=0 (8,4 s.)
”Hvad er en kampagne?” i: Grundbog til faget kommunikation/it A, Birthe Fog Bern (m.fl.), Systime. https://kommunikationita.systime.dk/

Kampagnefilm
”Det bliver f******* bomben!” Opstemt #1 (2017) er et led i kampagnen #Opstemt, der blev skabt med støtte fra Kulturministeriet i samarbejde mellem TV 2-Regionerne og Metronome Productions og med indsigt fra DUF (Dansk Ungdoms Fællesråd).
Jan Rahbek: Voteman, Kampagnefilm instrueret af Jan Rahbek i 2014. Den blev bestilt og godkendt af Folketinget.
Begge stammer fra opgavesættet Dansk STX, 2018 - Vejledende opgavesæt 1
Reklamefilm:
Carlsberg ForFan hyldest (2015) https://www.youtube.com/watch?v=hX8t41NXb9A&ab_channel=CarlsbergDenmark
Analysematerialet i alt ca. 6 sider

Klasseundervisning
Korte par-arbejder
Øvelser i tænke- og formidlingsskrivning

2,50 moduler – ca- 16 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sidste danske stil inden eksamen:) 21-03-2025
Omfang Estimeret: 2,50 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Fortællende journalistik - del 2

Fortællende journalistik - del 2

I dette lille forløb har der været fokus på genren: Fortællende journalistik.
Vi har set på et ældre og et nyt eksempel på fortællende journalistik med særlig vægt på det sproglige, det subjektive samt fakta- og fiktionskoder. Vi har desuden kigget på nyhedskriterier.

Materiale:

Uddrag fra Herman Bang:”Branden” https://textanalyse.systime.dk/?id=5067 (ca 1 s.)
Uddrag af: Reportage: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe” Af Kjeld Hybel, Politiken.dk 27.02.2022, https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=148 (ca. 1½ s.)
Perspektivere til fiktion
Krigen som fiktion, i: Dansk i Praksis https://danskipraksis.systime.dk/?id=170 (ca. 1½ s.)

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Par- og gruppearbejde

Omfang:
1,5 moduler – ca. 3 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Litteratur, sprog og medier - nedslag

Her arbejder vi kun med tekster, vi tidligere har læst, og vi øver især forskellige analysegreb (indenfor sprog. Litteratur og medier) og arbejder med at danne et overblik over litteraturhistorien.

Væsentligste arbejdsformer
Små øvelser i grupper
Klasseundervisning
Fælles udfyldelse af litteraturhistorisk oversigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Skriftlighed - genrer og repetition

I dette forløb har vi fokus på de tre eksamensgenrer: Den analyserende, debatterende og reflekterende artikel.
Vi arbejder med generelle krav og med opbygning, genretræk, den personlige stemme og inddragelse af danskfaglig viden

Faglige mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Materialer:
Forskellige elevbesvarelser og de tilhørende opgaver (indenfor de forskellige genrer)

Nicolai Rekve Eriksen: Eksamensgenrerne dansk stx, Systime, 2019
”Forskellige genrer – forskellige stemmer” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=236 (ca 4 s.)
”6 råd og regler til alle genrerne” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=141 (4 s.)
”Den analyserende artikel” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134 (2,3 s.)
”Den debatterende artikel” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135 (2,2 s.)
”Den reflekterende artikel” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136 (3 s.)

Ca. 30 s.

Vigtigste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Læsning af eksempelstile og vurderingsdiskussioner
Refleksionsskrivning – selvevaluering og forberedelse til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Tilladte hjælpemidler - I-bøger anvendt i undervis

Tilladte hjælpemidler
I må tilgå følgende i-bøger, som vi har anvendt i undervisningen (OBS: Skulle øvrige i-bøger fremgå af undervisningsbeskrivelsen - men være glemt her - må I også bruge dem):

Håndbog til dansk (hele bogen – brugt som grundbog) https://hbdansk.systime.dk/
Eksamensgenrerne dansk – stx (brugt som skriftlighedsgrundbog) https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/  

Herudover har vi brugt uddrag fra forskellige bøger – bl.a. nedenstående - de præcise links ses oppe i undervisningsbeskrivelsen

Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/
Dansk i tiden https://danskitiden.systime.dk/
Dansk i Praksis https://danskipraksis.systime.dk/?id=170
De seneste 5 års litteratur https://5aarslitt.systime.dk/
Den eksistentielle virkelighed, https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/?id=158&L=10
Diskursanalyse i dansk https://diskurs.systime.dk/
Håndbog til dansk - Litteraturhistorie https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/
Krig og kærlighed i nyhedskredsløb https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=148Litteraturens veje https://litteraturensveje.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs https://litthist.systime.dk/
Samf på B, https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363&loopRedirect=1
Textanalyse https://textanalyse.systime.dk/?id=5005#c18797


I må tilgå følgende hjemmesider og ordbøger:
• Den Danske Ordbog: ordnet.dk
www.ordbogen.com ordbogen.com

Læs mere
Vil I forud for eksamen læse mere om, hvilke hjælpemidler der er tilladte, kan I gøre det her

Forud for den skriftlige og den mundtlige eksamen skal I huske at gemme alle arbejdsark (husk dem I har delt fx på Google-docs), hjælpeark, analysemodeller, PowerPoints, fælles-noter mm. lokalt på jeres computer. I må nemlig ikke tilgå Lectio under eksamen!

I må dog gerne benytte jer af digitale hjælpemidler, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen fx i-bøger, ordbøger mm. For danskfaget er der få undtagelser. Det gælder fx websteder som gymdansk.dk, denstoredanske.dk,  forfatterweb.dk, litteratursiden.dk, sproget.dk og studienet.dk. Fremgår der links til nogle af disse sider i undervisningsbeskrivelsen, så SKAL I altså på forhånd hente og gemme sidernes tekst lokalt på jeres computer (jf. Børne- og undervisningsministeriets "Hjælpemiddelsoversigt", 2023)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Autofiktion 2 - og skriftlighed

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer