Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Niels Olaf Lysdahl Christensen
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Vikingetiden og DKs tilblivelse
Grundbog (i-bog): "Vores Danmarkshistorie"
Fokuspunkter:
- Romerrigets fald 476 - magttomrum i Europa
- Begyndende statsdannelse i de danske område, ca. år 700
- Vikingeborge
- Bønder, fiskere, håndværkere (fx træ og metal), handelsmænd, røvere, krigere mm.
- Vikingeskibene
- Slaver
- Vikingekvindernes roller og rettigheder
- Harald Blåtand - konge af Danmark?
- Kristendom. Bagrund og udvikling
- Gåden om Odin (DR). Hven var han? Historiefaget på arbejde
- Historisk kildekritik
- Historiske perioder
- Fra fortid til historie
- Brug af historie
- Historikeren Saxo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
DHO
Fokuspunkter:
- Introduktion til Historie
- Historie i undervisningen
- Arbejdet med skriftlige kilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Middelalderen
Grundbog (i-bog): Danielsen (red.) k.fl.: "Fokus 1 - Fra antikken til reformationen".
Fokuspunkter:
- Middelalderen som periode
- Romerrigets fald - ustabilitet i Europa (fx germanske stammer og arianerne, fx longobarderne)
- Karolingerne - samarbejde mellem kong og paven, men også konflikter(fx sidste halvdel af 1000.tallet
- Klostervæsenet - funktion og betydning
- Økonomisk vækst på land og i by (ca. 1000 - 1200)
- Feudalismen. tredelingen af klasser; de, der beder, de, der arbejder - de, der kæmper. Edsaflæggelse og loyalitet.
- 1100-tallet; Samfundsinstitutioner udvikles - fast administration med uddannede embedsmænd (fx Magna Carta 1215)
- Verdslig stat og paveligt monarki
- Kristen humanisme (fællesskab, lærdom og dybere forståelse af kristen religion)
- Bondeoprør (fx England 1381) og oprør med kirken
- Middelalderens afslutning
- Kristendom og islam - kulturmøde
- Islams ekspansion - jøder og kristne under muslimsk styre
- Forskellige religioner påvirker hinanden (fx Spanien)
- Korstog (efter pave Urban 2.'s tale, 1095)
- De tre korstog (hvem deltog? Hvilke mål? Konsekvenser på kort sigt)
- Videnskabelig inspiration
- Det østromerske rige bryder endeligt sammen 1389, efter osmannernes indtagelse af Konstantinopel
- Muslimerne drives ud af Spanien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb 3: Reformationen
Fokuspunkter:
Grundbog (i-bog): Danielsen (red.) m.fl.: "Fra antikken til reformationen"
- Baggrunden for Reformationen (Johann Hus, fyrsterne, sociale konflikter og bibelhumanismen)
- Luthers 95 teser, 1517
- Luther udgiver Det Nye Testamente, 1522 på tysk (kirkens fortolkningsmonopol trues)
- Aflad (skærsilden)
- 'Det almindelige præstedømme'
- De gode gerninger, ægteskabet, tiggermunkene i byerne, synet på kirken som udøvelse af kristendommen
- Den katolske kirkes reaktion på Reformationen
- Modreformation
- Reformationen i Danmark (hvem havde fordele af forløbet?)
- Var Reformationen et religiøst oprør eller, politisk oprør - eller lidt af hvert?
- Reformationen set i nutidens lys
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Forløb 4: Antikken og renæssancen
Grundbog (i-bog): Danielsen (red.) m.fl.: "Fra antikken til reformationen".
Fokuspunkter:
Antikken:
- Grækenland og de hellenistiske riger (kort introduktion)
- Romerriget overtager dominansen i Middelhavet og ekspanderer
- Den romerske infrastruktur - fx anlæggelse af kæmpe vejnet, viadukter til at forsyne byer med vand, kloakker, badeanstalter, templer, administrationsbygninger, havneanlæg, fyrtårne, markedspladser, diverse bygninger til teater og anden underholdning, restauranter og madboder, borge/fæstninger, verdens største og mest effektive hær mm
- Livet i byen
- Livet på landet
- Oikos, bystater og kejserdømme
- Styreformer: Autokrati (diktatur), Demokrati (Folkestyre) og Oligarki (Ekspert Styre)
- Kvinder
- Børn
- Slaver - opgaver og rettigheder (fx statsslaver, slaver hos landbruget, husslaver)
- De mange guder
- Kristendommen
Kilder: 2 og 3
Renæssancen:
- Skabt til at skabe Nytænkning op opfindelser - opdagelsen af centralperspektivet, opdagelsesrejser/nyt verdensbillede, den moderne stat, bankvæsen, individualismens opståen, videnskab, bogtrykkerkunsten mm
- Selvstændige bystater
- Videnskabelig vs religiøs syn på verden
- Ændret syn på den politiske tænkning - Machiavelli: 'Fyrsten'
- Humanisme
- Kunst som præstige markør - og kunstnerne fik stjernestatus
- Kuplen til domkirken i Firenze
- Renæssancen og Danmark - Tycho Brahe
- Eftertidens syn på renæssancen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb 5: Oplysningstid og revolutioner
Grundbog: Vores Verdenshistorie
Fokuspunkter:
Den franske revolution
- Enevælde
- Statsdannelse og de enevældige konger
- Det franske hof's dyre liv
- Industrialisering - dampmaskiner, tekstil, transport mm
- Klassesamfundet
- Hvorfor kom England først
- Konsekvenser af industrialisering
- Børnearbejde og lovgivning
- Industrialiseringens for resten af verden
- Oplysning og viden
- John Loch
- Rousseau
- Voltaire
- Magtens tredeling
- Økonomisk krise
- Stændersamfundet
- Stænderforsamlingen i 1789 og dens forløb
- Kvinder og den franske revolution
- Tiden efter revolutionen
- Tre forskellige fortolkninger af revolutionen
Den amerikanske revolution
- Merkantilisme
- De indfødte
- Slaver - Trekantshandel
- Tea Party
- Uafhængighedserklæringen
- Uafhængighedskrigen
- Kvinder i den amerikanske revolution
- Den amerikanske forfatning
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Forløb 6: 1. verdenskrig
Fokuspunkter:
- 'La belle époque'
- Voksende social ulighed
- Nationalisme
- Kolonierne
- Optakten til WW I
- Lavinen ruller
- Krigens forløb - herunder kulturmøder
- Ny krigsteknologi
- Hjemmefronterne
- Fredsslutning - og betingelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Forløb 7: Mellemkrigstid og 2. verdenskrig
Fokuspunkter
- Den russiske revolution
- Krakket i Wall Street 1929 og økonomisk verdenskrise
- Den tyske republik
- Nazisme - og dens vej til magten
- Nazisme som ideologi - og førerens rolle
- Historiebrug
- Fire faser i vejen frem mod holocaust
- Nürnberglovene (1935) og Krystalnatten (1938)
- Folkeforførelse, løgn og vold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Forløb 8: Den kolde krig
Fokuspunkter:
- Efter WW2; Ny amerikansk udenrigspolitik
- Jerntæppet
- Fra Monroe-doktrinen 1823 til Truman-doktrinen 1947 (+ Domino-'teorien')
- Marshall-planen
- Inddæmningspolitik
- Rumkapløbet
- Stor mistillid mellem de to supermagter
- Berlinmuren, 1961
- Cubakrisen, 1962 (Da verden holdt vejret i næsten 14 dage) - Den varme linje
- Kold krig i Asien - fokus på Vietnam
- Afkolonisering - stedfortræder-krige. Især i Afrika
- Det amerikanske imperium
- Murens fald, 1989
- USSR's sammenbrud omkring 1990
- Fra bipolar verdensorden til unipolar verdensorden
- Historiens afslutning og det sidste menneske
- Huntington
- 11. september, 2001
- Hvor står vi nu?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Forløb 9: Kina
Fokuspunkter:
- Kina frem til til midten af 1800-tallet - lange linjer
- Europa og Japan banker på - erobring og/eller handelsaftaler
- Briterne og opium-krigen
- Republikken 1912 -1949
- Borgerkrig 1927 - 1937
- Det kommunistiske Kina udråbes, 1949
- Maos tale fra 1949: Rød stjerne over Kina, kilde 55
- Det Store Spring Frem (Mao)
- Det moderne Kina (Deng Xiaoping)
- Kina fra årtusindskiftet og frem
- Kina som global stormagt - en trussel?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52518416222",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52518416222",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52518416222"
}