Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Mads Vistisen, Morten Fly
Hold
2022 SA/e (
1e SA
,
2e SA
,
3e SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Folketingsvalg
Titel 2
FS1 Engelsk og Samfundsfag
Titel 3
Ulighed i Danmark
Titel 4
Bysociologi og kvartersanalyse
Titel 5
Danmarks økonomiske situation
Titel 6
Det danske arbejdsmarked - styrker og svagheder?
Titel 7
Velfærd i Danmark
Titel 8
IP - Kinas nye rolle?
Titel 9
Valg i USA
Titel 10
IP- danske handlemuligheder?
Titel 11
Sociologi - hvordan har vores liv ændret sig?
Titel 12
Repetition
Titel 13
Skriftlig eksamen - tilladte hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Folketingsvalg
I dette forløb har vi arbejdet med dansk politik med særlig fokus på Folketingsvalget 2022. Vi har haft særligt fokus på politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Derudover har vi i mindre grad arbejdet med det politiske system, politisk meningsdannelse og medier, magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter.
Materiale:
- "Politikbogen 2. udg.", Glenstrup Jensby og Brøndum: s. 26-51, 54-67, 71, 78-83, 90, 92-102, 127-131, 135-144, 156-160, 169-171, 181-186, 194-199, 201-204, 237-246
-https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
-https://www.altinget.dk/artikel/det-nye-politiske-kompas
-https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-12-14-her-er-hovedpunkterne-i-regeringsgrundlaget
-"Statsministerens nytårstale 1.1 2023"
-https://nyheder.tv2.dk/2022-09-06-en-gruppe-danskere-har-vaeret-afgoerende-for-valgresultatet-aar-efter-aar
-https://www.berlingske.dk/samfund/se-listen-her-er-de-100-mest-magtfulde-danskere
-https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/beskaeftigelse/
-"Borgen: sæson 1, afsnit 2" (https://www.dr.dk/drtv/se/borgen_293108)
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2022
-https://da.wikipedia.org/wiki/Folketingsvalget_2022
-"Sociale baggrundsvariable - valget 2019". pdf
Samlet sidetal i forløbet: 130 sider
Indhold
Kernestof:
2.1 Hvad er en politisk ideologi?
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Sociale baggrundsvariable - valget 2019 (5) (1).pdf
Her er det nye politiske kompas
2.2 Hvad kendetegner den klassiske politiske ideologi liberalismen?
2.3 Hvad kendetegner den politiske ideologi konservatismen?
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
umv.response.dk
2.4 Hvad kendetegner den klassiske politiske ideologi socialismen?
Hypotese-opgave 26. maj 2020.pdf
Her er hovedpunkterne i regeringsgrundlaget
DRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
3.4 Hvordan placerer de politiske partier sig på den værdipolitiske skillelinje?
Kopi af 193761_faellesdel_1a (2) (1).xlsx
R2-opgave (5) (2).pdf
Kapitel 3: Politiske skillelinjer
3.3 Hvordan placerer de politiske partier sig på den fordelingspolitiske skillelinje?
4.2 Hvilke teorier om partiernes adfærd findes der?
Kaare Strøms teori
Downs stemmemaksimeringmodel
Excel beregningsopgave (1) (4).xlsx
Én gruppe danskere har været afgørende for resultatet valg efter valg – nu ser den ud til at søge mod et nyt parti.
Kapitel 6: Vælgeradfærd
6.1 Hvem er vælgerne, og er der forskellige typer af vælgere?
Forskellige vælgertyper
6.3 Hvad handler den socialpsykologiske teori om vælgeradfærd (Michigan-modellen) om?
6.4 Hvad handler den rationelle vælgeradfærdsteori (rational choice) om?
7.4 Hvordan arbejder de politiske partier med politisk kommunikation?
7.1 Hvad er et medie, og hvilken funktion har medierne i samfundet?
Se listen: Her er de 100 mest magtfulde danskere
Relationelle magtbegreber
Magt som ressource og den institutionelle magt
9.2 Hvori består forskellen mellem konkurrence- og deltagelsesdemokrati?
9.1 Hvad er demokrati?
Beskæftigelse | Socialdemokratiets beskæftigelsespolitik
9.4 Hvilke rettigheder og pligter har medborgerne i demokratiet?
10.3 Hvad er Folketingets rolle i styringskæden?
Regeringsdannelse
Udøvende magt
DRTV - Borgen
Riksdagsvalet i Sverige 2022 – Wikipedia
Folketingsvalget 2022 - Wikipedia, den frie encyklopædi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
FS1 Engelsk og Samfundsfag
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ulighed i Danmark
I forløbet har vi arbejdet med ulighed og fattigdom i Danmark, herunder velfærdsstatens betydning. Derudover har vi haft særlig fokus på social arv og konsekvenserne heraf, og også arbejdet med identitetsdannelse og socialisering. Desuden har vi arbejdet med social differentiering og kulturelle mønstre.
Kernestof:
-Samf på B s. 55-67, 154-159
-Ulighedens mange ansigter (2. udgave) s. 59-61, 66-74, 76-79, 212-213,
Supplerende materiale:
-https://www.dr.dk/tv/se/en-syg-forskel/en-syg-forskel-2/en-syg-forskel-1-4
-https://www.dr.dk/tv/se/barndom-pa-bistand/barndom-pa-bistand-2/barndom-pa-bistand-1-2 (sæson 1, afsnit 1)
-Diverse figurer fra:
https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_dine-foraeldres-socialklasse-har-stor-betydning-for-din-uddannelse.pdf
-Debatten: Mere ulighed i Danmark? (6. april 2017)
-https://www.berlingske.dk/samfund/kontanthjaelpsmodtagerens-budget
-https://www.youtube.com/watch?v=R0f57kQlVSc
-"Fattig eller forkælet" afsnit 1 (mitcfu.dk)
-https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_flere-og-flere-born-vokser-op-i-fattigdom.pdf
Samlet sidetal i forløbet: 90 sider
Indhold
Kernestof:
DRTV - En syg forskel
Samf på B; sider: 55-67, 159-164
DRTV - Barndom på bistand
ae dine foraeldres socialklasse har stor betydning for din uddannelse.pdf
BFN Statistisk usikkerhed (1) (3) (3).docx
CFU-login
Ulighedens mange ansigter s. 212-213 (2) (3).pdf
Özlem Cekic mod Joachim B. Olsen "Overførselsindkomster [Del 1-2]
Kontanthjælpsmodtagerens budget
Program Temadag By og land 010523.docx
Blandede hold By og Land 010523 for alle 1gSA II.xlsx
Intro til arbejdsopgaven SV.pptx
Ulighedens mange ansigter s. 63 (2) (2).pdf
ae flere og flere born vokser op i fattigdom.pdf
Ulighedens mange ansigter s. 59-61 (3) (2).pdf
Ulighedens mange ansigter s. 69-72 (3) (1).pdf
Ulighedens mange ansigter s. 66-69 (3) (1).pdf
Ulighedens mange ansigter s. 72-74 (3) (2).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Bysociologi og kvartersanalyse
Forløbet om bysociologi og kvartersanalyse er et forløb, som lægger op til klassens studietur til London, hvor eleverne skal undersøge og forstå London som moderne metropol. Eleverne skal undervejs holde små oplæg om byen og de skal lave kvartersanalyse af to bykvarterer i London.
Forløbet indledes imidlertid med et "billede af UK" - hvad er det for et aktuelt UK, som klassen besøger. Her tages udgangspunkt i en post-Brexit forståelse af UK, som klassen har arbejdet med.
Efterfølgende har klassen undersøgt deres eget nabolag i og omkring Holstebro - med de samme undersøgelsesredskaber som de skal bruge i UK/London - med henblik på at opøve kompetence i bl.a. at udforme gode interview- og undersøgelsesspørgsmål.
Afslutningsvis har klassen arbejdet med Holstebro som by og arbejdet med at angive gode råd til byen, så byen kan blive et (endnu) mere attraktivt område for unge. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave om ovenstående.
Centrale begreber og problemstillinger:
Brexit:
Baggrunden for afstemningen
For og imod EU-medlemskab
Resultatet og reaktioner på afstemningen
Udtrædelsen af EU
Bysociologi og kvartersanalyse:
- Urbanisering og industrialisering
- Bykultur
- Byplanlægning
- Byrum
- Bysociologi
- Struktur-aktør perspektiv
- Byfornyelse
- Forstadsekspansion
- Globalisering
- Postindustriel by
- Kvarterløft
- Gentrificering
Omfang af læst materiale: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Hvis tid, så går vi i gang med at læse lektien til næste gang
Tekst om Brexit:
I skal læse hele indholdet. Vi forbereder små gruppeoplæg på timen, ud fra det I har læst.
Grupper og opgaver til oplæg
2 x video om EU:
1. Blik på byen
image.png
Undersøg områdets forhistorie
Industribyen og storbyernes vokseværk
Grupper til første sekvens i undervisningen
Dagens program
Grupper til nabolagsanalyse (fra sidst)
Kvartersanalyse
I har dette modul til at undersøge jeres nabolag
Eksempler på aspekter, som I kan undersøge - Kvartersanalyse
I forbindelse med punktet:
Grupper til byrumsanalyse.docx
Artikel fra Financial Times 21.09.23
Holstebro By - gør den federe.docx
10 gode råd til Holstebro Kommune
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Danmarks økonomiske situation
I dette forløb har vi arbejdet med Danmarks økonomiske situation. Vi har arbejdet med de økonomiske mål, og hvordan de hænger sammen. Derudover har vi særligt arbejdet med hvordan man politisk kan påvirke de økonomiske mål via finanspolitik. Og også hvordan man på lang sigt kan påvirke økonomien igennem strukturpolitik.
Materiale:
- "Økonomibogen", Nibuhr Andersen og Sinding Skött: 26-27, 77-78, 83-93, 101-108, 111-113, 119-120, 123-124, 126-134, 140-141, 146-153, 155-156
-"B-bogen" s. 142-143 (konjunktururet)
-
https://www.altinget.dk/eu/artikel/professorer-opbremsning-af-inflation-skal-forhindre-loen-pris-spiral
- Bilagene fra: "Delopgave B: Overophedning af dansk økonomi?"
-
https://www.information.dk/indland/2018/05/cevea-flere-penge-boern-unge-uddannelse-styrker-oekonomien
-
https://nyheder.tv2.dk/business/2022-08-10-overblik-hvad-betyder-inflationen-for-danmarks-oekonomi
- s. 2-6 i rapport fra Nationalbanken marts 2022 om dansk økonomi
-
http://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
Samlet sidetal i forløbet: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Kapitel 5: Økonomisk aktivitet - hvordan hænger økonomien sammen?
Kapitel 2: Hvordan fungerer markedet?
5.3 Hvordan udvikler økonomien sig over tid?
5.2 Hvordan måler man størrelsen på en økonomi?
Kapitel 6: Økonomiske mål - hvad er en sund økonomi?
EAW_elevark.pdf
EAW _factsheet _foer_spillet.pdf
6.2 Hvad er arbejdsløshed og beskæftigelse, og hvordan måles disse?
Økonomer: Sådan undgår vi, at inflationen stikker af
6.3 Hvad er inflation, og hvordan måles inflation?
6.6 Hvad er omfordeling, og hvilke konsekvenser har omfordeling fra højere til lavere indkomster?
6.7 Diskussion: Er der en modsætning mellem økonomisk vækst og bæredygtighed?
6.5 Hvad er statens budget, og hvorfor kan der opstå underskud i nogle perioder?
Kapitel 7: De økonomiske politikker - hvordan sikres en sund økonomi?
Konjunktururet (B-bogen s. 142-143) (4).pdf
Multiplikatoreffekten
7.1 Hvad er samlet udbud og samlet efterspørgsel udtryk for i makroøkonomien?
7.2 Hvad er finanspolitik, og hvordan virker den?
Delopgave B - Overophedning af dansk økonomi (2) (1).pdf
7.4 Hvad er valutapolitik, og hvordan virker den?
7.3 Hvad er pengepolitik, og hvordan virker den?
Cevea: Flere penge til børn, unge og uddannelse styrker økonomien
7.6 Hvad er strukturpolitik?
7.7 Hvilke økonomiske politikker kan Danmark reelt bruge?
Konkurrenceevnebegrebet og den økonomiske politik i Danmark
ANALYSE_nr. 5_Udsigter for dansk økonomi.pdf
Overblik: Hvad betyder inflationen for Danmarks økonomi?
DK-Spillet - Startside
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det danske arbejdsmarked - styrker og svagheder?
I dette forløb har vi arbejdet med det danske arbejdsmarked. Vi har haft særligt fokus på den danske model og flexicurity, og på de styrker og svagheder der ligger heri. Derudover har vi også arbejdet med ligestilling ift. arbejdsmarkedet. Yderligere har vi lavet en mindre komparativ sammenligning af det danske arbejdsmarked med arbejdsmarkederne i Tyskland og Frankrig. Vi har også arbejdet med hvordan en empirisk undersøgelse af en problemstilling ift. arbejdsmarkedet metodisk kunne udføres.
Materiale:
-
https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173&L=10
-
https://frankrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
(Hele kap. 11)
-
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
-
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
-
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
-https://da.wikipedia.org/wiki/Dagpenge
-"Tyskland - et land i forandring" (Krehan) s. 97-103
-https://www.foa.dk/raad-regler/overenskomst/den-danske-model
-https://www.danskindustri.dk/om-di/hvad-er-di/di-og-dansk-erhvervsliv/den-danske-model/
-https://kvinfo.dk/ligeloen/
-https://www.vive.dk/media/pure/15412/4699770 (selvvalgte sider heri)
-https://mitcfu.dk/Login/?path=L21tL3BsYXllci8/Y29weWRhbj0wMzIwMTIwMzIwMDA= (Debatten, Arbejd, Arbejd? 3/12 2020)
- Delopgave 1a i eksamenssættet "Sammenhold" fra d. 23. maj 2022
- Delopgave A: Køn og ligestilling i eksamenssættet "Den næste generation" fra d. 23. august 2023
Samlet sidetal i forløbet: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Den danske model
Den danske arbejdsmarkedsmodel - DI
6.8 Det danske arbejdsmarked – flexicuritymodellen
Lineær regression - Sammenhold (3).pdf
Kopi af 194104_faellesdel_tabel1 (1).xlsx
Afsnit
Ligeløn - KVINFO
VIVE - rapport
Undersøgelse - køn og ligestilling (2).pdf
CFU-login
Dagpenge - Wikipedia, den frie encyklopædi
Tyskland - et land i forandring s. 97-103 (2).pdf
11.2: Den store arbejdsmarkedsreform
11.3: Fagforeninger på sidelinjen
Kapitel 11: Arbejdsmarkedet
11.1: Et ufleksibelt arbejdsmarked med høj arbejdsløshed
1.4 Hvad er samfundsfaglig metode?
1.5 Hvordan bruger du teori?
1.6 Hvordan operationaliserer man sin undersøgelse?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Velfærd i Danmark
I dette forløb har vi arbejdet med den danske velfærdsstat og de udfordringer den står overfor. Vi har arbejder med hvad der kendetegner velfærdsstaten i Danmark i dag, og de forskellige velfærdsmodeller. Derudover har vi set på hvad der presser velfærdsstaten - særligt ift. hvordan den skal finansieres og hvem der skal levere velfærden.
Materiale:
- Fra "Velfærdstaten under pres" har vi læst følgende: Kapitel 1 pånær afsnit 1.5 og 1.8, kapitel 7
-https://www.kl.dk/beretning23/fremtidens-velfaerd
- Debatten DR2: Arbejder Danmark for lidt (2023)
- Delopgave C: Holdninger til velfærdsstaten " fra d. 30. august 2022 (undersøgelsesopgaven)
- Delopgave A: Velfærdsstaten fremtid " fra d. 4. december 2020 (undersøgelsesopgaven+diskussion)
Samlet sidetal i forløbet: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Hvad er en velfærdsstat?
1.3 Ideologier – hvem gør hvad?
1.4 Velfærdsmodeller
1.1 Hvad er velfærd?
Fremtidens velfærd
1.6 Velfærdstrekanten og velfærdsmodellerne
1.7 Den danske velfærdsstat
Hvad karakteriserer den danske velfærdsstat i dag?
Kapitel 7: Hvordan kan velfærdsstatens udfordringer imødegås?
7.1 Finansieringsrollen
CFU-login
Flere i arbejde
Er den universelle velfærdsmodel under afvikling?
Delopgave C - Holdninger til velfærdsstaten.pdf
7.2 Producentrollen
Delopgave A - Velfærdsstatens fremtid.pdf
Afsnit
Ny måling afslører vælgernes vigtigste dagsorden til EU-valget
Hvad går folk fra Ungarn, Frankrig eller Sverige egentlig op i, når de skal stemme til EU-valget?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
IP - Kinas nye rolle?
I dette forløb har vi primært arbejdet med det Kina som en udfordrer til det unipolære system. Først havde vi en introduktion til de centrale IP-teoretiske skoler, og dernæst har vi dykket ned i forskellige vinkler på Kinas rolle - vi har set på det økonomiske og på den kinesiske vækst. Derudover har vi arbejdet med handelsteori ift. de amerikansk-kinesiske handelshindringer. Vi har også arbejdet med det kinesiske BRI-projekt og set på hvordan kinesisk militærudgifter har udviklet sig. I slutningen af forløbet trænede vi mundtlig eksamen da vi lavede et synopsisprojekt.
Materiale:
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=325
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=327
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=324
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=322
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=311
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=317
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=316
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=315
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=314
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=305
-https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=310
-
https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
-
https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206
-
https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=207
-
https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=212
-
https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=234
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=242
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=218
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=238
-
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231
https://www.ted.com/talks/graham_allison_is_war_between_china_and_the_us_inevitable
-
https://www.zetland.dk/historie/se7EKDla-a85E2rzd-5b102
-
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-67120726
Synopsissæt indeholdende:
-Trump normaliserer amerikansk udenrigspolitik. Berlingske, 30. september 2018.
-Administrationen bryder 30 års Kina-politik.
kongrssen.com
, 9. oktober 2018.
-USA pisker en stemning op, men der er ingen grund til at frygte Kinas militære maskine. Uddrag. Information, 20. februar 2019.
-Peter Viggo Jakobsen: Uden NATO er USA ingen supermagt. Uddrag. RÆSON, 2. januar 2018.
-Figur 1: Is U.S or China the world's economic superpower?
-Figur 2: Så meget bruger NATO-landene på militær
Samlet sidetal i forløbet: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Hvad handler international politik om?
1.5: Hvad er magt i international politik?
Afsnit
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen?
3.2: Hvad er sammenhængen mellem interdependens og samarbejde?
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen?
3.1: Hvordan anskuer liberalister verden?
Ny opgave.xlsx
Ny opgave - opgaveformuleringen.pdf
Kapitel 4: Hvad kendetegner konstruktivismen?
4.1: Hvordan anskuer konstruktivister verden?
Is war between China and the US inevitable?
9.3 Hvordan kan international handel forklares?
Kapitel 9: Hvorfor handler lande med hinanden?
9.2 Hvorfor handler lande sammen?
10.1 Hvad er protektionisme, og hvad er argumentet for protektionisme?
10.2 Hvilke typer af handelshindringer er der?
Handelskrigen mellem USA og Kina er ved at ændre globaliseringens verdenskort. Her er dit overblik
Direkte investeringer skal forbedre Kinas image
Belt and Road Initiative: Is China's trillion-dollar gamble worth it?
4.2.3: Kinas bløde magt
Økonomisk vækst i Kina
Et stort overskud på betalingsbalancen
3.1: Kinas økonomiske situation
Kinas militære magt
Taiwan
Eksamensspørgsmål 4 - USA%27s ændrede rolle i international politik (2).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Valg i USA
I dette forløb om præsidentvalget i USA i 2024 har vi primært arbejdet med forskelle på Trump og Harris. Både ift. deres politik, men også ift. deres vælgere og hvad der kendetegner disse. Derudover har vi særligt arbejdet med det amerikanske politiske system, og hvordan det er forskelligt ift. Danmark. Desuden har vi kigget på nogle af de mest centrale svingstater, og hvad der kendetegner dem.
Udover den daglige undervisning var vi til et valgarrangement på Holstebro Museum på valgaftenen.
Materiale:
-I I-bogen "USA's udfordringer" har vi læst følgende: 2.1, 2.2, 2.3, 2.5, 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.6, 2.7 og 2.8
-Debat mellem Trump og Harris (https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE)
-https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/2024/national/
-https://edition.cnn.com/2024/09/11/politics/election-poll-trump-harris-debate/index.html
-https://www.270towin.com/2024-presidential-election-polls/
-https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-kan-13-doede-soldater-hjaelpe-trump_476041
Samlet sidetal i forløbet: 80 sider
Indhold
Kernestof:
National : President: general election : 2024 Polls
Full Debate: Harris vs. Trump in 2024 ABC News Presidential Debate | WSJ
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA?
CNN Flash Poll: Majority of debate watchers say Harris outperformed Trump onstage | CNN Politics
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA?
2.2.1: USA er en føderation
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik
Demokraterne og Republikanerne – de to store partier i amerikansk politik
De to politiske partiers holdninger og værdier
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen?
2.5.1: Partierne i amerikansk politik
2.3: Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner?
2.3.1: Præsidenten er statsoverhoved og regeringsleder
2.3.2: Kongressen er lovgivende magt i det amerikanske politiske system
2.3.3: Højesteret – den dømmende og magtfulde statsmagt
Sikre stater og svingstater – nogle er røde, andre blå, meget få er noget andet
2024 Presidential Election Polls: Harris vs. Trump - 270toWin
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse (first past the post) og valgmandskollegiet
Fra nominering til det Hvide hus – præsidentvalget
DRTV - Trump vs. Harris: Kan 13 døde soldater hjælpe Trump?
2.7.1: Hvem stemmer demokratisk og republikansk?
2.7: Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne?
2.7.3: Vælgeradfærd
2.7.2: Partiadfærd
2.6.2: Hvorfor synes polariseringen blot at forstærkes i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.3: Medierne og politisk kommunikation i USA | USA"S UDFORDRINGER
2.6: Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.1: Hvad handler politisk polarisering om? | USA"S UDFORDRINGER
2.8: Et demokrati i frit fald eller en afspejling af demokratiets grundvilkår? | USA"S UDFORDRINGER
Valgresultat USA - Se resultatet for præsidentvalget 2024 | DR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
IP- danske handlemuligheder?
I dette korte forløb har vi arbejdet med dansk udenrigspolitik. Vi har haft særligt fokus på de danske handlemuligheder som småstat med Rusland som nabo ift. de muligheder og begrænsninger det giver os som land. Derudover har vi også arbejdet med hvilke allierede dansk udenrigspolitik er bygget op omkring og hvilke roller de centrale aktører som USA, NATO, EU og FN her spiller.
Materiale:
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=130
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=130&L=0
(Læs fra "Staternes magtressourcer" og resten af siden)
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=133
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=145
(første 2 afsnit)
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=149
(Fra: "Hvem samarbejder Danmark med?")
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=138
-
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=139
https://www.fmn.dk/da/ministeriet/forsvarsministeren/ministeren/indlag/usa-er-og-forbliver-vores-vigtigste-allierede/
https://www.altinget.dk/artikel/her-er-danmarks-nye-udenrigs-og-sikkerhedspolitiske-strategi
- Delopgave C: Arktis i eksamenssættet "Sammenhold" fra d. 23. maj 2022
Samlet sidetal i forløbet: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Statstyper i det internationale politiske system | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Forårsfestival Sygehusgrunden maj 2025 - Mentimeter
Udenrigspolitikkens muligheder og begrænsninger | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Delopgave C - Arktis.pdf
5. Danmarks multilaterale udenrigs- og sikkerhedspolitik | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Staternes magtmidler | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Delopgave C - Arktis (1).pdf
C4.xspf
USA er og forbliver vores vigtigste allierede
Stormagten Rusland | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Småstaten Danmark | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Sociologi - hvordan har vores liv ændret sig?
I dette forløb har vi haft et bredt fokus på sociologien som disciplin med nogle forskellige nedslag. Vi har arbejdet med de klassiske sociologier som bl.a. Tönnies og Marx og deres beskrivelser af det moderne industrialiserede samfund. Derudover har vi set på unges udfordringer i præstationssamfundet, og eleverne har haft et miniprojekt hvor de i grupper har arbejdet med en selvvalgt problemstilling herunder.
Materiale:
-I I-bogen "Sociologibogen"" har vi læst følgende: introduktion til kap. 1, 1.2, 1.3, introduktion til kap. 2, 2.1, 2.4, introduktion til kap. 3, 3.1, 3.2, 3.4, introduktion til kap. 4, 4.1, 4.3,
-"Den nationale sundhedsprofil 2023" (https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2024/Sundhedsprofil/WEB_Sundhedsprofilen_2023_KORT-a.ashx?sc_lang=da&hash=690D866CEA150C9C9010161FB322DB12)
-"Delopgave B: Fattige børn i Danmark" (fra d. 25. maj 2023)
Samlet sidetal i forløbet: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Introduktion: Hvad er sociologi? | SOCIOLOGIBOGEN
1.2 Hvad beskæftiger sociologer sig med? | SOCIOLOGIBOGEN
1.3 Hvordan studerer sociologer samfundet? | SOCIOLOGIBOGEN
3.2 Hvordan opretholdes den sociale orden? (Durkheim) | SOCIOLOGIBOGEN
Kapitel 3: De klassiske sociologer | SOCIOLOGIBOGEN
3.1 Hvordan er moderniteten anderledes end traditionen? (Tönnies og Simmel) | SOCIOLOGIBOGEN
Kapitalismekritikken | SOCIOLOGIBOGEN
stx informationssøgning til eleverne januar.pptx
3.4 Hvad karakteriserer den moderne kapitalisme? (Marx) | SOCIOLOGIBOGEN
Klassekamp og historisk materialisme | SOCIOLOGIBOGEN
2.4 Hvordan truer præstationskulturen unges mentale helbred? | SOCIOLOGIBOGEN
Kapitel 2: Unge i præstationssamfundet | SOCIOLOGIBOGEN
2.1 Hvad er ungdom, og hvad karakteriserer ungdomslivet? | SOCIOLOGIBOGEN
Kapitel 4: Sociologiske samtidsdiagnoser | SOCIOLOGIBOGEN
4.1 Hvad karakteriserer det ”refleksivt moderne”? (Giddens) | SOCIOLOGIBOGEN
Afsnit
Den nationale sundhedsprofil
4.3 Hvad belaster individerne i individsamfundet? | SOCIOLOGIBOGEN
Delopgave B - fattige børn i Danmark.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
I dette korte forløb har vi repeteret frem mod eksamen. Vi har arbejdet med skriftlig samfundsfag og vi har haft et synopsisforløb.
Materiale:
-
https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1
Synopsissæt indeholdende:
-Socialdemokratiet har forandret sig. Derfor må Enhedslisten lægge strategien om. Information, 18. maj 2017.
-Vælgervandringer til og fra Socialdemokratiet. Figur. Altinget, 18. maj 2019.
-S-DF-alliancen er blevet hverdag. Uddrag. Politiken, 21. maj 2017.
-Vælgerne fordeler sig forskelligt på de to skalaer. Altinget: Magasin, udgave nr. 5, efterår 2016.
-Socialdemokratiet flirter allermest med Venstre. Uddrag. Altinget, 31. december 2018.
-Klassekampen lever. Weekendavisen, 10. maj 2019.
Samlet sidetal i forløbet: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Bilagssæt samfundsfag A - Ved det grønne bord.pdf
Kopi af Faellesdel_tabel 1_ny2-11549.xlsx
prøve 1 - sæt.pdf
220908-Vejledning-til-Samfundsfag-A--stx (1).pdf
Den lille hjælper til samfundsfag | DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG
Sådan skriver du i samfundsfag | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Eksamensspørgsmål 1 - Folketingsvalg 2019 (3).pdf
Lektie: forbered 10-min præsentation af synopsis
Kopi af A2_tabel_2a-20654.xlsx
Prøve 2 - sæt.pdf
Politiske skillelinjer FT-valg 2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Skriftlig eksamen - tilladte hjælpemidler
Politikbogen:
https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
Økonomibogen:
https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
EU's udfordringer:
https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
Den lille hjælper til samfundsfag:
https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1
Kina under forandring:
https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Metodebogen:
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Sådan skriver du i samfundsfag:
https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/
Velfærdsstaten under pres:
https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1&L=10
Udenrigspolitik - Danmark i verden:
https://udenrigspolitik.systime.dk/?id=1
IP-bogen:
https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52607505593", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52607505593", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52607505593" }