Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jannie Søgaard Odgaard
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Vikingetiden - tilblivelsen af Danmark
Titel 2 2. Danmark i verden (DHO forløb og opgave)
Titel 3 3. Romerriget
Titel 4 Kolonisering og Pocahontas
Titel 5 4. Oplysningstid og den amerikanske revolution
Titel 6 5. Danmark i 1800-tallet
Titel 7 6. Holocaust
Titel 8 7. fra Den Kolde Krig til kold krig?
Titel 9 8. Mesoamerika
Titel 10 Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Vikingetiden - tilblivelsen af Danmark

Fokuspunkt fra lærerplan: mindst 1 forløb i perioden mellem 500-1500 med fokus på vikingetiden og dermed tilblivelsen af Danmark.

Hvornår kan vi tale om et Danmark? Der fokuseres her både på de indre samfundsforhold i Danmark samt på vikingernes togter i Europa. Vi ser på overgangen til kristendommen, Harald Blåtand rolle deri og etablering af en såkaldt centraladministration og de udadvendte aktioner, altså vikingetogterne. Derudover har det centrale også været at forstå, hvorfor vi ser på vikingetiden som vi gør i dag og sammenspillet mellem populærhistorie og faghistorie. Vi har læst originale kilder fra perioden og sammenholdt med den syn vi har i dag og hvorfor det formidles som det gør. En del af forløbet har derfor drejet sig om historiebrug, samt en forståelse af hvorfor begrebet vikingetid er opstået og derved blive bevidst om mennesket som historieskabende/fortællende. Der er indledt med oldtiden i Danmark.

Sider læst i alt: 45
36 sider i fremstilling og teori
1 dokumentar 58,5 min + 15 min (youtube fra Vikings + musikvideo)
9 sider kilder

Teori:
Fra Anders Hassing m.fl. fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder, Columbus, 2015:
- ”Faghistorie” fra https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145 (0,8 ns)
-”Populærhistorie” fra https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146  (1,1 ns)
- "Historiebrug" + "Historiebrugstypologi" fra https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=186 brug sammen med Klas Gørans Historiebrugsdefinitioner.

Fremstilling:
”Oldtiden” fra Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til danmarkshistorien, Systime, 2009 fra https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=68
- Arkæologi (1 ns)
- Jægerstenalderen indtil -4000 (1,9 ns)
- Landbrugsrevolutionen (0,6 ns)
- Oldtidens landbrugssamfund -4000 til 800 (1,3 ns)

Samt ”Vikingetiden” fra fra Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til danmarkshistorien, Systime, 2009 fra https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=37
- Landsbyer og byer (1,7 ns)
- Kongemagt (1,7 ns)
- Harald Blåtand (1,3 ns)
- Trosskifte (0,8 ns)
- Vikingetogter (2,6 ns)

”Historien om Danmark: Metallernes tid (2)” produceret af DR (både som fremstilling men også til analyse med fokus på de 3 typer af dokumentar).
”Vikingetogter i Engelsk 793-896” fra https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/vikingetogter-i-england-793-896/?no_cache=1&cHash=5f4987d448cc389de943d8e59e4cfcf4

Danielsen, Kim Beck mfl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal følgende:
- ’Navnet Danmark og de første danskere’  (1 ns) https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=162
- ’De første tegn på en dansk stat’  (1,6 ns) https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=163
- ’Handel, ekspansion og krig’  ( 1,4 ns) https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=164
- Jellingdynastiet  (1 ns) https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=165


Kilder:
- Asser Amdiesen “Serie: Historien om Danmark”, POV international, 10/4   https://pov.international/serie-historien-om-danmark/
- ”Higher Ground” fra Melodi Grandprix 2018 af Rasmussen (link til musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=XmboaW4N56A).
- ”Kildeintroduktionen samt selve kilden ’Ottar og Wulfstans nordiske rejsebeskrivelser ca. 890’: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ottars-og-wulfstans-nordiske-rejsebeskrivelser-ca-890/
- ”Widukind om hvordan danskerne blev kristne 963” fra https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=258 (0,1 ns)
- ”Alkuin af York om Lindisfarne” (793) Fra: Carl Harding Sørensen: Vikinger og togter, Gyldendal 1990, side 81 (kilde 27).
- ”Ibn Fadlan” fra C. og E. Harding Sørensen Danmark i Vikingetiden, Gyldendal 1980, side 61-63 (kilde 9)
- ”Vikings” et kort uddrag fra sæson 1, episode 2: (The Viking’s raid and burn Lisdisfarne Monastary) https://www.youtube.com/watch?v=JRNBvID8PhQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Danmark i verden (DHO forløb og opgave)

Lærerplansfokus: Et forløb med udgangspunkt i Danmarks historie, og et forløb efter perioden 1900.

Dette forløb forsøger at afdække Danmarks placering i verdens:
- ifm. de to verdenskrige
- Danmarks indlemmelse i NATO
- Danmarks medlemskab af EF (og senere EU)
- Danmark imellem supermagterne under den Kolde Krig med fx involvering på Balkan
- Og endelige arbejdes der løbende med den opfattelse der hersker omkring udviklingen i selvforståelsen om Danmark som småstat til et Danmark med en aktivistisk udenrigspolitik og hvorledes det kommer til udtryk i forskellige nedslag fra perioden 1914 til 2016.

Dette forløb lagde op til DHO, som omhandlede Irak/Afghanistan-krigene og Danmarks deltagelse/bidrag dertil.

Antal sider læst i alt: 42
Fremstilling: 36
Kilder: 6
Visuelt materiale: indslag i tv-avisen (5 min)

Teori:
- Historiebrug af Klas Gøran
- Historiebrug fra Historiefaglig arbejdsbog

Fremstilling:
Fra forløb på Historieportalen, der hedder ”Danmark i verden kold krig, EU og aktivisme”.
- Kapitel 1: ’De lange linjer bagud: en neutral og isoleret småstat 81914-1945’ https://historieportalen.systime.dk/?id=p1747
- Kapitel 2: ’Den Gryende kolde krig: fra neutralitet til alliancedeltagelse 1945-1949’ https://historieportalen.systime.dk/?id=p1753
- Kapitel 4: aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF 1962-1978 https://historieportalen.systime.dk/?id=p1764
- Kapitel 7:  ’Sikkerhedspolitisk sporskifte 1990-1997’ https://historieportalen.systime.dk/?id=p1782

Fra Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal:
- ’Udenrigspolitisk aktivisme’ men kun fra afsnittet ’Mellemøsten’ https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=269
- ’Aktivismens fællestræk’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=270
- ’Enighed og uenighed mellem partierne’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=271

’Filmiske fortolkninger’ (af Armadillo) fra https://danmarkiafghanistan.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156

Kilder:
Anders Fogh Rasmussen ”Vi er nødt til at gribe ind militært i Irak” (21 Søndag, 2014)   https://www.youtube.com/watch?v=9pEhPpw-RtU

Uddrag fra ”Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet: Danmark i Afghanistan – hvorfor, hvordan og hvor længe? (april 2010), s. 8-9, 22-23

”Hvad skal det nytte”, tale af Anders Fogh Rasmussen fra 2003

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Romerriget

Fra lærerplanen: mindst 1 forløb før 500.

Emnet har handlet om Romerrigets oprindelse – både som myte og faktisk overgang fra kongedømme til republik og senere afskaffelsen af republikken med Kejser Augustus. Derimellem et fokus på de Puniske Krige som den første magtdemonstration fra Romerriget og senere konsolidering af magt i verden. Derudover har emnet fokuseret på Romerrigets opbygning med bl.a. senat, konsuler og klient-patron systemet. Yderligere er der fokus på historieskrivning om Romerriget og et nedslag i slaver samt arven fra Rom.

11 moduler

Sider læst i alt: 82
52 sider fremstilling
30 sider kilder

Fremstilling:
Steg, Kristian Jepsen: På sporet af Romerriget, Lindhart og Ringhoff:
Kapitel 1, 2 (s. 7-17)
Kapitel 3 (s. 19-21)
Kapitel 4 (s. 29-33)
Kapitel 5 (s. 39-47)
Kapitel 6 (s. 49-57)
Kapitel 7 (s. 61-69)
Kapitel 8 (s. 71-79)
Kapitel 10 (s. 97-101)

Kilder:
Fra bogen På sporet af Romerriget, Lindhart og Ringhoff
- Billede af monument ca. 296 fvt. afbilledet i s. 6
- ”Polyb: årsagerne til den anden puniske krig”, s. 23-25
- ”Livius: årsagerne til anden puniske krig”, s. 25-27.
- ”Quintus Tullius Cicero: Brev til broderen Marcus”, s. 34-37
- ”C. Julius Cæsar: Gallerkrigen”, ”C. Julius Cæsar: borgerkrigen”, ”Sveton: Vurdering af - Cæsar (Divus Julius 76-77)”, ”Sveton: drabet på Cæsar (Divus Julius 82”, s. 44-47.
- ”Augustus: minebedrifter (Res Gestæ)”, ”Tacitus: vurdering af Augustus’ styre”, ”Vergil: Æneiden (uddrag)”, ”Horats: Nunc est bibendum”, s. 57-59
- ”Sveton: Caligulas sindssygdom (Caligula 22), ”Sveton: om kejser Claudius’ grusomhed (Claudius 21-34), ”Tacitus: Agricola (kap 21), s. 65-67.
- ”Edward Gibbon: det romerske riges forfald og undergang”, Michael Rostovtzeff: Roms historie (1926)”, ”Leo Hjortsø og Erling Bjøl: Politikkens verdenshistorie bind 5: Romerriget (1983)”, s. 75-79.
- ”Seneca til middagsforestilling”, ” ’Martin Zimmermann: Om nutidens moralske syn på gladiatorkampene”, s. 107-109.

Propagandaplakat --> plakat fra Det Danske National Socialistiske Arbejder Parti, som var aktiv i perioden 1940-45 under 2. Verdens Krig.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kolonisering og Pocahontas

Forløbet lægges ind under emnet: Mesoamerika.

Lærerplansfokus: kulturmøder og kultursammenstød og et forløb mellem 1500 og 1700.

Udgangspunktet er Disneys Pocahontas og historiebrug, kollektiv erindring og indianerens forskelligartet rolle i det amerikanske samfund, her med fokus på populærhistorie (hvis man da kan kalde Disney-film dette).

Antal sider læst i alt: 35
Fremstilling: 32 sider
Kilder: 3
Visuelt materiale: 1 disney-spillefilm (85 min) + 1 spillefilm (95 min)

Fremstilling:
Fra Fokus 1: ’Fra Antikken til Europæisk ekspansion’ af Kim Bech Hansen m.fl., Gyldendal, 2019, nu i systime. (6,5 ns) + 6,2 ns
- Kolonisering: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=137
- Den spanske erobring af Amerika: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=230
- Handelskompagnierne: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=231
- Koloniseringen af Nordamerika: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=232
- Koloniseringens konsekvenser for indianerne: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=233
- Den moralske ret til at kolonisere: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=234
- Hvor kom indianerne fra: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=235
- Imperialismen https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=136
- Teknologi og moral: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=220
- Imperialistiske mål og strategier: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=221

”Hver tid sin Pocahontas” af ?? fra ??
- Uddrag fra Kap 9: ’Brugen af Pocahontas’ ss. 71-74, 75-81
- Kap 10: ’Skønlitterære portrætter’, ss. 81-82
- Kap 11: ’Portrætter af Pocahontas gennem tiden’, ss. 83-95

Teori:
- Historiebrug (Klas Gøran og historiefaglig arbejdsbog)
- Kollektiv erindring

Kilder:
”Thomas Hariot: En kort og sand beretning om det nyopdagede land Virginia om varerne og om de indfødte beboeres natur og væremåde (London, 1590) (kilde 2)  https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=297
’Pocahontas’, Disney Productions, 1995 (ca. 85 min) + ’Viften’, instrueret af Frederikke Aspöck, 2022 (ca. 95 min).

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Oplysningstid og den amerikanske revolution

Lærerplansfokus: et forløb mellem ca. 1500 og 1900 med fokus på forskellige styreformer og samfundsorganiseringer, politiske og sociale revolutioner samt historiebrug. Fokus her er på den amerikanske revolution og indflydelsen fra de europæiske tænkere, samt kronologisk at sætte revolutionen ind i renæssancen og oplysningstiden som omkringliggende strukturer og kulturer.

Emnet består her i en mere generel definition af hvad vi forstår ved revolution og arbejde med at definere henholdsvis politisk, social og national revolution. Den amerikanske revolution arbejdet med som et eksempel på en revolutionstype samt en repræsentation af oplysningstidens tanker og ideer.

Afslutningsvis er fokus på hvordan det moderne amerikanske samfund og politikere bruger den amerikanske revolution forskelligt i deres fortællinger og modfortællinger.

Sider læst i alt: 35,5


Teori: ca. 6 sider
”Historiebrug” skrevet af Klas Gøran Karlsson
”revolutionstyper” af Theda Skocpol
”Intro til revolutioner med definitioner” https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=91#c593
”Historiesyn” fra https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=276#c387

Fremstilling: ca. 23 sider
Carl-Johan Bryld Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime, 2015:
Renæssancen 1400-1648  
- Intro: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159#c470
- Humanismen: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=765
- Kunsten: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=391
- Naturvidenskabelig revolution: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/? id=382
- Pavekirkens svækkelse: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=383
Oplysningstiden 1650-1800  
- intro: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=112#c545
- Den moderne stat i støbeskeen: (uden den del om Danmark) https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=410
- Oplysningsideerne (uden kilder): https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=413
- Oplysningstænkningen (uden kilder): https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=465
Revolutionernes epoke  
- https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=421

”Usa’s tilblivelse” af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Forlaget Columbus, 2020:
- ’Øget politisk selvbevidsthed’: https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
- ’Den Religiøse vækkelse’: https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
- ’På vej mod revolutionen’: https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
- ’Måder at fortælle historie på’: https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133

Historietimen – en podcast: ’Den Amerikanske Revolution – kort fortalt’ episode 1.1. udgivet 30.12.2021

Kilder: ca. 4,5 sider
Kilde 6 John Locke, af Two Treatises of Government, 1690 (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=464#c1048)
Kilde 7 af Charles de Secondat, baron de Montesquieu: Om Lovenes Ånd, 1748: (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466#c1051).
Den amerikanske uafhængighedserklæring, 4. juli 1776, fra  https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=103#c564

Historiebrug og fortælling/modfortællings kilder:
”Sons of Liberty”  https://www.imdb.com/video/vi2563091993?ref_=tt_pv_vi_aiv_1
“The Patriot”-trailer   https://www.youtube.com/watch?v=_comGBmnYew
Sarah Palin se fra minut 2:00 til 3:45  https://www.youtube.com/watch?v=E7gVp3diPbI
Billedet er af Jake Angeli, en demonstrant fra ’The Capitol Protest’ fra den 7. jan 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Danmark i 1800-tallet

Lærerplansfokus: udgangspunkt i et udviklingsforløb i Danmarks historie i 1800-tallet og fokuserer ind på nationalisme og demokratiseringsprocessen.  Overordnet dækkes: forskellige styreformer og samfundsorganiseringer, stat- og nationsdannelser, herunder Danmarks samt nationale og regionale konflikter.

Nærmere studeret er nationalidentitet forstået som en undersøgelse af hvad ’fællesskabet Danmark’ er, samt typer af nationalisme og hvordan det stadig spiller en vigtig rolle for nutidens politikere, som eksemplificeret ved fødevareministerens kald på opskrifter fra bedste og oldeforældre. Derudover er der forsøgt belyst et lille fokus på kvindernes historie omkring stemmeret i Danmark.

Tematikker:
Nationalisme (og typer deraf)
Demokratiets udvikling (og den Danske revolution)
Stemmeret og kvinders kamp for personlige og politiske rettigheder

Antal læste sider i alt: ca. 50
Visuelt materiale: indslag i Debatten (5 min), 3 musikvideoer,
Museumsbesøg på KØN med workshop

Teori:
Fra ’Historiefaglig arbejdsbog’ https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=p142
-      Model til analyse af erindringssteder: https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191&L=10
- Museologi

Fremstilling:
Olaf Sondberg Den danske revolution, Systime, 1999, s.  5-11

”Danmark, hvad er det?” af Aase Haubo Bitsch fra Et yndigt land? Forestillinger om dansk identitet og det nationale i 500 år, Gads Forlag, 2002.

Fra Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal:
- ’Hvad er national identitet og nationalisme’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=174
- ’Politisk og kulturel nationalisme’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=176
- ’Danskhedsbegrebet’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=177
- ’folket’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=179#c431
- ’Det danske demokrati’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=134
- ’Det danske enevældes sidste år’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=185
- ’Martsomvæltningen og den frie forfatning’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=186
- ’Grundloven af 1849’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=187
- ’Demokratiet indskrænkes’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=188
- ’Det Forenede Venstre og kravet om parlamentarisme’:  https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=189
- ’Forfatningskampen’: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=190

Fra bogen: ’De danske kvinders historie’ af Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen, systime, 2014:
- ’1850-1915 Fra Grundlov til stemmeret’: https://kvinder.systime.dk/?id=122
- ’Industrialiseringen’: https://kvinder.systime.dk/?id=132

Benedict Anderson om ’nationernes opståen’ (video 1) samt ’ nationalfølelse’ (video 2)  https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=p108

’Historien om de 7 f’er’ fra Danmarkshistorien

Kilder:
Kort/billeder af det geografiske Danmark i Vikingetiden, renæssancen, 1964 og nu

Indslag Martin Henriksen fra Debatten, 2016, ¬ https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-elevraadsformand-til-martin-henriksen-vi-er-lige-saa-danske-som-alle-andre

Grundtvig ”Folkeligheden”, 1848  https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nfs-grundtvig-folkeligheden-1848/

”Valgsang fra DF fra 2011” (tekst og video)
”Giv mig Danmark tilbage” af Natasja fra 2007
”I Danmark er jeg født” af Isam B fra 2007 + H. C. Andersens original tekst.

Maleriet: ”Den grundlovgivende forsamling” af Constantin Hansen fra 1864.

Fra følgende bog af Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til danmarkshistorien, Systime, 2009, s. 146-149
- Orla Lehmanns tale af 30. jan. 1841

Citater fra følgende personer fra bogen ’Argumenter mod kvinder’ af Birgitte Possing, 2022:
- Ortopæd J. C. A. Bock, 1852
- Skuespiller Johanne Luise Heiberg, 1859
- Carl Ploug:1888, da forslaget om kvinders valgret blev nedstemt første gang
- Højrepolitiker Erhard Florian Larsen, 1886

Fødevareministeren lancerer folkeindsamling af opskrifter for at bevare Danmarks madkultur, 22-08-2024, Pressemeddelelse

Workshop på Museet KØN om ’køn i 1800-tallet’, hvor eleverne selv skulle lave en udstilling.

Arbejdet med at finde og indsende opskrifter som er en tradition i familierne i klassen (Fortiden i fremtidens mad - Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri)  


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Holocaust

Forløbsplanfokus: Holocaust og andre folkedrab.

Forløbet her har ud fra Stantons 10 stadier forsøgt at genkende og undersøge de stadier ifm. 2. verdenskrig som muliggjorde Holocaust, herunder også kommet ind på årsagerne til Hitlers vej til magten, samt det tyske samfund i mellemkrigstiden.  

Tematikker:
Hvorfor opstår folkedrab og specifikt Holocaust
Hitlers vej til magten
Propaganda (Stantons stadier: klassificering, symbolisering, diskriminering og dehumanisering)
Retssagerne efter samt Holocaust i film
Benægtelse (den 10. stadie hos Stanton, arbejdet med i workshoppen afholdt af Jødisk Informationscenter).  

Sider læst i alt: 60 sider

Teori:
Årsagsforklaringer (aktørs/struktur) fra historiefaglig arbejdsbog
Propaganda fra https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=151
Historiebrug fra https://historieportalen.systime.dk/?id=1849#c5324
Konspirationspyramiden fra https://joediskinfo.dk/fake-news-konspirationsteorier (som en del af workshop afholdt af Det Jødiske Informationscenter')

Fra Folkedrab.dk:
- Definition af begrebet folkedrab: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab  
- Stantons 10 stadier: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud

Fra bogen ’Vejen til Folkedrab’ af Solvej Berlau og Stine Thuge, Columbus 2023:
- Stantons 10 stadier i folkedrab: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132#c863
- ’Folkedrabets aktører’: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153#c302
- ’Gerningsmænd’: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
- ’Milgrams eksperiment’: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM

Fremstilling:
Fra bogen ’Vejen til Folkedrab’ af Solvej Berlau og Stine Thuge, Columbus 2023: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
- Versaillestraktaten – den skrøbelige fred
- Kaos og krise efter krigen
- Dolkestødslegenden – myten om den ubesejrede tyske hær
- Hitler, NSDAP og visionen om det nye Tyskland
- Berlins brølende 1920’er og børskrakket i New York
- Hitlers vej til magten
- Fra demokrati til diktatur
- Hvorfor bakker tyskerne op om nazisterne?
- Nye tider i Nazityskland - lavere arbejdsløshed og højere levestandard
- Bemyndigelseslov og førerstat
- Forbud og restriktioner for jøder (læs denne tidsoversigt over forbud)
-       10 måneder, 453 retsmøder og 100
- ‘Til forsvar for nazisterne’
- ’Nürnbergprincippet’  
- ’Flere retssager mod nazister’
- ’Skete retfærdigheden fyldest?’

Fra historieportalen emnet: Nazisme og Holocaust https://historieportalen.systime.dk/?id=1516
- Kap 2: Nazisme, racisme og antisemitisme
- Kap 3: Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring
- Kap 4: overskrifterne  ’Koncentrationslejr’, ’Einsatskommando’ og ’Ghetto’
- Kap 5: I ly af krigen: masseudryddelse
- Kap 8:  Ofre og overlevende
- Kap 9: Historiebrug fra FN til Hollywood

Kilder:
”Kilde 1: FN’s Konvention om forbyggelse af straf for folkedrab” fra https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153#c680

Fra bogen ’Vejen til Folkedrab’ af Solvej Berlau og Stine Thuge, Columbusm 2023:
- Kilde 16: ’Jødelov fulgte jødelov’: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161#c772
- ’Der Ewige Jude’: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156#c687
- ”Det ondes banalitet” af Hannah Arendt, fra en forelæsning i 1970  https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170#c829
Billeder fra kap 5 (Massenedskydning af Jøder ved kløften Babi Yar i september 1941 OG Einsatzgruppe i nærheden af Ivangorod) fra https://historieportalen.systime.dk/?id=1537
”Beretning om massakren ved Babi Yar i september 1941”  https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4556
”En tysk skolepiges syn på jøderne” (1935) fra https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4553
Primo Levi ”Hvis dette er et menneske” (1947) fra https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4562

Kort uddrag fra ’Maus’ af Art Spiegelman, 1991, s. 116-117.  

"Schindler's List 25th Anniversary - Official Trailer - In Theaters December 7" https://www.youtube.com/watch?v=mxphAlJID9U


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. fra Den Kolde Krig til kold krig?

Lærerplansfokus. Ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Dette forløb forsøger at afdække forandringerne i verdensordenen efter 2. verdenskrig, og forstå konflikterne i den kolde krig samt fjendebilleder/propaganda fra både russisk og amerikansk side i starten og under den Kolde Krig. Altså, hvad der prægede blokdannelsen. Afslutningsvis, er der forsøgt at trække tråde til krigen i Ukraine og forstår hvorvidt den repræsenterer et brud eller en kontinuitet ift. Den Kolde Krigs verdensordenen samt inddragelse af typer af nationalisme (kulturel og politisk nationalisme) ift. den russiske historiefortælling omkring Ukraine og Ruslands forhold. Derudover er der forsøgt at undersøge Danmarks officielle reaktion ift. hvordan den danske befolkning kan og skal reagere under kriser.   

Tematikker:
Verdensordnen efter 2vk
Supermagternes syn på hinanden og udtrykket i propaganda
Fortolkninger af ansvaret for Den Kold Krig
Ukraine-krigen (brud og kontinuitet fra Den Kold Krig)
Putins fortælling om årsagen til 'retten' til Ukraine

Antal sider læst i alt: 47

Teori:
Ole Hedegaard Jensen Medier og Meningsdannelse, Systime, 2022:
- Politisk propaganda https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=p151
- Kommunikationsmodellen https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=p133

Fra Historiefaglig Arbejdsbog:
- Historiebrugsbegreber: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=186
- Årsagsforklaringer: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=292  

Fremstilling:
Fra bogen Verdens efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime,
- ’Modsætninger mellem de tidligere allierede’ https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=642
- ’Fra samarbejde til konfrontation’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=p199
- ’Europas deling  1944-1949’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=633
- ’De to alliancesystemer’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=634  
- ’Hvem har ansvaret’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=638
- ’Revisionisterne’ og ’Mellem revisionister og traditionalister’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=p655
- Blokdeling i Asien  https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=p636
- Korea krigen  https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=652
- Kina mellem Sovjetunionen og USA  https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=653
- Styrkeforholdet mellem øst og vest  https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=p637
- Cubakrisen  https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=654

’Den Kolde Krigs faser’ fra https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=283

Intro-explainer om krigen i Ukraine  https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-er-ukraine-vigtig-for-rusland_303209  

Fra bogen: Den Kolde Krigs verden, systime, 2022
- ’Kold krig i dag’ fra https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=188
- ’Krigen i Ukraine’  https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=187

Fra bogen Rusland – nye og gamle fortællinger, Gyldendal, 2021:
- ’Konflikten i Ukraine’: https://rusland.systime.dk/?id=187
- Russisk historie og identitet  https://rusland.systime.dk/?id=188

Netopslag: Truman-doktrinen, Monroe-doktrinen, McCarthyisme, Red Scare (2. bølge).
Lex.dk opslag: Teheran konferencen, Jalte Konferencen, Potsdam Konferencen

Kilder:
’Sveriges forsvarschef: Alle svenskere skal forberede sig på krig’ (fra dr.dk 8.1 2023).
’Forordet (første side) til ’Hvad nu hvis’ (fra Folk og Sikkerhed, marts 2024).
’Forordet (første side) til ’Forberedt på kriser’ (fra Beredskabsstyrelsen, juni 2024).

Fra bogen: Verden efter 1914 i dansk perspektiv,
- Kilde 3: ’Telegram fra den sovjetiske ambassadør i USA, Nikolaj Novikov til Sovjetunionens udenrigsminister Molotov, 27. sep. 1946’ https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=c1269
- Kilde 4: ’Telegram fra den amerikanske diplomat George Kennan, der var ansat i den amerikanske ambassade i Moskva, til den amerikanske regering, feb. 1946’ https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=c1270
- ’Kilde 12: Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1959’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=638#c1300
- ’Kilde 13:Den amerikanske historiker Thomas A. Bailey, 1964’: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=638#c1302


Kilder til propaganda:
https://www.youtube.com/watch?v=ZmCpKYk_ARM (Sovjetisk perspektiv)
http://www.openculture.com/2013/07/how_to_spot_a_communist.html (Red Scare, amerikansk perspektiv)
https://prezi.com/nhgpv0d7qaos/propaganda-i-den-kolde-krig/ (Amerikansk perspektiv)
https://wearethemutants.com/2018/05/01/it-must-not-happen-here-is-this-tomorrow-america-under-communism-1947/
http://poetryofthecoldwar.weebly.com/the-red-iceberg-author-unknown.html

’På sporet af historien’ (Oppenheimer og atombomben) https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-prometheus-fra-amerika-11032315352 (spol frem til og lyt til  37:20-38:28)

Kort uddrag fra artiklen: ’Præsidenten og ’den største begivenhed i historien’ fra https://nyheder.tv2.dk/udland/2016-05-27-praesidenten-og-den-stoerste-begivenhed-i-verdenshistorien

’Præsident Putins syn på krisen i vedr. Krim og Ukraine, 2014’:  https://rusland.systime.dk/?id=243
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Mesoamerika

Lærerplansfokus: et land uden for Europa og USA, samt et forløb mellem 1500-1700, da dette forløb er slået sammen med Pocahontas og kolonisering.  Mesoamerika er dog det primære omdrejningspunkt og danner grundlaget i dette forløb.  

Koloniseringen og den europæiske ekspansion er belyst både ved Mesoamerika men dog med et lille link til fx historiebrug i Pocahontas, altså brugen af indianeren i nordamerika (et billede der kommer til udtryk under revolutionen i USA og stadig spiller en rolle i det nutidige USA og som bliver trukket ind i nutidig historiebrug under fx emnet om den amerikanske revolution).

I forløbet om Mesoamerika er det forsøgt belyst hvordan mødet mellem indianerne (aztekere) og spaniere er forløbet, samt hvordan der i samtiden og i eftertiden er skrevet om både mødet som kulturmøde og kultursammenstød. Derudover er der også arbejdet med historiebrug og hvordan koloniseringen har påvirket synet på indianerne i dag og eftertidens historieskrivning. Et andet analysegreb der har været anvendt, er begrebet fremmedbilleder.

Dette kopieres ikke ind: Den overordnede problemstilling har været. Hvilken rolle har spaniernes syn på aztekerne (og Meso-amerika generelt) spillet i samtiden (moralske ret til at kolonisere) og i eftertiden?

Antal sider læst i alt: 82
Fremstilling: 71 sider
Kilder: 11
Visuelt materiale: trailers (3*4 minutter), 1 disney-spillefilm (105 min)

Teori:
’Fremmedbilleder i dansk kolonihistorie’ fra Kulturmøder – i dansk kolonihistorie af Marianne Rostgaard og Lotte Schou, Gyldendal, 2010, s. 20-21
Erindringshistorie OG historiografi: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=232  OG https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=p360 (fra Historiefaglig arbejdsbog).
Historiegrafi: https://paasporetafhistorien.systime.dk/index.php?id=143 (På sporet af historien).

Fremstillinger:
Fra Opdaget? af Jesper Nilsen:
https://opdaget.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=132 (’Fra jæger-samlere…’, ’Zapotekerne…’, ’Teotihuacan…’ og ’Teochtitlan’)
https://opdaget.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p135 (’Synet på krig’, ’Den usynlige fjende’ og ’Profetien om den hvide guds tilbagekomst’).  
https://opdaget.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p157 ('Skrevet ud af historien', 'Nutidens aztekere i USA' OG 'En fremtid for de indianske kulturer?')
https://opdaget.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p131 (hele Kapitel 1: Opdagelser, Kulturmøder og eftertidens fremstillinger – dog også brugt som kildenanalyse til fremmedbilleder).

Fra Vores Verdenshistorie:
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p167   (Indledning til kapitlet, ’Grundlæggelsen’, ’Tremagtsforbundet’)
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167  (’Krigsførelse og erobringer’, ’Blomsterkrigene’, ’Livet i aztekerriget’, ’Købmænd og håndværkere’, ’Arbejdere, bønder og slaver’, ’Aztekernes religion’, ’Menneskeofringer’, ’Den hvide gud og den 5. sol’)

Finn Madsen Aztekerriget og den spanske erobring. Mesoamerikas indianere i 1500-tallet, Forlaget lee, 2001, s. 39-40, 50-53 (”Årsagerne til aztekerrigets fald”)

Inge Adriansen m.fl. Fokus 2: fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal, s. 9-17, 21-22, 170-175,

Niels Boel og Finn Rasmussen Det nye latinamerika. Økonomi – politik – kultur, Columbus, 2010, 16-22

Kilder.
Fra vores verdenshistorie:
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c627 (Mexikanske flag, kilde 40)
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c629 (Cortéz om Tenochtitlan – kilde 41)
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c644 (’Aguilar om menneskeofringer’)
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c624 (Tenochtitlans grundlæggelse. Codex Mendoza, 1542. Billede: Wikimedia Commons / Ptcamn)
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c639 (En far lærer sin søn at fragte tørv, laste en kano og fange fisk med net. Codex Mendoza. Ca. 1504. Billede: Wikimedia Commons / El Comandante).

Finn Madsen Aztekerriget og den spanske erobring. Mesoamerikas indianere i 1500-tallet, Forlaget lee, 2001, s. 50-53 (”Årsagerne til aztekerrigets fald”) (historiegrafisk analyse)

Flemming Kiilskov Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød, Munkgaard, 1. udgave, 4. oplag, 1999, s. 37-39 (Pizarro, dog om Inkaerne), 41-44 (Pedro de Gant),

Fra Opdaget?
https://opdaget.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p187 (’Klagebrev fra det aztekiske byråd i Tenochtitlan’)

Trailer til Apocalypto.
Trailer til Coco  
Trailer til Encanto  

‘Coco’, Disney Productions, 2017.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kronologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer