Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Esben Nielsen
Hold
2022 DA/z (
1z DA
,
2z DA
,
3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og argumentation
Titel 2
Middelalder og folkeviser
Titel 3
Oplysningstid, Holberg, Erasmus Montanus (værk)
Titel 4
Nyhedsformidling: Avisjournalistik
Titel 5
DHO
Titel 6
Romantikken (værk)
Titel 7
Medier - fokus på kortfilm og dok.genren (værk)
Titel 8
Det moderne gennembrud (værk)
Titel 9
Ordenes betydninger, sproglige billeder + figurer
Titel 10
Skriftlighed
Titel 11
Modernisme og realisme (værk)
Titel 12
Kommunikation, retorik, argumentation og medier
Titel 13
Autofiktion (værk)
Titel 14
Norsk og svensk
Titel 15
Sprog i sociale medier
Titel 16
Reklamefilm
Titel 17
Hjælpemidler til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og argumentation
Som teoretisk baggrund for forløbet præsenteres og indøves fagbegreberne fra retorikken igennem forskellige øvelser. Vi har blandt andet arbejdet med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, retoriske virkemidler samt retorikkens fem faser. I halvdelen med praktisk argumentation har vi arbejdet med den udvidede model for argumentation med begreberne påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkører og gendrivelse. Vi har desuden arbejdet med argumenttyper og argumentationskneb.
Indhold
Kernestof:
Læs om retorik i vedhæftede link.
Læs ned til billedet af cigaretpakken i vedhæftede link (om argumentation).
Læs/repetér om argumentation i linket (fra start til første opgaveboks).
Skimlæs afsnittene "Argumenttyper, " Fejltyper og argumentationskneb" og "Ordvalgsargumenter" i vedhæftede link.
Gennemgå jeres noter fra retorik- og argumentationsforløbet. Hvis du er i tvivl om nogen af begreberne, så genlæs om disse fra forløbets tekster (i "Håndbog til dansk").
Vi fortsætter med argumentationsopgaven + fremlæggelser.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalder og folkeviser
I forløbet introduceres folkevisernes kontekst samt genrerne ridder- og trylleviser. Forløbets tekster er: "Torbens datter" og "Germand Gladensvend". Vi arbejder med afsnittene i "Brug litteraturhistorien".
Indhold
Kernestof:
Vi begynder et nyt forløb om folkeviser. Som lektie laves opgaven i vedhæftede link.
Vi arbejder med afleveringen til på tirsdag. Læs novellen og kom så godt i gang med jeres analyse som muligt. Jo længere I når med dette, des mere kvalificerede spørgsmål til opgaven vi I være i stand til at stille.
Læs om folkevisernes flade personer og voldsomme temaer i vedhæftede link.
I skal have læst om ridderviser og trylleviser i vedhæftede link.
Vi arbejder videre med "Torbens datter". Hvis tid, starter vi op på "Germand Gladensvend" (tryllevise).
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Oplysningstid, Holberg, Erasmus Montanus (værk)
Forløbet tager teoretisk afsæt i Systime-bogen "Brug litteraturhistorien". Afsnittene læses før / sideløbende med at komedien læses (værklæsning). Vi veksler imellem forskellige arbejdsformer: hjemmelæsning, fælleslæsning, replik-gengivelse, spørgsmål (redegørende, analyserende, fortolkende).
Fra "Brug litteraturhistorien":
"Oplysningen: fornuftens tidsalder"
"Idealer om fremskridt og frihed"
"Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark"
"Analysemodel til Holbergs komedier"
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Kort repetition af "Germand Gladensvend".
Virtuelt modul, hvor I arbejder med følgende: 1) Læs akt 1 af "Erasmus Montanus" (lektie til onsdag). 2) Arbejd med aflevering til onsdag aften. God arbejdslyst :)
Holberg, Ludvig: ERASMUS MONTANUS 7.oplag (blå), Dansklærerforeningen; sider: 9-67
Omskriv følgende sætninger til nudansk.docx
Opgave 21-3-23.docx
Arbejdsspørgsmål akt 2.docx
Vi arbejder med afleveringen til den 17/4.
Arbejdsspørgsmål:
Vi afslutter arbejdet med "Erasmus Montanus". Hele komedien skal være læst færdig.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nyhedsformidling: Avisjournalistik
Vi bruger kapitlerne fra "Håndbog til dansk" til at arbejde med:
- Avisen som medie
- Avistyper
- Samfundsområder
- De fem nyhedskriterier
- Layout
- Avisens genrer
Indhold
Kernestof:
Vi opstarter forløb om nyhedsformidling. Læs afsnittet "Hvad er en avis?" i vedhæftede link.
Læs afsnittet "Samfundsområder" (inkl. Jürgen Habermas' offentlighedsmodel) i vedhæftede link.
Arbejdsspørgsmål til _Tis og kugler_ og klip fra Aftenshowet.docx
Lektie: I skal hjemme se Armadillo (60 min).
5.2 Dokumentarfilm og MockumentaryF
Arbejdsspørgsmål til Armadillo, 1z
Arbejdsspørgsmål til Armadillo med grupper.docx
Lektie: I får 30 min til at gøre arbejdsspørgsmålene til Armadillo færdige. Resten er lektie.
Arbejdsopgaver til Herman Bang - Tine (1889).docx
1864 - Herman Bang - Tine
Lektie:
TV-serien 1864 af Ole Bornedal, afsnit 4. 30:00-38:00 (her tager general de Meza beslutningen at rømme Dannevirke - læg mærke til hvilken rolle Dannevirke spiller (både praktisk og symbolsk)
Arbejdsopgaver til TV-serien 1864 af Ole Bornedal.docx
Arbejdsspørgsmål + svar til Tine, kapitel 2
Arbejdsopgaver til Herman Bang - Tine (1889) med gruppenumre.docx
Lektie: Arbejd videre med arbejdsspørgsmålene til Tine. I skal besvare alle spørgsmål. Husk eksempler + side/linje-angivelse til teksten.
DHO - en skriveguide
Vi arbejder videre i grupperne med sammenligningsopgaven (tabloidavis vs. omnibusavis).
Afsnittet "Ydre komposition (layout)" i vedhæftede link skal være læst til modulet.
Vi laver opgaven om det journalistiske sprog. Afslutning.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til _Tis og kugler_ og klip fra Aftenshowet.docx
Lektie: I skal hjemme se Armadillo (60 min).
5.2 Dokumentarfilm og MockumentaryF
Arbejdsspørgsmål til Armadillo, 1z
Arbejdsspørgsmål til Armadillo med grupper.docx
Lektie: I får 30 min til at gøre arbejdsspørgsmålene til Armadillo færdige. Resten er lektie.
Arbejdsopgaver til Herman Bang - Tine (1889).docx
1864 - Herman Bang - Tine
Lektie:
TV-serien 1864 af Ole Bornedal, afsnit 4. 30:00-38:00 (her tager general de Meza beslutningen at rømme Dannevirke - læg mærke til hvilken rolle Dannevirke spiller (både praktisk og symbolsk)
Arbejdsopgaver til TV-serien 1864 af Ole Bornedal.docx
Arbejdsspørgsmål + svar til Tine, kapitel 2
Arbejdsopgaver til Herman Bang - Tine (1889) med gruppenumre.docx
Lektie: Arbejd videre med arbejdsspørgsmålene til Tine. I skal besvare alle spørgsmål. Husk eksempler + side/linje-angivelse til teksten.
DHO - en skriveguide
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken (værk)
"Brug litteraturhistorien"
- Indledende øvelse med fokus på hvad romantik er
- Nyplatonismen (med Platons hulebillede)
- Schack Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme)
- En kaotisk tidsalder + Nationalromantisk harmoni (introduktion til nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (uddrag) (nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (uddrag) (universalromantik)
H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (universalromantik)
"Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" (introduktion til Grundtvig)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værk 3)
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs"
- Videointroduktion
Indhold
Kernestof:
Link til video (introduktion af romantikken):
Vi arbejder med Schack Staffeldt: "Indvielsen". Repetér noter fra forrige modul + genlæs digtet. Vi arbejder med opgaverne i modulet.
Spørgsmålene til uddraget fra "Der er et yndigt land" skal være besvarede (gruppearbejde).
Vi arbejder videre med opgaverne til "Morgenvandring". Genlæs digtet.
Jeres åbne brev til miljøministeren skal være skrevet færdigt. Husk målgruppe samt patos-appel. Brug ca. 20 minutter.
Gruppefremlæggelser om "Skrubtudsen".
Læs om N.F.S. Grundtvig og den religiøse digtning på vedhæftede link.
Vi arbejder videre med N.F.S. Grundtvig og den religiøse digtning; "Danmarks Trøst". Evt. opstart af næste værklæsning: St. St. Blichers "Sildig Opvaagnen".
Læs introduktion til Steen Steensen Blicher (læs ikke novellen i linket). Vi starter værklæsning (værk 3) af Blichers længere novelle "Sildig Opvaagnen".
"Sildig Opvaagnen": Læs fra start til side 159, l. 155. Aktiv læsning med noter til handling samt interessante elementer; ny viden, spørgsmål osv.
Afsnit
Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Medier - fokus på kortfilm og dok.genren (værk)
Grundbog: "Grundbog til medier i dansk"
Vi arbejder med:
- Mediers funktion
- Kommunikationsanalyse
- Remediering
- Filmiske virkemidler
- Dramaturgiske virkemidler
- Sproglige virkemidler
- Medieanalyse og -fortolkning
Vi arbejder med filmene:
- "Storesøsters værelse"
- "Boy"
- "Testamentet" (dokumentar-værk)
Indhold
Kernestof:
Læs oplægsteksten til næste aflevering ("Frugt").
Skim underpunkterne til afsnittet "Dramaturgiske virkemidler" i vedhæftede link.
Vi fortsætter gruppearbejdet med filmen "Storesøsters værelse" med fokus på filmiske- og dramaturgiske virkemidler. Samme grupper som sidst - 15-20 minutter - herefter fremlæggelse på klassen + i grupper. Videre til sproglige virkemidler efterfølgend
Virtuelt modul: I skal arbejde med afleveringen til på onsdag. Sørg for at være kommet godt i gang, så I også får tid til korrekturlæsning.
Sproglige virkemidler
Vi arbejder videre med "Boy". Som lektie repeteres den sproglige analyse af samtalen fra filmen, som vi lavede i forrige modul.
Lektien er at repetere indholdet i vedhæftede link.
Vi arbejder i grupperne med opgaverne til "Testamentet". Sørg for at få set resten af filmen på Filmcentralen.dk (UNI-login).
Fremlæggelserne ifm. "Testamentet" færdiggøres og vi hører disse. Afrunding forløb.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det moderne gennembrud (værk)
I forløbet bruger vi tekster fra disse to bøger: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (Systime) samt "Brug Litteraturhistorien" (Systime)
Om periode, forfattere, temaer, skrivestile og sprog:
https://litthist.systime.dk/?id=125
– videointroduktion til perioden
https://litthist.systime.dk/?id=139
– Georg Brandes og naturalisme
https://litthist.systime.dk/?id=140
– skrivestil og sprog
https://litthist.systime.dk/?id=142
– temaer og hovedforfattere
Vi arbejder med følgende tekster:
https://litthist.systime.dk/?id=257
– Herman Bang: ”Den sidste aften”
https://litthist.systime.dk/?id=256
– Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”
https://bl.systime.dk/?id=189
– Amalie Skram: ”Constance Ring” (uddrag)
"Et dukkehjem", Henrik Ibsen, 1879 (værk 4). Udleveres i bogform.
Indhold
Kernestof:
Opstart det moderne gennembrud. Se video + læs introduktionstekst på vedhæftede link:
Stikordene til det moderne gennembrud skal være helt udfyldte (fra gruppearbejdet i forrige modul). Vi starter op på forløbets første tekst.
Herman Bangs novelle "Den sidste Aften" skal være læst færdig:
Læs, og tag noter til, de tre indledende afsnit til novellen "Naadsensbrød" af Henrik Pontoppidan (1887). Vi læser novellen på klassen.
Pontoppidans "Naadsensbrød" skal være læst færdig. Vi fortsætter i grupperne med arbejdsspørgsmålene til novellen. Herefter fællesopsamling.
Læs introduktionen til Amalie Skram samt uddraget fra "Constance Ring" i vedhæftede link:
Ibsen, Henrik: ET DUKKEHJEM, Dansklærerforeningen, 1984; sider: 11-101
Spørgsmål til Et dukkehjem første akt.docx
Læsemodul: Anden akt af "Et Dukkehjem" læses (47-74) - tag enkelte stikord til handlingen, så I kan huske den, når vi ses igen. God arbejdslyst :)
Vi bruger modulet på at arbejde med afleveringen til på næste tirsdag. Til denne skal I skrive de resterende elementer til den debatterende artikel, som vi startede på i sidste aflevering. Genlæs derfor jeres sidste danskaflevering + tag noter til, h
Vi repeterer akt 1 og fortsætter med spørgsmål til akt 2.
Vi arbejder videre med spørgsmålene til akt 3 + samler op på disse.
Opdateret spørgsmålsark til akt 3.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ordenes betydninger, sproglige billeder + figurer
Sprogligt forløb om ord og måden, vi anvender ord og sprog på. Vi tager i forløbet afsæt i kapitlerne fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier" (https://hbdansk.systime.dk/?id=1).
Vi bruger oversigterne i bunden af de to kapitler som pejling for, hvilke værktøjer/fagbegreber eleverne skal være i stand til at kunne bruge efter forløbet. Vi læser om fagbegreberne med eksempler + laver forskellige typer øvelser.
https://hbdansk.systime.dk/?id=179
https://hbdansk.systime.dk/?id=188
https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Indhold
Kernestof:
Vi begynder nyt forløb om sprog (ords betydning og anvendelse).
Afsnittet om semantiske felter skal være læst. Læs også afsnittet om "Dialekter og andre lekter". Vi arbejder med opgaver i modulet.
Lektie: overvej svar til opgave 2 i opgaven om "Lekter" på vedhæftede link:
Repetér afsnittene fra "Sproglige billeder", som vi gennemgik i mandagsmodulet:
Læs vedhæftede artikel, "Duel med blød stil og hårde angreb", hjemmefra. Vi arbejder med artiklen på klassen.
Jeres semantiske felter for ordene "vinter" (kildeområde) og "sorg" (målområde) skal være lavet færdige til modulet. Vi skriver digte om sorg med afsæt i de semantiske felter.
Læs indledningen til sproglige figurer i vedhæftede link:
Repetitions-quiz.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlighed
Vi genbesøger årsprøven fra før ferien. Efterfølgende introduceres genren "reflekterende artikel", og vi starter op på første aflevering.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med jeres skriftlige danskårsprøver.
Introduktion til reflekterende artikel + næste aflevering.
Vi arbejder videre med introduktionen til genren "reflekterende artikel". Evt. lidt tid til sidst i modulet til at starte op på opgaven.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Modernisme og realisme (værk)
Teori:
Videointroduktion til modernisme og realisme (https://litthist.systime.dk/?id=126)
Det moderne samfund (https://litthist.systime.dk/?id=169)
1900-tallets stilretninger (https://litthist.systime.dk/?id=170)
Tidlig modernisme (1890-1945) (https://litthist.systime.dk/?id=171)
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) (https://litthist.systime.dk/?id=172)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) (https://litthist.systime.dk/?id=173)
60’er-modernisme (1960-1970) (https://litthist.systime.dk/?id=174)
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) (https://litthist.systime.dk/?id=178)
Tekster:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Tom Kristensen: Rio Janeiro, 1914
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen, 1947
Karen Blixen: Ringen, 1958
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset, 1960
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Leif Panduro: De uanstændige, 1960 (5. værk)
Film:
Dokumentaren "Karen Blixen - En fantastisk skæbne", Anna von Lowzow, Marcus Mandal, 2005
Indhold
Kernestof:
Den reflekterende artikel, vi startede med at læse i mandagsmodulet, læses færdig til modulet: "Reflekterende artikel: Den gode fortælling 1". Overvej kommentarer/bedømmelse.
Vi starter det litteraturhistoriske forløb: Modernisme og realisme
Vi samler op på det virtuelle modul.
Vi arbejder videre i 20 minutter med arbejdsspørgsmålene til "Paa Memphis Station" af Johannes V. Jensen. Vi samler op efter dette.
Læs om ekspressionisme og Tom Kristensen i vedhæftede link. Tag enkelte noter.
De 12 arbejdsspørgsmål til digtet skal være besvarede (gruppearbejdet fra onsdags-modulet).
I skal have læst om / taget enkelte stikord til folkelig realisme og socialrealisme:
Arbejdsspørgsmålene til "Lønningsdag (en idyl)" af Martin Andersen Nexø skal være besvarede (gruppearbejde fra i fredags):
Forløbets næste tekster (teori samt novelle):
Gruppernes kreative produkt, der introducerer til begreberne Heretica-modernisme og eksistentialisme, skal være klar til fremvisning. Husk overvejelser ift. målgruppe og formidlingsvalg.
I skal have svaret på spørgsmål 1-3 til "Soldaten og pigen" hjemmefra. Vi svarer på resten af spørgsmålene i modulet og samler op på disse.
Læs og tag noter til de tre introduktionsafsnit før selve fortællingen "Ringen" (Karen Blixen, 1958). Læs også de ti første afsnit af fortællingen, hvor du tager noter til tekstens handling. Brug ikke mere end 45 minutter samlet på lektien.
Vi arbejder med den reflekterende artikel (opg. 5 i linket) til den 20/10. Sørg for at have læst opgaveformuleringen samt de tilhørende tekster. Hav gerne gjort nogle overvejelser om indhold / skrevet enkelte afsnit, så der måske er lidt mere at spør
"Ringen" af Karen Blixen skal være læst + stikord til handling. De 11 arbejdsspørgsmål skal ligeledes være besvarede (gruppearbejde fra 2/10-24). Vi samler op på dette i modulet:
Vi ser dokumentarfilmen "Karen Blixen - En fantastisk skæbne" som afrunding på vores læsning af "Ringen".
Vi bevæger os videre til 60'er-modernisme. Læs i vedhæftede link fra start til overskriften "Prosaen i 1960'erne". Tag stikord til afsnittene:
Vi arbejder videre med 60'er-modernisme:
Læs afsnittene "Prosaen i 1960'erne", "Uro i forstæderne" og "Fremmedhed og absurditet" i vedhæftede link:
Læs "Patienten" af Peter Seeberg:
Vi færdiggør kort opsamlingen fra i mandags ("Patienten" - grupper)
Panduro, Leif: DE UANSTÆNDIGE, Gyldendal, 1986; sider: 5-182
De uanstændige - skriveøvelse.docx
Analyseafsnit om miljø i De uanstændige.docx
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Afsluttende spørgsmål til De uanstændige.docx
De uanstændige, Leif Panduro, 1960, arbejdsspørgsmål fællesnoter
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kommunikation, retorik, argumentation og medier
Kommunikation, retorik i taler, argumentation og mediernes funktion
Repetition/udbygning af retorik-/argumentationsforløb fra 1.g med særligt fokus på skriftlig formidling af analyse. Vi starter med repetition af teorien, hvorefter vi arbejder med to hovedtekster som vores analysemateriale.
Teori:
Kommunikation:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=224
Retorik i taler:
https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Argumentation:
https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Analysemateriale:
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya, 2011:
Tekst og video:
https://www.dansketaler.dk/tale/jens-stoltenbergs-mindetale-efter-angrebene-paa-utoeya
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 26. august, 2020:
Tekst + opgaveformulering:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=274
Debatindlæg af Asbjørn Sennels, Viborg Stifts Folkeblad, 24. februar, 2021:
Tekst + opgaveformulering:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=271
Indhold
Kernestof:
Vi begynder nyt forløb om kommunikation, retorik i taler, argumentation og mediernes funktion. Som lektie repeteres/læses om kommunikationssituationens grundelementer i vedhæftede link:
Vi begynder nyt forløb om kommunikation, retorik i taler, argumentation og mediernes funktion (repetition + udbygning fra forløb i 1.g). Som lektie repeteres/læses om kommunikationssituationens grundelementer i vedhæftede link:
Læs/repeter vedhæftede analysemodel til taler (retorisk analyse). Tryk jer ind på de links, hvor I måske er lidt i tvivl om, hvad det dækker over.
Vi arbejder videre med Linde-talen i grupperne (eksamensopgave).
Lektien er at hurtigt kigge dokumentet (4.10) om argumentation igennem. Dette er repetition fra forløb i 1.g.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Autofiktion (værk)
I forløbet undersøger vi genren "autofiktion" ved hjælp af følgende tekster:
Teori fra ”Livsværk” (Claus Christensen og Peter Jensen, 2008, Dansklærerforeningens forlag) – centrale begreber
Om to autofiktive tendenser:
https://bl.systime.dk/?id=341
("Brug litteraturhistorien, Systime)
”Gud taler ud” (uddrag fra roman) af Jens Blendstrup (vi får besøg af ham i april) (fra ”Livsværk”)
”Halvt i himlen” (uddrag fra roman af Lone Hørslev) (fra ”De seneste 5 års litteratur” (Systime))
Tv-indslag om Yahya Hassan:
https://www.youtube.com/watch?v=ihI0Zkdh0zU
(bruges som introduktion)
Om Yahya Hassan:
https://bl.systime.dk/?id=347
("Brug litteraturhistorien", Systime) + opgaver
Digtsamling: ”Yahya Hassan”, Gyldendal, 2013 (værk 6)
Indhold
Kernestof:
Uddeling af vores sidste værk: "Yahya Hassan".
Hassan, Yahya: YAHYA HASSAN DIGTE, Gyldendal; sider: 5-169
Yahya Hassan
Opgaver til Yahya Hassans Barndom.docx
Kort opsamling af spørgsmålene til Yahya Hassans digt "BARNDOM". Herefter arbejder vi med danskafleveringen til næste uge.
Vi samler op på spørgsmålene til Yahya Hassans digt "BARNDOM".
Opgaveformulering - Yahya Hassan.docx
I skal arbejde videre med Yahya Hassan-opgaven, som vi startede på i fredags. Oplæggene skal være klar til på fredag.
Bogen "Yahya Hassan" afleveres i dag efter fremlæggelserne.
Læs halvdelen af uddraget fra Jens Blendstrups roman:
Alle arbejdsspørgsmålene skal være besvarede (på nær kreativ og parallel) med stikord og citathenvisninger, så I er klar til at præsentere disse for klassen i modulet.
Forløbets næste tekst (påbegyndes i modulet):
Lone Hørslev: Halvt i himlen
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Norsk og svensk
Vi arbejder med norsk og svensk gennem læsning af novellerne:
"Jokeren" af Kjell Askildsen, 1995
"Kostym" af Nini Holmqvist, 1995
Forløbet fokuserer på oversættelsesstrategier og værktøjer til analyse af noveller.
Indhold
Kernestof:
Vi begynder vores forløb om norsk og svensk. Til i dag læses Kjell Askildsens novelle "Jokeren". Brug Ordbogen.com + gloser på sidste side.
Opgaver til Jokeren.docx
Læs de tre første afsnit af den svenske novelle "Kostym" af Nini Holmqvist. Husk gloserne på sidste side + brug ordbogen.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Sprog i sociale medier
Vi laver en projektopgave om skriftsprog i sociale medier. Forløbet fokuserer på sociale medier og repeterer fagbegreber/metoder fra vores foregående sprogforløb. Som teoretisk afsæt for forløbet anvendes kapitlet om sociale medier fra "Håndbog til dansk" (minus de to sidste afsnit i kapitlet) + allerede gennemgået teori:
https://hbdansk.systime.dk/?id=275#c1374
Der er fokus på skriftlighed i forløbet.
Eleverne arbejder med følgende opgaveformulering:
Lav et produkt, der kan indgå i en kampagne om kommunikation på de sociale medier. I produktet skal der indgå autentiske teksteksempler fra SoMe, som kort analyseres ved brug af værktøjerne fra kommunikations-, retorik- og argumentationsanalyse. Disse bruges som afsæt til jeres budskab. I udformningen af jeres produkt overvejes ligeledes de førnævnte værktøjer, så muligheden for en effektiv kampagne øges.
I skal bruge de værktøjer, vi har trænet i vores tidligere forløb (”retorik og argumentation”, ” Ordenes betydninger, sproglige billeder + figurer”, ” Kommunikation, retorik, argumentation og medier”), samt læse kapitlet om sociale medier fra ”Håndbog til dansk”.
Ved valg af produkt (medie) skal I overveje, hvordan dette bedst muligt giver mulighed for at indeholde de ønskede elementer. Udover produktet skal gruppen knytte nogle overvejelser til udformningen af dette.
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde selv med næste aflevering (18/3). Dette er jeres sidste danskaflevering ;(
Bruges i modulet:
Læses hjemmefra (minus de to sidste afsnit):
Færdiggørelse og præsentationer af projektet om sprog i de sociale medier.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Reklamefilm
I forløbet fokuserer vi på på reklamefilm - både som selvstændig genre, men også for at repetere værktøjerne fra filmanalyse. Vi tager afsæt i grundlæggende reklameteori (Laswells kommunikationsmodel, AIDA-model, Maslows behovshierarki, Gallups kompasmodel) og tilføjer teori om reklamefilm (tre genrer for reklamefilm + filmanalyse). Vi bruger kapitlet fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier" (Systime 2015) (https://hbdansk.systime.dk/?id=227) og arbejder med selvvalgte reklamer til de forskellige opgaver.
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb om reklamer / reklamefilm:
Gennemgå jeres noter til teori, som vi arbejdede med i sidste modul. Vi arbejder med opgaver i dag.
Læs om de tre genrer inden for reklamefilm (afsnittet "Reklamefilm") i dette link:
Vi arbejder videre med reklamefilmspræsentationerne.
Færdiggørelse og præsentationer.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Hjælpemidler til eksamen
Links til anvendte analyseværktøjer i undervisningen (fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, 2015) - gælder både mundtlig og skriftlig eksamen:
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa:
https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Litterær analyse af digte:
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Kommunikationsanalyse af samtaler:
https://hbdansk.systime.dk/?id=213
Retorisk analyse af taler:
https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Retorisk analyse af meningsjournalistik:
https://hbdansk.systime.dk/?id=219
Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik:
https://hbdansk.systime.dk/?id=217
Medieanalyse af dokumentarfilm:
https://hbdansk.systime.dk/?id=228
Medieanalyse af spillefilm/kortfilm:
https://hbdansk.systime.dk/?id=234
Til eksamen må alle hjælpemidler anvendt i undervisningen benyttes (se links i de enkelte forløb) + almindelige hjælpemidler, som ikke formulerer besvarelsen på elevens vegne, herunder egne noter.
Eleverne må anvende "Indidansk":
https://indidansk.dk/
i samarbejde med vores andre analysemodeller.
-------
Fra BUVM om hjælpemidler til eksamen:
Tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad,
fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv
skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi,
ordforråd m.m.
- som kan læse tekst op
- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger,
grammatikker og digitale bøger
Ikke-tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder
og længere sammenhængende tekstmængder eller
sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser,
hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som
originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne
fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52512409403", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52512409403", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52512409403" }