Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Malene Nees Mogensen, Marianne Juul Lysholm Eie
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Styrketræning
Titel 3 Amerikansk fodbold
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Parkour
Titel 6 Performance-dans
Titel 7 Crossfit
Titel 8 Træningsprojekt i basketball
Titel 9 Badminton
Titel 10 HIP HOP
Titel 11 Les Lanciers og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Amerikansk fodbold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Faglige mål for forløbet:

- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Teoretisk og taktisk kendskab til HOGYM-regler og ”spirit of the game”
- Teoretisk forståelse af kommunikation og spilbarhed og taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Teoretisk forståelse af de forskellige boldspilskategorier og ultimates placering heri
- Teoretisk forståelse af ultimate som holdspil, hvor roller og forholdet mellem udfordringer/færdigheder har betydning for motivation og oplevelsen af flow
- Teoretisk forståelsen fordele/ulemper ved kønsintegreret spil, og hvorfor ultimate er velegnet som kønsintegreret spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Parkour

Faglige mål for forløbet:

- Precision jumps + mindst to andre spring
- Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring

- Kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som eks parkour.
- Kunne se og reflektere over fordele og ulemper ved organiserede foreningsidræt vs. uorganiserede gadeidræt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Performance-dans

Faglige mål for forløbet:

- Udføre bevægelser i takt til musikken
- Vise kropsbeherskelse ved at kunne variere det kropslige udtryk i forskellige stilarter
- Vise andre egen performance – dvs. både kunne starte bevægelser på det rigtige tidspunkt, holde rytmen og huske serien.
- Optælle og analysere et musikstykkes opbygning
- Sammensætte egen performance, som passer til et selvvalgt(e) musikstykke(r)
- Konditionsmæssigt kunne følge med i lektionerne

- Teoretisk forståelse for BESS-konceptet
- Anvende BESS som analyseredskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Crossfit

Vi har besøgt Holstebro CrossFit og eleverne har gruppevist udarbejdet en tildelt type workout.

- Teoretisk forståelse for de forskellige bevægemønstre som øvelserne i crossfit kan kategoriseres under
- Anvende og forstå Borg-skala

Faglige mål for forløbet:

- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med udstyr på en teknisk korrekt måde
- Forstå principperne i de mange forskellige WOD's - herunder variationsmuligheder
- Sammensætte jeres egen WOD på en fornuftig måde rent opbygningsmæssigt
- Være fysisk og teknisk i stand til at gennemføre WOD's - herunder jeres egen
- Støtte, motivere og teknisk korrigere andre

- Teoretisk forståelse for de forskellige bevægemønstre som øvelserne i crossfit kan kategoriseret under
- Anvende og forstå Borg-skala
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt i basketball

Faglige mål for forløbet:

- Drible kontrolleret (kigge op imens) både stillestående og i løb
- Aflevere på forskellig vis (bryst-, studs- og 1-håndsaflevering)
- Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den

- Teoretisk forståelse af, hvordan man kan teste udholdenhed og hvorvidt dette er vigtigt i 3 mod 3 basketball
- Kunne forklare begrebet superkompensation og perspektivere dette til træning i basketball
- Kunne forklare hvilke fysiologiske forbedringer, kroppen opnår ved udholdenhedstræning, samt hvordan dette kan bidrag til et højere kondital
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Badminton

Faglige mål for forløbet:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Teoretisk
- Funktionen af det sympatiske og det parasympatiske nervesystem
- Former for reflekser, og deres funktion
- Centre i hjernen, der styrer kroppens mere komplekse bevægelser
- Stadier inden for færdighedsindlæring, og hvorfor det er vigtigt for en idrætsudøver at automatisere bevægelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 HIP HOP

Faglige mål:

Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Teoretisk
- Hvad der kendetegner hiphop
- Labans BESS koncept
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer