Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Mai Pedersen
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy Tales
Titel 2 FS1  Samfundsfag og Engelsk
Titel 3 Shrek
Titel 4 human trafficking
Titel 5 Stolen Generation (Australia) EKSAMENS EMNE
Titel 6 1. værklæsning
Titel 7 Scotland EKSAMENS EMNE
Titel 8 Serial killers in the US
Titel 9 Sitcoms representing the American society
Titel 10 The Hate U Give (Roman læsning)
Titel 11 online materiale til brug ved eksamen
Titel 12 Macbeth vs Game of Thrones (EKSAMENS EMNE)
Titel 13 Victorian literature and horror (EKSAMENS EMNE)
Titel 14 Prison USA (EKSAMENS EMNE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy Tales

Vi arbejder med emnet "fairy tales", ud fra analyser og fortolkninger af diverse eventyr. (traditionelle eventyr (folktales), literary folktales, omskrivninger af traditionelle eventyr samt fabler.)

vi arbejder ud fra analyse arket "how to analyse fairytales", hvorved eleverne også kommer ind over de forskellige analyse modeller (aktant modellen, home-out-home modellen og kontrakt modellen)

gennemgået materiale:
uploadet dokument (uddrag fra "once upon a time")
- introduktion til eventyr generelt
- Lazy Jack
- Tom Tit Tot
- Kate Krackernuts
- Little Red-cap
- omskrivninger af Little Red-cap (Little Red Riding Hood and the Wolf, The Little Girl and the Wolf, The Werewolf)
- The Selfish Giant
- The Lion in Love
- Too Big for Her Skin

deruover har eleverne selv prøvet kræfter med at skrive deres egne fabler og deres eget eventyr.

film: "hoodwinked" svarer til ca. 15 sider.
tekst: ca. 26 sider.

(ca. 5%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FS1 Samfundsfag og Engelsk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Shrek

et lille forløb om Shrek.

Hoved fokus er på filmanalyse.

Derudover trækker vi tråde til fairytales emnet.

(ca. 2%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 human trafficking

Emnet arbejder med Human Trafficking, primært med fokus på Sex Trafficking.

Fokus har været på ordforråd, samtale og analyse af nonfiktion og film.

Materiale:
Eget sammensat kompendium.

film set:
Human Trafficking (miniserie) 2005 af Christian Duguay.

(ca. 3%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stolen Generation (Australia) EKSAMENS EMNE

Emnet arbejder med the stolen generation(s) i Australien.

der er blevet lavet elevoplæg som introduktion til emnet, med fokus på forskellige aspekter i Australien, både samfundsmæssigt, økonomisk, turismen, kunst og kultur etc.

der er arbejdet med: non-fiktion, fiktion, digte, taler og film.

tekster i forløbet:
"This land" af Ian Mudie
"the past" af Kath Walker
"the new true Anthem" af Kevin Gilbert
"N'goola" af Katharine Susannah Pritchard
"Apology to a stolen generation" af Kevin Rudd
"Australia must act now to prevent a new stolen generation tragedy" af Michael Lavarch.


film der er set i forløbet er:
"Rabbit proof fence"

(ca. 15%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1. værklæsning

eleverne starter op på deres første værk og laver en indlednings podcast.
værket læses færdigt i løbet af sommerferien og der afleveres en book talk som første aflevering i 2g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Scotland EKSAMENS EMNE

Emne om Skotland.

første del handler om Outlander, hvor vi læser de første 6 kapitler og ser afsnit 1 og 2 af serien.

Historisk arbejdes der med The battle of Colloden, Jacobites og lign.

tråde trækkes til nutiden og Skotlands forsatte kamp for uafhængighed.

internet materiale:
https://www.politico.eu/article/nicola-sturgeon-scottish-national-party-snp-scotland-independence-uk/ (27.09.23)
https://www.yes.scot/introduction-what-is-the-debate-really-about/ (27.09.23)
https://www.dailyrecord.co.uk/news/politics/scottish-independence-support-soars-among-22694382 (27.9.23)

The course is ended with English as Lingua Franca/a global langauge and the challenges in relation to this.

(ca. 10%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Serial killers in the US

Serial killers in the US in the 20th century.

i dette forløb har vi arbejdet primært med profilering og forståelse af hvorfor nogen bliver seriemordere og hvad en seriemoder faktisk er.

der er lavet elevfremlæggelser (om en specifik seriemoder pr. gruppe), dokumentar analyse, film analyse, samt lagt stor vægt på diskussion.
Langt det meste af materialet har været visuelt, da fokus har været på mundtlighed og diskussion.

arbejdsformerne har været et mix af gruppearbejde, pararbejde og klasseundervisning.

forløbet afsluttes med et film og podcast projekt - eleverne vælger selv mellem 6 seriemorder film og skal lave en review/film talk som podcast.
(film muligheder: "Se7en" (1995), "The Bone Collector" (1999), "Silence of the Lambs" (1991), "Zodiac" (2007), "Untraceable" (2008), Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile" (2019))

materiale:
uddrag fra "encyclopedia of serial killers"
"mindhunter s1e2" (netflix)
"Criminal minds s1e15" (Disney+)

youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=NQNwjEkszvg&ab_channel=RealStories "Interview With A Serial Killer | Real Stories" (44.23min)
https://www.youtube.com/watch?v=LHqbfJ3tq4Y "Former FBI analyst explains criminal profiling". (16.11 min)

https://www.youtube.com/watch?v=XVNxZmPwU0s "the disturbing trait that almost all serial killers share". (6.57)
https://www.youtube.com/watch?v=0cBs9sOIRKg "what is a serial killer" (2.28 min)
https://www.youtube.com/watch?v=EdYaa_ZbTRs "9 types of serial killers" (4.03 min)
https://www.youtube.com/watch?v=rEjAwyYaTNY&ab_channel=CrimeandInvestigationUK "Nature or Nurture – Are serial killers born or made?" (9.05min)
https://www.youtube.com/watch?v=Vs7_ChnFt7o&ab_channel=TEDxStoga "Nature vs nurture: what makes a serial Murderer" (10.54min)

(ca. 15%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The Hate U Give (Roman læsning)

Der startes op på romanen "The Hate U Give" som skal læses færdig over sommerferien.

Romanen bruges til at øve skriftlighed og evt. mundtlighed - i form af både en skriftlig og en mundtlig aflevering. 3g starter op med en KORT skriftlighedsforløb.

(ca. 3%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 online materiale til brug ved eksamen

Eleverne har i undervisningen brugt følgende online materiale/ibøger, og må derfor også bruge disse til eksamen.

Engram
ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/
www.minlæring.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Macbeth vs Game of Thrones (EKSAMENS EMNE)

MACBETH
Hovedværk: Macbeth (act. 1 og 4).
fokus er på: magt, kvindens rolle, karakterenes udvikling.

Elevpræsentationer i matrixgrupper om Shakespeare, hans tid og måde at skrive på.

Der er blevet brugt "No fear shakespeare" i undervisningen.

Eleverne har desuden arbejdet med sonnets nr. 29 +130, samt skrevet deres egne sonnets

film: "Macbeth" med Judi Dench og Ian McKellen. Midget entertainment 2006.

GAME OF THRONES
Vi arbejder med serien "Game of Thrones" som en moderne "version" af "Macbeth". Lighederne ses primært i tematikker.

Der laves sammenligninger af de to med fokus på : magt, kvinders rolle, udvikling af karaktererne.

Derudover er der fokus på filmtekniske virkemidler og film som medie. (ideen om transmedier kommer ind).

Vi ser udvalgte afsnit og titelsekvenser. (afsnit 1, 2, 5, 6, 9, 10)

forløbet afsluttes med at eleverne laver en podcast.
(ca. 15%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Victorian literature and horror (EKSAMENS EMNE)

Victorian literature som løber over i horror literature.

Der laves elevpræsentationer som indledning til emnet, med forkus på et element i perioden samt en forfatter, som vi senere kommer til at arbejde med.

Der læses 3 hovedforfattere indenfor Viktoriansk litteratur.
Oscar Wilde: The Importance of being Earnest (play)
Emily Brönte: Wurthering Heights (uddrag af Roman)
Charles Dickens: Hard Times (novelle)
Film: "Oliver Twist"  (1997)

Som overgang til Horror læses:
Edgar Allan Poe: Tell-tale heart.

derefter fortsætter vi i horror genren:
Bram Stoker: The Squaw
Stephen King: the Boogeyman
der er også læst introduction fra "a taste of horror".

afslutningsvis ser vi "Frankenstein" (1994 versionen)

ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Prison USA (EKSAMENS EMNE)

Emnet inderholder:

Vi startede forløbet ud med at læse og arbejde med "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" af Stephen King. Derefter sammenlignede vi bog og film

emnets hovedformål var at træne at snakke engelsk og diskutere relevante ting indenfor emnet og de tekster eller dokumentarfilm vi har arbejdet med.

der har indgået elevpræsentationer.

emner der er blevet diskuteret:
prison generelt
gangs in prison
kids in prison
3 strike rule
kids being sentenced as adults
og meget mere.

film i forløbet:
Shawshank redemption
Gridiron gang

(De dokumentarer vi har set, ligger i vores teams mappe)
"Børn bag tremmer"
"Hard time s2 e 5 - prison gangs"
"kid's for cash" (vi så de første 10 min)
"young kids, hard time"

"Biggest prison history"
http://topdocumentaryfilms.com/biggest-prison-system-history/  


ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer