Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Esben Nielsen
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
Som teoretisk baggrund for forløbet præsenteres og indøves fagbegreberne fra retorikken igennem forskellige øvelser. Vi har blandt andet arbejdet med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, retoriske virkemidler samt retorikkens fem faser. I halvdelen med praktisk argumentation har vi arbejdet med den udvidede model for argumentation med begreberne påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkører og gendrivelse. Vi har desuden arbejdet med argumenttyper og argumentationskneb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Middelalder og folkeviser
I forløbet introduceres folkevisernes kontekst samt genrerne ridder- og trylleviser. Forløbets tekster er: "Torbens datter" og "Germand Gladensvend". Vi arbejder med afsnittene i "Brug litteraturhistorien".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Oplysningstid, Holberg, Erasmus Montanus (værk)
Forløbet tager teoretisk afsæt i Systime-bogen "Brug litteraturhistorien". Afsnittene læses før / sideløbende med at komedien læses (værklæsning). Vi veksler imellem forskellige arbejdsformer: hjemmelæsning, fælleslæsning, replik-gengivelse, spørgsmål (redegørende, analyserende, fortolkende).
Fra "Brug litteraturhistorien":
"Oplysningen: fornuftens tidsalder"
"Idealer om fremskridt og frihed"
"Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark"
"Analysemodel til Holbergs komedier"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO
Fokuspunkter:
- Introduktion til Historie
- Historie i undervisningen
- Arbejdet med skriftlige kilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nyhedsformidling: Avisjournalistik
Vi bruger kapitlerne fra "Håndbog til dansk" til at arbejde med:
- Avisen som medie
- Avistyper
- Samfundsområder
- De fem nyhedskriterier
- Layout
- Avisens genrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken (værk)
"Brug litteraturhistorien"
- Indledende øvelse med fokus på hvad romantik er
- Nyplatonismen (med Platons hulebillede)
- Schack Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme)
- En kaotisk tidsalder + Nationalromantisk harmoni (introduktion til nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (uddrag) (nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (uddrag) (universalromantik)
H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (universalromantik)
"Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" (introduktion til Grundtvig)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værk 3)
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs"
- Videointroduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Medier - fokus på kortfilm og dok.genren (værk)
Grundbog: "Grundbog til medier i dansk"
Vi arbejder med:
- Mediers funktion
- Kommunikationsanalyse
- Remediering
- Filmiske virkemidler
- Dramaturgiske virkemidler
- Sproglige virkemidler
- Medieanalyse og -fortolkning
Vi arbejder med filmene:
- "Storesøsters værelse"
- "Boy"
- "Testamentet" (dokumentar-værk)
NB Dokumentarfilm (værk) fra grundforløbet: "Min barndom i helvede", Mette Korsgaard, 2012
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlighed
Vi genbesøger årsprøven fra før ferien. Efterfølgende introduceres genren "reflekterende artikel", og vi starter op på første aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modernisme og realisme (værk)
Teori:
Videointroduktion til modernisme og realisme (https://litthist.systime.dk/?id=126)
Det moderne samfund (https://litthist.systime.dk/?id=169)
1900-tallets stilretninger (https://litthist.systime.dk/?id=170)
Tidlig modernisme (1890-1945) (https://litthist.systime.dk/?id=171)
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) (https://litthist.systime.dk/?id=172)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) (https://litthist.systime.dk/?id=173)
60’er-modernisme (1960-1970) (https://litthist.systime.dk/?id=174)
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) (https://litthist.systime.dk/?id=178)
Tekster:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Tom Kristensen: Rio Janeiro, 1914
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen, 1947
Karen Blixen: Ringen, 1958
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset, 1960
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Leif Panduro: De uanstændige, 1960 (5. værk)
Film:
Dokumentaren "Karen Blixen - En fantastisk skæbne", Anna von Lowzow, Marcus Mandal, 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den reflekterende artikel, vi startede med at læse i torsdags, læses færdig til modulet: "Reflekterende artikel: Den gode fortælling 1" (linket er til denne). Overvej løbende kommentarer/bedømmelse.
-
Vi starter det litteraturhistoriske forløb: Modernisme og realisme
-
Vi læser forløbets første tekst: "Paa Memphis Station" af Johannes V. Jensen. Læs introduktionen til digteren som lektie:
-
Vi arbejder videre i 25 minutter med arbejdsspørgsmålene til "Paa Memphis Station" af Johannes V. Jensen. Vi samler op efter dette.
-
Læs om ekspressionisme og Tom Kristensen i vedhæftede link. Tag enkelte noter.
-
De 12 arbejdsspørgsmål til digtet skal være besvarede (gruppearbejdet fra mandags-modulet).
-
I skal have læst om / taget enkelte stikord til folkelig realisme og socialrealisme:
-
Arbejdsspørgsmålene til "Lønningsdag (en idyl)" af Martin Andersen Nexø skal være besvarede (gruppearbejde fra i tirsdags):
-
Forløbets næste tekster (teori samt novelle):
-
Gruppernes kreative produkt, der introducerer til begreberne Heretica-modernisme og eksistentialisme, skal være klar til fremvisning. Husk overvejelser ift. målgruppe og formidlingsvalg.
-
I skal have svaret på spørgsmål 1-3 til "Soldaten og pigen" hjemmefra. Vi svarer på resten af spørgsmålene i modulet og samler op på disse.
-
Vi starter med at samle op på spørgsmålene 8-13 i "Soldaten og pigen", da vi ikke nåede det i forrige modul.
-
Vi arbejder videre med Karen Blixens "Ringen":
-
"Ringen" af Karen Blixen skal være læst + stikord til handling. De 11 arbejdsspørgsmål skal ligeledes være besvarede (gruppearbejde fra 10/10-24). Vi samler op på dette i modulet:
-
Jeg er ikke til stede i modulet.
-
Vi arbejder med afleveringen til 5/11. I skal som minimum have valgt opgave og være startet med at lave jeres disposition.
-
Vi bevæger os videre til 60'er-modernisme. Læs i vedhæftede link fra start til overskriften "Prosaen i 1960'erne". Tag stikord til afsnittene:
-
Vi arbejder videre med 60'er-modernisme:
-
Læs afsnittene "Prosaen i 1960'erne", "Uro i forstæderne" og "Fremmedhed og absurditet" i vedhæftede link:
-
Vi arbejder videre i grupperne med "Patienten" af Peter Seeberg:
-
Vi arbejder videre med Seebergs "Patienten":
-
Panduro, Leif: DE UANSTÆNDIGE, Gyldendal, 1986; sider: 5-182
-
De uanstændige - skriveøvelse.docx
-
StudyBites
-
Vi bruger en halv time på at gøre skriveøvelsen færdig, hvorefter I sender denne til mig som Lectio-besked (vedhæftet Word-dokument). Så kigger vi på dem i fællesskab.
-
Afsluttende spørgsmål til De uanstændige.docx
-
3.b - De uanstændige, Leif Panduro, 1960 – ”Modernisme og realisme”-forløb
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kommunikation, retorik, argumentation og medier
Kommunikation, retorik i taler, argumentation og mediernes funktion
Repetition/udbygning af retorik-/argumentationsforløb fra 1.g med særligt fokus på skriftlig formidling af analyse. Vi starter med repetition af teorien, hvorefter vi arbejder med to hovedtekster som vores analysemateriale.
Teori:
Kommunikation: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=224
Retorik i taler: https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Analysemateriale:
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya, 2011:
Tekst og video: https://www.dansketaler.dk/tale/jens-stoltenbergs-mindetale-efter-angrebene-paa-utoeya
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 26. august, 2020:
Tekst + opgaveformulering: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=274
Debatindlæg af Asbjørn Sennels, Viborg Stifts Folkeblad, 24. februar, 2021:
Tekst + opgaveformulering: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=271
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Norsk og svensk
Vi arbejder med norsk og svensk gennem læsning af novellerne:
"Jokeren" af Kjell Askildsen, 1995
"Kostym" af Nini Holmqvist, 1995
Forløbet fokuserer på oversættelsesstrategier og værktøjer til analyse af noveller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Autofiktion (værk)
I forløbet undersøger vi genren "autofiktion" ved hjælp af følgende tekster:
Teori fra ”Livsværk” (Claus Christensen og Peter Jensen, 2008, Dansklærerforeningens forlag) – centrale begreber
Om to autofiktive tendenser: https://bl.systime.dk/?id=341 ("Brug litteraturhistorien, Systime)
”Gud taler ud” (uddrag fra roman) af Jens Blendstrup (vi får besøg af ham i april) (fra ”Livsværk”)
”Halvt i himlen” (uddrag fra roman af Lone Hørslev) (fra ”De seneste 5 års litteratur” (Systime))
Tv-indslag om Yahya Hassan: https://www.youtube.com/watch?v=ihI0Zkdh0zU (bruges som introduktion)
Om Yahya Hassan: https://bl.systime.dk/?id=347 ("Brug litteraturhistorien", Systime) + opgaver
Digtsamling: ”Yahya Hassan”, Gyldendal, 2013 (værk 6)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sprog i sociale medier
Vi laver en projektopgave om skriftsprog i sociale medier. Forløbet fokuserer på sociale medier og repeterer fagbegreber/metoder fra vores foregående sprogforløb. Som teoretisk afsæt for forløbet anvendes kapitlet om sociale medier fra "Håndbog til dansk" (minus de to sidste afsnit i kapitlet) + allerede gennemgået teori:
https://hbdansk.systime.dk/?id=275#c1374
Der er fokus på skriftlighed i forløbet.
Eleverne arbejder med følgende opgaveformulering:
Lav et produkt, der kan indgå i en kampagne om kommunikation på de sociale medier. I produktet skal der indgå autentiske teksteksempler fra SoMe, som kort analyseres ved brug af værktøjerne fra kommunikations-, retorik- og argumentationsanalyse. Disse bruges som afsæt til jeres budskab. I udformningen af jeres produkt overvejes ligeledes de førnævnte værktøjer, så muligheden for en effektiv kampagne øges.
I skal bruge de værktøjer, vi har trænet i vores tidligere forløb (”retorik og argumentation”, ” Ordenes betydninger, sproglige billeder + figurer”, ” Kommunikation, retorik, argumentation og medier”), samt læse kapitlet om sociale medier fra ”Håndbog til dansk”.
Ved valg af produkt (medie) skal I overveje, hvordan dette bedst muligt giver mulighed for at indeholde de ønskede elementer. Udover produktet skal gruppen knytte nogle overvejelser til udformningen af dette.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Reklamefilm
I forløbet fokuserer vi på på reklamefilm - både som selvstændig genre, men også for at repetere værktøjerne fra filmanalyse. Vi tager afsæt i grundlæggende reklameteori (Laswells kommunikationsmodel, AIDA-model, Maslows behovshierarki, Gallups kompasmodel) og tilføjer teori om reklamefilm (tre genrer for reklamefilm + filmanalyse). Vi bruger kapitlet fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier" (Systime 2015) (https://hbdansk.systime.dk/?id=227) og arbejder med selvvalgte reklamer til de forskellige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Hjælpemidler til eksamen
Links til anvendte analyseværktøjer i undervisningen (fra "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, 2015) - gælder både mundtlig og skriftlig eksamen:
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa: https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Litterær analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Kommunikationsanalyse af samtaler: https://hbdansk.systime.dk/?id=213
Retorisk analyse af taler: https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Retorisk analyse af meningsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=219
Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=217
Medieanalyse af dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=228
Medieanalyse af spillefilm/kortfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=234
Til eksamen må alle hjælpemidler anvendt i undervisningen benyttes (se links i de enkelte forløb) + almindelige hjælpemidler, som ikke formulerer besvarelsen på elevens vegne, herunder egne noter.
Eleverne må anvende "Indidansk": https://indidansk.dk/ i samarbejde med vores andre analysemodeller.
-------------
Fra BUVM om hjælpemidler til eksamen:
Tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad,
fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv
skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi,
ordforråd m.m.
- som kan læse tekst op
- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger,
grammatikker og digitale bøger
Ikke-tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder
og længere sammenhængende tekstmængder eller
sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser,
hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som
originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne
fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52518271309",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52518271309",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52518271309"
}