Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Pilgaard Buchgraitz
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget
Titel 2 1. Vikingetiden
Titel 3 DHO
Titel 4 2. Antikken: Romerriget
Titel 5 3. Middelalderen: Kulturmøder
Titel 6 4. Kolonisering: Dansk Vestindien
Titel 7 5. Den franske revolution
Titel 8 6. Danmark efter 1945: Velfærdsstaten
Titel 9 7. Vietnam og den kolde krig
Titel 10 8. Mellemkrigstiden
Titel 11 Overblik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget

Introduktion til faget v/PSK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Vikingetiden

FORLØB
Vikingetiden (Danmarks tilblivelse).
Om vikingetiden generelt, sociale forhold, religionsskifte, kulturmøder og synet på vikingerne.

MATERIALER
- https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk
Landbrugsrevolutionen, Oldtidens landbrugssamfund ÷4.000 til 800, Huse og landsbyer, Landsbyer og Byer, Kongemagt, Harald Blåtand, Togterne (11ns)
- "Arkæologiske vidnesbyrd" (~5ns)
- "Adam af Bremen", kilde, Fokus 1, side 81 (0,5ns)
- "Widukind", kilde, Fokus 1, side 82 (0,6ns)
- "Rigs vandring" (Carl og Esben Harding Sørensen, kilde 1) (7ns)
- "Ibn Fadlan" (Carl og Esben Harding Sørensen, kilde 9 og 20) (~7ns)
- "Tilbage til fortiden (1:6): Vikingetiden", https://www.youtube.com/watch?v=_vEx7NmlGDk, (28 min. ~ 5ns)
- "Tilbage til fortiden (2:6): Lindholm høje", https://www.youtube.com/watch?v=WUa07Opo74Q (29 min. ~ 5ns)
- "Vikingetogterne", danmarkshistorien.dk: Vikingerne i England, 793-1066; Vikingetogter i England 793-896; Erobringstogter til England 991-1016. (~6ns)
- "Historien om Danmark: Metallernes tid", DR (59 min ~10ns)
- "Historien om Danmark: Vikingetiden", DR (59 min ~10ns)

I ALT cirka 67 ns

Underviser: PSK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2. Antikken: Romerriget

FORLØB
Romerrigets historie: Det politiske system (republikken), slaver og overgangen til kejserrige.
Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, filmklip (historiebrug), historieskabt eller -skabende (Augustus)

MATERIALER
"Det romerske imperium" (BBC), dokumentarfilm (DR 2013)

Romerriget, historieportalen.systime.dk:
- Republikken og det politiske magtspil (Kap. 2: Res Publica, Embedsmandssystemet, De politiske embeder, Senatet og folkeforsamlingen, Kampen om magten, Nobiliteten, Klient-systemet (7,8ns)
- Det romerske samfund (kap. 3): Familia; Dagligliv i byen og på landet; Slaver; Slaveoprør (5,4ns)

Jesper Carlsen: Romerrigets historie, systime.dk:
- Rige og fattige; Landbrugsslaver (3,4ns)
- Kilder: Varro, Cicero og Vedtægter (4,7ns)
- Brød og skuespil (2,6ns)

Youtube
- Klip fra "Spartacus" (1960)
- Klip fra "Gladiator" (2000)
(~5ns)

I ALT cirka 35ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 3. Middelalderen: Kulturmøder

FORLØB
Byzans og de muslimske imperier; Den europæiske middelalder; Kulturmøder.

Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer; kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie; stats- og nationsdannelser;  nationale, regionale og globale konflikter; historiebrug og -formidling; historiefaglige teorier og metoder; samfund og kulturer uden for Europa og USA.

Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, matrixgrupper, fremlæggelser, periodisering, historiebrug, arbejde med problemformuleringer.

MATERIALER
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie (https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1):
”Det byzantiske rige”, ”De muslimske imperier”, ”Livet i de muslimske imperier”, ”Det muslimske Spanien og Osmannerriget”, ”Konstantinopels fald”, ”Overblik og test” (kap.4), ”Indledning” (kap. 5), "Historiebrug",
”Den tidlige middelalder”, ”Høj- og senmiddelalderen: Kirken”,
”Livet i høj- og senmiddelalderen”, ”Kulturmøde mellem kristne og muslimer”, ”Middelalderens Europa: Kirken i centrum”, ”Overblik/Test” (kap. 5)

I ALT cirka 48ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 4. Kolonisering: Dansk Vestindien

FORLØB
Forløb om kolonitiden med fokus på koloniseringen af de Dansk-vestindiske øer, slaveriet, og spørgsmålet om en undskyldning.

Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, oplæg, litteratur-/informationssøgning.

MATERIALER
- ”100-årsdag vækker Danmarks kontroversielle kolonifortid til live”, dr.dk, 26. marts 2017, https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/100-aarsdag-vaekker-danmarks-kontroversielle-kolonifortid-til-live (læs i modulet, også gemt som worddokument)

- Dansk Vestindien (Frydenlund, Systime iBog): Forord; Det europæiske syn på afrikanere”;  Raceteorier retfærdiggør slaveri; Be Grateful? Livet på øerne; Livet for de rigeste hvide; Danske soldater på øerne; Hierarkiet i den slavegjorte befolkning; Debatten om erstatning; Livet i Dansk Vestindien efter emancipationen; Forordningen af 1792; Slavekomiteen af 1839; Peter von Scholten; Oprøret i juli 1848; Salget af øerne i 1917
Kilde 51: ”Sophie Helweg-Larsen: Erindringer om Dansk Vestindien”:
Kilde 52: ”Victor Cornelins: Erindringer om Dansk Vestindien”:

- Historieportalen (Systime iBog): Dansk slavehandel og Vestindien (kap. 1); Slaverne (kap. 2); - ”Solgt, så hvad nu” (kap. 3); Ankomsten til Vestindien (kap. 6); Sukkerdyrkning og slaverne” (kap. 7)

- ”Kulturmøder i dag” (kap. 7); kilde 4 og 5, fra Marianne Rostgaard og Lotte Schou: Kulturmøder – i dansk kolonihistorie, kapitel 7, side 182-185, 190-191

- Dokumentarfilm
”Slavenation Danmark: 1671-1755”: (1:3), DR 2017
”Slavenation Danmark: 1755-1803” (2:3), DR 2017
”Slavenation Danmark: 1803-1917” (3:3), DR 2017

- "Viften", Spillefilm

- Historiefaglige problemstillinger i praksis; Historiebrug; Aktør-Struktur (Historiefaglig arbejdsbog, Systime iBog samt https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=197


I ALT cirka 102ns (inklusive 3 dokumentarfilm og 1 spillefilm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 5. Den franske revolution

FORLØB
Forløb med fokus på selve revolutionen, og det franske samfund i 1780'erne.
Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, Formidlingsopgave

MATERIALER
- Anders Bjørn: Leve revolutionen, side 9-17 (kap. 1), 18-23 (kap. 2), 24-28 (Tekster), 29-36 (kap. 4), 37-42 (Tekster).
- "Revolutionen på arbejde", "Rædselsherredømme og borgerkrig" og "Den franske revolutions betydning", i: Fra oplysningstid til Europæisk integration, Systime iBog
- "Chateau de Versailles", Google Streetview
- "Versailles, from Louis XIII to the French Revolution", dokumentar, 3 min., youtube
- "Kongerækken: Dårligt vejr og dyre krige banede vej for Den Franske Revolution" (36 min.), podcast (fokus på Forklaringer (Aktør/Struktur; Årsag/Konsekvens) og kontrafaktisk historie).

I alt cirka 65ns (inklusiv, film og podcast)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6. Danmark efter 1945: Velfærdsstaten

FORLØB
Danmark efter 1945 med fokus på 60'erne (1957-1973), velfærdsstaten, opbrud, oprør, økonomiske og politiske ændringer.

MATERIALER
- Ebbe Kühle: Danmark Samfund Historie, side 171-179, 179-186, 187-194, 202-206, 206-211, 211-215
- Ebbe Foged m.fl.: Danmark i opbrud, tekst 7 og 12, tekst 19, 21, 22 og 24, 25 og 26.
- ”Gamle Danmark (9): Den næstbedste løsning” (DR, 82 min), uddrag: minuttal: 0-5; 13-23; 25-38; 35-1:20
- ”Gamle Danmark (10): Storm på systemet” (DR, 87 min); uddrag  minuttal: 0-12; 16-36; 1:14-1:23

I ALT cirka 75 sider

Arbejde med problemstillinger og oplæg. Gruppearbejde, Lærerstyret undervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7. Vietnam og den kolde krig

FORLØB
Vietnams historie med fokus på Vietnamkrigen og den kolde krig.
Gruppearbejde, lærerstyret undervisning,

MATERIALER
- Peter Frederiksen: Vietnam fra drage til tiger, side 7-11 (kap. 1), 13-15 (kap. 2), 16-18 (kilde 1 og 2), 23-26 (kap. 3), 33-34 (kap. 4), 41-45 (kap. 5), 46-49 (kilde 15, 16 og 17),  53-56 (kap. 6), 60-62 (kilde 21 og 24), 71-75 (kap. 7), 76-81 (kilde 30 og 31), 87-88 (kilde 36), 100-101 (kilde 42), 103-107 (kap. 8), 108-110 (kilde 43),127-131 (kap. 9), 132-135 (tekst 48, 49, 50), 137-141+159-168 (kap. 10+11, skimmet)
- Kilder udover ovenstående: Trumandoktrinen, Eisenhower's Remarks, August 4., 1953
- Grubb m.fl.: Overblik, kapitel 14 "Den kolde krig", side 158-167.
- Thuren: Kold krig og fredelig sameksistens, side 27-32.
- ”Den kolde krig (11): Vietnam 1954-1968” (DR2, 2006, 47 min.)

I alt 95 sider, heraf 5 film og 15 skimmet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 8. Mellemkrigstiden

FORLØB
Forløb om mellemkrigstiden med fokus på Hitlers magtovertagelse og vejen til krig.
Gruppearbejde, arbejde med problemformuleringer, dokumentarfilm, fremlæggelser. Historiebrug.

MATERIALER
- "Nazismens Tyskland" fra "Ideologiernes kamp" (Systime, iBog): Den store krig; Den ideologiske kamp; Regnskabets time er kommet; Det tyske demokrati; NSDAPs partiprogram (kilde); Hitler om kampen mod kommunismen (kilde); Nazismens ideologi; Racelæren; Yderfløjene vinder frem; Hitler bliver rigskansler; Kunne nazisternes magtovertagelse være forhindret; Den nazistiske bevægelse; Den indre splittelse; SA i gaderne; De lange knives nat; Nazistaten 1933-1945.

- "Tyskerne og Nazismen" (Systime, iBog): Vejen til krig; Hossbach (kilde); De tyske krigsforberedelser; To fletpostbreve (Kilder)Tyskerne og nazismen.

- "Aktør og struktur" fra "På sporet af historien" (Systime, iBog)

- Appeasementpolitik (forskellige fremstillinger)

- ”2. verdenskrig i farver (1): Mørke skyer trækker sig sammen" (DR2, 2010, 52 min.)
- ”Fred og nye farer” (Vores århundrede (4), DR2, 1997, 54 min.)

Prøvespørgsmål Mellemkrigstiden
- "Versaillesfreden" fra "Verden efter1914" (Systime, iBog)

- Eksamen, prøvesæt (4,5ns):
a. ”Præsident Wilsons 14 punkter”, fra Lars Andersen (m.fl.): Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006/2008, side 33-34 (kilde 1).
b. ”Clemenceaus tale i Versailles, 7. maj 1919”, fra Johan Bender og Hans-Kurt Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 – belyst ved kilder, Munksgaard 1984/1995, side 12 (kilde 2).
c. ”Tysk plakat fra 1936”, fra http://www.bytwerk.com/gpa/posters2.htm.
d. ”Chamberlains radiotale til det engelske folk 27. september 1938”, fra Johan Bender og Hans-Kurt Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 – belyst ved kilder, Munksgaard,1984/1995, side 90-92 (kilde 43).


I ALT cirka 43ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Overblik

FORLØB
Kronologi, overblik - og repetition
Obligatorisk overbliksforløb, med korte repetitioner af 1+2g stof.
Verdenshistorie fra flodrigerne til i dag.

Forløb, hvor stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.

- Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Periodiseringsprincipper
- Samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Globalisering

MATERIALE
Verdenshistorisk oversigt, side 9-83.

I ALT cirka 75 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer