Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Esben Nielsen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Middelalder og folkeviser
Titel 3 Oplysningstid, Holberg, Erasmus Montanus (værk)
Titel 4 Nyhedsformidling: Avisjournalistik
Titel 5 DHO
Titel 6 Romantikken (værk)
Titel 7 Medier - fokus på kortfilm og dok.genren (værk)
Titel 8 Det moderne gennembrud (værk)
Titel 9 Ordenes betydninger, sproglige billeder + figurer
Titel 10 Skriftlighed
Titel 11 Modernisme og realisme (værk)
Titel 12 Kommunikation, retorik, argumentation og medier
Titel 13 Autofiktion (værk)
Titel 14 Norsk og svensk
Titel 15 Sprog i sociale medier
Titel 16 Reklamefilm
Titel 17 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Som teoretisk baggrund for forløbet præsenteres og indøves fagbegreberne fra retorikken igennem forskellige øvelser. Vi har blandt andet arbejdet med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, retoriske virkemidler samt retorikkens fem faser. I halvdelen med praktisk argumentation har vi arbejdet med den udvidede model for argumentation med begreberne påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkører og gendrivelse. Vi har desuden arbejdet med argumenttyper og argumentationskneb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Oplysningstid, Holberg, Erasmus Montanus (værk)

Forløbet tager teoretisk afsæt i Systime-bogen "Brug litteraturhistorien". Afsnittene læses før / sideløbende med at komedien læses (værklæsning). Vi veksler imellem forskellige arbejdsformer: hjemmelæsning, fælleslæsning, replik-gengivelse, spørgsmål (redegørende, analyserende, fortolkende).

Fra "Brug litteraturhistorien":

"Oplysningen: fornuftens tidsalder"
"Idealer om fremskridt og frihed"
"Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark"
"Analysemodel til Holbergs komedier"
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling: Avisjournalistik

Vi bruger kapitlerne fra "Håndbog til dansk" til at arbejde med:

- Avisen som medie
- Avistyper
- Samfundsområder
- De fem nyhedskriterier
- Layout
- Avisens genrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantikken (værk)

"Brug litteraturhistorien"
- Indledende øvelse med fokus på hvad romantik er
- Nyplatonismen (med Platons hulebillede)
- Schack Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme)
- En kaotisk tidsalder + Nationalromantisk harmoni (introduktion til nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (uddrag) (nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (uddrag) (universalromantik)
H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (universalromantik)
"Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" (introduktion til Grundtvig)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værk 3)


"Litteraturhistorien - på langs og på tværs"
- Videointroduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud (værk)

I forløbet bruger vi tekster fra disse to bøger: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (Systime) samt "Brug Litteraturhistorien" (Systime)

Om periode, forfattere, temaer, skrivestile og sprog:

https://litthist.systime.dk/?id=125 – videointroduktion til perioden
https://litthist.systime.dk/?id=139 – Georg Brandes og naturalisme
https://litthist.systime.dk/?id=140 – skrivestil og sprog
https://litthist.systime.dk/?id=142 – temaer og hovedforfattere

Vi arbejder med følgende tekster:

https://litthist.systime.dk/?id=257 – Herman Bang: ”Den sidste aften”
https://litthist.systime.dk/?id=256 – Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”
https://bl.systime.dk/?id=189 – Amalie Skram: ”Constance Ring” (uddrag)
"Et dukkehjem", Henrik Ibsen, 1879 (værk 4). Udleveres i bogform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlighed

Vi genbesøger årsprøven fra før ferien. Efterfølgende introduceres genren "reflekterende artikel", og vi starter op på første aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernisme og realisme (værk)

Teori:
Videointroduktion til modernisme og realisme (https://litthist.systime.dk/?id=126)
Det moderne samfund (https://litthist.systime.dk/?id=169)
1900-tallets stilretninger (https://litthist.systime.dk/?id=170)
Tidlig modernisme (1890-1945) (https://litthist.systime.dk/?id=171)
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) (https://litthist.systime.dk/?id=172)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) (https://litthist.systime.dk/?id=173)
60’er-modernisme (1960-1970) (https://litthist.systime.dk/?id=174)
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) (https://litthist.systime.dk/?id=178)

Tekster:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Tom Kristensen: Rio Janeiro, 1914
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen, 1947
Karen Blixen: Ringen, 1958
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset, 1960
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Leif Panduro: De uanstændige, 1960 (5. værk)

Film:
Dokumentaren "Karen Blixen - En fantastisk skæbne", Anna von Lowzow, Marcus Mandal, 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kommunikation, retorik, argumentation og medier

Kommunikation, retorik i taler, argumentation og mediernes funktion

Repetition/udbygning af retorik-/argumentationsforløb fra 1.g med særligt fokus på skriftlig formidling af analyse. Vi starter med repetition af teorien, hvorefter vi arbejder med to hovedtekster som vores analysemateriale.

Teori:
Kommunikation: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=224
Retorik i taler: https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205

Analysemateriale:

Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya, 2011:
Tekst og video: https://www.dansketaler.dk/tale/jens-stoltenbergs-mindetale-efter-angrebene-paa-utoeya

Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 26. august, 2020:
Tekst + opgaveformulering: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=274

Debatindlæg af Asbjørn Sennels, Viborg Stifts Folkeblad, 24. februar, 2021:
Tekst + opgaveformulering: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=271

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Autofiktion (værk)

I forløbet undersøger vi genren "autofiktion" ved hjælp af følgende tekster:

Teori fra ”Livsværk” (Claus Christensen og Peter Jensen, 2008, Dansklærerforeningens forlag) – centrale begreber
Om to autofiktive tendenser: https://bl.systime.dk/?id=341 ("Brug litteraturhistorien, Systime)
”Gud taler ud” (uddrag fra roman) af Jens Blendstrup (vi får besøg af ham i april) (fra ”Livsværk”)
”Halvt i himlen” (uddrag fra roman af Lone Hørslev) (fra ”De seneste 5 års litteratur” (Systime))
Tv-indslag om Yahya Hassan: https://www.youtube.com/watch?v=ihI0Zkdh0zU (bruges som introduktion)
Om Yahya Hassan: https://bl.systime.dk/?id=347 ("Brug litteraturhistorien", Systime) + opgaver
Digtsamling: ”Yahya Hassan”, Gyldendal, 2013 (værk 6)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Norsk og svensk

Vi arbejder med norsk og svensk gennem læsning af novellerne:

"Jokeren" af Kjell Askildsen, 1995
"Kostym" af Nini Holmqvist, 1995

Forløbet fokuserer på oversættelsesstrategier og værktøjer til analyse af noveller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Sprog i sociale medier

Vi laver en projektopgave om skriftsprog i sociale medier. Forløbet fokuserer på sociale medier og repeterer fagbegreber/metoder fra vores foregående sprogforløb. Som teoretisk afsæt for forløbet anvendes kapitlet om sociale medier fra "Håndbog til dansk" (minus de to sidste afsnit i kapitlet) + allerede gennemgået teori:

https://hbdansk.systime.dk/?id=275#c1374

Der er fokus på skriftlighed i forløbet.

Eleverne arbejder med følgende opgaveformulering:

Lav et produkt, der kan indgå i en kampagne om kommunikation på de sociale medier. I produktet skal der indgå autentiske teksteksempler fra SoMe, som kort analyseres ved brug af værktøjerne fra kommunikations-, retorik- og argumentationsanalyse. Disse bruges som afsæt til jeres budskab. I udformningen af jeres produkt overvejes ligeledes de førnævnte værktøjer, så muligheden for en effektiv kampagne øges.

I skal bruge de værktøjer, vi har trænet i vores tidligere forløb (”retorik og argumentation”, ” Ordenes betydninger, sproglige billeder + figurer”, ” Kommunikation, retorik, argumentation og medier”), samt læse kapitlet om sociale medier fra ”Håndbog til dansk”.

Ved valg af produkt (medie) skal I overveje, hvordan dette bedst muligt giver mulighed for at indeholde de ønskede elementer. Udover produktet skal gruppen knytte nogle overvejelser til udformningen af dette.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Reklamefilm

I forløbet fokuserer vi på på reklamefilm - både som selvstændig genre, men også for at repetere værktøjerne fra filmanalyse. Vi tager afsæt i grundlæggende reklameteori (Laswells kommunikationsmodel, AIDA-model, Maslows behovshierarki, Gallups kompasmodel) og tilføjer teori om reklamefilm (tre genrer for reklamefilm + filmanalyse). Vi bruger kapitlet fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier" (Systime 2015) (https://hbdansk.systime.dk/?id=227) og arbejder med selvvalgte reklamer til de forskellige opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Hjælpemidler til eksamen

Links til anvendte analyseværktøjer i undervisningen (fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, 2015) - gælder både mundtlig og skriftlig eksamen:

Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa: https://hbdansk.systime.dk/?id=171

Litterær analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=214

Kommunikationsanalyse af samtaler: https://hbdansk.systime.dk/?id=213

Retorisk analyse af taler: https://hbdansk.systime.dk/?id=212

Retorisk analyse af meningsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=219

Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=217

Medieanalyse af dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=228

Medieanalyse af spillefilm/kortfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=234

Til eksamen må alle hjælpemidler anvendt i undervisningen benyttes (se links i de enkelte forløb) + almindelige hjælpemidler, som ikke formulerer besvarelsen på elevens vegne, herunder egne noter.

Eleverne må anvende "Indidansk": https://indidansk.dk/ i samarbejde med vores andre analysemodeller.

-------

Fra BUVM om hjælpemidler til eksamen:

Tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad,
fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv
skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi,
ordforråd m.m.
- som kan læse tekst op
- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger,
grammatikker og digitale bøger

Ikke-tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder
og længere sammenhængende tekstmængder eller
sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser,
hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som
originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne
fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer