Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anja Bisgaard Hintze
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogrammer
Vi undersøger i praksis og teori opvarmningens betydning for præstationsevnen. Vi laver før og efter opvarmningstest, hvor vi ser på koncentration (præcisionskast) og bevægelighed (hasestræk).
Gruppevis laves opvarmningsprogrammer, der udføres med resten af klassen. Fokus er rytmisk opvarmning.
Teori: opvarmningens formål. Hvad sker der i kroppen under opvarmningen? Retningslinjer for udarbejdelse af opvarmningsprogram. Hensigtsmæssige øvelser i et opvarmningsprogram.
Opvarmning til musik: passer øvelserne til musikkens rytme? Musiktælling. Bevægelseskvalitet og musikkens karakter.
Idræt C - teori i praksis, Systime s. 119-147.
Grundbog i idræt C: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=146
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogrammer
|
06-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fitness
Grundtræning. Muskeltræningsformer. Muskeludholdenhed. Cirkeltræning. Styrketræning. Eksplosiv styrke. Plyometrisk træning.
Tests herunder udholdenhedstest og styrketest. Sidstnævnte med følgende øvelser: squat, legcurl, biceps curl, bænkpres med introduktion og afprøvning af RM - repetition maximum.
Gruppevis laves et styrketræningsprogram, der vises og afprøves sammen med en anden gruppe.
Mål: kunne beskrive de forskellige styrketræningsformer. Kende eksempler på hvilke typer af idrætsudøvere, der har gavn af hvilken træningsform. Træningsformens træningseffekt. Tilpasninger i og omkring musklen efter et længere træningsforløb.
Beskrivelse af belastning, gentagelser og sæt ved udarbejdelse af et styrketræningsprogram.
Kunne udføre udvalgte øvelser. Forklare øvelsens korrekte udførelse.
Fitness og kropsidealer. Fitness popularitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Styrketræningsprogram
|
14-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Softball
Formål: Teknisk og taktisk spilforståelse. At kunne indgå hensigtsmæssigt i en softballkamp.
Kaste og gribe med læderhandske. Batting. Fielding. Pitching: slowpitch og fastpitch. Spilrelaterede øvelser. Kamp.
Kende holdets roller ved henholdsvis forsvar og angreb. Kende positionerne på banen. Kendskab til spillets regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Formål: Teknisk og taktisk spilforståelse. At kunne indgå hensigtsmæssigt i en ultimatekamp i både forsvar og angreb.
Baghåndskast. Forhåndskast. Upsidekastet. Gribeteknikker. Opdækning. Gennembrudsspil. Cuts. Pivotering. Stack. Spilforståelse. Kamp.
Kende spillets "Spirit of the game".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball
Formål: Teknisk og taktisk spilforståelse. At kunne indgå hensigtsmæssigt i en volleykamp på et acceptabelt fysisk og teknisk niveau.
Fingerslag. Baggerslag. Underhåndsserv. Introduktion til overhåndsserv. Smash.
Spilrelaterede øvelser.
Teori:
Fysiologi. Kroppen under arbejde. Musklerne. Skeletmusklernes placering på kroppen. Agonist. Antagonist. Musklens opbygning. Typer af muskelfibre. Energisystemet. Anaerobe energiomsætning. Aerobe energiomsætning. Ilttransportkæden. Lungernes opbygning og funktion. Hjertets opbygning og funktion. Blodet.
Boldspil. Boldspil som holdspil. Boldbasis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Parkour
Formålet er at lære øvelser, der gør ens bevægelser frit flydende og i flow over forhindringer. Kreative bevægelser. I mindre grad at gøre det hurtigt og effektivt.
Produkt: gruppeopgave, hvor der laves de bedste bevægelser i flow gennem en bane. Fokus er flow i bevægelserne gennem banen. Yderligere kan tilføjes: en historie (f.eks. politi/røvere), musik (lave øvelser, så det passer til musikken), gruppemedlemmer udfører øvelserne synkront.
Catwalk
Catleap: https://youtu.be/aMUzsX9uCTg
Balance
Vault: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=604#c5258
Præcisionssving
Rolls: Rullefald Tutorial (youtube.com). Dive Roll Tutorial - YouTube
Wall run – demitour
Underbar: Underbar Tutorial (youtube.com).
Strides: DGI Trænerguiden gymnastik - parkour Strides - YouTube
Teori:
Centralnervesystemet styrer bevægelserne. Reflekser. Medfødte bevægelser. Tekniktræning. 10.000 timers-reglen.
Idrætsforsker - Vi har vendt ryggen til klubberne for at dyrke os selv. Politiken. 2013.
Figur – lyst versus pligt – kommerciel versus foreningsidræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kreativ dans
Formål: at udføre rytmiske og kreative bevægelser til musik i serie. Koreografi. Labans bevægelseslære.
Produkt: rytmisk serie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Færdighedsområde: boldspil
Målet med basketball er at være i stand til at have en aktiv rolle i det færdige spil, og kunne fremvise tekniske og taktiske færdigheder i en spilsituation. Basketball-forløbet er bygget op omkring 3 mod 3 basketball med henblik på at gøre spillet mere overskueligt og give den enkelte spiller mest muligt ansvar. Der er fokus på de regler, der har mest betydning for spillet: skridt, dobbeltdribling og opdækningsfejl. Vi arbejder med følgende tekniske og taktiske færdigheder i basketball:
- Standsninger (jump-stop og 1-2 standsning)
- Boldkontrol: afleveringer og modtagninger (særligt med fokus på
to-hånds-bryst-aflevering)
- Stående skud og layup
- Pivoteringer
Derudover fokuseres der på forskellige taktiske elementer som:
angrebsteknik og taktik, herunder spilbarhed, triple threat, cuts, give and go, screening.
Personligt forsvar. Shell drill.
Teoretiske elementer
- Kunne forklare centrale fokuspunkter i de tekniske og taktiske elementer.
- Forståelse for hvordan et hold kan fungere optimalt.
- Idrætspsykologi Herunder:
Motivation – indre og ydre motivation
Målsætning – Resultatmål, præstationsmål, procesmål.
Teamet og synergieffekt.
Kohæsion - social kohæsion, opgavekohæsion.
Typer af idrætshold: uafhængige hold, co-aktive hold, interaktive hold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lanciers
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521543297",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521543297",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521543297"
}