Holdet 2022 id/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Allan Meier Korsgaard, Philip Søe Sieljacks
Hold 2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 MetCon / Crossfit
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Parkour
Titel 6 Volleyball
Titel 7 HipHop
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Basketball
Titel 10 les lanciers og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Forløbet "rytmisk opvarmning" er inden for færdighedsområdet "musik og bevægelse". Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at udforme, gennemføre og instruere i opvarmningsprogrammer til musik. Der arbejdes med delelementer af opvarmningen, således at eleverne til hver undervisning står for enten gang, sving, styrke eller løb. Til slut sættes delelementerne sammen til et samlet program med udgangspunkt i den teoretiske viden om opvarmning og opbygning af et opvarmningsprogram til musik.

De faglige mål:
- at kunne øre musikkens tælling og starte bevægelse på 1. takslag
- at kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- at udforme, instruere og fremføre opvarmningsprogrammer
- at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- at kunne demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- at kunne argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- at kunne vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Materiale:
Opvarmning teori – DIF.pdf
https://dinidraetc.systime.dk/?id=161
- Opvarmningens opbygning
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=146
- Musik i opvarmningen
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=556
- Øvelsesinspiration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 MetCon / Crossfit

Forløbet "MetCon/Crossfit" er inden for færdighedsområdet "klassiske og nye idrætter". Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på. Der arbejdes med forskellige slags organisering af WODs, samt en lang række af relevante øvelser. Eleverne skal afslutningsvist kunne sammensætte en eller flere WODs, hvor overvejelser om målgruppe, formål og øvelsesvalg skal være tydelig i sammensætningen af WODen. Forløbet har inkluderet en ekskursion til ”Holstebro CrossFit”

Faglige mål:

- Demonstrere fysisk kapacitet inden for forskellige typer af CrossFit WOD’s
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- Demonstrere forståelse for teoretiske begreber med relevans for CrossFit Herunder forskellige energisystemer (aerob respiration, anaerob glykolyse, spaltning af CrP), samt teori om organisering og historie.

- Demonstrere tekniske færdigheder indenfor følgende CrossFit øvelser:

• Squat: https://youtu.be/C_VtOYc6j5c
• Jump squat https://youtu.be/CVaEhXotL7M
• Lunges / walking lunges https://youtu.be/DlhojghkaQ0
• Inverted rows https://youtu.be/sEAOZc77wk8
• Armstrækkere https://youtu.be/0pkjOk0EiAk
• Pull ups https://youtu.be/lzRo-4pq_AY
• Burpees https://youtu.be/TU8QYVW0gDU
• Broad jumps https://www.youtube.com/watch?v=96zJo3nlmHI
• Ground to overhead https://www.youtube.com/watch?v=a92wySs9dig
• Wall balls https://youtu.be/EqjGKsiIMCE
• Goblet squats https://www.youtube.com/watch?v=MeIiIdhvXT4
• Kettlebell swings https://www.youtube.com/watch?v=RU88iqRVunk
• 1-arm kettlebell swings
• Sumo deadlift high-pull med kettlebell https://youtu.be/V0qNjLHV3_c
• Kettlebell swing to squat https://www.youtube.com/watch?v=YGnS0QVLcyQ
• Kettlebell / dumbell thrusters https://youtu.be/L219ltL15zk
• Knees to elbows og toes to bar https://www.youtube.com/watch?v=_03pCKOv4l4
• Wall walk https://www.youtube.com/watch?v=2TnX8j29tRY
• Dumbell snatch https://www.youtube.com/watch?v=3mlhF3dptAo

Materiale:
Teori lektion 1.docx
Yubioafsnit.PDF
Udarbejdelse af egen WOD.docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold

Fodboldforløbet indenfor området ’boldspil’ strækker sig over ca. 6 moduler og introducerer udvalgte begreber indenfor fodbold, ledelsesstil og fællesskaber. Undervisningen fokuserer primært på at lære og beherske tekniske og taktiske elementer og forløbet afsluttes med en forløbsprøve. I undervisningen arbejdes med forskellige arbejdsformer og redskaber – bl.a. sparring og gruppearbejde, novice-ekspert-samarbejder, handouts.

Faglige mål:
Praktisk - centrale færdigheder:
- Korte afleveringer (inderside)
- Tæmninger – retningsbestemte, 1.berøringer + vendinger
- Finter og cuts (Løb med bold)
- Anvende disse færdigheder i spil
Teoretisk:
- Redegøre for forskellige ledelsesstile/træneroller, samt situationsbestemt ledelse
- Diskutere måder, at få praksisfællesskabet i spil

Materiale:
Teori - ledelse og fællesskab.pdf
https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%89tienne_Wenger
Figur om karakteristika for forskellige boldspil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Ultimate er en sport i færdighedsområdet “Boldspil” og skiller sig ud ved at der spilles med en disc i stedet for en bold.

Faglige mål:
- Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbe- gribning og simple løbemønstre i ultimate
- Have prøvet: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
- Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden
dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
-
Praktisk - centrale færdigheder:
- Baghåndskast, forhåndskast, pandekagegribning og krabbegribning
- Simple løbemønstre - cuts, modløb og medløb
- At kunne løbe i de frie huller, gøre sig spilbar og skabe plads for medspillere
- Kende til angrebstaktikken "STAK"
- Anvende disse færdigheder i spil

Teoretisk:
- Redegøre for de grundlæggende regler, spirit of the game, kohæsion på et hold, samarbejde og synergieffekt, samt forskellen på en gruppe og et hold.

Materiale:
Ultimatekompendie s. 48-49 og 50-51
https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=190
https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=186
https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=187

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Parkour

Parkour er et forløb inden for færdighedsområdet "klassiske og nye idrætter"

Vi har i dette forløb arbejdet med bevægelseskvaliteterne i Parkour

Parkour - praksis fokus:
I parkour er det ikke så vigtigt, hvad man gør, men mere hvordan man gør det.
En stor del af træningen går ud på at blive mere bevidst om den måde, man bevæger sig på.
Vi har derfor arbejdet med følgende tre hovedfokus:
1) Bevæg dig lydløst og i balance,
2) Bevæg dig flydende (flow) og
3) Bevæg dig hurtigt (jagt=chase).

Gennem øvelser, træning og fremvisning i miniserier har vi arbejdet med følgende elementer i parkour:
• Palm spin
• Wall spin
• Vault over bom/mellem to bomme: Turn vault
• Vaults over plinte: Lazy vault, speed vault og monkey vault (med og uden fod)
• Under the bar
• Through the window
• Precision jumps
• Cat leap
• Cat walk
• Safty roll
• Div. balance på bom (almindelig gang, baglæns, cat og kreative tricks)
• Div. spring (op, ned og kreative tricks)

Forløbet har inkluderet en ekskursion til "Holstebloc"

Faglige mål:
Praktisk:
- at kunne udføre skills teknisk korrekt
- at kunne udføre skills i logisk sammenhæng med hinanden (flow)
- at kunne sætte tempo på en serie af skills
- at kunne vurdere hvilken teknik der kan anvendes ved en forhindring

Teoretisk:
- Redegøre for spændstighedstræning/plyometrisk træning og forklare relevans for parkour
- Vurdere parkous rolle i foreningsidrætten vs den individuelle idræt

Materiale:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=263
Artikel: Idrætsforsker: Vi har vendt ryggen til klubberne for at dyrke os selv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Volleyball

Volleyball er indenfor området ”boldspil” og forløbet strækker sig over ca. 7 moduler. Volleyball udfordrer i høj grad tekniske færdigheder, kræver stor spilforståelse og evnen til at indgå på et hold.

Faglige mål:
- at kunne redegøre for forskellige tekniske elementer i volleyball, herunder baggerslag, fingerslag, underhåndserv og smash (+tilløb).
- på baggrund af overstående skal du kunne udføre et fingerslag, baggerslag og en serv
- Demonstrere spilforståelse, samt vise kendskab til spillets regler og taktik.
- Angrebs- og forsvars taktikker, samt teamudvikling

Materiale:
- Regler, ide, organisering.pdf
- Teamudvikling.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 HipHop

Hiphop er et forløb inden for færdighedsområdet "musik og bevægelse"

Forløbet begynder med en introduktion til hiphop kulturen, hvorefter en fælles koreografi indøves.

Halvvejs i forløbet slippes eleverne fra og skal udvikle deres egne trin, som de kan indsætte i den fælles koreografi.

Forløbet/koreografien slutter af med hiphop battles imellem grupperne.

Faglige mål:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls

Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation

Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Teoretisk:
- Redegøre for hiphoppens historie
- Bruge BESS-konceptet i egen koreografi
- Vurdere hiphops fysiologisk arbejdskrav

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=8lrEVkS8EGc
https://www.youtube.com/watch?v=w1GAbiwG5uc
https://sydkystensport.wordpress.com/2019/03/01/bess-konceptet/
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=164
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=168
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=167
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

Forløb: Konditionstræning med mulighed for styrketræning
Område: klassiske og nye idrætter
Omfang: 11-13 moduler (90 min.)

Målbeskrivelse:
Bekendtgørelse:
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af 8 til 10 ugers varighed. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
– dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
– kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
– demonstrere korrekt brug af faglige termer.

Baggrund:
I dag ved man, at motion har en meget positiv indvirkning på det enkeltes menneskes fysiske og mentale velbefindende. Og det er en grundtanke at I, gennem faget idræt, skal kunne ”uddannes” til varetage/tage hånd om jeres egen sundhed/livsstil.

Konkret kan det fremhæves at mange mennesker i dag kæmper med de såkaldte livsstilssygdomme: overvægt, stress, træthed, depression, rygproblemer mv.  Det har vist sig, at livsstilssygdomme i vid udstrækning kan modvirkes gennem regelmæssig motion - Staten vil gerne have sunde og livsduelige borgere.

Træningsprojektet skal derfor give jer:
En teoretisk forståelse for, hvad der sker i kroppen, når man træner
Praktisk viden om, hvordan man sammensætter, gennemfører og evaluerer et træningsprogram, og dermed opnår en bedre fysisk form.


Forløb:
Konditionstræning: Test  Coopertest
Alternativt for dem der ikke kan løbe
Styrketræning: Test  1 RM

Pensum:

Evald Bundgaard Iversen, o.a. Din idræt C. Gyldendal A/S. Systime.dk, 2019.
Træningsplanlægning (om målsætning)
https://dinidraetc.systime.dk/?id=203 (5 sider)

Jeppe Elmelund van Ee o.a.  Grundbog i idræt C – Praksis og teori, Gyldendal.  I-Bog 2019.
Afsnit: træning
13.2 Træning (superkompensation)
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=255  (1,5)
Afsnit: Aerob træning:
13.4.1 Kredsløbskondition og iltoptagelse
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=268 2,5 sider
13.4.2 Træning af kredsløbskonditionen
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=269 1,5 sider


Fysiologi: https://www.youtube.com/watch?v=u4dKogT0zeA (2)


I alt ca. 11 sider

Til styrketræning
13.5 Styrketræning
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=271 (1,5)
13.5.2 Muskelvækst
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=273 (0,5)
13.5.3 Muskelstyrke
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=274 (0,5)

i alt: ca. 3 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Basketball

Basketball

Forløb: Basketball (3g)
Område: Boldspil
Omfang: ca. 8 moduler (90 min.)

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball såvel tekniske som taktiske elementer.
• Vi har arbejdet med grundlæggende færdigheder som er væsentlige for spillet basketball:
Tekniske: Afleveringsformer, driblinger, lay up, rebound, pivotering, skudafvikling, fast-break, finter, ballhandling.
• Taktiske: Forsvarsteknik, spilbarhed og spilforståelse i relevante spilsituationer, opdækningsformer.

Opbygning af forløb:
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter efter princippet del – del – helhed.
Taktiske elementer som spilbarhed og opdækningsformer inddrages mere i spillet.

HVAD SKAL JEG KUNNE? (forskellige grader af)
- Aflevere på forskellig vis (stød, push, studs og over hovedet)
- Drible både med venstre og højre hånd evt. kigge op imens + (cros-over, bagom ryggen, mellem ben)
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen) samt anvendes et korrekt afsæt.
- Skud mfp. jumpshot hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder – afvikling over hovedet.
- finte (skud/kængurufinten) og rebound.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre dvs vise evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre og spilforståelse.
- Taktisk: have viden om opdækningsformer (zone vs personlig) samt forsvarsteknik (hvordan holder man modstanderen væk fra kurven).
- Taktisk: have viden om basketspillet herunder regler og opstilling.
- Teoretisk: have viden om hvad det kræves for at være en god basketspiller.







Pensum:
Gyldendals idrætsportal, systime.dk
Introduktion til Basketbold:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=494 (5)

Dokument: regler mm (2)

Videosekvenser fra idrætsportalen:
Dribling
Driblinger
Afleveringer
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1928
Lay up
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1936
Skudteknik
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1932
Forsvarsteknik
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1938


Pensum i alt: 11 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 les lanciers og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer