Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Karoline Lassen, Thomas Boesen
|
Hold
|
2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The Odd One Out
Forløbet er struktureret som en tematisk læsning under temaet ’The Odd One Out’. Gennem forløbet arbejdes med et udvalg af fiktionstekster med genremæssig spredning, og vi stifter begreber, der er relevante for analyse af lyrik, prosa og film fx:
• Setting
• Narrator
• Theme
• Message
• Composition
• Characterisation
Vi fokuserer i forløbet på, hvordan man kan føle sig udenfor normen og fællesskabet på grund af race, seksualitet, klasse, udseende, handicap og mentale problemer.
Som en del af forløbet indleder vi også arbejdet med elevernes skriftlige kompetencer. Eleverne introduceres i denne sammenhæng gennem 2 skriveværksteder for essayet som genre samt hjælpemidler og begreber som PEE-modellen, paragraph, topic sentence, forbinderord og disposition.
Fra læreplanen i engelsk A, stx
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive (...) tekster (...)
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Kernestof
Marc Mitchell: "The New Girl"
Heartstopper: "Episode 1" (2022)
Alice Oseman; Uddrag af Heartstopper Volume 1 (2019)
Ray Bradbury: "The Pedestrian" (1951)
Uddrag af Sally Rooney: Normal People (p. 1-8)
"Episode 4" af Normal People (2020)
Fabio Coala: Perfection [comic-strip]
Jacob Frey: "The Present" [animated short film]
Uddrag af Scott Westerfeld: Uglies (p. 39-45)
Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower (2012) [film]
Supplerende stof
Lærerproducerede PowerPoint-præsentationer
Omfang
Cirka 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1: A trip back memory lane..
|
20-11-2022
|
Aflevering 2 - Write a paragraph
|
01-12-2022
|
Aflevering 3 - Short analytical essay
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
True Crime
I forløbet arbejder vi med true crime som auditiv, visuel og tekstuel genre. Vi danner os et overblik over genrens historie og særegne træk, og vi dykker ned i et udvalg af True Crime-narrativer.
Gennem læsningen af uddrag af Truman Capotes non-fiction roman In Cold Blood og murder-balladen "The Knoxville Girl", undersøger vi, hvordan True Crime ser ud som tekstuel og litterær genre. Vi arbejder i denne forbindelse særligt med fortællerteknik. For at undersøge True Crime som audio-visuel genre arbejder vi med dokumentaren Mommy Dead and Dearest og dokumentarens undergenrer. Desuden arbejder vi i forløbet med podcast-genren gennem en analyse af en episode af podcasten Serial Killers. I denne forbindelse opbygger vi et kendskab til følgende teroetiske begreber:
- story-telling podcast
- talkative podcast
- podcast drama
- podcast documentary
- serial narrative, episode narrative og several narrative podcast.
I forløbet afleverer eleverne deres første grammatikafleveringer, og vi arbejder i undervisningen med:
- Kongruens
- Repetition af sætningsanalyse
- Verbernes tider (de fem hovedtider)
Fra læreplanen i engelsk A, stx
- det engelske sprogs grammatik (...)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
Kernestof
"Hannibal the Cannibal: Robert John Maudsley Pt. 1", Serial Killers (2020): https://open.spotify.com/episode/0rVTZW9SU7FNicthz139OQ
Truman Capote: In Cold Blood (1966) (uddrag) gengivet fra Katrine Brøndsted el.al. "Narrating Truth", Alt i Ord (2021) s. 142-144
"The Knoxville Girl" her gengivet fra Katrine Brøndsted el.al. "Narrating Truth", Alt i Ord (2021) s. 136
'Melissa Chan: "'Real People Keep Getting Re-traumatized.' The Human Cost of Binge-Watching True Crime Series", Time (2020)
Erin Lee Carr: Mommy Dead and Dearest (2017)
Supplerende stof
Lærerproducerede PowerPoint bl.a. baseret på: Katrine Brøndsted el.al. "True Crime" "Narrating Truth", Alt i Ord (2021) s. 128-133.
"2.4 When fiction and non-fiction meet" i Trine Østergaard: "The English Handbook", i-bogsudgave 2023: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p165
"5.4 Documentary" i i Trine Østergaard: "The English Handbook", i-bogsudgave 2023: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=154
Omfang:
ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4 - Grammatik
|
15-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
American Values
Forløbet tager undersøger amerikanske værdier. Eleverne skal kende til grundlæggende kulturelle værdier og samfundsforhold, der gør sig gældende, og de skal kende til historiske baggrunde fra hvilke disse værdier og samfundsforhold udspringer. I forløbet træner eleverne desuden mundtlighed dels ved at aflevere en mundtlig præsentation og ved at optage korte indtalinger til deres OneNote. I arbejdet med ordforråd fokuserer vi i forløbet bl.a. på, hvordan man kan bruge engelsksprogede ordbøger som Oxford Learner's Dictionary til bl.a. at tjekke udtale.
I forløbet arbejder vi desuden med at udbygge vores begrebsapparat, og vi træner bl.a. analyse af lyrik og stifter bekendtskab med begreber som stylistic devices og rhyme scheme
Igennem forløbet fokuserer vi på følgende grammatiske områder:
- Verbernes tider
- Uregelmæssige verber
- Verbernes funktioner, former og bøjninger
- Ordstilling
Fra læreplanen i engelsk A, stx
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i (...) USA (...)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive fra forskellige perioder (...)
- ordforråd (...)
- det engelske sprogs grammatik, udtale (...)
Kernestof
"Pre-reading: The frontier heritage" i Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English (Systime, e-bog, 2023) https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1
“Declaration of Independence” (uddrag) i Holm, Mette: Being American: Identity, Politics and Contemporary Society. Gyldendal, 2016.
Steve Macone: "The 'New New Colossus'", The New Yorker (2017)
F. Scott Fitzgerald: Uddrag af The Great Gatsby (1925)
Emma Lazarus: "The New Collossus" (1883)
Baz Luhrman: The Great Gatsby (2013)
Supplerende stof:
"Right and Left in the USA" i Anders Daugaard et.al: Angles, Gyldendal, i-bog (2020) fra https://angles.systime.dk/?id=c781
Zach Lamb: “Values and Beliefs” fra https://app.sophia.org/tutorials/values-and-beliefs--5
"Understanding Americans" i Jeanne Eierheim et. al. Targets pp. 170-174
Omfang:
ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5 - Presentation
|
26-02-2023
|
Aflevering 6 - Short analytical essay
|
26-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Great Speeches of History
I dette forløb arbejder vi med med store amerikanske og britiske taler gennem tiden. Vi stifter derfor kort bekendtskab med følgende historiske begivenheder:
• The American Civil War
• The Civil Rights Movement
• World War ll
Formålet med forløbet er at repetere begrebsapparatet tilknyttet non-fiktionsanalyse. Derfor har vi i forløbet fokus på:
- The three speech genres (ceremonial, deliberative, judicial)
- The rhetorical pentagram/pentagon
- The modes of persuasion
- Figurative language
- Stylistic and rhetorical devices.
- Semantic fields
Som en del af forløbet skriver eleverne deres egen tale, hvor de skal forsøge aktivt at anvende nogle af de sproglige greb, som vi har fokuseret på i undervisningen.
Fra læreplanen i engelsk A, stx
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige (...) historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning, udtale, ordforråd og idiomer
Kernestof
Abraham Lincoln: "The Gettysburg Address" (1863)
John F. Kennedy: "Inaugural Address" (1961)
Martin Luther King, Jr.: “I Have a Dream” (1963)
Uddrag fra Winston Churchill’s first speech as prime minister (“Conquer We Must, Conquer We Shall”) (19.05.1940)
Uddrag fra Winston Churchill’s speech in the House of Commons (“We shall fight on the beaches”) (04.06.1940)
Joe Wright: Darkest Hour (2017)
Supplerende stof
Lærerproducerede hjælpeark og PowerPoints
Følgende afsnit fra The English Handbook af Trine Østergaard:
"The modes of persuasion": https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c279
"The rhetorical pentagram": https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c2311
"What characterises a speech": https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c281
Omfang
Cirka 45 sider (inkl. minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 7 - Creative assignment
|
26-04-2023
|
Aflevering 8 - Podcast
|
21-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
British Multiculturalism
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb, har vi arbejdet med forskellige aspekter af immigration og multikulturalisme i Storbritannien. Vores fokus har været på holdninger til immigration og det multikulturelle samfund. Eleverne har tilegnet sig denne viden gennem gruppearbejde omkring fakta- og fiktionstekster samt film.
Kernestof
"London's Comings and Goings", pp. 47-51 in The Economist, 2003
Burhan Warzir: "Long Nights, Low Pay and No Play", pp. 189-191
Robin Cook: "Chicken Tikka Masala Speech" (2001)
Richard Tromans: "The River Underground", pp. 70-88 from "Anthology og Nevada fiction
Hanif Kureishi "My Son the Fanatic", pp. 192-201, in Context, 2004
Udayan Prasad"My Son the Fanatic", 1997 (film)
Supplerende stof
"Immigrants in Britain - Past and Present", pp. 55-57 from Sustainable Development, 2009 (Systime).
Omfang
Tekster: ca. 34 sider
Film: ca. 15 sider
I alt: ca. 49 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Immigrants in Britain - Past and Present", pp. 55-57 from Sustainable Development, 2009 (Systime).
-
"London's Comings and Goings", pp. 47-51 in The Economist, 2003
-
Wazir, Burhan "Long Nights, Low Pay and No Play", pp. 189-191
-
chicken tikki masala speech 4.pdf
-
Tromans, Richard "The River Underground", pp. 70-88 from "Anthology og Nevada fiction
-
Kureishi, Hanif "My Son the Fanatic", pp. 192-201, in Context, 2004
-
Prasad, Udayan "My Son the Fanatic", 1997 (film)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Black America
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi gennemgået den afroamerikanske historie i USA med udgangspunkt i udvalgte tekster og film. Vi har behandlet tiden omkring slaveriet samt perioden før og under borgerrettighedsbevægelsen. Eleverne har selv arbejdet med slaveriet og borgerrettighedsbevægelsen i form af gruppearbejde og efterfølgende oplæg.
I dette forløb har eleverne også arbejdet med den retoriske analyse i forhold til faktateksterne.
Woody Guthrie: Harriet Tubman's Ballad
Harriet Jacobs "Incidents in the Life of a Slave Girl" in 1861, pp. 1-11
Stave McQueen: 12 Years a Slave (2013)
Anne Moody: "Coming of Age in Mississippi", pp. 36-42
Allan Parker: "Mississippi Burning", 1988
Martin Luther King Jr. "I have a Dream", 1963
Malcom X "Message to the Grassroots", 1963 pp. 1-3
Lee Daniels: ”The Butler“, 2013
Supplerende stof
Christine Hatt "Slavery - from Africa to the Americas" uddrag fra Ch. 1-8
Richard Wright: "The Ethics of Living Jim Crow", 1937 in "American Stuff", pp. 1-6
Omfang
Tekster: 45
Film: 42
Ialt: 87
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Harriet Tubman's ballad.docx
-
Harriet, Jacobs "Incidents in the Life of a Slave Girl" in 1861, pp. 1-11
-
McQueen, Steve "12 Years a Slave", 2013 (film)
-
questions for 12 years a slave.docx
-
Wright, Richard "The Ethics of Living Jim Crow", 1937 in "American Stuff", pp. 1-6
-
Wright, Richard "The Ethics of Living Jim Crow", 1937 in "American Stuff", pp. 6-14
-
Moody, Anne "Coming of Age in Mississippi", pp. 36-42
-
Parker, Allan "Mississippi Burning", 1988
-
Luther King, Martin "I have a Dream", 1963
-
X, Malcom "Message to the Grassroots", 1963 pp. 1-3
-
Daniels, Lee”The Butler“, 2013
-
https://drive.google.com/file/d/1iucxUf3iv5Wx-jUX5L0BnSXTcP06V_kz/view?usp=share_link
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Heroes
I forløbet arbejder vi gennem læsningen af et bredt udvalg af genrer indenfor fiktion og non-fiktion med forskellige former for helte og deres betydning for vestlig og engelsksproget kultur. Vi undersøger, hvad der gør et menneske til et helt og har både fokus på mytologiske helte, superhelte og hverdagens helte.
I arbejdet med tegneserie-superhelte lærer eleverne desuden også at anvende modellen the hero's journey som et led i deres analysearbejde.
Fra læreplanen i engelsk A, stx
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
Kernestof
Troy Hickman: "Time of Their Lives" (from Common Ground, 2004)
Stephen Fry: “Crime and Punishment” (uddrag fra Heroes, 2018)
Bel Kaufman: "Sunday in the Park” (1983)
Jon Watts: Spider-Man: Homecoming (2017)
Supplerende stof
TED-Ed: "What makes a hero? - Matthew Winkler" (2012):https://www.youtube.com/watch?v=Hhk4N9A0oCA
"Narrator/Point of view (POV)" i Trine Østergaard: The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148#c803
Omfang
Cirka 40 sider (inkl. minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Canada
Forløbsbeskrivelse
I forløbet fokuserer vi på Canadas historie, samfundsforhold og kultur. Forløbet indledes med, at eleverne stifter et overfladisk bekendtskab med koloniseringen af Canada og Canadisk historie. Herefter arbejdes der med canadisk identitet og kultur herunder national identity, , multiculturalism, immigration, indigenous peoples and communities og residential schools.
I forløbet repeteres desuden også fagbegreber relateret til både analyse af fiktion og non-fiktion, fx:
• genrerne short film, short story og commercial.
• det retoriske pentagram
• appelformerne
• digtanalyse (modern poem, traditional poem, rhyme structure, figurative language)
Forløbet tager afsæt i Eva Pors' bog Cross Country Canada, L&R Uddannelse (2014)
Fra læreplanen i engelsk A, stx
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Kernestof
Selvvalgte Heritage Minutes fra https://www.historicacanada.ca/heritageminutes
Molson Canadian: "I Am Canadian"
Duke Redbird: "I am a Canadian" (1974)
60 minutes: "The dark legacy of Canada's residential schools, where thousands of children died" (2022): https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI
"Prime Minister’s remarks in the House of Commons on the tragic legacy of residential schools" (2021) (https://pm.gc.ca/en/news/speeches/2021/06/01/prime-ministers-remarks-house-commons-tragic-legacy-residential-schools)
David Koulack: "Taxi Guy"
Rita Joe: "I Lost My Talk" (1988)
Rebecca Thomas: "I'm Finding My Talk" (2019)
Tom Bentley, Should a nation apologise for the crimes of its past (excerpt) (2016): https://theconversation.com/should-a-nation-apologise-for-the-crimes-of-its-past-66525
Stephen Harper - Statement of Apology (2008)
Supplerende stof
'A Very Brief History of Canada' i Eva Pors 'Cross Country Canada' (2014) s. 9-24.
Charles Blattberg: Canadian Identity (excerpt) from: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/canadian-identity
Introduction to Canadian Multiculturalism i Eva Pors 'Cross Country Canada' (2014) s. 63-64
Lærerproducerede PowerPoints og hjælpeark
"Guide for poetry analysis" i Trine Østergaard The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=150#c848
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Writing exercise - summer diary.docx
-
Welcome to 3g! I hope you've enjoyed your summer. Your homework for today is to reflect on what you know about Canada.
-
Grammatikøvelse (A Very Brief History of Canada).docx
-
Grammatikøvelse (A Very Brief History of Canada)_noter fra fælles gennemgang.docx
-
Same homework as for Tuesday :)
-
Grammar Groove, August 19th, 2024.docx
-
Group assignment:
-
Link til samarbejdsområde i klassenotesbog
-
'A Very Brief History of Canada' i Eva Pors 'Cross Country Canada' (2014) s. 9-24.pdf
-
Grammar Groove, August 20th.docx
-
A Super Quick History of Canada
-
Transcript of _A Super Quick History of Canada_ (YouTube-video).docx
-
Questions for group work (be back in class by 10:35)
-
HOMEWORK
-
National identity
-
Worksheet - Texts about Canadian Identity.docx
-
Canada 5 - Canadian Identity.pptx
-
Homework
-
Charles Blattberg - _Canadian Identity_ (2013).docx
-
How Nations Make Up National Identities | NYT - The Interpreter
-
GRAMMAR GROOVE, AUGUST 29th.docx
-
Your presentations:
-
Model for analysis (poem) from The English Handbook
-
Model for analysis (commercial) from The English Handbook
-
Class notes, poem and commercial.docx
-
Today we'll keep working with the two texts about Canadian identity. Homework is to revisit the texts so that you're prepared to work with them.
-
Grammar Groove, September 2.docx
-
Homework for today is the read the attached text about Canadian multiculturalism. As you're reading, please come up with 5 comprehenstion questions for the text.
-
AREAS OF FOCUS (TAXI GUY).docx
-
GRAMMAR GROOVE - RELATIVE PRONOMINER.docx
-
David Koulack - Taxi Guy.pdf
-
Skim read the linked article from The Guardian. After you've read it, please write down 1 thing that surprised you.
-
Skrivemodul - Apolgy by Stephen Harper_med noter.pptx
-
Analysing non-fiction [compendium].pdf
-
FAQ - Analytical Essay.docx
-
The dark legacy of Canada's residential schools, where thousands of children died
-
Faglige sætninger og vendinger (Engelsk B og A).docx
-
Forberedelsen til dagens skrivemodul er at læse tekst-materiale og opgaveinstruks grundigt. Tag noter undervejs, så I er klar til at arbejde videre med dem i timen.
-
Prime Minister_s remarks in the House of Commons on the tragic legacy of residential schools (2021).docx
-
Grammar Groove - Phrasal verbs.docx
-
GROUP WORK
-
We're going to begin today's class by talking about the speech by Justin Trudeau :)
-
image.png
-
Poems by Rita Joe & Rebecca Thomas.docx
-
GRAMMAR GROOVE - KOMMA.docx
-
Pair work (read about poetry)
-
Worksheet - Poems by Rita Joe & Rebecca Thomas.docx
-
Afsnit
-
Revisit the poems by Rita Joe and Rebecca Thomas and look at your notes for the poem you were assigned.
-
GRAMMAR GROOVE - KOMMA ll.docx
-
Group work:
-
Canada 9 - Wrapping up the course.pptx
-
https://www.cbc.ca/news/canada
-
Evaluering af forløbet 'Canada'.docx
-
Efterbearbejdningsmodul d. 19.09.2024.docx
-
Tjekliste - analytical essay.docx
-
I dagens modul arbejder vi med skriftlighed. Der er ingen lektier.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakesqueer
I forløbet arbejder vi med, hvordan køn og seksualitet udforskes i et udvalg af Shakespeares værker. I forløbet bruges queer theory og gender studies som rammen for vores litterære arbejde med uddragene. Derfor indledes forløbet med, at eleverne introduceres for denne metode.
Fra læreplanen i engelsk, stx:
- uddrag af værker af Shakespeare
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Kernestof:
Uddrag af Macbeth Act 1, Scene 5.
Macbeth • Act 1 Scene 5 • Shakespeare at Play: https://www.youtube.com/watch?v=HHupnpG0Ty8
Uddrag af Twelfth Night:
- Act 2, Scene 4
- Act 3, Scene 1
- Act 4, Scene 1
- Act 5, Scene 1
Uddrag af Tim Carrolls opsætning af Twelfth Night fra 2012 (https://player.shakespearesglobe.com/productions/twelfth-night-2012/)
Supplerende stof
Shakespeare and Sexuality: https://www.youtube.com/watch?v=I4hXtU5lV8c
Østergaard, T. (2025). 1. Literary Periods. I The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=129
Delaney, Dennis (et.al.): Fields of Vision - Literature in the English
Language Volume 1, Longman, 7th ed. (2011) s. A23, A24, A27, A29, A32 & A34
Twelfth Night by William Shakespeare | Plot Summary: https://www.youtube.com/watch?v=JPQAUs0YRYc
Lærerproduceret tekst baseret på: ender Criticism and Queer Theory: http://2012books.lardbucket.org/books/creating-literary-analysis/s08-03-gender-criticism-and-queer-the.html)
Sexuality in Shakespeare’s England and Plays (https://www.sparknotes.com/shakespeare/life-and-times/social-context/sexuality-in-shakespeares-england/ og https://www.sparknotes.com/shakespeare/life-and-times/social-context/sexuality-in-shakespeares-plays/)
Judith Butler: Your Behavior Creates Your Gender | Big Think: https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc
Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler: https://www.youtube.com/watch?v=UD9IOllUR4k
GEN Z SHAKESPEARE - MACBETH EDITION: https://www.youtube.com/watch?v=rhPGV0TvdiI
Shakespeare Dictionary: https://www.shakespeareswords.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.1.2 The Renaissance (1500-1660) | The English Handbook
-
Shakesqueer - Introduction (1).pptx
-
Homework
-
Shakesqueer - Macbeth (2).pptx
-
Lines from Macbeth Act 1, Scene 5:
-
Timeline of keyevents in Macbeth.pdf
-
Shakespeare Dictionary
-
Shakesqueer - Macbeth (3).pptx
-
Worksheet - Macbeth Act 1, Scene 5.docx
-
Your homework for today is to read the original and the modern paraphrasing of Act 1, Scene 5 from Macbeth.
-
Macbeth - original and modern translation.pdf
-
Afsnit
-
LitCharts
-
As preparation for today's class, please read the summary of Twelfth Night or What You Will (and the character introduction)
-
Worksheet - Twelfth Night, Act 2, Scene 4.docx
-
Twelfth Night, Or What You Will, Act 2, Scene 4, 1-40, 74-126.docx
-
Your homework is the same as for Thursday's class :)
-
Twelfth Night (Act 3, Scene 1)
-
Finish the first assignment: Minlæring
-
Worksheet - Twelfth Night, Act 3, Scene 1.docx
-
Shakesqueer - Twelfth Night ll.pptx
-
A Composition of the Heart (writing exercise).docx
-
For today you have to prepare an answer for the question you've been assigned (set a timer to 10 minutes).
-
Questions
-
Shakespeare's words - A glossary.docx
-
Your homework for today is to read the attached text.
-
Questions:
-
Twelfth Night, Act 5, Scene 1 l. 92-132 - The Duke finds out that Olivia is in love with Cesario.docx
-
GROUP WORK
-
Modern translation:
-
Posters
-
There is no homework for today :)
-
COURSE CONCLUSION PROJECT.docx
-
Today you'll present to me individually. Remember to print two copies of your synopsis before class :)
-
VIRTUELT MODUL d. 17.12.2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The Victorian Age
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejder vi med The Victorian Age som litteraturhistorisk periode. Gennem læsningen af et udvalg af forfattere, samt en værklæsning af Robert Louis Stevensons gotiske gyserroman Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde arbejder vi os ind i de samfundsstrukturer- og forhold, der var med til at lægge fundamentet for victoriansk litteratur, og vi ser på de temaer og genrer, som periodens litterære værker beskæftigede sig med. Størstedelen af arbejdet i forløbet er baseret på ibogen Through Literary Landscapes, der er skrevet af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (Systime, 2020)
Fra læreplanen i Engelsk A, stx
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Kernestof
George Eliot: In a London Drawing Room (1869)
Charles Dickens: Nobody's Story (1853)
Oscar Wilde: The Harlot's House (1885)
Emily Jane Brontë: What Made Her Weep (1839)
Robert Louis Stevenson: Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886) (værklæsning]
Supplerende stof
Afsnittene "The Victorian Age", "The Victorian Age: Historical background", "The Victorian Age: Literary background", "George Eliot: In a London Drawing Room", "Oscar Wilde: The Harlot's House" fra R. Sigh og N. Back: Through Literary Landscapes. Systime. 2020.
TED-Ed: "Why you should read Charles Dickens?" (2017) https://www.youtube.com/watch?v=5czA_L_eOp4
Warner Bros. UK & Ireland: "Emily - Official Trailer - Warner Bros. UK" (2022): https://www.youtube.com/watch?v=xaL90sMAzbY
Afsnittene "The Scientist as an Archetype of Gothic Fiction", "Horror Fiction and the Gothic" fra Erbst, R. D., & Mortensen, M. (2019). The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates. Gyldendal. https://thegothicuniverse.systime.dk
"Victorian England" fra T. Østergaard: "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde". Systime. 2020: https://jekyllhyde.systime.dk/?id=1
Omfang
Cirka 130 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nineteen Eighty-Four
Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejder vi med en værklæsning af George Orwells roman Nineteen Eighty-Four. Vi arbejder med fordybende læsning og nærlæsning, og vi repeterer begreber relateret til fiktionsanalyse. Som en del af forløbet ses desuden Michael Radfords spillefilmsversion 1984
Fra læreplanen i Engelsk A, stx
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- [...] skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestof
George Orwell: Nineteen Eighty-Four (1949)
Michael Radford: 1984 (1984)
Eric Dregni: “Turns out Trump is a reader, after all” (2025)
Supplerende stof
"Modernism" i S. Pia. "Nineteen Eighty-Four". Systime. (2021). https://1984.systime.dk/?id=193
The School of Life: "LITERATURE - George Orwell" (2016): https://www.youtube.com/watch?v=kvXU3vzHq8E
TED: "How language shapes the way we think | Lera Boroditsky | TED" (2018): https://www.youtube.com/watch?v=RKK7wGAYP6k
"Edward Snowden warns about loss of privacy in Christmas message - video". BBC. 2013. https://www.theguardian.com/world/video/2013/dec/25/edward-snowden-christmas-message-video
NBC NEWS: "Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer Gave 'Alternative Facts' | Meet The Press | NBC News" (2017): https://www.youtube.com/watch?v=VSrEEDQgFc8
Gregory Sirbu; "Letters to the Editor: Trump’s Orwellian doublespeak will keep Trumpism alive", Los Angeles Times. (2020): https://www.latimes.com/opinion/story/2020-11-22/trumps-orwellian-doublespeak-trumpism
Omfang
200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The School of Life - 'LITERATURE - George Orwell' (YouTube-video).docx
-
George Orwell, dystopia & democracy - Class 1.pptx
-
I får de første 30 minutter til at kigge på jeres aflevering. Derefter går vi i gang med vores nye forløb om Nineteen Eighty-Four. Lektien er, at I skal læse den tekst, som I gerne vil arbejde med i jeres essay - I kan finde dem via. linket inde på o
-
Modernism | Nineteen Eighty-Four
-
GROUP WORK
-
George Orwell, dystopia & democracy - Class 2.pptx
-
Your homework is to read the first chapter of Nineteen Eighty-Four. Pay attention to how the world is sketched out in the first chapter in terms of control.
-
Upload billeder af plakater her
-
https://www.squibler.io/dangerous-writing-prompt-app
-
For today, please read chapter 2-4 (including chapter 4) of Nineteen Eighty-Four. Pay attention to:
-
Group work (be back 10:40)
-
Group work (until 8:55)
-
How language shapes the way we think | Lera Boroditsky | TED
-
George Orwell, dystopia & democracy - Class 4.pptx
-
For today, please read chapter 5 of Nineteen Eighty-Four. Pay attention to how the chapter focuses on the power of language.
-
Virtuelt modul:
-
For today, please finish reading part 2 of Nineteen Ninety-Four (it's a big part of the novel, so plan your reading in advance - and remember to fill in your reading log). Pay attention to how the novel reaches its climax, and how this climax is reve
-
For today, please finish reading Nineteen Eighty-Four.
-
Today we're going to watch the film version of 1984. Feel free to bring snacks :)
-
In this class, we'll watch the rest of Nineteen Eighty-Four.
-
AI som vejleder til skriftligt arbejde.docx
-
Tjekliste - analytical essay.docx
-
FAQ - Analytical Essay.docx
-
Themes in Nineteen Eighty-Four.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN
"Det er tilladt:
- At anvende egne noter eller egne arbejder,, som opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke kræver adgang til internettet,
medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag.
-- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, som ikke kræver internetadgang, med mindre der er begrænsninger i det en
kelte fag, eller hjælpemidlerne eller materialerne ændrer på prøvens vilkår eller niveau.
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der kræver internetadgang, hvis disse fremgår af undervisningsbeskrivelsen og
ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger eller digitale lærebøger, der er brugt i undervisningen.
- Eksaminanden må tilgå og anvende alle kapitler i en given digital bog, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, og ikke blot kapitler eller
sider, som eksaminanden har anvendt i forbindelse med undervisningen.
Det er ikke tilladt:
At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstæn
dige besvarelse.
At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
At benytte hele portaler, digitale biblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været be
nyttet i undervisningen.
At benytte portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt, med mindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår
af prøvefagets undervisningsbeskrivelse.
- At benytte digitale bøger, som ikke fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp).
Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:
- ChatGPT og andre former for generativ kunstig intelligens
- Google og andre internetbaserede søgemaskiner
- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst"
Fra: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf25/mar/250306-hjaelpemiddeloversigt-til-de-skriftlige-gymnasiale-proever-2025.pdf
JERES TILLADTE HJÆLPEMIDLER
Som det fremgår ovenfor, så må tilgå de e-bøger, som vi har anvendt i undervisningen (OBS: Skulle øvrige e-bøger og hjemmesider fremgå af undervisningsbeskrivelsen - men være glemt her - må I også bruge dem):
• The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
• ENGRAM på minlaering: https://www.minlaering.dk/
• ordbogen.com https://www.ordbogen.com/da/
• https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/
• Merriam Webster (ordbog + synonymordbog): https://www.merriam-webster.com/
• Oxford Learner's Dictionary https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
• Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF: https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/
• sproget.dk: https://sproget.dk/
• Being American (https://beingamerican.systime.dk/?id=1)
• Through Literary Landscapes (https://throughliterarylandscapes.systime.dk/)
• The Gothic Universe (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=145&L=10
• The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde (https://jekyllhyde.systime.dk/)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567313669",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567313669",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567313669"
}