Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annette Hørdahl Jensen, Jente Lunding, Louise Lindeskov Rasmussen
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Novellegenren og Helle Helle (værk 1)
Titel 3 Dokumentar (værk 2)
Titel 4 Barokken
Titel 5 DHO (Ikke eksamensemne)
Titel 6 Den debatterende artikel
Titel 7 Litteraturen før 1600
Titel 8 Politiske taler og argumentation
Titel 9 Kortfilm - gys og horror (+ værk 3)
Titel 10 Oplysningstiden
Titel 11 Romantikken (samt værk 4)
Titel 12 Yderligere digitale ressourcer brugt i undervisnin
Titel 13 Den reflekterende artikel som genre
Titel 14 Det moderne gennembrud + værk 5
Titel 15 Fagligt samspil 5 MA BI DA
Titel 16 Nyhedsformidling
Titel 17 Det folkelige gennembrud
Titel 18 Mellemkrigstiden
Titel 19 Realisme og modernisme 1950'erne og 60'erne
Titel 20 Periode: 1980'erne og 90'erne + værk 6
Titel 21 Nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Novellegenren og Helle Helle (værk 1)

I dette forløb arbejder vi med 'den moderne novelle' og novelleanalyse.
Vi læser Helle Helle: Biler og dyr (2000) som værk.

Fokuspunkter i dette forløb:
• Novellen som genre
• Den traditionelle og den moderne novelle
• Fortælleteknikker
• Personkarakteristik
• Komposition
• Skrivestil
• Anmeldelse

Når forløbet er slut, skal I kunne anvende begreberne:
• Novellegenren
• In medias res
• Tomme pladser
• Åben slutning
• Isbjergs-modellen
• Minimalisme

Faglige mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster (her: noveller)


I sidste del af dette forløb arbejdede vi med den analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar (værk 2)

Fokus i forløbet:

- At skabe en bevidsthed om dokumentaren som genre og forholdet til virkeligheden.
- At få indblik i de tre undergenrer: Den observerende dokumentar, den dybdeborende dokumentar og den deltagende dokumentar.
- At få indblik i autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder - og at træne analyse af disse i dokumentarklip og i en dokumentarfilm.
- At få indblik i brugen af filmiske virkemidler - og deres virkning.

Faglige mål fra læreplanen:

-Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, ana-lysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Værk: Scandinavian Star
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO (Ikke eksamensemne)

I forbindelse med DHO, hvor emnerne var hhv. 1. verdenskrig og Irak-Afghanistankrigene, er der læst om verdenshistorien fra ca. 1450-2000.
I løbet af 1g har eleverne dermed fået gennemgået hovedtræk i verdenshistorien; indtil 1200 med hovedvægt på dansk historie og dernæst hovedvægt på verdenshistorie.

Der er tale om lærerstyret tavleundervisning kombineret med par- og gruppearbejde.


Læst: ca. 60ns

Materiale:

Fremstillinger:

- Emkjær, Stefan og Ahle,Allan og Madsen, Peter: Verdenshistorisk oversigt, Systime 2002, side 49-79
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den debatterende artikel

Den debatterende artikel
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber –– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Forløbet fokuserer på genren debatterende artikel, og gennem forløbet skal eleverne introduceres til genren og dens genretræk. Vi ser på autentiske opgaveformuleringer; hvad skal man i denne genre? Hvad vil det sige at diskutere og debattere? Vi arbejder med materialet til den debatterende artikel fra eksamenssættet maj 2020 Nedsættende ord, bruger den som eksempelopgave. Eleverne skal sætte sig ind i opgavematerialet og finde pro/contra-synspunkter på emnet, overveje en holdning til emnet – og de skal læse en besvarelse, og forholde sig til, i hvilken grad den opfylder den debatterende genres krav. Til vurderingen bruger eleverne et skema over den debatterende artikel hentet fra Frederiksborg Gymnasiums Skrivemetro.

Der indgår to skriftlige afleveringer i forløbet:
En aflevering med fokus på det diskuterende element
En debatterende artikel (opgave 4 fra eksamenssættet august 2022 Kønsneutralt sprog)
Materiale:
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=149#c333
(link til afsnit om, hvad det vil sige at diskutere)
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/index.php?id=236&L=10#c819
Skema over brugen af den personlige stemme i de tre skriftlige genrer
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=150
Skema over den debatterende artikel + delenes cirka-omfang
http://www.frborg-gymhf.dk/metro/sider/side305u2.htm
Skema over den debatterende artikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litteraturen før 1600

Middelalder: Folkeviser og folkeeventyr
Faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Forløbet sætter fokus på litteraturen før 1600, og her skal eleverne stifte bekendtskab med folkevise og folkeeventyr og disses særlige karakteristika og genretræk. Der lægges tillige vægt på at forstå denne tidlige litteratur i relation til samtiden.

Materialer:

Johannesen N., Sjøberg F.: Litterære arbejdsmønstre s. 105 og 108
https://litthist.systime.dk/index.php?id=121 (Videointroduktion til middelalderen og dens litteratur fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=542
(Om æt og ære i vikingetidens samfund)
https://www.museerne.dk/mons-museum/udstillinger/12-fantastiske-fortaellinger/kaerlighedens-rum/
(Om synet på ægteskabet)
http://denstoredanske.dk/Nordisk_Mytologi/Begreber/blodh%C3%A6vn
http://denstoredanske.dk/Nordisk_Mytologi/Begreber/%C3%A6re
(Om begrebet blodhævn)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fejde/
(om slægtsfejder, kirke- og kongemagt)
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mennesket/samfundsorden-i-vikingetiden/
(Link om samfundsstrukturen i vikingetiden)
http://undervisning.nationalparkmolsbjerge.dk/media/180696/Samfundets opbygning i middelalderen.pdf
(Link om samfundsstrukturen i middelalderen)

Folkeviser: Torbens Datter, Ridderens Runeslag, Harpens Kraft
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2140 (Litteraturens huse om genren folkeviser)
https://bl.systime.dk/?id=154 (Brug litteraturhistorien: Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab)
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=226s (video om folkeviserne)

Folkeeventyr: Kong Lindorm
Johs. Fibiger: Litteraturens Veje s. 67-68 og 70-71
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1166 (Håndbog til dansk om genren Eventyr)
http://analysesiden.dk/folkeeventyr/
https://indidansk.dk/eventyr-genretraek
https://www.youtube.com/watch?v=V8nc1OSeoMo
(Video om aktantmodellen)

Desuden lærerproducerede oversigter, ppt. mv.

Samlet omfang: 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Politiske taler og argumentation

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Forløbet sætter fokus på politiske taler og argumentation og inddrager som sprogligt forløb primært begreber som retoriske virkemidler, appelformer og argumentationsanalyse samt kommunikationsanalyse.

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=35bqJ90khEA (video om Toulmins argumentationsmodel)
Sara Omars Nytårstale på DR 2 1.1 2018
Mette Frederiksens nytårstale 2019/2020
https://www.berlingske.dk/politik/reaktioner-paa-frederiksens-nytaarstale-stroemmer-ind-er-det-eneste-svar
https://www.dr.dk/nyheder/politik/professor-i-retorik-nytaarstalen-var-ensidig-er-udsatte-boern-danmarks-stoerste

https://www.youtube.com/watch?v=1DTJWxI4H-4 (om begrebet Framing)
https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/hvad-er-forskellen-paa-at-vaere-arbjedsloes-og-jobsoegende
Anders Fogh Rasmussen: Nytårstale 2001/2002
http://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/appelformer
Gennemgang af de tre appelformer etos, logos, patos
Lærerproduceret materiale om retoriske virkemidler, argumentation (Toulmins udvidede model) og appelformer.
Samlet omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Kortfilm - gys og horror (+ værk 3)

Faglige mål
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Forløbet fokuserer på gys og horror i kortfilm, og i forløbet indgår værk 3 – horrorkortfilmen The Ballerina (2021). Vi repeterer først kortfilmen som genre samt filmiske virkemidler, og fokuserer dernæst på analyse og fortolkning af to gyserkortfilm - Vildt og The Ballerina. I den forbindelse kobles der også til gyser/horrorgenrens typiske træk og virkemidler.

Materiale:
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=137
(om gysergenren)
https://closeup.systime.dk/?id=174
(fra i-bogen Close-up grundbog til mediefag om filmgenrer)
https://www.youtube.com/watch?v=9x5m5Mtxa4I
Julie Bille: Vildt (2004)
Aaron Fradkin: The Ballerina (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=5m3HbBNOTNY
(Danskernes Akademi: Interview med Mathias Clasen, som forsker i gys og horror)
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=139
(om horrorgenren og dens typiske virkemidler)


Skriftligt produkt: Analyserende artikel om værk 3 "The Ballerina" (Uhygge på film)

Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Oplysningstiden

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Forløbet skal introducere eleverne til litteraturen i oplysningstiden og til oplysningstiden som litterær periode. I forløbet skal eleverne desuden læse en tekst af kanonforfatter Ludvig Holberg.

Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=123#c982 (video om oplysningstiden)

https://litthist.systime.dk/?id=151 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed)

https://litthist.systime.dk/?id=152 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Livssyn)

https://litthist.systime.dk/?id=152#c362 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningsprojektet)

https://litthist.systime.dk/?id=152#c364 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Rationalisme)

https://litthist.systime.dk/?id=152#c365 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Samfundsindretning, moral og kristendom)

https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc (Videoen 5 ting, du skal vide om Holberg - fra Forskerzonen Videnskab.dk)

Ludvig Holberg: Uddrag af romanen Niels Klim
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=c418 (baggrundsstof om romanen Niels Klim)

https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=p165 (Om den videnskabelige revolution i Oplysningstiden)

Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken (samt værk 4)

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Forløbet skal introducere eleverne til litteraturen i 1800-tallet - med vægt på "stoppestederne" universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Tekstlæsningen og –analysen suppleres med uddrag af litteraturhistoriske oversigtsværker og et fokus på de forskellige strømningers kendetegn. Eleverne læser H. C. Andersens roman Lykke-Peer som værk 4.
Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=124
(Fra I-bogen Litteraturhistorien på langs og på tværs - introduktion til romantikken)
1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik (dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA (Video om Platons hulelignelse/engelsk)
https://litthist.systime.dk/?id=p157 (Litteraturhistorien på langs om på tværs - om idealisme)
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=62s (Video om universalromantikken)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=162 (om nationalromantikken)
https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=136s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
(Video om nationalromantikken)
Litteraturhåndbogen Opslag på Idealisme
http://www.blicher-nu.dk/Romantikken-kort_fortalt
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Litter%C3%A6re_perioder/guldalder
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=114s
(Video om biedermeier)
http://www.litthist.systime.dk/ (om poetisk realisme)
Litteraturens Veje s. 152-155 (Biedermeier) + s. 144-146 (nationalromantik)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=164 (om biedermeier)
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
(Håndbog til dansk, vejledning til lyrikanalyse)
Oehlenschlæger: Guldhornene (1802)
S. Staffeldt: Indvielsen (1804)
A. Oehlenschlæger: Der er et yndigt land (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
Kaalund: Frydensborg (1840)
H.C. Andersen: Hist, hvor vejen slår en bugt (1829)
H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1846)
Aarestrup: Vi sad i Vinternatten (1845)
H. C. Andersen: Skyggen (1847)
H.C. Andersen: Lykke-Peer (1870)
http://visitandersen.dk/h-c-andersens-samlede-biografi/
(Biografisk om HCA)
https://andersen.sdu.dk/forskning/bib/intro.html
(Forfatterskabet som helhed)
http://www.e-poke.dk/andersen_lykke_2.php
(Fortolkning af romanen)
https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c/zhcandersen03?check_logged_in=1
(Forfatterweb.dk om romanen Lykke-Peer)
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
https://litthist.systime.dk/?id=164#c431
(Litteraturhistorien på langs og på tværs om Blicher)
https://litthist.systime.dk/?id=253#c1120
(Litteraturhistorien på langs og på tværs om den litteraturhistoriske kontekst)


Lærerproducerede oversigter og arbejdsark

Samlet omfang: 145 sider






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Yderligere digitale ressourcer brugt i undervisnin

www.ordnet.dk

Analysevejledninger fra Håndbog til dansk
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
https://hbdansk.systime.dk/?id=171

Litterær analyse af digte
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Litterær analyse af eventyr
https://hbdansk.systime.dk/?id=215

Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster
https://hbdansk.systime.dk/?id=214


Retorisk analyse af taler
https://hbdansk.systime.dk/?id=212

Retorisk analyse af meningsjournalistik
https://hbdansk.systime.dk/?id=219

Billedanalyse
https://hbdansk.systime.dk/?id=231

Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
https://hbdansk.systime.dk/?id=217

Medieanalyse af dokumentarfilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=228

Medieanalyse af spillefilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=234


Filmiske virkemidler
https://hbdansk.systime.dk/?id=220



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Den reflekterende artikel som genre

Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
̶ beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Holdet arbejdede med den reflekterende artikel ud fra  dansk A STX 2018 Lærerens hæfte 1, hvor den reflekterende artikel gennemgås som genre ud fra en konkret opgave - og med en række øvelser - dem lavede holdet nogle af. Deres viden om denne nye genre skulle de så bruge i en reflekterende artikel om pressefotoets rolle og pressefotografens ansvar og udfordringer.
Samlet omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det moderne gennembrud + værk 5

Faglige mål: Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster.

Forløbet sætter fokus på det moderne gennembruds litteratur - særligt på tendensen til at sætte problemer under debat - med fokus på de tre K'er - køn, kirke og klasse. Desuden skal eleverne stifte bekendtskab med periodens -ismer; kritisk realisme, naturalisme, impressionisme.

Materialer:
1800-tallet på vrangen (dokumentar)
https://www.dr.dk/tv/se/18-tallet-pa-vrangen/1800-tallet-pa-vrangen-2/18-tallet-pa-vrangen-6-8
Systime: Litteraturhistorien på Langs og på Tværs om Det moderne gennembrud
https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM (video fra Danske Klassikere om Amalie Skram og romanen Constance Ring samt Det moderne gennembrud)

Amalie Skram:
Uddrag af "Forrådt"  (no,)
Uddrag af "Constance Ring"
Ibsen: Et Dukkehjem (værk 5)
Links til research af Ibsen og Et Dukkehjem:
https://litthist.systime.dk/?id=c810- (Om dramaet og handlingen)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2065 (om dramatikeren Ibsen)

https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/
https://litteratursiden.dk/forfattere/henrik-ibsen
https://litteratursiden.dk/artikler/ibsen-gor-stadig-ondt
https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00#anchor4801
Vi så en opførelse af skuespillet her:  https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem

https://litthist.systime.dk/index.php?id=139&L=0#c276) (Om naturalismen)
S. Graversen: Saxo & co. s.97
http://opslagsvaerker20.gyldendal.dk/?scid=%7b660401F0-1030-4BBD-A507-2105F0FF8491%7d#/article/b7f10efe-cc8d-4728-b034-a76b2ab60abb (Om naturalismen)

Lille film om sædelighedsfejden på:
https://www.youtube.com/watch?v=YzrqMKHmu-4
Elisabeth Grundtvig (kvindesagsforkæmper) om sædelighedsfejden
Nationalmuseet om Det moderne Gennembrud s. 28-34
https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/undervisning/dokumenter/dk_historier/det_moderne_gennembrud_2.pdf


Henrik Pontoppidan:
En Vandringsmand
En stor dag (også brugt i skriftlig aflevering)

Herman Bang:
Uddrag af "Ved Vejen"
Uddrag af "Pernille"
Lærerproducerede oversigter
Samlet omfang: 150 sider





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fagligt samspil 5 MA BI DA

Fagligt samspil 3.y MA+DA og BI + DA

Kompetencekrav:
Anvendelse af den videnskabelige basismodel og begrebspar, fagenes metoder, mundtlig formidling.
Derudover fokus på brobygning mellem SRO og SRP .

Vi arbejder med udgangspunkt i den formidlingsopgave, som man som SRP-skriver har, mulighed for, når man skriver i DA og et naturvidenskabeligt fag eller DA og MA.

Materialer:
https://vidensmoenstre.systime.dk/
Fokus på de otte begrebspar:
Teoretisk og praktisk
Diakron og synkron
Empirisk og formel
Kvantitativ og kvalitativ
Eksperimentel og observationel
Kausal, intentional og funktionel
Idiografisk og nomotetisk
Faktuel og normativ

Den videnskabelige basismodel
https://emu.dk/hhx/studieomraadet/metoder/den-videnskabelige-basismodel
De tre fakulteter: https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/hvad-er-videnskabelig-metode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyhedsformidling

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Forløbet har fokus på nyhedsformidling og på at opnå redskaber til analyse af nyhedsformidling. Herunder inddragelse af: Avistyper, stofområder, avisens genrer, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, vinkling, layout, sproglige virkemidler og syntaktiske kendetegn.  Vi har fokuseret på nyhedsjournalistik, meningsjournalistik samt fortællende journalistik.


Materiale:
Olsson H. Ryd forsiden s.17-21, s.88-90, s.95, s.183-185
Om Nyhedskriterier:
https://www.youtube.com/watch?v=dLISCoyDTjo (Nyhedskriterier)
https://ritzau.com/den-gode-historie/
https://hbdansk.systime.dk/?id=218 (Håndbog til dansk Nyhedskriterierne)
Ekstra Bladet 30.10.24: Fik pludselig hjertestop
Politiken 12.11.24: Vi opfører os, som om der er krise
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679 (Håndbog til dansk Layout)
Papiraviser, bl.a. brugt til at lave avisportrætter:
Politiken, Berlingske, Kristeligt Dagblad, Ekstrabladet, Dagbladet
Holstebro, Jyllandsposten
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c668 (Håndbog til dansk Avisformater)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c685 (Håndbog til dansk, avisens genrer)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c686 (Håndbog til dansk Nyhedsjournalistik)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c692 (Håndbog til dansk Meningsjournalistik)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681 (Håndbog til dansk Kildetyper)
Artikler brugt til begrebet Vinkling - om præsidentvalget i USA
Berlingske Tidende 7.11.24
Ekstra Bladet 7.11.24
Politiken  7.11.24
Børsen 7.11.24
Jyllands Posten 7.11.24
Kristeligt Dagblad 7.11.24

https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694 (Håndbog til dansk Fortællende journalistik)
Politiken 24.4.2005:Kim Faber: Blod mod blod (fortællende journalistik)
Lærerproducerede oversigter

Samlet omfang: 60 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Det folkelige gennembrud

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Forløbet sætter fokus på Det folkelige gennembruds litteratur - litteratur fra folket, om folket, til folket.

Materiale:
Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Aakjær: Når rugen skal ind (1906)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en Idyl (1900)

https://litthist.systime.dk/index.php?id=265 (Om Martin Andersen Nexø)
https://www.youtube.com/watch?v=ObCiRECeCdM&t=73s (Klip fra Pelle Erobreren/Bille August)

Lærerproducerede oversigter

Samlet omfang 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Mellemkrigstiden


Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

I forløbet arbejder vi med 20'ernes lyrik - med vægt på nogle af de mange eksperimenter og -ismer. Dernæst gælder det 30'ernes litteratur - her med vægt på socialrealismen.

Materiale:
https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen-1873-1950 (Fra Mick Øgendahls dokumentar: Øgendahl og de store forfattere om Joh. V. Jensen)
https://litthist.systime.dk/?id=126 (Videointroduktion til Modernisme og realisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=170 (Modernisme og realisme i 1900-tallet)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=814#c3965 (Litteraturens Veje: Ekspressionisme)
https://textanalyse.systime.dk/?id=5205#c20014 (Textanalyse: Ekspressionisme)
https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=210#c1100 (Med tiden – et litteraturhistorisk overblik: Ekspressionisme)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=211 (Håndbog til dansk litteraturhistorie: Socialrealisme i 30'erne – Hans Kirk og Mogens Klitgaard)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=656 (Litteraturens Veje: 30'erne: Krise og arbejdsløshed)
http://www.litteratursiden.dk/lister/30ernes-danmark (30’ernes Danmark)
https://www.youtube.com/watch?v=vuJVQC_sGSg  (Video om  arbejdsløshed og uro i 30’ernes Nakskov)
Søren Graversen og Steen H. Mogensen: Saxo & co. S.138

Johannes V Jensen: På Memphis Station
Tom Kristensen: Middag (1920)
R. Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Pär Lagerkvist: Ångest, Ångest(svensk) (1916)
https://www.youtube.com/watch?v=uPUYVjy6nuQ (Oplæsning af Ångest)
J. Weltzer: Alma (Lyddigt fra 20'erne)
https://www.youtube.com/watch?v=TQuY8hzwOdA (link til oplæsning af digtet)
M. Klitgaard: Den sidste illusion (1938)

Lærerproduceret materiale
Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Realisme og modernisme 1950'erne og 60'erne

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Særlige fokuspunkter:
Forløbet sætter fokus på litteraturen fra ca. 1945-1965. I den forbindelse holdes der fast i de to hovedspor - realisme og modernisme - og de læste tekster sættes ind i en større litteraturhistorisk og samfundsmæssig sammenhæng. Vi inddrager her begrebet
Eksistentialisme.

Materiale:
Karen Blixen: Kongesønnerne (1946)
Ole Sarvig: Husene (1948)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=128 (Eksistentialisme i dansk: Introduktion: Hvad er eksistentialisme?)
https://bl.systime.dk/?id=225 (Brug Litteraturhistorien om eksistentialisme)
http://www.paakant.dk/eksistentialisme (Video-introduktion til begrebet Eksistentialisme)
Martin A. Hansen: Frederiks oprør (Brugt i analyserende artikel)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
https://restudy.dk/#/lektion/331-Kanonforfattere/75817822 (Video om kanonforfatter Peter Seeberg)
https://litthist.systime.dk/?id=269&L=0 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Peter Seeberg og Den litteraturhistoriske kontekst: 60'er-modernisme)
Systimes periodeserie Nyeste tid: Kritik af velfærdsstaten.
https://bl.systime.dk/?id=232&L=0 (Brug Litteraturhistorien Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse)
https://bl.systime.dk/?id=232 (Brug Litteraturhistorien Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse)
https://bl.systime.dk/?id=232#c588 (Brug Litteraturhistorien: Konfrontationsmodernisme)

Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Periode: 1980'erne og 90'erne + værk 6

Faglige mål:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.

Særlige fokuspunkter:
I periodeforløbet fokuserer vi på litteraturen i 80'erne og 90'erne - dog med en tekst fra 70'erne som optakt for at betone forskellen på 70'ernes bekendelseslyrik og 80'ernes modernistiske lyrik. I forhold til 90'erne fokuserer vi på prosaen og de forskellige skrivestile, man møder der. Vi forholder os til hovedsporene realisme og modernisme - og den eksperimenterende realisme/realisme med modernistiske træk, som kan siges at gøre sig gældende i denne periode. Endelig ser vi på sammenhængen mellem litteratur og samfund.
Vi ser på sammenhængen mellem litteratur og samfund i perioden

Materialer:
Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag (fra Tryghedsnarkomaner 1977)
https://www.youtube.com/watch?v=LJ2CBn0J0iA (DR Bogprogrammet Bazar fra 1984, hvor to 70'er-lyrikere (Lola Baidel og Kristen Bjørnkjær) blev modstillet to 80'er-lyrikere (Pia Tafdrup og Michael Strunge + oplæsning af digte fra de fire digtere)

https://litthist.systime.dk/?id=177#c522 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)
https://litthist.systime.dk/?id=272#c1260 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Den litteraturhistoriske kontekst: storbymodernisme)

https://bl.systime.dk/?id=332 (Brug litteraturhistorien: 80'er-lyrik: et sort nærvær)
https://bl.systime.dk/?id=332#c1076 (Kropsmodernisme)
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud 1981 (værk 6)

https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=231 (Håndbog til dansk litteraturhistorie Minimalisme)
Vi genbesøgte Helle Helles novellesamling, som klassen læste som værk i 1.g (med Louise Lindeskov) - analyse af novellen "Syltning"
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=231 (Minimalistisk realisme hos Helle Helle, Simon Fruelund og Katrine Marie Guldager)
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg (2000)
Peter Adolphsen: Kioskeventyr (Små historier 2, 2000)
Lærerproduceret materiale

Samlet omfang 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Nyeste tid

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.

Særlige fokuspunkter: Formålet med dette meget korte forløb var at give eleverne en  introduktion til tendenser i den nyeste litteratur og lade dem møde uddrag af værker fra de seneste fem år.

Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=127 (Litteraturhistorien på langs og på tværs - videointroduktion til perioden 2000-2020)
https://litthist.systime.dk/?id=294 (Litteraturhistorien på langs og på tværs - Tendenser i den nyeste litteratur)
Vi så tre eksempler fra nyeste litteratur:
To eksempler på autofiktion – nemlig et uddrag af Haidar Ansaris digtsamling Institutionaliseret fra 2022 og Christina Hagens digtsamling Pow, pow, pow fra 2024
Et eksempel på eksperimenter med ready-mades og sampling i digtsamlingen Ordapotek  af Morten Søndergaard (2011)
Lærerproduceret materiale

Samlet omfang; 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer