Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Malene Nees Mogensen, Marianne Juul Lysholm Eie
Hold
2022 id/z (
1z id
,
2z id
,
3z id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Rytmisk opvarmning
Titel 2
Styrketræning
Titel 3
Amerikansk fodbold
Titel 4
Ultimate
Titel 5
Parkour
Titel 6
Performance-dans
Titel 7
Crossfit
Titel 8
Træningsprojekt i basketball
Titel 9
Badminton
Titel 10
HIP HOP
Titel 11
Les Lanciers og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Rytmisk opvarmning
Indhold
Kernestof:
Lektie:
3.1 Har du tænkt over?
3.4 Hvorfor skal du varme op?
Opvarmning
Skema til optælling af musiknummer og øvelser her til, elev.docx
Lektie: Læs de fire links om kroppens forandring under arbejde. Vær særlig opmærksom på muskler (herunder hjertet), energisystemet og ilttransportkæden.
6. Fysiologi. Kroppen under arbejde
1.3 Opvarmning til musik
image.png
Quiz og byt om basal fysiologi og musikoptælling, elev.docx
Grundlæggende fysiologi.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Styrketræning
Indhold
Kernestof:
STYRKETRÆNING
Oversigt over den primære træningseffekt ved forskellige styrketræningsintensiteter.docx
Skema til typer af styrketræning, elev.docx
Grundtræning
Superkompensationsprincippet
Vælg type af ønsket styrketræning, 1z
Lektie:
Unge og kropsidealer - ikke fit nok til fitness?
Styrketræningsprogram 2023, produktkrav mv, 1z.docx
4.8 Grundtræning
Lektie: Alle styrketræningsprogrammer skal være klar. Husk at lægge jeres program, teori mm ind i mappen under dokumenter.
Muskelstyrke test.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Amerikansk fodbold
Indhold
Kernestof:
Lektie: Se linket så du er klar til at gribe! :)
Opvarmning ved Maria, Laura Væring og Lærke Ringgaard (varme og sjov med bold - ikke kaste-gribe)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ultimate
Faglige mål for forløbet:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Teoretisk og taktisk kendskab til HOGYM-regler og ”spirit of the game”
- Teoretisk forståelse af kommunikation og spilbarhed og taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Teoretisk forståelse af de forskellige boldspilskategorier og ultimates placering heri
- Teoretisk forståelse af ultimate som holdspil, hvor roller og forholdet mellem udfordringer/færdigheder har betydning for motivation og oplevelsen af flow
- Teoretisk forståelsen fordele/ulemper ved kønsintegreret spil, og hvorfor ultimate er velegnet som kønsintegreret spil
Indhold
Kernestof:
Notér dig reglerne i ultimate ved at se denne video, hvor Hogym-ultimate-regler bliver gennemgået: Hogym-regler
Gense filmen om Kaste-/gribeøvelse. Fokuser på det teknisk svære forhåndskast - hvordan udføres det?. Svar desuden på følgende mens du læser Introduktion til ultimate
Læs kapitlet om Boldspil og notér dig, hvilken boldspilskategori ultimate tilhører og hvorfor?
Afsnit
Læs om Boldspil som holdspil og svar på følgende mens du læser:
Der er fokus på en masse kamptræning. Hav derfor godt styr på reglerne inden modulet. De vigtigste regler er anført på billedet.
Læs undervisningsbeskrivelsen for forløbet. Hvad skal du kunne (faglige mål?) Overvej hvordan du kan forbedre dig som ultimatespiller.
Genlæs om Boldspil som holdspil. Analyser dig selv på idrætsholdet:
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Parkour
Faglige mål for forløbet:
- Precision jumps + mindst to andre spring
- Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
- Kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som eks parkour.
- Kunne se og reflektere over fordele og ulemper ved organiserede foreningsidræt vs. uorganiserede gadeidræt.
Indhold
Kernestof:
Orienter jer i de faglige mål for forløbet (se studieplanen) og medbring jeres overvejelser om roller ifm. sidste modul.
Yes! Endelig skal vi i gang med parkour. Se denne video - hvad er parkour ifølge videoen? Copenhagen Girls Gathering 2018
Vi skal nu arbejde videre med jumps og rails. Se følgende videoer, og nedskriv 2 fokuspunkter til hver øvelse. Medbring til timen.
Se følgende video, og overvej hvad filosofien bag parkour er. Medbring pointer fra videoen til modulet. Philosophy of Parkour with Marcus Udsen Grandjean
Malene har syge børn, så I skal arbejde selv med følgende. Virtuelt - 2z.docx
lazy spin, reverse vault, turn vault, Cat leap, løb op ad hjørne
Vi snakker teori - både idrættens organisering og om grundtræning (se sidste modul for pensum), og kobler det til forløbet i parkour.
I forbindelse med vores snak før jul om idrættens organisering og idrætsbilledet blandt uge, kom jeg i tanke om, at vi aldrig har talt om jeres idrætsfaglige bagage - og jer som idrætsgruppe. Derfor skal du forud for modulet skrive i elevfeedback hvi
Hvilke teknikker vil du fokusere på til din forløbsprøve?
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Performance-dans
Faglige mål for forløbet:
- Udføre bevægelser i takt til musikken
- Vise kropsbeherskelse ved at kunne variere det kropslige udtryk i forskellige stilarter
- Vise andre egen performance – dvs. både kunne starte bevægelser på det rigtige tidspunkt, holde rytmen og huske serien.
- Optælle og analysere et musikstykkes opbygning
- Sammensætte egen performance, som passer til et selvvalgt(e) musikstykke(r)
- Konditionsmæssigt kunne følge med i lektionerne
- Teoretisk forståelse for BESS-konceptet
- Anvende BESS som analyseredskab
Indhold
Kernestof:
Videoer fra forløbsprøven i Parkour afleveres i OneNote under samarbejdsområdet.
1) Video fra parkour SKAL i OneNoten
Malene er syg, så derfor skal I arbejde selv i grupperne om jeres performance. Grupper til performance.docx Der tages selfie af gruppen og udfyldt performance-ark (så langt I nu når) Skabelon til performance.docx. Der tages fravær ud fra det indsend
Vi mødes til fælles start i pigesalen. Derefter får I tid til at arbejde videre med jeres performance i grupper. Det bliver godt :-)
Alle grupper er godt i gang med performances, og det ser lovende ud! Jeg glæder mig til at se jeres færdige produkter.
Brug BESS skemaet og analyser jeres nuværende koreografi med hensyn til bevægelserne - skal der justeres nogle steder i koreografien eller vil I have andre typer af bevægelser ind i jeres sidste del?
I skal forud for modulet aflevere en beskrivelse af jeres performance i følgende skema Skabelon til performance.docx husk at angiv, hvor I ønsker at fremvise. Én fra gruppen afleverer i elevfeedback.
Vi afslutter forløbet. Alle grupper medbring videoer - sørg for at flere gruppemedlemmer har videoen i tilfælde af sygdom.
Analyse af performance.docx
Læs om Crossfitmed fokus på, hvad der karakteriserer disciplinen. Hvordan ser medlemstallene ud for crossfit?
WOD - X-Fit Max.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Crossfit
Vi har besøgt Holstebro CrossFit og eleverne har gruppevist udarbejdet en tildelt type workout.
- Teoretisk forståelse for de forskellige bevægemønstre som øvelserne i crossfit kan kategoriseres under
- Anvende og forstå Borg-skala
Faglige mål for forløbet:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med udstyr på en teknisk korrekt måde
- Forstå principperne i de mange forskellige WOD's - herunder variationsmuligheder
- Sammensætte jeres egen WOD på en fornuftig måde rent opbygningsmæssigt
- Være fysisk og teknisk i stand til at gennemføre WOD's - herunder jeres egen
- Støtte, motivere og teknisk korrigere andre
- Teoretisk forståelse for de forskellige bevægemønstre som øvelserne i crossfit kan kategoriseret under
- Anvende og forstå Borg-skala
Indhold
Kernestof:
Forud for modulet ser i nedenstående fire korte (ca. 3 min) klip. Skriv ned hvad der kendetegner de forskellige bevægelser.
Evalueringskriterier i dette forløb:
Vi mødes derude til en fed gang morgentræning i ægte CrossFit omgivelser.
Læs Styrketræning i praksis og Muskeludholdenhed. Diskutér hvorvidt der er/ikke er tale om træning af muskeludholdenhed i CrossFit.
Se den CrossFit øvelse, som er angivet over dit navn. Du er instruktør for nogle andre i klassen, så medbring 3 tekniske fokuspunkter.
Cooper-løbetest - hvordan er din kondition sammenlignet med starten af skoleåret?
Afslutning - medbring tøj og sko til indendørs idræt.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Træningsprojekt i basketball
Faglige mål for forløbet:
- Drible kontrolleret (kigge op imens) både stillestående og i løb
- Aflevere på forskellig vis (bryst-, studs- og 1-håndsaflevering)
- Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den
- Teoretisk forståelse af, hvordan man kan teste udholdenhed og hvorvidt dette er vigtigt i 3 mod 3 basketball
- Kunne forklare begrebet superkompensation og perspektivere dette til træning i basketball
- Kunne forklare hvilke fysiologiske forbedringer, kroppen opnår ved udholdenhedstræning, samt hvordan dette kan bidrag til et højere kondital
Indhold
Kernestof:
Hvad er 3x3 basketball? 3x3 basketball
Vi mødes i hallen 9.55 iført indendørs sko, så I kan stå fast i halgulvet. Husk vanddunk. Efter bip-testen vil der blive tid til at lave individuelle målsætninger og til udarbejdelse af træningsprogrammer.
Orientere elever om, at de selv er ansvarlig for at nedskrive løbstid efter løbet – så vi ved at alle er kommet i mål.
Ugens fysiske aktivitet er indskrevet i din logbog. HUSK dokumentation (selfie samt fx. screenshot af Endomondo, billede af løbeur, opmålt løberute, etc.)
Team Challenge
Der laves minimum 30 minutters veldokumenteret cardiotræning med høj puls + besvares Arbejdsark - træningsfysiologi.docx . Begge dele indsættes i elevfeedback inden 22 i aften. God fornøjelse :-)
Tak for et godt 3.g løb - godt kæmpet af alle!
Hvordan spiller man 3 mod 3 basketball?
I elevfeedback:
Jeres træningsdagbog er udfyldt sådan at I kan evaluere på projektet til næste idrætstime.
EM i 3x3 - Danmarks Basketball Forbund
Slut-test resultater er skrevet ind i jeres træningsdagbog.
Se video (og nedenstående billede) om 3 mod 3 basket: EM i 3x3 - Danmarks Basketball Forbund. Der skal nu være et godt kendskab til spillets regler. image.png
Skabelon.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Badminton
Faglige mål for forløbet:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Teoretisk
- Funktionen af det sympatiske og det parasympatiske nervesystem
- Former for reflekser, og deres funktion
- Centre i hjernen, der styrer kroppens mere komplekse bevægelser
- Stadier inden for færdighedsindlæring, og hvorfor det er vigtigt for en idrætsudøver at automatisere bevægelser
Indhold
Kernestof:
Læs afsnittet om badminton indtil "badminton på B-niveau".- Introduktion | Idrætsportalen
Se video med forhåndsserven som vi arbejdede med sidst: 4 Forhåndsserv. Find 2 fokuspunkter, som du vil arbejde med i modulet.
Videoaflevering - TP.docx
Vi skal arbejde med flere nye slag - nu med baghånden. Se derfor følgende klip, og skriv 2 fokuspunkter ned til hvert slag i elevfeedback.
Vi gentager, gentager, gentager slagene i badminton og taler om, at formålet hermed er at få slagene automatiseret. Læs om, hvad det vil sige, og indsæt svar på tilhørende spørgsmål i elevfeedback:
PPT - badminton, automatiserede bevægelser.pptx
Lektie: Video om eksamen ses for at få en idé om eksamensformen. eksamen C
Hvordan laver vi drejebøger 2025.docx
lancier tale xx.mp3
Lektien er at orientere sig i følgende matrix, og derudfra beslutte hvilke tekniske elementer af spillet, du gerne vil træne (serv, benarbejde, bestemte slag, slagserie, etc.).
image.png
Vi afslutter forløbet med en forløbsprøve, og udarbejder i fællesskab en drejebog som grupperne kan tage udgangspunkt i.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
HIP HOP
Faglige mål:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Teoretisk
- Hvad der kendetegner hiphop
- Labans BESS koncept
Indhold
Kernestof:
Medbring computer til modulet
Bølge med arme langs siden (bøj håndled, bøj albue,løft skulder, skyd bryst frem, løft skulder, bøj albue,bøj håndled og stræk armen):
BESS: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=150
Bevægelsesbank - Hiphop - YouTube
Klar til at fremlægge del af BESS 2.1.1 Labans bevægelseslære | Grundbog i idræt C) med egen krop.
1) Teoretisk: Læs om Breakdance og svar på følgende mens du læser.
Malenes datter er syg, så I skal arbejde selv i grupperne med koreografier og freeze.
Selvevaluering ud fra nedenstående matrix - hvor vil du placere dig selv?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Les Lanciers og repetition
Indhold
Kernestof:
1) Som lektie skal I udarbejde en drejebog for hiphop, så I har den klar til en eventuel eksamen i idræt. Malene har lavet et udkast som I kan tage udgangspunkt i: Drejebog MNM.docx
Hjemmefra ses de 5 ture og der laves egne huskeregler til turene, så I er med på, hvad der skal ske.
Vi tuner til eventuel eksamen i idræt ved at lave drejebøger færdige. MNM siger tak for nu :-)
Drejebøger MNM:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521547318", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521547318", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52521547318" }