Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Allan Meier Korsgaard, Anette Bisgård
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning til musik
Undervisningsbeskrivelse: Opvarmning til musik
Litteratur:
Opvarmning teori – DIF (pdf)
Beskrivelse
Forløbet har til formål at give kendskab til kroppens bevægelsesmuligheder gennem ved at stifte bekendtskab med opvarmning til musik.
Forløbet fokuserer på en klassisk, rytmisk opvarmning til musik, hvor der indgår koordinations- og balancetræning, samt bevægelighedstræning. Eleverne gennemgår en test ift. hvorvidt opvarmning hjælper på deres præstation, koncentration og smidighed. Eleverne skal igennem forløbet selv udarbejde et opvarmningsprogram og gennemføre denne i undervisningen med de andre i klassen.
Rytmisk gymnastik indeholder fokus på koordinerede bevægelser til musik, samt evnen til at bevæge sig til fastlagt koreografi. Forløbet suppleres af basale spring og kropsøvelser.
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Evaluering
- Tekniske færdigheder og mestring af specifikke rytmiske øvelser og spring:
- Fejesving og andre lignende sving
- Løb, gang, hop, og styrkeøvelser i takt til musik
- Evnen til at udføre koreograferede øvelser (kort rytme-serie)
- Evnen til at sammensætte og gennemføre opvarmning til passende musik
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige grundtræningsformer: Bevægelighed og koordination forskellige styrketræningsformer og mere idrætsspecifik grundtræning for at give eleverne en forståelse af, at grundtræning er det fundament, alle idrætter hviler på.
Beskrivelse:
Forløbets fokus er basal træningslære. Eleverne har i dette forløb stiftet bekendtskab med grundtræning inden for områderne:
1) Muskelstyrke, muskelvækst og muskeludholdenhed,
2) Styrketræning i kombination med cardio (crossfit), samt
3) Koordination og bevægelighed.
Grundtræningen rettedes enten specifikt mod en af disse områder, og alternativt arbejdedes der med grundtræning inden for en specifik idrætsgren. Eleverne udformede og gennemførte et træningsprogram i grupper til halvdelen af klassen, og efterfølgende blev det evalueret af eleverne og læreren i fællesskab.
Eleverne skal gennem forløbet opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning såsom: RM, restitutionsperiode, superkompensation, hypertrofi, muskelgenopbygning, eksplosivitet, muskelstyrke, muskelvækst, muskeludholdenhed og bevægelighed/koordination.
Evaluering:
- Teoretisk forståelse for forskellige træningsmetoder, herunder disses forskelle og ligheder
- Forståelse for basal fysiologi i relation til styrketræning
- Forståelse for fysiologisk respons på styrketræning
- Evnen til at sammensætte et træningsprogram med et specifikt fokus
- Elevernes fysiske kapacitet
Litteratur:
4.8 Grundtræning | Din idræt C (systime.dk)
Eget powerpoint med illustrationer og beskrivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik
Eleverne skal stifte bekendskab og afprøve forskellige atletikdicipliner. Vi arbejder med at forbedre spykkast og tilføje tilløb og lave gode markeringer ift hvordan spyddet lander. Derudover har vi arbejdet med kuglestød og eleverne har afprøvet kræfter med længdespring, 100 m samt 400 m. distancen. Vi har også afprøvet stafet, hvor vi har haft fokus på god aflevering af depeche.
Det sidste modul med atletik lavede vi femkamp, hvor vi dystede og konkurrerede i alle fem dicipliner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Emne: Ultimate
Område: Boldspil
Omfang ca. 8 moduler
Målbeskrivelse og pensum
Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts. Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
Fokus i forløb:
Tekniske færdigheder:
• Kast: Udføre baghånd og forhånd på et acceptabelt niveau.
• Gribe: Pandekage, 2 hånds, en-hånds (stående og i løb)
• Cutte: ”” (et “cut” er et skarpt retningsskift i høj fart, som angriberen laver for at komme fri af sin modstander).
• Pivotering med disc.
• Demonstrere forskellige finter/moves i spillet.
• Kunne demonstrere ovenstående i en kampsituation og også med fokus på den fysiske formåen.
Taktiske færdigheder:
• Evnen til at forsvare/dække (en angrebsspiller) op (personlig opdækningsformer).
• Evnen til at være/gøre sig spilbar.
• Forstå og praktisere angrebsprincippet herunder ”stack”.
• Evnen til at træffe relevante beslutninger med disc.
Teoretisk:
• Spillets historik og regler og principper med fokus på fairplay delen.
Anvendt materiale/Pensum:
Idrætsportalen. Systime.dk, 2025.
Introduktion til Ultimate: Regler/historie/spirit of the game
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=p526 (3 sider)
Regler
https://www.youtube.com/watch?v=UnNUEvs2Ev0 (2)
Teknik:
Baghånd:
https://www.youtube.com/watch?v=As1X0JNWiLY ca. 5 min. (2 sider)
Forhånd:
https://www.youtube.com/watch?v=AiU5518a1q0 ca. 6 min. (2 sider)
Forhånd og baghåndskast (Hogym) 3 min.
https://www.youtube.com/watch?v=EAV8IA-I8pg (1)
Finter:
Give and go både forhånd og baghånd incl. cut bevægelsen:
https://www.youtube.com/watch?v=25XZBaQJxDo ca. 14 min. (3)
Stack vertical: angrebstaktik
https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI 2,23 minut (tegning) (1)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=c2727 (
I alt: ca. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parkour
Parkour 2g 2023/24
Forløb: Parkour
Område: Nye og klassiske idrætter
Omfang: 6 moduler
Målbeskrivelse:
Eleverne er blevet introduceret til idrætten parkour både på et praktisk og teoretisk plan. Praktisk er der blevet arbejdet med 11 forskellige bevægelsesellementer* som udgør grundlaget for eksamen. Teoretisk sættes parkour ind i en samfundsmæssig kontekst i forhold til forståelse af idrættens udvikling.
Opbygning af forløb:
Vi har derfor arbejdet med følgende tre hovedfokus:
1) Arbejde med de enkelte øvelser (teknik)
2) Bevæg sig flydende og i balnace (flow)
3) Bevæg sig hurtigt (jagt=chase).
Anvendte øvelser:
*Øvelser: Precision jump, Cat leap, Cat walk, Safety roll, Vaults (lazy, speed og monkey), Under bar/through the window, Wall tac, wall spin, Turn Vault, Vælte Vault
Ekstra: Palm spin, gate vault, armgang
Pensum:
Hogym 1
https://www.youtube.com/watch?v=Pkm2jRXlBhM
Hogym 2
https://www.youtube.com/watch?v=wISgfFFvFyU
Hogym 3
https://www.youtube.com/watch?v=GrGwef_2kSk
ROLL
https://www.youtube.com/watch?v=m-rIsUMjq5U
Idrætsportalen – systime.dk
Introduktion til Parkour (historien)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=602 (3)
Artikler:
• Lise Schou Norgaard: Idrætsforsker: Vi har vendt ryggen til klubberne for at dyrke os selv, I Politiken, 2. nov. 2013 (kopi)
• CECILIE LUND KRISTIANSEN: Parkour: Akrobatik i byrummet er blevet et hit. I Politiken den 27. JUL. 2013
https://politiken.dk/forbrugogliv/motion/art5472639/Parkour-Akrobatik-i-byrummet-er-blevet-et-hit,
I alt sider: 13
Supplerende website mm:
Eksempel på flow (eksamen)
• https://www.lectio.dk/lectio/222/lc/62396617648/res/62396617649/Parkour%20-%20flowrun%20i%20sal.mp4
Eksempel på chase
• https://www.youtube.com/watch?v=bo8sSGwo1UY (chase)
God hjemmeside om Parkour:
• https://teamjiyo.com/parkour/
• 10 Parkour Moves Anyone Can Learn
• https://www.dgi.dk/gymnastik/oevelser?query=parkour&videoer
Til eksamen:
Drejebog - opbygning:
1) Arbejde med de enkelte øvelser (teknik)
Udvælg 5-6 øvelser som alle i gruppen udfører skiftevis. 1 elev kan stå og forklare hvad der er vigtigt i øvelsen – dvs. udførelsen. Det skal også fremgå af drejebog.
Varighed: 5-6 minutter
2) Bevæge sig flydende og i balance (flow)
Udarbejd en parkourbane i drengesalen som alle i gruppen skal gennemføre (se i øvrigt video). Det er her vigtigt, at i kommer alle øvelserne i gennem.
Varighed: 5-6 minutter.
Bemærk det er fysisk hårdt.
3) Bevæge sig hurtigt rundt (jagt=chase).
Brug samme bane som til flow, men sæt evt. noget mere på Stepbænke mm. Herefter laver i kongens efterfølger – jorden er giftig eller lader en starte lidt før de andre. Det aftales at i kun må gennemfører banen parkourmæssigt.
Det er vigtigt, at i her får vist øvelserne i fart.
Varighed: 3-4 minutter
Bedømmelses grundlag for den praktiske del:
• Teknik – hvordan gennemføres øvelserne?
• Sværhedsgraden af øvelserne/flow
• Tempo/fart i øvelserne.
Det er vigtigt at det ikke er laveste fællesnævner, som kommer til at styre gruppen. I skal vise hvad i kan.
(Mundtlige del)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dans
Emne: (Par)dans - Vild med dans (Engelsk vals og cha-cha-cha)
Område: Musik og bevægelse
Omfang: 6 moduler
Formål:
• Eleverne skal til området musik og bevægelse arbejde med grundstilen inden for de 2 overordnede stilarter i pardans: standardstil - Vals og latinamerikanskstil - Cha cha cha. Der vil være fokus på ballroomfitness tilgangen, hvor eleverne arbejder med trinene og dansens udtryk selvstændig, og efterfølgende sættes sammen i par til den færdige dans.
Målbeskrivelse
• Beherske grundrytme i engelsk vals samt udføre en højredrejning og bevægelse/gang i rummet. Se serie*
• Beherske grundrytme i cha cha cha samt udføre promenade/newyorker, drejninger/spin både herre og dame og forflytning. Se serie*
• Kunne demonstrere og forklare forskellen på i dansenes udtryksform og tekniske elementer - dansefatning – holdning – udstråling i dansene, op/ned bevægelse, hofterul-bevægelse - bevægelse rundt i salen.
• Kunne finde og følge takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4 musik
• Have viden om dansenes historiske udgangspunkt.
Anvendt materiale/pensum:
Idrætsportalen – systime.dk
Introduktion til pardans
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=p562 (7)
Engelsk Vals
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=c4554 (2)
Grundtrin, Halv og hel Højredrejning, ”Gang”
Cha cha cha
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=c4572 (2)
Grundtrin, Newyorker, Spin, Omvendt NY, Forflytning
I alt: ca. 11 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
Forløb: Pickleball
Område: klassiske og nye idrætter
Omfang: 7 moduler
Oversigt:
Spillet er forholdsvis nyt (1965), og minder i nogle sammenhænge om traditionelle bat/ketcherspil såsom tennis, bordtennis, badminton, men også ligheder med nyere spil som padle. Det er dog i væsentlighed nemmere at gå til i og med at farten i spillet kan begrænses. I dette forløb er formålet, at eleverne skal kunne udføre og opnå en viden om både taktiske og tekniske elementer i Pickleball med fokus på doublespillet.
Målbeskrivelse:
Tekniske delmål:
Eleverne skal:
• I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag.
• Serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Der har været særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
• I rimelig grad kunne beherske simple slagserier.
Taktiske delmål:
Eleverne skal:
• I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
• Skal kunne praktisere åben og lukket batføring.
• Opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Teori:
• Kendskab til Regler
• Kendskab til forholdet mellem teknik og fysisk i spillet
• Kendskab til spillets popularitet/udbredelse med fokus på i gymnasieregi.
Der har gennem hele forløbet været fokus på doublespillet.
Materiale/pensum
Anders Bergholdt. Gymnasieskolernes idrætslærerforening, 2022. Idrætsportalen, systime.dk
Introduktion til Pickleball
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=645
Top 10 beginner pickleball mistakes!
https://www.youtube.com/watch?v=zpDfcoJG-pQ 16. min
Pensum i alt
Ca. 10 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Forløb: Konditionstræning med mulighed for styrketræning
Område: klassiske og nye idrætter
Omfang: 11-13 moduler (90 min.)
Målbeskrivelse:
Bekendtgørelse:
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af 8 til 10 ugers varighed. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
– dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
– kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
– demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Baggrund:
I dag ved man, at motion har en meget positiv indvirkning på det enkeltes menneskes fysiske og mentale velbefindende. Og det er en grundtanke at I, gennem faget idræt, skal kunne ”uddannes” til varetage/tage hånd om jeres egen sundhed/livsstil.
Konkret kan det fremhæves at mange mennesker i dag kæmper med de såkaldte livsstilssygdomme: overvægt, stress, træthed, depression, rygproblemer mv. Det har vist sig, at livsstilssygdomme i vid udstrækning kan modvirkes gennem regelmæssig motion - Staten vil gerne have sunde og livsduelige borgere.
Træningsprojektet skal derfor give jer:
En teoretisk forståelse for, hvad der sker i kroppen, når man træner
Praktisk viden om, hvordan man sammensætter, gennemfører og evaluerer et træningsprogram, og dermed opnår en bedre fysisk form.
Forløb:
Konditionstræning: Test Coopertest
Alternativt for dem der ikke kan løbe
Styrketræning: Test 1 RM
Pensum:
Evald Bundgaard Iversen, o.a. Din idræt C. Gyldendal A/S. Systime.dk, 2019.
Træningsplanlægning (om målsætning)
https://dinidraetc.systime.dk/?id=203 (5 sider)
Jeppe Elmelund van Ee o.a. Grundbog i idræt C – Praksis og teori, Gyldendal. I-Bog 2019.
Afsnit: træning
13.2 Træning (superkompensation)
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=255 (1,5)
Afsnit: Aerob træning:
13.4.1 Kredsløbskondition og iltoptagelse
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=268 2,5 sider
13.4.2 Træning af kredsløbskonditionen
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=269 1,5 sider
Fysiologi: https://www.youtube.com/watch?v=u4dKogT0zeA (2)
I alt ca. 11 sider
Til styrketræning
13.5 Styrketræning
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=271 (1,5)
13.5.2 Muskelvækst
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=273 (0,5)
13.5.3 Muskelstyrke
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=274 (0,5)
i alt: ca. 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Forløb: Basketball (3g)
Område: Boldspil
Omfang: ca. 8 moduler (90 min.)
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball såvel tekniske som taktiske elementer.
• Vi har arbejdet med grundlæggende færdigheder som er væsentlige for spillet basketball:
Tekniske: Afleveringsformer, driblinger, lay up, rebound, pivotering, skudafvikling, fast-break, finter, ballhandling.
• Taktiske: Forsvarsteknik, spilbarhed og spilforståelse i relevante spilsituationer, opdækningsformer.
Opbygning af forløb:
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter efter princippet del – del – helhed.
Taktiske elementer som spilbarhed og opdækningsformer inddrages mere i spillet.
HVAD SKAL JEG KUNNE? (forskellige grader af)
- Aflevere på forskellig vis (stød, push, studs og over hovedet)
- Drible både med venstre og højre hånd evt. kigge op imens + (cros-over, bagom ryggen, mellem ben)
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen) samt anvendes et korrekt afsæt.
- Skud mfp. jumpshot hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder – afvikling over hovedet.
- finte (skud/kængurufinten) og rebound.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre dvs vise evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre og spilforståelse.
- Taktisk: have viden om opdækningsformer (zone vs personlig) samt forsvarsteknik (hvordan holder man modstanderen væk fra kurven).
- Taktisk: have viden om basketspillet herunder regler og opstilling.
- Teoretisk: have viden om hvad det kræves for at være en god basketspiller.
Pensum:
Gyldendals idrætsportal, systime.dk
Introduktion til Basketbold:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=494 (5)
Dokument: regler mm (2)
Videosekvenser fra idrætsportalen:
Dribling
Driblinger
Afleveringer
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1928
Lay up
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1936
Skudteknik
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1932
Forsvarsteknik
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1938
Pensum i alt: 11 sider
Herudover har vi set: NBA-kamp (uddrag)
NBA:
https://www.youtube.com/watch?v=rXCAgIfKVs0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les lanciers og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521488152",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521488152",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521488152"
}