Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Johannes Hjelholt Bredthauer
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crossfit
Formålet med Crossfit forløbet er en grundlæggende indføring i Crossfit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på. I den første lektion starter vi ud med et besøg hos Holstebro Crossfit, som er byens lokale box. Her skal eleverne se, hvordan miljøet er i en Crossfit box og udfordres på nogle basale Crossfit øvelser. I de efterfølgende lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber, såsom kettlebells, dumbells, vægtstænger, romaskiner, bokse osv. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen på.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder
at sammensætte træningen på.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Formålet med Ultimate-forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende moduler bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i Ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
Vi har arbejdet med at:
- Beherske baghåndskastet til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Få kendskab til forhåndskastet og øve aflevering på 5-10 meter.
- Få kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk.
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt.
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det (både over og under navlehøjde).
- Videofeedback (Formativ feedback).
- Taktisk kendskab til basale regler og “spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Arbejdet med, at være “handler”
- Pivotere under pres og aflevere til makker
- Kunne udføre et “cut” under modtagelse af en aflevering
Kernestof:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parkour
Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik & bevægelse og klassiske og nye idrætter.
Opnå kropsbevidsthed, indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse.
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• Grundlæggende principper for træning
•Basale natur og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og sam-fundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsva-ner
• De for undervisningen relevante digitale redskaber
• De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Læringsmål:
• I skal kunne vise minimum 3 forskellige passager/vaults til at passere forhindringer med
• I skal kunne vise (vi har arbejdet med): Precisions, running precisions, strides samt kunne forklare fokuspunkterne for en god landing.
• I skal kunne lave mindre kombinationer og flows/ruter med ovenstående elementer.
• I skal kunne lave 360 underbar, dobbelt lazy og kombinationer af disse samt egne bevægelser i mindre flows
• I skal kunne se muligheder i forhold til at anvende forskellige steder til at lave ovenstående parkour elementer
• I skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes i forbedrer jer teknik
• I skal kunne lave en simpel bevægelsesanalyse af et precision-hop.
• I skal kunne forklare og reflektere over styrkemæssige principper i Parkour, herunder Rate-of-force development og plyometrisk træning.
• I skal kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som eks. parkour.
• I skal kunne se og reflektere over fordele og ulemper ved organiserede foreningsidræt vs. uorganiserede gadeidræt.
Bedømmelse:
• Eleverne bedømmes løbende på deres teoretiske kunnen og refleksionsevne ift. det teoretiske afsæt.
• Eleverne bedømmes på det tekniske niveau, sværhedsgraden.
• Eleverne bedømmes på udførelsen af deres bevægelser (flow, dynamik og præcision)
• Eleverne bedømmes afslutningsvis ud fra en forløbsprøve.
DGI Parkourøvelser
• Cat walk
• Lazy Vault
• Step vault
Materiale:
Hvad er parkour? https://vimeo.com/277964048 (1 side)
Forening vs. gadeidræt
- Parkour i en forening:- https://www.youtube.com/watch?v=sBF_tpFEPOw (1 side)
- Organisationsformer med særligt fokus på figur 2.2 https://dinidraetc.systime.dk/?id=133 (2 sider)
Ekskursion:
Besøg ved Holstebloc: https://slagteriet.dk/aktorer/holstebloc/ ¨
Supplerende litteratur:
Skoleklasse lærer parkour https://www.youtube.com/watch?v=Pqsxw0DT-Kc
https://www.youtube.com/watch?v=2HG7dofsdCo&t=55s&ab_channel=DGI (Step vault)
https://www.youtube.com/watch?v=5rg87YvcsKk&ab_channel=ParkourUndervisning (Lazy vault)
https://www.youtube.com/watch?v=JNoFlzyEem4&ab_channel=ParkourUndervisning (Monkey vault)
Strides: https://www.youtube.com/watch?v=oR9dWnI4tps&ab_channel=RonnieStreetStunts
Omfang i alt:10 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Hiphop
Forløbet i hiphop er et stilladseret forløb med høj differentiering.
Forløbet begynder med en introduktion til hiphop kulturen, hvorefter en fælles koreografi indøves.
Halvvejs i forløbet slippes eleverne fra og skal udvikle deres egne trin, som de kan indsætte i den fælles koreografi.
Forløbet slutter af med hiphop battles imellem grupperne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
Forløbet i badminton sigter mod at give eleverne en grundlæggende forståelse af spillets regler, teknik og taktik.
Vi gennemgår desuden teoretisk indhold om fysiologi i badminton med fokus på anaerob træning og plyometrisk styrketræning, samt motivation og målsætninger, herunder spændingsregulering og mental træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mountainbike - aerob træning og idrætsvaner- Sture
Teknisk fokus:
- Sving: "lad skulderen falde"
- Bremseteknik: "den gode, den onde og den grusomme" for- og bagbremse. Èn finger på bremsen. Brem EFTER de svære steder.
- Gearskifte: "op i fart, ned i gear" ved opkørsel.
- Ned-/opkørsel: position: "toiletstilling"
- Vægtfordeling og tyngdepunktet betydning: "tunge ben, lette hænder". Bounce-øvelser og trackstand
- Sikkerhed: "M-tjek", "hold afstand", "gå til egne grænser". Brems i sikre zoner (jævnt med stabilt underlag).
- Terrænforståelse: "kig fremad".
- Preskontrol: "hiv (opad)", "skub (nedad).
Teori:
12 Befolkningens idrætsadfærd. (https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=209, 18,9 sider)
4 Aerobe processer (https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=156. 21,4 sider)
https://quizlet.com/89056819/aerobt-arbejde-kap-4-b-for-bedre-idraet-flash-cards/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt x Basketball
Undervisningsforløb i basetball, hvor der samtidigt indgår et træningsprojekt over ca. 8 uger, hvor eleven opnår en målbar forbedring i konditionen samt opfylder de tekniske krav i udførelsen af basket. Fokus vil være på udvalgte tekniske krav i spillet samt hvordan træning og kamp kan planlægges og udføres, så der sikres arbejde med høj intensitet.
Mål
Eleven skal opnå en målbar forbedring i konditionen samt opfylder de tekniske krav i udførelsen af ultimate.
Indhold
Der skal udføres en interval-konditionstest før og efter forløbet (f.eks. Andersentest eller bib-test). Intervaltest minder mest om løbemønstrene i ultimate. Desuden kan der som starttest laves Kill-drill øvelsen med 10 kast (se øvelseskataloget), hvor der tages tid + subjektiv måling af anstrengelse (eks. Borg-skala) og evt. filmes. Der kan laves en kvalitativ analyse af videoen før/efter.
En arbejdskravsanalyse af en ultimatespiller, der bruges som redskab for elevernes egne træningsplaner. Analysen kan have fokus på arbejd-pause-forholdet i spillet og gennem anvendelse af fysiologisk teori begrunde elevernes øvelsesvalg i selvtræningsmodulerne (modul 5-7).
Teknisk og taktisk mål: Beherskelse af baghåndskastet, beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning, udføre et cut og modtage discen i løb, pivotere og aflevere discen under pres, placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar i kampsituationer, forståelse for og brug af mand-mand forsvar.
Der skal laves en rapport med målsætning for projektet, en træningsplan/et træningsprogram for træningen hjemme og et program for modul 5-7 (gruppevis), samt en træningsdagbog, hvor de udførte træninger noteres. Rapporten skal ligeledes indeholde en evaluering af slutresultatet og refleksion over effekten af træningen.¨
Der arbejdes med følgende faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Efter dette forløb skal eleven:
- have gennemført et selvbestaltet otteugers træningsprogram med forudgående test og efterfølgende retest. Eleven har selv opstillet det specifikke mål.
- kunne reflektere over forløbet med kritiske øjne
- kunne inddrage passende teori til at begrunde valg og fravalg
- kunne perspektivere til fremtidige træningsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Floorball
Der arbejdes med følgende faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
Efter dette forløb skal eleven:
- have forståelse for floorball (regler og taktik)
- kunne drible med bolden
- kunne afslutte (slag og ført)
- kende til forsvars- og angrebsspil
- kunne samarbejde (kommunikation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vild med dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521539619",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521539619",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521539619"
}