Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jente Lunding
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Introduktion til medier (+ værk 1)
Titel 3 Novelleforløb + værklæsning Værk 2
Titel 4 DHO (Ikke eksamensemne)
Titel 5 Den debatterende artikel
Titel 6 Litteraturen før 1700
Titel 7 Politiske taler og argumentation
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Yderligere digitale ressourcer brugt i undervisnin
Titel 11 Den reflekterende artikel som genre
Titel 12 Det moderne gennembrud + værk 4
Titel 13 Dokumentargenren (+ værk 5)
Titel 14 Det folkelige gennembrud
Titel 15 Mellemkrigstiden
Titel 16 Nyhedsformidling
Titel 17 Litteraturteori og metode
Titel 18 Periodelæsning: Efterkrigstid
Titel 19 Litteraturen 1970-2025 + værk 6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Faglige mål jf. læreplanen for Dansk STX

– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

Materiale:
O. Schultz Larsen: Håndbog til dansk s.150-153 + s.154-159
H. Hvass: Mundtligt dansk – katalog over stilfigurer,
S. Bennike m.fl. : Faglige forbindelser s.201-203

Diverse lærerproduceret materiale:
Bl.a. øvelser i kommunikationspentagram, i genren lejlighedstale, appelformer, argumentation, retoriske stilfigurer, retorisk analyse og vurdering.

Forløbet fokuserer på mundtlig fremstilling, herunder basal kommunikationsteori, mundtlige talegenrer, retorikkens fem faser, retorikkens tre appelformer, argumentation, retoriske virkemidler, krop og stemme i mundtlig formidling og forberedelse og afvikling af mundtlig fremstilling. Formålet er at præsentere eleverne for egnede teknikker og redskaber i forbindelse med forberedelse og afvikling af mundtlige fremstillinger – i nær tilslutning til den klassiske retoriks fem forarbejdningsfaser; her skal der knyttes an til det skriftlige basiskursus, som bl.a. introducerede eleverne for idegenererende og –strukturerende redskaber, fokusering og formgivning. Gennem arbejdet med retorikkens forarbejdningsfaser skal eleverne:
• Blive bevidste om den mundtlige kommunikations særlige kendetegn
• opnå kendskab til forskellige mundtlige talegenrer
• opnå viden om retorikkens appelformer og lære at skelne mellem dem
• arbejde med basal argumentation og kommunikationsteori
• få kendskab til en række retoriske virkemidler og kunne identificere dem
• blive bevidste om stemmens, kroppens og mimikkens betydning i mundtlig fremstilling
• kunne foretage en basal retorisk analyse og vurdering

Mundtligt produkt: Forløbet sluttes af med, at eleverne i grupper udarbejder en tale og i den forbindelse arbejder sig igennem retorikkens fem faser og bruger de redskaber, de har lært. En fra gruppen fremfører talen og får respons fra resten af holdet på baggrund af på forhånd udvalgte fokusområder.

Skriftligt produkt: Eleverne laver et argumenterende indlæg + et refleksionsafsnit om kommunikationssituation, argumentation, sproglige virkemidler, brug af appelformer.

Samlet omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til medier (+ værk 1)

Faglige mål (jf. læreplanen i Dansk STX)
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt)
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Forløbet skal introducere eleverne til det mediemæssige stofområde. De skal opnå en grundlæggende viden om:
a. Filmiske virkemidler.
b. Analyse af anslag
c. Fakta og fiktion.
samt berettermodellen

Materialer:
Lærerproduceret materiale om filmiske virkemidler (beskæring, perspektiv, kamerabevægelser, lys, lyd, klipning, parallel + krydsklipning
Analyse af anslaget fra Se7en og Det forsømte forår
Analyse af reklamefilm (Coca Cola - The Ex) https://www.youtube.com/watch?v=escl-DsEuXw
http://analysesiden.dk/kortfilm/
http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
https://filmcentralen.dk/files/teaching_material/attachments/msib_2018_uvm_best_off.pdf

Kortfilmen "The Ballerina" (2021) (Værk 1)
Skriftligt produkt: Analyserende artikel om "The Ballerina"


Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Novelleforløb + værklæsning Værk 2

Faglige mål jf. læreplanen i Dansk STX
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Forløbet sætter fokus på novellen som genre - dels den traditionelle/klassiske novelle, dels den moderne novelle. I forløbet indgår desuden introduktion til personkarakteristik (indre/ydre, direkte/indirekte), karakteristik af tid og miljø, komposition og fortæller og synsvinkel.. Eleverne skal i grupper derefter arbejde med analyse af novellesamlingen Biler og dyr, og deres arbejde skal dokumenteres såvel mundtligt (gennem fremlæggelse med ppt.) samt skriftligt  - analyse af bestemt novelle i værket.

Materiale:
Værk 2: Helle Helle: Biler og dyr (2000)
Martin A. Hansen: Fredriks oprør (1959)
Helle Helle: Syltning (2000)
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg (2002)

”Novellen og tilværelsens afgørende øjeblikke” i: Krydsfeldt s. 88
”Den klassiske novelle” i Litteraturen på langs og på tværs
”Den realistiske novelle i minimalistisk stil”, Litteraturportalen
http://opslagsvaerker.gyldendal.dk/en/OpslagsvaerkerVirtuelle/DanskLexMellemtrin/novelle.aspx

Materiale fra Litteraturens Veje/Europæiske noveller 1-2. (om fortællertyper og synsvinkler)
"Om jeg-fortælling" (Iversen og Skov Nielsen: Litteratur og fortælling 2003 - tekst fra HF-opgavehæfte - om jegfortælleren.

Eget produkt: Eleverne skriver en kort historie over en tegneserie - på forhånd har de fået tildelt en
fortællertype og synsvinkel/synsvinkler.
Mundtlig fremlæggelse: Grupperne læser deres historie for de
andre grupper og forklarer, hvordan de har løst opgaven.
Lærerproduceret materiale om analyseparametre og om minimalisme samt diverse oversigter.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Læreroplæg
Gruppearbejde
Gruppeoplæg (med ppt.)

Samlet omfang: 140 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO (Ikke eksamensemne)

Om Dansk/historie-opgaven i læreplanen for Dansk A

I slutningen af 1.g udarbejdes en flerfaglig opgave i dansk og historie. Som optakt til dansk-historieopgaven gennemføres et obligatorisk forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. I forløbet skal indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.
Forløbet har et omfang på minimum 10 timer i hvert fag. Som en del af forløbet indgår fordybelsestid.
I dansk-historieforløbet har danskfaget særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– faglig formidling
– danskfagets identitet og metode.

Som en del af dansk-historieopgaven indgår en mundtlig evaluering af den afleverede opgave. Eleven præsenterer her sin opgavekonklusion samt overvejelser om valg af materiale, arbejdsproces og metodiske forskelle og ligheder mellem fagene.

Faglige mål fra læreplanen i Dansk STX
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information (…)
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Forløbets overordnede tema var Din, dine forældres og dine bedsteforældres ungdom i Danmark
(A: 1960-1980, B: 1980-2000, C: 2000-2022)
Der var derudover tre undertemaer med tilhørende tekster:
Dansk:

Undertema 1: Unge og sex
Når snerlen blomstrer: Roman af Bjarne Reuter om ungdomsliv i 1960’erne
Novellen Sex af Jan Sonnergaard
"Ludermanifestet" (Nikita Klæstrup mfl.) - uddrag

Undertema 2: Ung kvinde i Danmark
Martha Christensen: Novellen Tina fra en novellesamlingen Kvinder i hjemmet.
Helle Helle: En stol for lidt
Sofie Lindes tale ved ZULU Comedy Galla 2020

Undertema 3:
Ungdomsoprør i Danmark
Tom Lunden: I kan ikke slå os ihjel
Natmaskinen af Michael Strunge
Nik og Jay: Dråber af lys



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den debatterende artikel

Den debatterende artikel
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber –– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Forløbet fokuserer på genren debatterende artikel, og gennem forløbet skal eleverne introduceres til genren og dens genretræk. Vi ser på autentiske opgaveformuleringer; hvad skal man i denne genre? Hvad vil det sige at diskutere og debattere? Vi arbejder med materialet til den debatterende artikel fra eksamenssættet maj 2020 Nedsættende ord, bruger den som eksempelopgave. Eleverne skal sætte sig ind i opgavematerialet og finde pro/contra-synspunkter på emnet, overveje en holdning til emnet – og de skal læse en besvarelse, og forholde sig til, i hvilken grad den opfylder den debatterende genres krav. Til vurderingen bruger eleverne et skema over den debatterende artikel hentet fra Frederiksborg Gymnasiums Skrivemetro.

Der indgår to skriftlige afleveringer i forløbet:
En aflevering med fokus på det diskuterende element
En debatterende artikel (opgave 4 fra eksamenssættet august 2022 Kønsneutralt sprog)
Materiale:
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=149#c333
(link til afsnit om, hvad det vil sige at diskutere)
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/index.php?id=236&L=10#c819
Skema over brugen af den personlige stemme i de tre skriftlige genrer
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=150
Skema over den debatterende artikel + delenes cirka-omfang
http://www.frborg-gymhf.dk/metro/sider/side305u2.htm
Skema over den debatterende artikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturen før 1700

Folkeviser, folkeeventyr og saga samt renæssance og barok (+ værk 3)

Faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Forløbet sætter fokus på litteraturen før 1700, og her skal eleverne stifte bekendtskab med folkevise og folkeeventyr og disses særlige karakteristika og genretræk. Der lægges tillige vægt på at forstå denne tidlige litteratur i relation til samtiden. Desuden får eleverne en kort introduktion til renæssance og barok - og arbejder med Kingos digt "Hver har sin skæbne" som et eksempel på en salme fra barokken.

Materialer:
Johannesen N., Sjøberg F.: Litterære arbejdsmønstre s. 105 og 108
https://litthist.systime.dk/index.php?id=121 (Videointroduktion til middelalderen og dens litteratur fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)

https://litteraturensveje.systime.dk/?id=542
(Om æt og ære i vikingetidens samfund)
Blåberg, Claus m.fl.: Stoppesteder s.7-9 (om slægtens tid)
Folkeviser: Torbens Datter, Ridderens Runeslag, Harpens Kraft
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2140 (Litteraturens huse om genren folkeviser)
https://bl.systime.dk/?id=154 (Brug litteraturhistorien: Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab)
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=226s (video om folkeviserne)

Folkeeventyr: Kong Lindorm
Johs. Fibiger: Litteraturens Veje s. 67-68 og 70-71
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1166 (Håndbog til dansk om genren Eventyr)
http://analysesiden.dk/folkeeventyr/
https://indidansk.dk/eventyr-genretraek
https://www.youtube.com/watch?v=V8nc1OSeoMo (Video om aktantmodellen)
Saga: Gunlaug Ormstunges saga (værk 3)
T. Kingo: Hver har sin skæbne

https://litthist.systime.dk/index.php?id=238
(Videointroduktion til Renæssancen)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=122
(Videointroduktion til barokken)
Desuden lærerproducerede oversigter, ppt. mv.

Samlet omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Politiske taler og argumentation

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Forløbet sætter fokus på politiske taler og argumentation og inddrager som sprogligt forløb primært begreber som retoriske virkemidler, appelformer og argumentationsanalyse samt kommunikationsanalyse.

Forløbet sætter fokus på politiske taler og argumentation og inddrager som sprogligt forløb primært begreber som retoriske virkemidler, appelformer og argumentationsanalyse samt kommunikationsanalyse.

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=35bqJ90khEA (video om Toulmins argumentationsmodel)
Greta Thunberg: COP 26 is a failure (5.11.2021) https://www.youtube.com/watch?v=pHLVDlb6rCU&t=68s
Mette Frederiksens nytårstale 2019/2020
https://www.berlingske.dk/politik/reaktioner-paa-frederiksens-nytaarstale-stroemmer-ind-er-det-eneste-svar
https://www.dr.dk/nyheder/politik/professor-i-retorik-nytaarstalen-var-ensidig-er-udsatte-boern-danmarks-stoerste
https://www.youtube.com/watch?v=1DTJWxI4H-4 (om begrebet Framing)
https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/hvad-er-forskellen-paa-at-vaere-arbjedsloes-og-jobsoegende
Anders Fogh Rasmussen: Nytårstale 2001/2002
Johanne Schmidt-Nielsen: 1.maj-tale 2016 (brugt i analyserende artikel)
http://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/appelformer
Gennemgang af de tre appelformer etos, logos, patos
https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA&t=587s (video om argumentationsanalyse)

Lærerproduceret materiale om retoriske virkemidler, argumentation (Toulmins udvidede model) og appelformer.

Samlet omfang: 45 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Oplysningstiden

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Forløbet skal introducere eleverne til litteraturen i oplysningstiden og til oplysningstiden som litterær periode. I forløbet skal eleverne desuden læse en tekst af kanonforfatter Ludvig Holberg.

Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=123#c982 (video om oplysningstiden)

https://litthist.systime.dk/?id=151 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed)

https://litthist.systime.dk/?id=152 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Livssyn)

https://litthist.systime.dk/?id=152#c362 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningsprojektet)

https://litthist.systime.dk/?id=152#c364 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Rationalisme)

https://litthist.systime.dk/?id=152#c365 (Litteraturhistorien på langs og på tværs: Samfundsindretning, moral og kristendom)

https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc (Videoen 5 ting, du skal vide om Holberg - fra Forskerzonen Videnskab.dk)

Ludvig Holberg: Uddrag af romanen Niels Klim
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=c418 (baggrundsstof om romanen Niels Klim)

https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=p165 (Om den videnskabelige revolution i Oplysningstiden)

Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Forløbet skal introducere eleverne til litteraturen i 1800-tallet - med vægt på "stoppestederne" universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Tekstlæsningen og –analysen suppleres med uddrag af litteraturhistoriske oversigtsværker og et fokus på de forskellige strømningers kendetegn.

Materialer:
https://litthist.systime.dk/?id=124
(Fra I-bogen Litteraturhistorien på langs og på tværs - introduktion til romantikken)
1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik (dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA (Video om Platons hulelignelse/engelsk)
https://litthist.systime.dk/?id=p157 (Litteraturhistorien på langs om på tværs - om idealisme)
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=62s (Video om universalromantikken)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=162 (om nationalromantikken)
https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=136s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
(Video om nationalromantikken)
Litteraturhåndbogen Opslag på Idealisme
http://www.blicher-nu.dk/Romantikken-kort_fortalt
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Litter%C3%A6re_perioder/guldalder
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=114s (Video om biedermeier)
http://www.litthist.systime.dk/ (om poetisk realisme)
Litteraturens Veje s. 152-155 (Biedermeier) + s. 144-146 (nationalromantik)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=164 (om biedermeier)
https://hbdansk.systime.dk/?id=195 (Håndbog til dansk, vejledning til lyrikanalyse)
Oehlenschlæger: Guldhornene (1802)
S. Staffeldt: Indvielsen (1804)
A. Oehlenschlæger: Der er et yndigt land (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
Kaalund: Frydensborg (1840)
H.C. Andersen: Hist, hvor vejen slår en bugt (1829)
H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1846)
Aarestrup: Vi sad i Vinternatten (1845)
H. C. Andersen: Skyggen (1847)
https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
(Videointroduktion til romantismen)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=600
Litteraturens Veje om Dobbeltgængermotivet i romantismen
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
https://litthist.systime.dk/?id=164#c431
(Litteraturhistorien på langs og på tværs om Blicher)
https://litthist.systime.dk/?id=253#c1120
(Litteraturhistorien på langs og på tværs om den litteraturhistoriske kontekst)


Lærerproducerede oversigter og arbejdsark
Samlet omfang: 60


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Yderligere digitale ressourcer brugt i undervisnin

www.ordnet.dk

Analysevejledninger fra Håndbog til dansk
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
https://hbdansk.systime.dk/?id=171

Litterær analyse af digte
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Litterær analyse af eventyr
https://hbdansk.systime.dk/?id=215

Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster
https://hbdansk.systime.dk/?id=214


Retorisk analyse af taler
https://hbdansk.systime.dk/?id=212

Retorisk analyse af meningsjournalistik
https://hbdansk.systime.dk/?id=219

Billedanalyse
https://hbdansk.systime.dk/?id=231

Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
https://hbdansk.systime.dk/?id=217

Medieanalyse af dokumentarfilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=228

Medieanalyse af spillefilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=234


Filmiske virkemidler
https://hbdansk.systime.dk/?id=220



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den reflekterende artikel som genre

Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
̶ beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Holdet arbejdede med den reflekterende artikel ud fra  dansk A STX 2018 Lærerens hæfte 1, hvor den reflekterende artikel gennemgås som genre ud fra en konkret opgave - og med en række øvelser - dem lavede holdet nogle af. Deres viden om denne nye genre skulle de så bruge i en reflekterende artikel om pressefotoets rolle og pressefotografens ansvar og udfordringer.
Samlet omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud + værk 4

Faglige mål: Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster.

Forløbet sætter fokus på det moderne gennembruds litteratur - særligt på tendensen til at sætte problemer under debat - med fokus på de tre K'er - køn, kirke og klasse. Desuden skal eleverne stifte bekendtskab med periodens -ismer; kritisk realisme, naturalisme, impressionisme.

Materialer:
1800-tallet på vrangen (dokumentar)
https://www.dr.dk/tv/se/18-tallet-pa-vrangen/1800-tallet-pa-vrangen-2/18-tallet-pa-vrangen-6-8
Systime: Litteraturhistorien på Langs og på Tværs om Det moderne gennembrud
https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM (video fra Danske Klassikere om Amalie Skram og romanen Constance Ring samt Det moderne gennembrud)

Amalie Skram:
"Forrådt"  (no.) - værk 4
Uddrag af "Constance Ring"
Ibsen: Uddrag af Et Dukkehjem  (dansk og norsk udgave)

https://litthist.systime.dk/index.php?id=139&L=0#c276) (Om naturalismen)
S. Graversen: Saxo & co. s.97-99
http://opslagsvaerker20.gyldendal.dk/?scid=%7b660401F0-1030-4BBD-A507-2105F0FF8491%7d#/article/b7f10efe-cc8d-4728-b034-a76b2ab60abb (Om naturalismen)

Lille film om sædelighedsfejden på:
https://www.youtube.com/watch?v=YzrqMKHmu-4
Elisabeth Grundtvig (kvindesagsforkæmper) om sædelighedsfejden
Nationalmuseet om Det moderne Gennembrud s. 28-34
https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/undervisning/dokumenter/dk_historier/det_moderne_gennembrud_2.pdf
https://bl.systime.dk/index.php?id=192 (Brug Litteraturhistorien, om Kvinderoller før og under Det moderne gennembrud)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=195 (Håndbog til dansk Litteraturhistorien, om sædelighedsfejden)
https://hbdansk.systime.dk/?id=163#c508 (Håndbog til dansk,  om Gengivelse af tale og tanke)

Henrik Pontoppidan:
En Vandringsmand (også brugt i skriftlig aflevering)
En stor dag
https://litthist.systime.dk/?id=140 (Håndbog til dansk, Skrivestil og sprog, Det moderne gennembrud)

Herman Bang:
Uddrag af "Ved Vejen"
Uddrag af "Pernille"
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000111907&rnd12=4 (Uddrag af Mick Øgendahl og de store forfattere om Herman Bang)

Lærerproducerede oversigter
Samlet omfang: 150 sider





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Dokumentargenren (+ værk 5)

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

Materiale:
Forløbet satte fokus på genren dokumentar – definition, genretræk, udtryksformer/undergenrer, dokumentaren som spændt ud mellem fakta og fiktion samt analyse af en dokumentar (herunder filmiske virkemidler)

Materialer:
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=224#c1021 (Håndbog til dansk om dokumentargenren)
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=223#c740 (Håndbog til dansk – Fremdrift og spænding)
https://hbdansk.systime.dk/?id=p222 (Håndbog til dansk, Filmiske virkemidler)
https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435 (Håndbog til dansk, Fakta og fiktionskoder)


https://www.youtube.com/watch?v=TGxHAKZagBs&t=134s (eks. dybdeborende dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4 (Dømt til behandling)
(eks. observerende dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=FZJTyN33HrY (eks. deltagende dokumentar)


Bølgemodellen Studieportalen.dk

Mette Wolfhagen & Dorte Schmidt Granild: Dox, Lindhardt og Ringhof, 2016 s. 32-44
Analyse af dokumentaren Mordet på Jannick (DR3 2014)
https://www.information.dk/kultur/2015/09/nogen-blod-paa-haenderne-sexologisk-klinik
Lærerproduceret materiale

Produkt: Mundtlig fremlæggelse af analyse understøttet af powerpoint med screenshots
Samlet omfang:  75 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det folkelige gennembrud

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Forløbet sætter fokus på Det folkelige gennembruds litteratur - litteratur fra folket, om folket, til folket.

Materiale:
Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Aakjær: Når rugen skal ind (1906)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en Idyl (1900)

https://litthist.systime.dk/index.php?id=265 (Om Martin Andersen Nexø)
https://www.youtube.com/watch?v=ObCiRECeCdM&t=73s (Klip fra Pelle Erobreren/Bille August)

Lærerproducerede oversigter

samlet omfang 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Mellemkrigstiden


Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

I forløbet arbejder vi med 20'ernes lyrik - med vægt på nogle af de mange eksperimenter og -ismer. Dernæst gælder det 30'ernes litteratur - her med vægt på socialrealismen.

Materiale:
https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen-1873-1950 (Fra Mick Øgendahls program om Joh. V. Jensen)
https://litthist.systime.dk/?id=126
(Videointroduktion til Modernisme og realisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
https://litthist.systime.dk/index.php?id=170 (Modernisme og realisme i 1900-tallet)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=814#c3965 (Litteraturens Veje: Ekspressionisme)
https://textanalyse.systime.dk/?id=5205#c20014 (Textanalyse: Ekspressionisme)
https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=210#c1100 (Med tiden – et litteraturhistorisk overblik: Ekspressionisme)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=211 (Håndbog til dansk litteraturhistorie: Socialrealisme i 30'erne – Hans Kirk og Mogens Klitgaard)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=656 (Litteraturens Veje: 30'erne: Krise og arbejdsløshed)
http://www.litteratursiden.dk/lister/30ernes-danmark (30’ernes Danmark)
https://www.youtube.com/watch?v=vuJVQC_sGSg  (Video om  arbejdsløshed og uro i 30’ernes Nakskov)
Søren Graversen og Steen H. Mogensen: Saxo & co. S.138

Johannes V Jensen: På Memphis Station
Tom Kristensen: Middag (1920)
R. Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Pär Lagerkvist: Ångest, Ångest(svensk) (1916)
https://www.youtube.com/watch?v=uPUYVjy6nuQ (Oplæsning af Ångest)
J. Weltzer: Alma (Lyddigt fra 20'erne)
https://www.youtube.com/watch?v=TQuY8hzwOdA (link til oplæsning af digtet)
M. Klitgaard: Den sidste illusion (1938)
Lærerproduceret materiale
Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyhedsformidling

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Forløbet har fokus på nyhedsformidling og på at opnå redskaber til analyse af nyhedsformidling. Herunder inddragelse af: Avistyper, stofområder, avisens genrer, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, vinkling, layout, sproglige virkemidler.  Vi har fokuseret på nyhedsjournalistik, meningsjournalistik samt fortællende journalistik.


Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=dLISCoyDTjo (Nyhedskriterier)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218 (Håndbog til dansk: De fem nyhedskriterier)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1288 (Håndbog til dansk: Nyhedstrekanten)

Ekstra Bladet 30.10.24: Fik pludselig hjertestop
Politiken 12.11.24: Vi opfører os, som om der er krise

https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679 (Håndbog til dansk: Layout)

Papiraviser, bl.a. brugt til at lave avisportrætter:
Politiken, Information, Kristeligt Dagblad, Ekstrabladet, Dagbladet
Holstebro, Jyllandsposten
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c668 (Håndbog til dansk Avisformater)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c685 (Håndbog til dansk, avisens genrer)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c686 (Håndbog til dansk Nyhedsjournalistik)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c692 (Håndbog til dansk Meningsjournalistik)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681 (Håndbog til dansk Kildetyper)

Artikler brugt til begrebet Vinkling - om præsidentvalget i USA
Ekstra Bladet 7.11.24
Kristeligt Dagblad 7.11.24

https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694 (Håndbog til dansk Fortællende journalistik)
Politiken 24.4.2005:Kim Faber: Blod mod blod (fortællende journalistik)
Lærerproducerede oversigter

Samlet omfang: 60 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Litteraturteori og metode

Faglige mål:
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale:

https://krydsfelt.systime.dk/?id=212 (Krydsfelt: Litterære strategier)

Links til de forskellige former for læsning/litterære strategier
https://krydsfelt.systime.dk/?id=213
Biografisk læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=214
Marxistiske og ideologikritiske læsninger

https://krydsfelt.systime.dk/?id=215
Den psykoanalytiske læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=216
Feministisk læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=217
Queer-teori som læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=218
Postkolonial læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=219
Den nykritiske læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=220
Den strukturalistiske læsning

https://krydsfelt.systime.dk/?id=221
Dekonstruktion





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Periodelæsning: Efterkrigstid

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Særlige fokuspunkter:
Forløbet sætter fokus på litteraturen fra ca. 1945-1965. I den forbindelse holdes der fast i de to hovedspor - realisme og modernisme - og de læste tekster sættes ind i en større litteraturhistorisk og samfundsmæssig sammenhæng. Vi inddrager her begrebet Eksistentialisme.

Materiale:
Karen Blixen: Kongesønnerne (1946)
Ole Sarvig: Husene (1948)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=128 (Om begrebet eksistentialisme)
https://bl.systime.dk/?id=225 (Brug Litteraturhistorien om eksistentialisme)
http://www.paakant.dk/eksistentialisme (Video-introduktion til begrebet Eksistentialisme)
https://litthist.systime.dk/?id=269&L=0 (Litteraturhistorien på langs og på tværs Peter Seeberg og Den litteraturhistoriske kontekst: 60'er-modernisme)
Ivan Malinovski: Disjecta membra (1958)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
https://restudy.dk/#/lektion/331-Kanonforfattere/75817822 (Video om kanonforfatter Peter Seeberg)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Systimes periodeserie Nyeste tid: Kritik af velfærdsstaten.
https://bl.systime.dk/?id=232&L=0 (Brug Litteraturhistorien Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse)
https://bl.systime.dk/?id=232 (Brug Litteraturhistorien Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse)
https://bl.systime.dk/?id=232#c588 (Brug Litteraturhistorien: Konfrontationsmodernisme)

Samlet omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Litteraturen 1970-2025 + værk 6

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Særlige fokuspunkter:
Forløbet sætter fokus på litteraturen fra ca. 1970 og frem til i dag. I den forbindelse holdes der fast i de to hovedspor - realisme og modernisme - og de læste tekster sættes ind i en større litteraturhistorisk og samfundsmæssig sammenhæng.

Materialer:
Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag (1977)
Michael Strunge: Det kommende (1978)
Helle Helle: Biler og dyr (2000) (læst som værk 2 i 1.g) - vi genbesøgte her novellesamlingen og minimalismen
Peter Adolphsen: Kioskeventyr (2000)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=142 (Håndbog til dansk litteraturhistorie Velfærdens verden 1956-1995)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=229 (Håndbog til dansk litteraturhistorie Modernistisk 80'er-lyrik hos Strunge, Thomsen og Tafdrup)

Selvvalgte digtsamlinger, nyeste tid - værk 6

Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage (2020)
Amina Elmi: Barbar (2023)
Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022)
Christina Hagen: Pow, Pow, Pow (2024)

Produkt: Eleverne lavede en mundtlig fremlæggelse af deres selvvalgte digtsamling.
Lærerproducerede oversigter og arbejdsark.

Samlet omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer