Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Mads Vistisen, Morten Fly
Hold 2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg
Titel 2 FS1 Engelsk og Samfundsfag
Titel 3 Ulighed i Danmark
Titel 4 Bysociologi og kvartersanalyse
Titel 5 Danmarks økonomiske situation
Titel 6 Det danske arbejdsmarked - styrker og svagheder?
Titel 7 Velfærd i Danmark
Titel 8 IP - Kinas nye rolle?
Titel 9 Valg i USA
Titel 10 IP- danske handlemuligheder?
Titel 11 Sociologi - hvordan har vores liv ændret sig?
Titel 12 Repetition
Titel 13 Skriftlig eksamen - tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg

I dette forløb har vi arbejdet med dansk politik med særlig fokus på Folketingsvalget 2022. Vi har haft særligt fokus på politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.

Derudover har vi i mindre grad arbejdet med det politiske system, politisk meningsdannelse og medier, magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter.

Materiale:
- "Politikbogen 2. udg.", Glenstrup Jensby og Brøndum: s. 26-51, 54-67, 71, 78-83, 90, 92-102, 127-131, 135-144, 156-160, 169-171, 181-186, 194-199, 201-204, 237-246

-https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
-https://www.altinget.dk/artikel/det-nye-politiske-kompas
-https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-12-14-her-er-hovedpunkterne-i-regeringsgrundlaget
-"Statsministerens nytårstale 1.1 2023"
-https://nyheder.tv2.dk/2022-09-06-en-gruppe-danskere-har-vaeret-afgoerende-for-valgresultatet-aar-efter-aar
-https://www.berlingske.dk/samfund/se-listen-her-er-de-100-mest-magtfulde-danskere
-https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/beskaeftigelse/
-"Borgen: sæson 1, afsnit 2" (https://www.dr.dk/drtv/se/borgen_293108)
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2022
-https://da.wikipedia.org/wiki/Folketingsvalget_2022
-"Sociale baggrundsvariable - valget 2019". pdf

Samlet sidetal i forløbet: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FS1 Engelsk og Samfundsfag

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ulighed i Danmark

I forløbet har vi arbejdet med ulighed og fattigdom i Danmark, herunder velfærdsstatens betydning. Derudover har vi haft særlig fokus på social arv og konsekvenserne heraf, og også arbejdet med identitetsdannelse og socialisering. Desuden har vi arbejdet med social differentiering og kulturelle mønstre.

Kernestof:
-Samf på B s. 55-67, 154-159
-Ulighedens mange ansigter (2. udgave) s. 59-61, 66-74, 76-79, 212-213,

Supplerende materiale:
-https://www.dr.dk/tv/se/en-syg-forskel/en-syg-forskel-2/en-syg-forskel-1-4
-https://www.dr.dk/tv/se/barndom-pa-bistand/barndom-pa-bistand-2/barndom-pa-bistand-1-2 (sæson 1, afsnit 1)
-Diverse figurer fra: https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_dine-foraeldres-socialklasse-har-stor-betydning-for-din-uddannelse.pdf
-Debatten: Mere ulighed i Danmark? (6. april 2017)
-https://www.berlingske.dk/samfund/kontanthjaelpsmodtagerens-budget
-https://www.youtube.com/watch?v=R0f57kQlVSc
-"Fattig eller forkælet" afsnit 1 (mitcfu.dk)
-https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_flere-og-flere-born-vokser-op-i-fattigdom.pdf

Samlet sidetal i forløbet: 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bysociologi og kvartersanalyse

Forløbet om bysociologi og kvartersanalyse er et forløb, som lægger op til klassens studietur til London, hvor eleverne skal undersøge og forstå London som moderne metropol. Eleverne skal undervejs holde små oplæg om byen og de skal lave kvartersanalyse af to bykvarterer i London.

Forløbet indledes imidlertid med et "billede af UK" - hvad er det for et aktuelt UK, som klassen besøger. Her tages udgangspunkt i en post-Brexit forståelse af UK, som klassen har arbejdet med.
Efterfølgende har klassen undersøgt deres eget nabolag i og omkring Holstebro - med de samme undersøgelsesredskaber som de skal bruge i UK/London - med henblik på at opøve kompetence i bl.a. at udforme gode interview- og undersøgelsesspørgsmål.

Afslutningsvis har klassen arbejdet med Holstebro som by og arbejdet med at angive gode råd til byen, så byen kan blive et (endnu) mere attraktivt område for unge. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave om ovenstående.

Centrale begreber og problemstillinger:

Brexit:
Baggrunden for afstemningen
For og imod EU-medlemskab
Resultatet og reaktioner på afstemningen
Udtrædelsen af EU


Bysociologi og kvartersanalyse:

- Urbanisering og industrialisering
- Bykultur
- Byplanlægning
- Byrum
- Bysociologi
- Struktur-aktør perspektiv

- Byfornyelse
- Forstadsekspansion
- Globalisering
- Postindustriel by
- Kvarterløft
- Gentrificering

Omfang af læst materiale: ca. 45 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmarks økonomiske situation

I dette forløb har vi arbejdet med Danmarks økonomiske situation. Vi har arbejdet med de økonomiske mål, og hvordan de hænger sammen. Derudover har vi særligt arbejdet med hvordan man politisk kan påvirke de økonomiske mål via finanspolitik. Og også hvordan man på lang sigt kan påvirke økonomien igennem strukturpolitik.

Materiale:
- "Økonomibogen", Nibuhr Andersen og Sinding Skött: 26-27, 77-78, 83-93, 101-108, 111-113, 119-120, 123-124, 126-134, 140-141, 146-153, 155-156
-"B-bogen" s. 142-143 (konjunktururet)

- https://www.altinget.dk/eu/artikel/professorer-opbremsning-af-inflation-skal-forhindre-loen-pris-spiral
- Bilagene fra: "Delopgave B: Overophedning af dansk økonomi?"
- https://www.information.dk/indland/2018/05/cevea-flere-penge-boern-unge-uddannelse-styrker-oekonomien
- https://nyheder.tv2.dk/business/2022-08-10-overblik-hvad-betyder-inflationen-for-danmarks-oekonomi
- s. 2-6 i rapport fra Nationalbanken marts 2022 om dansk økonomi
- http://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx

Samlet sidetal i forløbet: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det danske arbejdsmarked - styrker og svagheder?

I dette forløb har vi arbejdet med det danske arbejdsmarked. Vi har haft særligt fokus på den danske model og flexicurity, og på de styrker og svagheder der ligger heri. Derudover har vi også arbejdet med ligestilling ift. arbejdsmarkedet. Yderligere har vi lavet en mindre komparativ sammenligning af det danske arbejdsmarked med arbejdsmarkederne i Tyskland og Frankrig. Vi har også arbejdet med hvordan en empirisk undersøgelse af en problemstilling ift. arbejdsmarkedet metodisk kunne udføres.

Materiale:
- https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173&L=10
- https://frankrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133 (Hele kap. 11)
- https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
- https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
-https://da.wikipedia.org/wiki/Dagpenge
-"Tyskland - et land i forandring" (Krehan) s. 97-103

-https://www.foa.dk/raad-regler/overenskomst/den-danske-model
-https://www.danskindustri.dk/om-di/hvad-er-di/di-og-dansk-erhvervsliv/den-danske-model/
-https://kvinfo.dk/ligeloen/
-https://www.vive.dk/media/pure/15412/4699770 (selvvalgte sider heri)
-https://mitcfu.dk/Login/?path=L21tL3BsYXllci8/Y29weWRhbj0wMzIwMTIwMzIwMDA= (Debatten, Arbejd, Arbejd? 3/12 2020)
- Delopgave 1a i eksamenssættet "Sammenhold" fra d. 23. maj 2022
- Delopgave A: Køn og ligestilling i eksamenssættet "Den næste generation" fra d. 23. august 2023

Samlet sidetal i forløbet: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Velfærd i Danmark

I dette forløb har vi arbejdet med den danske velfærdsstat og de udfordringer den står overfor. Vi har arbejder med hvad der kendetegner velfærdsstaten i Danmark i dag, og de forskellige velfærdsmodeller. Derudover har vi set på hvad der presser velfærdsstaten - særligt ift. hvordan den skal finansieres og hvem der skal levere velfærden.

Materiale:
- Fra "Velfærdstaten under pres" har vi læst følgende: Kapitel 1 pånær afsnit 1.5 og 1.8, kapitel 7

-https://www.kl.dk/beretning23/fremtidens-velfaerd
- Debatten DR2: Arbejder Danmark for lidt (2023)
- Delopgave C: Holdninger til velfærdsstaten " fra d. 30. august 2022 (undersøgelsesopgaven)
- Delopgave A: Velfærdsstaten fremtid " fra d. 4. december 2020 (undersøgelsesopgaven+diskussion)

Samlet sidetal i forløbet: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 IP - Kinas nye rolle?

I dette forløb har vi primært arbejdet med det Kina som en udfordrer til det unipolære system. Først havde vi en introduktion til de centrale IP-teoretiske skoler, og dernæst har vi dykket ned i forskellige vinkler på Kinas rolle - vi har set på det økonomiske og på den kinesiske vækst. Derudover har vi arbejdet med handelsteori ift. de amerikansk-kinesiske handelshindringer. Vi har også arbejdet med det kinesiske BRI-projekt og set på hvordan kinesisk militærudgifter har udviklet sig. I slutningen af forløbet trænede vi mundtlig eksamen da vi lavede et synopsisprojekt.

Materiale:
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=325
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=327
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=324
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=322
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=311
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=317
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=316
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=315
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=314
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=305
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=310
- https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
- https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206
- https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=207
- https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=212
- https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=234
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=242
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=218
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=238
- https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231

https://www.ted.com/talks/graham_allison_is_war_between_china_and_the_us_inevitable
- https://www.zetland.dk/historie/se7EKDla-a85E2rzd-5b102
- https://www.bbc.com/news/world-asia-china-67120726

Synopsissæt indeholdende:
-Trump normaliserer amerikansk udenrigspolitik. Berlingske, 30. september 2018.
-Administrationen bryder 30 års Kina-politik. kongrssen.com, 9. oktober 2018.
-USA pisker en stemning op, men der er ingen grund til at frygte Kinas militære maskine. Uddrag. Information, 20. februar 2019.
-Peter Viggo Jakobsen: Uden NATO er USA ingen supermagt. Uddrag. RÆSON, 2. januar 2018.
-Figur 1: Is U.S or China the world's economic superpower?
-Figur 2: Så meget bruger NATO-landene på militær

Samlet sidetal i forløbet: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Valg i USA

I dette forløb om præsidentvalget i USA i 2024 har vi primært arbejdet med forskelle på Trump og Harris. Både ift. deres politik, men også ift. deres vælgere og hvad der kendetegner disse. Derudover har vi særligt arbejdet med det amerikanske politiske system, og hvordan det er forskelligt ift. Danmark. Desuden har vi kigget på nogle af de mest centrale svingstater, og hvad der kendetegner dem.

Udover den daglige undervisning var vi til et valgarrangement på Holstebro Museum på valgaftenen.

Materiale:
-I I-bogen "USA's udfordringer" har vi læst følgende: 2.1, 2.2, 2.3, 2.5, 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.6, 2.7 og 2.8

-Debat mellem Trump og Harris (https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE)
-https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/2024/national/
-https://edition.cnn.com/2024/09/11/politics/election-poll-trump-harris-debate/index.html
-https://www.270towin.com/2024-presidential-election-polls/
-https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-kan-13-doede-soldater-hjaelpe-trump_476041

Samlet sidetal i forløbet: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 IP- danske handlemuligheder?

I dette korte forløb har vi arbejdet med dansk udenrigspolitik. Vi har haft særligt fokus på de danske handlemuligheder som småstat med Rusland som nabo ift. de muligheder og begrænsninger det giver os som land. Derudover har vi også arbejdet med hvilke allierede dansk udenrigspolitik er bygget op omkring og hvilke roller de centrale aktører som USA, NATO, EU og FN her spiller.

Materiale:
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=130
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=130&L=0 (Læs fra "Staternes magtressourcer" og resten af siden)
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=133
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=145 (første 2 afsnit)
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=149 (Fra: "Hvem samarbejder Danmark med?")
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=138
- https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=139

https://www.fmn.dk/da/ministeriet/forsvarsministeren/ministeren/indlag/usa-er-og-forbliver-vores-vigtigste-allierede/
https://www.altinget.dk/artikel/her-er-danmarks-nye-udenrigs-og-sikkerhedspolitiske-strategi
- Delopgave C: Arktis i eksamenssættet "Sammenhold" fra d. 23. maj 2022

Samlet sidetal i forløbet: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sociologi - hvordan har vores liv ændret sig?

I dette forløb har vi haft et bredt fokus på sociologien som disciplin med nogle forskellige nedslag. Vi har arbejdet med de klassiske sociologier som bl.a. Tönnies og Marx og deres beskrivelser af det moderne industrialiserede samfund. Derudover har vi set på unges udfordringer i præstationssamfundet, og eleverne har haft et miniprojekt hvor de i grupper har arbejdet med en selvvalgt problemstilling herunder.

Materiale:
-I I-bogen "Sociologibogen"" har vi læst følgende: introduktion til kap. 1, 1.2, 1.3,  introduktion til kap. 2, 2.1, 2.4, introduktion til kap. 3, 3.1, 3.2, 3.4, introduktion til kap. 4, 4.1, 4.3,

-"Den nationale sundhedsprofil 2023" (https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2024/Sundhedsprofil/WEB_Sundhedsprofilen_2023_KORT-a.ashx?sc_lang=da&hash=690D866CEA150C9C9010161FB322DB12)
-"Delopgave B: Fattige børn i Danmark" (fra d. 25. maj 2023)

Samlet sidetal i forløbet: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition

I dette korte forløb har vi repeteret frem mod eksamen. Vi har arbejdet med skriftlig samfundsfag og vi har haft et synopsisforløb.

Materiale:
- https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1

Synopsissæt indeholdende:
-Socialdemokratiet har forandret sig. Derfor må Enhedslisten lægge strategien om. Information, 18. maj 2017.
-Vælgervandringer til og fra Socialdemokratiet. Figur. Altinget, 18. maj 2019.
-S-DF-alliancen er blevet hverdag. Uddrag. Politiken, 21. maj 2017.
-Vælgerne fordeler sig forskelligt på de to skalaer. Altinget: Magasin, udgave nr. 5, efterår 2016.
-Socialdemokratiet flirter allermest med Venstre. Uddrag. Altinget, 31. december 2018.
-Klassekampen lever. Weekendavisen, 10. maj 2019.

Samlet sidetal i forløbet: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer