Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Annette Hørdahl Jensen, Jente Lunding, Louise Lindeskov Rasmussen
Hold
2022 DA/y (
1y DA
,
2y DA
,
3y DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og argumentation
Titel 2
Novellegenren og Helle Helle (værk 1)
Titel 3
Dokumentar (værk 2)
Titel 4
Barokken
Titel 5
DHO (Ikke eksamensemne)
Titel 6
Den debatterende artikel
Titel 7
Litteraturen før 1600
Titel 8
Politiske taler og argumentation
Titel 9
Kortfilm - gys og horror (+ værk 3)
Titel 10
Oplysningstiden
Titel 11
Romantikken (samt værk 4)
Titel 12
Yderligere digitale ressourcer brugt i undervisnin
Titel 13
Den reflekterende artikel som genre
Titel 14
Det moderne gennembrud + værk 5
Titel 15
Fagligt samspil 5 MA BI DA
Titel 16
Nyhedsformidling
Titel 17
Det folkelige gennembrud
Titel 18
Mellemkrigstiden
Titel 19
Realisme og modernisme 1950'erne og 60'erne
Titel 20
Periode: 1980'erne og 90'erne + værk 6
Titel 21
Nyeste tid
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Kap. 4.9 Retorik
Tale af John F. Kennedy.docx
Retorik intro.pptx
Skriv jeres afgangstale færdig - 12 linjer i word
Begrebsark til retorik.docx
Tale af Sofie Carsten Nielsen.docx
Opgave Sofie Carsten Nielsen.docx
Begrebsark sproglige figurer.docx
Martin Luther King Jr. - I have a dream (1963).docx
Opgave til tale af Martin Luther King.docx
4.3 Sproglige figurer
Den Danske Ordbog
4.10 Argumentation
Begrebsark argumentationsanalyse.docx
Opgave argumentation intro.docx
Alle skal have læst om Toulmins udvidede argumentationsmodel (linket finder i på modulet fra onsdag). Udfyld begrebsarket ned til "Argumenttyper". Fokuser på at forstå og kunne forklare påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør
Opgave til argumenttyper mv.docx
Ordvalgsargumenter.pptx
Lav jeres opgaver om argumenttyper mv færdig
George Bush - Uddrag af tale til kongressen d. 22. september 2001.docx
Opgave Bushs tale.docx
Billedsprog.docx
Læs teksten fra sidst - læs også gerne opgavebeskrivelsen igen, så I er helt med på, hvad I skal. Fx skal I kun finde et enkelt argument (påstand, belæg), og vurdere hvilken argumenttype det er. Dette skal I lave inden timen. I får max 20 minutter ti
Sofie Lindes tale
Sofie Linde - Tale ved Zulu Comedy Galla 2020.docx
Noter Lindes hovedpointer.docx
Gymnasium | Socialdemokratiet
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Novellegenren og Helle Helle (værk 1)
I dette forløb arbejder vi med 'den moderne novelle' og novelleanalyse.
Vi læser Helle Helle: Biler og dyr (2000) som værk.
Fokuspunkter i dette forløb:
• Novellen som genre
• Den traditionelle og den moderne novelle
• Fortælleteknikker
• Personkarakteristik
• Komposition
• Skrivestil
• Anmeldelse
Når forløbet er slut, skal I kunne anvende begreberne:
• Novellegenren
• In medias res
• Tomme pladser
• Åben slutning
• Isbjergs-modellen
• Minimalisme
Faglige mål fra læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster (her: noveller)
I sidste del af dette forløb arbejdede vi med den analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
TIRSDAG NAT af Helle Helle.docx
FORTÆLLER - Håndbog til dansk.docx
OPGAVER - fortællertyper.docx
Helle Helle - Der er ikke flere sennepsmarker pdf.pdf
Har man behov for det, så læs også op på fortællertyperne fra sidste gang. Det kan være en god ide, hvis man ikke var der.
Arbejdsspørgsmål til Der er ikke flere sennepsmarker af Helle Helle.docx
Novellegenren og minimalismen.pptx
Læs op på jeres noter om "Der er ikke flere sennepsmarker", så I er klar til at forklare jeres analyser.
3.4 Fremstillingsformer
Spørgsmål til fremstillingsformer og komposition.docx
AFLØB.docx
En lille tur.pdf
GLOBRYLLUP.docx
Hedebølge.pdf
Indsamling.pdf
Mere kaffe.pdf
Tilflyttere.pdf
Venlige fremmede.pdf
Grupper og opgave til værklæsning Helle Helle.docx
Den klassiske novelle og den moderne novelle.docx
Giv hinanden lektier for, så I er klar til at fremlægge i dette modul
Afløb Powerpoint.pptx Analyse af Mere Kaffe.pptx Indsamling PP.pptx Analyse af Globryllup.pptx Analyse af tilflytterne.pptx Hedebølge.pptx PowerPoint - En lille tur.pptx Venlige fremmede.pptx
Jul i barakken analyserende artikel.pdf
Spørgsmål til Jul i barakken.docx
Læs gerne novellen igennem en gang til - læs jeres noter igennem fra sidst inden, så husker I den måske bedre.
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dokumentar (værk 2)
Fokus i forløbet:
- At skabe en bevidsthed om dokumentaren som genre og forholdet til virkeligheden.
- At få indblik i de tre undergenrer: Den observerende dokumentar, den dybdeborende dokumentar og den deltagende dokumentar.
- At få indblik i autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder - og at træne analyse af disse i dokumentarklip og i en dokumentarfilm.
- At få indblik i brugen af filmiske virkemidler - og deres virkning.
Faglige mål fra læreplanen:
-Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, ana-lysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Værk: Scandinavian Star
Indhold
Kernestof:
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
I skal have læst de resterende noveller - link og info findes på modulet den 9. februar
Grupper.docx
Opgave om dokumentartyper.docx
Dokumentar.pptx
DRTV - Verdens bedste VM: Korruption og store drømme
Alle skal være klar til at samle op på opgaverne fra sidste uge
Filmiske virkemidler
Arbejde med filmiske virkemidler.docx
Har I forslag til, hvilken dokumentar vi skal arbejde med som værk, så skriv det gerne i elevfeedback.
Opgaver til dokumentar 3.docx
Filmens dramaturgi
Medbring evt. snacks
Generelt til aflevering 1.docx
Scandinavian Star - Katastrofen.docx
Giv hinanden lektier for, så I kan nå at blive færdig med jeres analyse
Alle skal INDEN modulet være helt færdig med analyserne. Alle i hver gruppe skal have adgang til hele besvarelsen
Forskellige dokumentartyper.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Barokken
Indhold
Kernestof:
Enevælde: kongemagt og selviscenesættelse
Barokken: en litterær periode og stil
Vanitas: Husk, at du skal dø!
Forståelsesspørgsmål til lektien om barokken.docx
Kingo Ked af verden, kær i himlen.docx
4. Barokken
Livssyn
Ked af verden
Skriv "ja" eller "nej" i elevfeedback, så jeg ved, om I ønsker at få jeres karakter for jeres sidste aflevering.
Fælles feedback på aflevering 2.docx
Selvportræt med vanitassymboler.jpg
Jan van Kessel Vanitas Stilleben.jpg
Baltasar van Ast Stilleben med frugtskål.jpg
Hjælp til startkomma.pdf
Kommaøvelser
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO (Ikke eksamensemne)
I forbindelse med DHO, hvor emnerne var hhv. 1. verdenskrig og Irak-Afghanistankrigene, er der læst om verdenshistorien fra ca. 1450-2000.
I løbet af 1g har eleverne dermed fået gennemgået hovedtræk i verdenshistorien; indtil 1200 med hovedvægt på dansk historie og dernæst hovedvægt på verdenshistorie.
Der er tale om lærerstyret tavleundervisning kombineret med par- og gruppearbejde.
Læst: ca. 60ns
Materiale:
Fremstillinger:
- Emkjær, Stefan og Ahle,Allan og Madsen, Peter: Verdenshistorisk oversigt, Systime 2002, side 49-79
Indhold
Kernestof:
Læs denne analysemodel godt igennem; vi skal bruge den til vores analyse og fortolkning af "Brodermorderen":
Orientér jer i disse omtaler af "Armadillo" inden timen:
3.2 Sådan kommer du fra problemstilling til problemformulering
Opgaveformalia og opgaver/problemformuleringer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den debatterende artikel
Den debatterende artikel
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber –– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Forløbet fokuserer på genren debatterende artikel, og gennem forløbet skal eleverne introduceres til genren og dens genretræk. Vi ser på autentiske opgaveformuleringer; hvad skal man i denne genre? Hvad vil det sige at diskutere og debattere? Vi arbejder med materialet til den debatterende artikel fra eksamenssættet maj 2020 Nedsættende ord, bruger den som eksempelopgave. Eleverne skal sætte sig ind i opgavematerialet og finde pro/contra-synspunkter på emnet, overveje en holdning til emnet – og de skal læse en besvarelse, og forholde sig til, i hvilken grad den opfylder den debatterende genres krav. Til vurderingen bruger eleverne et skema over den debatterende artikel hentet fra Frederiksborg Gymnasiums Skrivemetro.
Der indgår to skriftlige afleveringer i forløbet:
En aflevering med fokus på det diskuterende element
En debatterende artikel (opgave 4 fra eksamenssættet august 2022 Kønsneutralt sprog)
Materiale:
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=149#c333
(link til afsnit om, hvad det vil sige at diskutere)
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/index.php?id=236&L=10#c819
Skema over brugen af den personlige stemme i de tre skriftlige genrer
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=150
Skema over den debatterende artikel + delenes cirka-omfang
http://www.frborg-gymhf.dk/metro/sider/side305u2.htm
Skema over den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
SKRIFTLIGHED elevspørgsmål.docx
Eksempler på opgaveformuleringer til genren debatterende artikel.docx
Den debatterende artikels opbygning
Velkommen til første danskmodul efter ferien - jeg glæder mig til at møde jer!
I modulet i dag får I noget tid til at arbejde parvist med jeres afl.1, og så ser vi på genren debatterende artikel med fokus på debatdelen (den diskuterende del så vi på sidst)
Her er to eksempler på en indledning til den debatterende artikel om De etablerede mediers ansvar for den offentlige debat.docx
Hvordan er Gleerups tekst et eksempel på emnet og det, man skal diskutere?
191130_tekster_til_opg4_3.pdf
Opgaveformulering Modeleksempel.docx
Autentisk besvarelse word.docx
Tjekliste.docx
SKEMA OVER DEN DEBATTERENDE ARTIKEL.docx
Arbejdet med det autentiske eksempel på en debatterende artikel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Litteraturen før 1600
Middelalder: Folkeviser og folkeeventyr
Faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Forløbet sætter fokus på litteraturen før 1600, og her skal eleverne stifte bekendtskab med folkevise og folkeeventyr og disses særlige karakteristika og genretræk. Der lægges tillige vægt på at forstå denne tidlige litteratur i relation til samtiden.
Materialer:
Johannesen N., Sjøberg F.: Litterære arbejdsmønstre s. 105 og 108
https://litthist.systime.dk/index.php?id=121
(Videointroduktion til middelalderen og dens litteratur fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=542
(Om æt og ære i vikingetidens samfund)
https://www.museerne.dk/mons-museum/udstillinger/12-fantastiske-fortaellinger/kaerlighedens-rum/
(Om synet på ægteskabet)
http://denstoredanske.dk/Nordisk_Mytologi/Begreber/blodh%C3%A6vn
http://denstoredanske.dk/Nordisk_Mytologi/Begreber/%C3%A6re
(Om begrebet blodhævn)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fejde/
(om slægtsfejder, kirke- og kongemagt)
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mennesket/samfundsorden-i-vikingetiden/
(Link om samfundsstrukturen i vikingetiden)
http://undervisning.nationalparkmolsbjerge.dk/media/180696/Samfundets
opbygning i middelalderen.pdf
(Link om samfundsstrukturen i middelalderen)
Folkeviser: Torbens Datter, Ridderens Runeslag, Harpens Kraft
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2140
(Litteraturens huse om genren folkeviser)
https://bl.systime.dk/?id=154
(Brug litteraturhistorien: Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab)
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=226s
(video om folkeviserne)
Folkeeventyr: Kong Lindorm
Johs. Fibiger: Litteraturens Veje s. 67-68 og 70-71
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1166
(Håndbog til dansk om genren Eventyr)
http://analysesiden.dk/folkeeventyr/
https://indidansk.dk/eventyr-genretraek
https://www.youtube.com/watch?v=V8nc1OSeoMo
(Video om aktantmodellen)
Desuden lærerproducerede oversigter, ppt. mv.
Samlet omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Karakteristik af slægtens tid.docx
Ukendt: Gunlaug Ormstunges saga (o. 1270)
Intro til folkevisegenren.docx
2.y Arbejdsspørgsmål til folkevisen Torbens datter.docx
Baggrundsstof Litterære arbejdsmønstre Folkevisegenren OCR.pdf
Torbensdatter.pdf
Harpens Kraft word.docx
Ordliste til Harpens kraft.docx
Resume af Harpens kraft.docx
2.y analyseskema folkevise.docx
Modulet er virtuelt, da LU laver studieretningspræsentation for 1.g. I det vedhæftede dokument kan I se, hvad I skal lave i modulet - og hvad produktet er (lægges i Elevfeedback senest ved modulets afslutning). Tilstedeværelse = aflevering af produkt
Danskmodulet onsdag 13.docx
194165_tekst_4a.mp4
Materiale til debatterende artikel OCR.pdf
Opgave 4.docx
Opgave til den diskuterende del.docx
Opgave til den sidste artikel Krasnik.docx
Læs den anden tekst i materialet til Afl.2 - teksten af Martin Krasnik Ved de hvad. Materialet ligger herunder.
Debatdelen - find din position.docx
I dag bruger vi første halvdel af modulet på det videre arbejde med folkevisen Harpens Kraft, som I arbejdede med i det virtuelle modul - og anden del får I til at arbejde på afl.2. Så husk jeres tekster, noter osv.
Ridderens runeslag OCR.pdf
Spørgsmål 1.docx
Gloser til Ridderens runeslag.docx
Tolkninger af Harpens Kraft.docx
Grupper til arbejdet med Ridderens Runeslag.docx
I dag skal I arbejde med visen her - I fik den i papirkopi sidst og fik den læst - men kig den igennem igen til i dag
Ridderens runeslag.pdf
2.y Resume intro.docx
Vi samler op på arbejdet med folkevisen fra sidst, og så ser vi på resume til SRO. Derfor skal I se jeres Dansk/historieopgave fra sidste år igennem og tage den med/have den på computeren, for den skal vi bruge i arbejdet.
Arbejdsopgaver.docx
3.6 Litterære genrer
Noter, hvad I er i tvivl om i kommentarer/rettelser til Afl.2
Titel
2.y spørgsmål til Kong Lindorm.docx
Kong Lindorm OCR.pdf
4.2 Sproglige billeder
4.3 Sproglige figurer
2.y Matchopgave eksempler.docx
Dahlerup eksempler.docx
2.y Schmidt-Nielsen uddrag.docx
Vi skal gøre Kong Lindorm helt færdig - de af jer, der ikke fik fremlagt jeres spørgsmål, skal gøre det i dag. Vi afslutter forløbet om litteraturen før 1600 og tager fat på et nyt forløb.
Hvilke danskfaglige begreber er relevante, når man skal arbejde med taler?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Politiske taler og argumentation
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Forløbet sætter fokus på politiske taler og argumentation og inddrager som sprogligt forløb primært begreber som retoriske virkemidler, appelformer og argumentationsanalyse samt kommunikationsanalyse.
Materiale:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=35bqJ90khEA
(video om Toulmins argumentationsmodel)
Sara Omars Nytårstale på DR 2 1.1 2018
Mette Frederiksens nytårstale 2019/2020
https://www.berlingske.dk/politik/reaktioner-paa-frederiksens-nytaarstale-stroemmer-ind-er-det-eneste-svar
https://www.dr.dk/nyheder/politik/professor-i-retorik-nytaarstalen-var-ensidig-er-udsatte-boern-danmarks-stoerste
https://www.youtube.com/watch?v=1DTJWxI4H-4
(om begrebet Framing)
https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/hvad-er-forskellen-paa-at-vaere-arbjedsloes-og-jobsoegende
Anders Fogh Rasmussen: Nytårstale 2001/2002
http://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/appelformer
Gennemgang af de tre appelformer etos, logos, patos
Lærerproduceret materiale om retoriske virkemidler, argumentation (Toulmins udvidede model) og appelformer.
Samlet omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
4.2 Sproglige billeder
4.3 Sproglige figurer
2.y Matchopgave eksempler.docx
Dahlerup eksempler.docx
2.y Schmidt-Nielsen uddrag.docx
Vi skal gøre Kong Lindorm helt færdig - de af jer, der ikke fik fremlagt jeres spørgsmål, skal gøre det i dag. Vi afslutter forløbet om litteraturen før 1600 og tager fat på et nyt forløb.
Hvilke danskfaglige begreber er relevante, når man skal arbejde med taler?
2.y Bestem den dominerende appelform i disse tre eksempler.docx
Dansk flygtningehjælp.pdf
Brev fra Dansk Flygtningehjælp.docx
Omars tale OCR.pdf
Arbejdsseddel til virtuelt modul 17.docx
2.y Appelformer oversigt 1.docx
Forarbejde til debatterende artikel.docx
Vi samler op på jeres virtuelle arbejde fra fredag 17.11, og så ser vi på afl.3 - derfor skal I læse den vedhæftede artikel. Emnet for den debatterende artikel denne gang er Digitale teknologier og undervisning.
192302_tekster_opg4.pdf
Find alle seks elementer.docx Validering af delingslink
192302_4b.mp4
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1.docx
Mette Frederiksens Nytårstale Komposition.docx
Reaktioner på Frederiksens nytårstale strømmer ind_ _Er det eneste svar at tvangsfjerne børnene__.pdf
2.y Reaktioner på MF nytårstale.docx
Ellemann og Messerschmidt.docx
Frederiksens tale sprog.docx
2.y Mette Frederiksens Nytårstale projekt.docx
Vi arbejder videre med Frederiksens nytårstale - husk jeres papirkopi, hvis I fik sådan en.
2.y Argumentationen i talen.docx
Professor i retorik: Nytårstalen var ensidig - er udsatte børn Danmarks største problem?
Anders Fogh Rasmussens Nytårstale 2002 afsnit.docx
Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1. januar 2002
2.y Politiske taler og argumentation arbejdsgang.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Kortfilm - gys og horror (+ værk 3)
Faglige mål
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Forløbet fokuserer på gys og horror i kortfilm, og i forløbet indgår værk 3 – horrorkortfilmen The Ballerina (2021). Vi repeterer først kortfilmen som genre samt filmiske virkemidler, og fokuserer dernæst på analyse og fortolkning af to gyserkortfilm - Vildt og The Ballerina. I den forbindelse kobles der også til gyser/horrorgenrens typiske træk og virkemidler.
Materiale:
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=137
(om gysergenren)
https://closeup.systime.dk/?id=174
(fra i-bogen Close-up grundbog til mediefag om filmgenrer)
https://www.youtube.com/watch?v=9x5m5Mtxa4I
Julie Bille: Vildt (2004)
Aaron Fradkin: The Ballerina (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=5m3HbBNOTNY
(Danskernes Akademi: Interview med Mathias Clasen, som forsker i gys og horror)
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=139
(om horrorgenren og dens typiske virkemidler)
Skriftligt produkt: Analyserende artikel om værk 3 "The Ballerina" (Uhygge på film)
Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Kortfilmen som genre.docx
2.y Oversigt over filmiske virkemidler
Vi skal runde analysen af AFR's nytårstale af - vi begynder med den sidste gruppe (gruppe 8: Emilie, Benedicte, Nora, Rasmus), som vi ikke nåede før jul. Har man talen i papirkopi, så husk at medbringe den. Vi afslutter forløbet og tager fat et nyt f
Oversigt over filmiske virkemidler.docx
Filmgenrer
Efterbehandling af den debatterende artikel om digitale teknologier og undervisning.docx
Vi ser først på jeres afl.3 - så husk at få læst kommentarer til den (se under selve opgaven). Så begynder I på analysen af "Vildt".
Grupper til Vildt.docx
I arbejdede sidst med analysen af Vildt - og skulle selv sørge for at give hinanden lektier for, sådan at I hurtigt kan gøre analysen færdig i modulet - og vi kan få samlet op på den.
Arbejdsgang til analyse af The Ballerina 2.y 26.1.24.docx
analysemodeltilKortfilmen (1).doc
At skrive medieanalysen.docx
Videre arbejde med The Ballerina - I skulle selv give hinanden lektier for i par/trioer. I løbet af modulet ser vi også på ideer til indledningen.
Arbejdet med The Ballerina fra sidst.docx
Opgave til Krydsfelt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Oplysningstiden
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
Forløbet skal introducere eleverne til litteraturen i oplysningstiden og til oplysningstiden som litterær periode. I forløbet skal eleverne desuden læse en tekst af kanonforfatter Ludvig Holberg.
Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=123#c982
(video om oplysningstiden)
https://litthist.systime.dk/?id=151
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed)
https://litthist.systime.dk/?id=152
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Livssyn)
https://litthist.systime.dk/?id=152#c362
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningsprojektet)
https://litthist.systime.dk/?id=152#c364
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Rationalisme)
https://litthist.systime.dk/?id=152#c365
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Samfundsindretning, moral og kristendom)
https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
(Videoen 5 ting, du skal vide om Holberg - fra Forskerzonen
Videnskab.dk
)
Ludvig Holberg: Uddrag af romanen Niels Klim
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=c418
(baggrundsstof om romanen Niels Klim)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=p165
(Om den videnskabelige revolution i Oplysningstiden)
Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Opgave til Krydsfelt.docx
Niels Klim Uddrag og opgave.docx
Baggrundsstof om romanen Niels Klim.docx
Vi skal i dag arbejde med Holberg (kanonforfatter/Oplysningstid) og måske når vi lige at se lidt på Romantikken, så tag gerne høretelefoner med til modulet.
Til modulet i dag skal I have læst jeres tilbagemelding på den analyserende artikel om The Ballerina - se under selve opgaven.
Intro til romantikken - opgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken (samt værk 4)
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
Forløbet skal introducere eleverne til litteraturen i 1800-tallet - med vægt på "stoppestederne" universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Tekstlæsningen og –analysen suppleres med uddrag af litteraturhistoriske oversigtsværker og et fokus på de forskellige strømningers kendetegn. Eleverne læser H. C. Andersens roman Lykke-Peer som værk 4.
Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=124
(Fra I-bogen Litteraturhistorien på langs og på tværs - introduktion til romantikken)
1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik (dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
(Video om Platons hulelignelse/engelsk)
https://litthist.systime.dk/?id=p157
(Litteraturhistorien på langs om på tværs - om idealisme)
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=62s
(Video om universalromantikken)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=162
(om nationalromantikken)
https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=136s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
(Video om nationalromantikken)
Litteraturhåndbogen Opslag på Idealisme
http://www.blicher-nu.dk/Romantikken-kort_fortalt
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Litter%C3%A6re_perioder/guldalder
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=114s
(Video om biedermeier)
http://www.litthist.systime.dk/
(om poetisk realisme)
Litteraturens Veje s. 152-155 (Biedermeier) + s. 144-146 (nationalromantik)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=164
(om biedermeier)
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
(Håndbog til dansk, vejledning til lyrikanalyse)
Oehlenschlæger: Guldhornene (1802)
S. Staffeldt: Indvielsen (1804)
A. Oehlenschlæger: Der er et yndigt land (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
Kaalund: Frydensborg (1840)
H.C. Andersen: Hist, hvor vejen slår en bugt (1829)
H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1846)
Aarestrup: Vi sad i Vinternatten (1845)
H. C. Andersen: Skyggen (1847)
H.C. Andersen: Lykke-Peer (1870)
http://visitandersen.dk/h-c-andersens-samlede-biografi/
(Biografisk om HCA)
https://andersen.sdu.dk/forskning/bib/intro.html
(Forfatterskabet som helhed)
http://www.e-poke.dk/andersen_lykke_2.php
(Fortolkning af romanen)
https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c/zhcandersen03?check_logged_in=1
(Forfatterweb.dk om romanen Lykke-Peer)
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
https://litthist.systime.dk/?id=164#c431
(Litteraturhistorien på langs og på tværs om Blicher)
https://litthist.systime.dk/?id=253#c1120
(Litteraturhistorien på langs og på tværs om den litteraturhistoriske kontekst)
Lærerproducerede oversigter og arbejdsark
Samlet omfang: 145 sider
Indhold
Kernestof:
Til modulet i dag skal I have læst jeres tilbagemelding på den analyserende artikel om The Ballerina - se under selve opgaven.
Intro til romantikken - opgave.docx
Vi arbejder videre med Romantikken, og vi begynder med at se dokumentaren fra sidst færdig.
Opgave til nationalromantikken.docx
2.y opgave 1 til Der er et yndigt Land.docx
Nationalromantikken - dansk litteratur
2.y Spørgsmål til Der er et yndigt land.docx
Oehlenschlæger Fædrelandssang Der er et yndigt land.docx
Vi skal have valgt et værk til romantikken som litterær periode.docx
Danmarks trøst Grundtvig.docx
2. Litterær analyse af digte
Microsoft Forms
2.y idealisme spørgsmål.docx
Litteraturhåndbogen Idealisme ocr.pdf
Staffeldt Indvielsenopgave.docx
Schack von Staffeldt Indvielsen.docx
2.y opgave om universalromantikken.docx
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Vi arbejder videre med Guldhornene - husk jeres papirkopi. Var man ikke til stede onsdag, så skal man have læst digtet til modulet i dag. Det er vedhæftet nedenfor + gloser.
Guldhornene Digtet.pdf
Gloseliste til Guldhornene.docx
2.y Spørgsmål til Guldhornene.docx
Biedermeierbilleder.docx
2.y Begrebet Biedermeier.docx
Poetisk realisme 2.y.docx 2.y Begrebet Biedermeier.docx
HCA Moderen med barnet.docx
Kaalund Frydensborg.docx
2.y arbejde med Biedermeierdigte.docx
Poetisk realisme 2.y.docx
H. C. Andersen_ Ev. 40_ Den lille Pige med Svovlstikkerne_.docx
Spørgsmål til Den lille pige.docx
Skyggen pdf OCR.pdf
Vi arbejder videre med romantismen - herunder H. C. Andersens eventyr Skyggen.
Skyggen - dele i handlingen.docx
2.y Spørgsmål til Skyggen.docx
Skyggen - dele i handlingen udfyldt.docx
2.y H.C.A. Oversigt over Lykke-Peer.docx
2.y oversigt over handlingen i Lykke-Peer
Romanen Lykke-Peer skal være læst til modulet i dag!
Lykke-Peer - Det Kgl. Biblioteks tekstportal
2.y Opgave til personerne i Lykke-Peer.docx
Aladdin-motivet.docx
Modulet i dag er virtuelt, da jeg skal sidde i et ansættelsesudvalg fra kl.13. Jeg vedlægger to opgaver her - og den første skal I lægge jeres svar på under Opgaver - hvis I vil registreres som tilstedeværende. Man må selvfølgelig godt arbejde sammen
Opgave til Aladdinmotivet.docx
Lykke-Peer set ud fra en biografisk vinkel.docx
Hvorfor dør Peer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Yderligere digitale ressourcer brugt i undervisnin
www.ordnet.dk
Analysevejledninger fra Håndbog til dansk
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Litterær analyse af digte
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Litterær analyse af eventyr
https://hbdansk.systime.dk/?id=215
Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster
https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Retorisk analyse af taler
https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Retorisk analyse af meningsjournalistik
https://hbdansk.systime.dk/?id=219
Billedanalyse
https://hbdansk.systime.dk/?id=231
Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
https://hbdansk.systime.dk/?id=217
Medieanalyse af dokumentarfilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=228
Medieanalyse af spillefilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=234
Filmiske virkemidler
https://hbdansk.systime.dk/?id=220
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Den reflekterende artikel som genre
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
̶ beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Holdet arbejdede med den reflekterende artikel ud fra dansk A STX 2018 Lærerens hæfte 1, hvor den reflekterende artikel gennemgås som genre ud fra en konkret opgave - og med en række øvelser - dem lavede holdet nogle af. Deres viden om denne nye genre skulle de så bruge i en reflekterende artikel om pressefotoets rolle og pressefotografens ansvar og udfordringer.
Samlet omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Wilhelm Freddie.docx
Husk tjeklisten fra sidst!
Kunst der udfordrer grænser materiale ocr.pdf
DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL kompendium 3.y.docx
Opgave til Tøjner.docx
Lav denne opgave fra sidste modul:
Lektie til 27.8.24.docx
Den reflekterende artikel
Samme lektie som til tirsdag!
Mindmap - vinkler på emnet.docx
Hjælpeark.docx
3.y forarbejde til afl.1.docx
Vi laver forarbejde til jeres afl.1 - reflekterende artikel.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Det moderne gennembrud + værk 5
Faglige mål: Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster.
Forløbet sætter fokus på det moderne gennembruds litteratur - særligt på tendensen til at sætte problemer under debat - med fokus på de tre K'er - køn, kirke og klasse. Desuden skal eleverne stifte bekendtskab med periodens -ismer; kritisk realisme, naturalisme, impressionisme.
Materialer:
1800-tallet på vrangen (dokumentar)
https://www.dr.dk/tv/se/18-tallet-pa-vrangen/1800-tallet-pa-vrangen-2/18-tallet-pa-vrangen-6-8
Systime: Litteraturhistorien på Langs og på Tværs om Det moderne gennembrud
https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM
(video fra Danske Klassikere om Amalie Skram og romanen Constance Ring samt Det moderne gennembrud)
Amalie Skram:
Uddrag af "Forrådt" (no,)
Uddrag af "Constance Ring"
Ibsen: Et Dukkehjem (værk 5)
Links til research af Ibsen og Et Dukkehjem:
https://litthist.systime.dk/?id=c810-
(Om dramaet og handlingen)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2065
(om dramatikeren Ibsen)
https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/
https://litteratursiden.dk/forfattere/henrik-ibsen
https://litteratursiden.dk/artikler/ibsen-gor-stadig-ondt
https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00#anchor4801
Vi så en opførelse af skuespillet her:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem
https://litthist.systime.dk/index.php?id=139&L=0#c276
) (Om naturalismen)
S. Graversen: Saxo & co. s.97
http://opslagsvaerker20.gyldendal.dk/?scid=%7b660401F0-1030-4BBD-A507-2105F0FF8491%7d#/article/b7f10efe-cc8d-4728-b034-a76b2ab60abb
(Om naturalismen)
Lille film om sædelighedsfejden på:
https://www.youtube.com/watch?v=YzrqMKHmu-4
Elisabeth Grundtvig (kvindesagsforkæmper) om sædelighedsfejden
Nationalmuseet om Det moderne Gennembrud s. 28-34
https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/undervisning/dokumenter/dk_historier/det_moderne_gennembrud_2.pdf
Henrik Pontoppidan:
En Vandringsmand
En stor dag (også brugt i skriftlig aflevering)
Herman Bang:
Uddrag af "Ved Vejen"
Uddrag af "Pernille"
Lærerproducerede oversigter
Samlet omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på forarbejdet med den reflekterende artikel. Dernæst går i i gang med vores næste forløb om Det moderne gennembrud.
Dokumentar om 1800.docx Billeder.docx
Skram Forrådt OCR.pdf
Dokumentar om 1800.docx
Amalie Skram spørgsmål til pardiskussion.docx
Arbejdsark til sædelighedsfejden .docx
Grupper til sædelighedsfejden 3.y.docx
3.y spørgsmål til Et Dukkehjem.docx
I dag skal I først i grupper arbejde med Sædelighedsfejden - jeg har vedhæftet grupperne + arbejdsarket, som I begyndte på i tirsdags. En fra hver gruppe uploader under Elevfeedback. I skal arbejde med dramaet Et dukkehjem af Henrik Ibsen som værk 5,
3.y Spørgsmål til 1.akt.docx
Hej 3.y! Jeg er i Dublin i denne uge, så I skal desværre igen arbejde alene. Jeg vedhæfter en arbejdsseddel (se under Øvrigt Indhold) så I kan se, hvad I skal lave, samt grupper.
3y DA Virtuelt modul om Et Dukkehjem.docx
I dag skal vi se på det arbejde, som I har lavet i de to sidste arbejd-selv-moduler.
Et Dukkehjem 2.akt resume
Et Dukkehjem hele stykket understregninger.pdf
Opgave til 2.akt ægteskab og kønsroller.docx
Vi arbejder videre med Et Dukkehjem
3.y Resume af 2.akt.docx
Grupper til 2.akt Resume.docx
3.y Repetition af 3.akt.docx
3.y spørgsmål til Et Dukkehjem 3.akt.docx
Husk jeres resume af akt 3 - som I lavede torsdag 3.10. Var man ikke til stede i modulet 3.10, så er det en god ide at få set 3.akt af Et Dukkehjem: Gå ind på https://mitcfu.dk/login/ og find stykket under Mine Materialer. 3.akt begynder ved 1.05 og
Opslag Naturalisme.docx
3.y Naturalisme
Spørgsmål til Pontoppidans novelle En stor dag.docx
Vi arbejder videre med teksterne til afl.2 - husk evt. papirkopier. Var man ikke til stede i det seneste modul, så skal man læse denne lille (vedhæftede) novelle.
Pontoppidan En stor Dag med linjetal.docx
3.y Eks fra autentisk besvarelse - Gazabilledet (1).docx
3.y Hjælp til at komme i gang med analysen.docx
I skal læse jeres kommentarer til afl.1 - ligger under selve opgaven. Husk teksterne til afl.2 - En stor dag + Fattigliv
Forhold for de fattige sidst i 1800-tallet.pdf
3.y Arbejdet med Pontoppidans En Vandringsmand.docx
En Vandringsmand OCR.pdf
Resume af En Vandringsmand.docx
3.y Intro til impressionisme som malerkunst.docx
I dag skal vi først snakke om SRP . og så tager vi fat på den sidste -isme i forløbet om det moderne gennembrud - impressionismen.
3.y Arbejdsspørgsmål til Ved Vejen.docx
Gloser til Ved Vejen.docx
3.y Pernille arbejdsspørgsmål.docx
3.4 Fremstillingsformer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
3.y eksperiment med AI.docx
Bang Ved Vejen uddrag.docx
3.y Uddrag af Pernille.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Fagligt samspil 5 MA BI DA
Fagligt samspil 3.y MA+DA og BI + DA
Kompetencekrav:
Anvendelse af den videnskabelige basismodel og begrebspar, fagenes metoder, mundtlig formidling.
Derudover fokus på brobygning mellem SRO og SRP .
Vi arbejder med udgangspunkt i den formidlingsopgave, som man som SRP-skriver har, mulighed for, når man skriver i DA og et naturvidenskabeligt fag eller DA og MA.
Materialer:
https://vidensmoenstre.systime.dk/
Fokus på de otte begrebspar:
Teoretisk og praktisk
Diakron og synkron
Empirisk og formel
Kvantitativ og kvalitativ
Eksperimentel og observationel
Kausal, intentional og funktionel
Idiografisk og nomotetisk
Faktuel og normativ
Den videnskabelige basismodel
https://emu.dk/hhx/studieomraadet/metoder/den-videnskabelige-basismodel
De tre fakulteter:
https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/hvad-er-videnskabelig-metode
Indhold
Kernestof:
Et Dukkehjem 2.akt resume
Et Dukkehjem hele stykket understregninger.pdf
Opgave til 2.akt ægteskab og kønsroller.docx
Vi arbejder videre med Et Dukkehjem
3.y Resume af 2.akt.docx
Grupper til 2.akt Resume.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Nyhedsformidling
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Forløbet har fokus på nyhedsformidling og på at opnå redskaber til analyse af nyhedsformidling. Herunder inddragelse af: Avistyper, stofområder, avisens genrer, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, vinkling, layout, sproglige virkemidler og syntaktiske kendetegn. Vi har fokuseret på nyhedsjournalistik, meningsjournalistik samt fortællende journalistik.
Materiale:
Olsson H. Ryd forsiden s.17-21, s.88-90, s.95, s.183-185
Om Nyhedskriterier:
https://www.youtube.com/watch?v=dLISCoyDTjo
(Nyhedskriterier)
https://ritzau.com/den-gode-historie/
https://hbdansk.systime.dk/?id=218
(Håndbog til dansk Nyhedskriterierne)
Ekstra Bladet 30.10.24: Fik pludselig hjertestop
Politiken 12.11.24: Vi opfører os, som om der er krise
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679
(Håndbog til dansk Layout)
Papiraviser, bl.a. brugt til at lave avisportrætter:
Politiken, Berlingske, Kristeligt Dagblad, Ekstrabladet, Dagbladet
Holstebro, Jyllandsposten
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c668
(Håndbog til dansk Avisformater)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c685
(Håndbog til dansk, avisens genrer)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c686
(Håndbog til dansk Nyhedsjournalistik)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c692
(Håndbog til dansk Meningsjournalistik)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681
(Håndbog til dansk Kildetyper)
Artikler brugt til begrebet Vinkling - om præsidentvalget i USA
Berlingske Tidende 7.11.24
Ekstra Bladet 7.11.24
Politiken 7.11.24
Børsen 7.11.24
Jyllands Posten 7.11.24
Kristeligt Dagblad 7.11.24
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
(Håndbog til dansk Fortællende journalistik)
Politiken 24.4.2005:Kim Faber: Blod mod blod (fortællende journalistik)
Lærerproducerede oversigter
Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Intro til nyheder.docx
Vi opfører os, som om der er krise - 1. sektion.pdf
Politiken forside 3.11.24.docx
Ulf Pilgaard.pdf
3.y Uddrag af Pernille.docx
3.y Pernille arbejdsspørgsmål.docx
KENDETEGN VED IMPRESSIONISMEN.docx
3.y Opgave til layout.docx
3.y opgave til nyhedstrekanten.docx
Kreativ opgave nyhedstrekant.docx
3.y Kreativ opgave med nyhedstrekanten:
Opgave til nyhedsformidling.docx
Læg jeres stikord til jeres avistype her
5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
3.y Avisportræt.docx
Fremlæggelse af avisportæt
3.y avisens genrer opgave.docx
Nordjyske-Til-barnets-bedste.pdf
Nyhedsanalyse.pdf
Forarbejde afl.3 debatterende artikel.docx
Intro til afl.3 Debatterende artikel
Opgave til den debatterende del.docx
Lav skriveøvelsen på s.2 i Forarbejde-dokumentet herunder, hvor det handler om at finde andre synspunkter på emnet end Kindt-Larsens. I har fået teksten i papirkopi - I finder den også i linket til opgaven under Opgaver - det er opgave 4 i sættet.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Efterbehandling Gode råd til den analyserende artikel.docx
3.y opgave til vinkling.docx
3.y Blod mod blod.pdf
Tjekliste til analyserende og debatterende artikel.docx
Analyse af Faber arbejdsspørgsmål.docx
Hej 3.y! Jeg er desværre blevet syg, og derfor er dagens modul virtuelt. I det vedhæftede dokument kan I se, hvad I skal arbejde med i modulet. Husk at uploade i Elevfeedback (tilstedeværelse)/opgaven med de to eksempler-
3.y virtuelt modul 16.12.24.docx
3.y intro til fortællende journalistik to eks.docx
Evaluering af studiehjælp
Have rotter på loftet øvelse.docx
Eksempler på rubrikker hentet fra forskellige aviser.docx
Særligt om avisens rubrikker.docx
Vi begynder med resten af gennemgangen af, hvordan det journalistisk sprog skal være, og så ser vi på jeres virtuelle arbejde fra i mandags. Der skal også være plads til lidt slik og julesangs-stafet😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Det folkelige gennembrud
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Forløbet sætter fokus på Det folkelige gennembruds litteratur - litteratur fra folket, om folket, til folket.
Materiale:
Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Aakjær: Når rugen skal ind (1906)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en Idyl (1900)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=265
(Om Martin Andersen Nexø)
https://www.youtube.com/watch?v=ObCiRECeCdM&t=73s
(Klip fra Pelle Erobreren/Bille August)
Lærerproducerede oversigter
Samlet omfang 10 sider
Indhold
Kernestof:
arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
nexo.lonningsdag.doc
når rugen skal ind - begreber.docx arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
Jeppe Aakjær Når rugen skal ind.docx
Vi arbejder videre med Det folkelige gennembrud
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Mellemkrigstiden
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
I forløbet arbejder vi med 20'ernes lyrik - med vægt på nogle af de mange eksperimenter og -ismer. Dernæst gælder det 30'ernes litteratur - her med vægt på socialrealismen.
Materiale:
https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen-1873-1950
(Fra Mick Øgendahls dokumentar: Øgendahl og de store forfattere om Joh. V. Jensen)
https://litthist.systime.dk/?id=126
(Videointroduktion til Modernisme og realisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=170
(Modernisme og realisme i 1900-tallet)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=814#c3965
(Litteraturens Veje: Ekspressionisme)
https://textanalyse.systime.dk/?id=5205#c20014
(Textanalyse: Ekspressionisme)
https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=210#c1100
(Med tiden – et litteraturhistorisk overblik: Ekspressionisme)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=211
(Håndbog til dansk litteraturhistorie: Socialrealisme i 30'erne – Hans Kirk og Mogens Klitgaard)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=656
(Litteraturens Veje: 30'erne: Krise og arbejdsløshed)
http://www.litteratursiden.dk/lister/30ernes-danmark
(30’ernes Danmark)
https://www.youtube.com/watch?v=vuJVQC_sGSg
(Video om arbejdsløshed og uro i 30’ernes Nakskov)
Søren Graversen og Steen H. Mogensen: Saxo & co. S.138
Johannes V Jensen: På Memphis Station
Tom Kristensen: Middag (1920)
R. Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Pär Lagerkvist: Ångest, Ångest(svensk) (1916)
https://www.youtube.com/watch?v=uPUYVjy6nuQ
(Oplæsning af Ångest)
J. Weltzer: Alma (Lyddigt fra 20'erne)
https://www.youtube.com/watch?v=TQuY8hzwOdA
(link til oplæsning af digtet)
M. Klitgaard: Den sidste illusion (1938)
Lærerproduceret materiale
Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
3.y Kort research på JVJ.docx
Vi skal arbejde med Johannes V Jensen og hans digt På Memphis Station
Arbejdsspørgsmål til Joh.docx
Gloser til Paa Memphis Station.docx
JVJ form og sprog.docx
Lav de tre første spørgsmål på arbejdsarket til i dag. Husk jeres Memphis-digtpapirkopi.
Johannes V Jensen På Memphis Station.docx
1900-tallets stilretninger | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tre billeder 6.2.25.docx
3.y Arbejdsspørgsmål til Pär Lagerkvist.docx
E | Litteraturens veje
Mellemkrigstidens litteratur | Textanalyse
Periodepræsentation: Avantgarde og ideologisk realisme | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
3.y Ångest elev.docx
Fokuseret indledning.docx
3.y Forarbejde til afl.4.docx
Tekster til afl.4.pdf
Middag Tom Kristensen.docx
3.y Spørgsmål til Tom Kristensen Middag.docx
Dagens modul er virtuelt, da jeg er i Aarhus; vores musik A-elever skal synge i Musikhuset. I det vedhæftede dokument kan I se, hvad I skal arbejde med og hvordan. Tanken er, at man kan arbejde i par, trio eller 4-mandsgruppe. Husk, at alle skal upl
3.y Mellemkrigstidens litteratur.docx
3.y Spørgsmål til Klitgaards novelle.docx
Tidslinje skabelon.docx
densidsteillusion.pdf
analysemodel.docx
Kongesønnerne OCR-behandlet.pdf
Gloser til Kongesønnerne.docx
3.y Arbejdet med Kongesønnerne.docx
Vi skal arbejde med den allersidste aflevering - en analyserende artikel.
3.y spørgsmål til Frederiks oprør.docx
Grupper og spørgsmålsnummer.docx
3.y Afl.5 Fælles forberedelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Realisme og modernisme 1950'erne og 60'erne
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Særlige fokuspunkter:
Forløbet sætter fokus på litteraturen fra ca. 1945-1965. I den forbindelse holdes der fast i de to hovedspor - realisme og modernisme - og de læste tekster sættes ind i en større litteraturhistorisk og samfundsmæssig sammenhæng. Vi inddrager her begrebet
Eksistentialisme.
Materiale:
Karen Blixen: Kongesønnerne (1946)
Ole Sarvig: Husene (1948)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=128
(Eksistentialisme i dansk: Introduktion: Hvad er eksistentialisme?)
https://bl.systime.dk/?id=225
(Brug Litteraturhistorien om eksistentialisme)
http://www.paakant.dk/eksistentialisme
(Video-introduktion til begrebet Eksistentialisme)
Martin A. Hansen: Frederiks oprør (Brugt i analyserende artikel)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
https://restudy.dk/#/lektion/331-Kanonforfattere/75817822
(Video om kanonforfatter Peter Seeberg)
https://litthist.systime.dk/?id=269&L=0
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Peter Seeberg og Den litteraturhistoriske kontekst: 60'er-modernisme)
Systimes periodeserie Nyeste tid: Kritik af velfærdsstaten.
https://bl.systime.dk/?id=232&L=0
(Brug Litteraturhistorien Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse)
https://bl.systime.dk/?id=232
(Brug Litteraturhistorien Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse)
https://bl.systime.dk/?id=232#c588
(Brug Litteraturhistorien: Konfrontationsmodernisme)
Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Kig i grupperne på disse uddrag af jeres ETM.docx
Intro til Efterkrigstiden.docx
ole-sarvig-husene.docx
Afsnit
systime eksistetialisme i dansk.docx
Efterbehandling af den sidste reflekterende artikel.docx
3.y Patienten.docx
Læs disse to eksempler på en fokuseret indledning igennem.docx
Hvordan skrive reflekterende.docx
Husk at medbringe den papirkopi af Patienten (novelle af Seeberg), som I fik før SRP
Opgave til video om Seeberg.docx
Arbejdsspørgsmål til Patienten.docx
Peter Seeberg og eksistentialisme.docx
3.y Oversigt over velfærdsstaten samt opgave til kritik af den.docx
3.y Det er blevet os pålagt arbejdsspørgsmål.docx
Klaus Rifbjerg Det er blevet os - digtet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Periode: 1980'erne og 90'erne + værk 6
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
Særlige fokuspunkter:
I periodeforløbet fokuserer vi på litteraturen i 80'erne og 90'erne - dog med en tekst fra 70'erne som optakt for at betone forskellen på 70'ernes bekendelseslyrik og 80'ernes modernistiske lyrik. I forhold til 90'erne fokuserer vi på prosaen og de forskellige skrivestile, man møder der. Vi forholder os til hovedsporene realisme og modernisme - og den eksperimenterende realisme/realisme med modernistiske træk, som kan siges at gøre sig gældende i denne periode. Endelig ser vi på sammenhængen mellem litteratur og samfund.
Vi ser på sammenhængen mellem litteratur og samfund i perioden
Materialer:
Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag (fra Tryghedsnarkomaner 1977)
https://www.youtube.com/watch?v=LJ2CBn0J0iA
(DR Bogprogrammet Bazar fra 1984, hvor to 70'er-lyrikere (Lola Baidel og Kristen Bjørnkjær) blev modstillet to 80'er-lyrikere (Pia Tafdrup og Michael Strunge + oplæsning af digte fra de fire digtere)
https://litthist.systime.dk/?id=177#c522
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)
https://litthist.systime.dk/?id=272#c1260
(Litteraturhistorien på langs og på tværs: Den litteraturhistoriske kontekst: storbymodernisme)
https://bl.systime.dk/?id=332
(Brug litteraturhistorien: 80'er-lyrik: et sort nærvær)
https://bl.systime.dk/?id=332#c1076
(Kropsmodernisme)
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud 1981 (værk 6)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=231
(Håndbog til dansk litteraturhistorie Minimalisme)
Vi genbesøgte Helle Helles novellesamling, som klassen læste som værk i 1.g (med Louise Lindeskov) - analyse af novellen "Syltning"
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=231
(Minimalistisk realisme hos Helle Helle, Simon Fruelund og Katrine Marie Guldager)
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg (2000)
Peter Adolphsen: Kioskeventyr (Små historier 2, 2000)
Lærerproduceret materiale
Samlet omfang 50 sider
Indhold
Kernestof:
bl.systime.dk
Vita Andersen arbejdsspørgsmål 3.y.docx
3.y Det er blevet os pålagt arbejdsspørgsmål.docx
Klaus Rifbjerg Det er blevet os - digtet.docx
Intro til 80'ermodernismen.docx
strunge OCR.pdf
Arbejdet med Strunges digtsamling Vi folder drømmens faner ud.docx
I dag skal vi arbejde med Strunges digtsamling Vi folder drømmens faner ud. Vi samler lige op på jeres arbejde med 80'er-modernisme først.
Helle Helle Syltning.docx
analysemodel.docx
Analyse af Syltning.docx
Minimalistisk realisme hos Helle Helle, Simon Fruelund og Katrine Marie Guldager | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Sofus er læge.pdf
Sofus er læge spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Nyeste tid
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Særlige fokuspunkter: Formålet med dette meget korte forløb var at give eleverne en introduktion til tendenser i den nyeste litteratur og lade dem møde uddrag af værker fra de seneste fem år.
Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=127
(Litteraturhistorien på langs og på tværs - videointroduktion til perioden 2000-2020)
https://litthist.systime.dk/?id=294
(Litteraturhistorien på langs og på tværs - Tendenser i den nyeste litteratur)
Vi så tre eksempler fra nyeste litteratur:
To eksempler på autofiktion – nemlig et uddrag af Haidar Ansaris digtsamling Institutionaliseret fra 2022 og Christina Hagens digtsamling Pow, pow, pow fra 2024
Et eksempel på eksperimenter med ready-mades og sampling i digtsamlingen Ordapotek af Morten Søndergaard (2011)
Lærerproduceret materiale
Samlet omfang; 10 sider
Indhold
Kernestof:
Haidar Ansari uddrag fra Institutionaliseret.docx
Hagen, Christina: POW POW POW (uddrag, 2024) | Litteraturens huse
3.y Efterbehandling afl.5 Moderroller.docx
Kortprosa 3.y.docx
analysemodel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52512398810", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52512398810", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52512398810" }