Holdet 2022 Id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Per Hovmøller Christensen
Hold 2022 Id/y (1y Id, 2y Id, 3y Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Pickleball
Titel 3 FS1 Biologi og Idræt
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Trailløb
Titel 6 Hiphop
Titel 7 Amerikansk fodbold B-niveau
Titel 8 Parkour C
Titel 9 Cha-cha-cha
Titel 10 Volleyball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

Basket: Praksis og teknisk fokus:
I basketball har vi trænet tekniske færdigheder og har mest spillet streetbasket kampe – dvs. på 1 kurv.

Se hogym-streetbasket-video her: https://youtu.be/PDRCN4CIGUM
Eleverne har øvet sig følgende tekniske/taktiske færdigheder:

• alm. driblinger og ball-handling
• temposkift og crossover driblinger
• Finter og pivotering
• Afleveringer i brysthøjde og studs afleveringer
• lay-up
• enhånds-skud på mål – stående
• enhånds-skud på mål – hopskud
• opdækning og forsvar: zone vs mandsopdækning
Angrebsåbninger - bl.a. Screen

Eleverne har bl.a. arbejdet med en forløbstest i basketball. Hvor de i en sammenhæng har vist 6 basketballfærdigheder sammen med to hjælpere
Se video af forløbstesten: https://youtu.be/HwgGkbp1DCg, som består af hhv.

1.Fra venstre ”kryds”: et hånds-skud
2.Fra højre ”kryds”: skudfinte og et hånds-skud
3. Fra højre side: skudfinte med efterfølgende dribling og lay up.
4. Fra venstre midterlinje: dribling med lay up. (evt. cross-over dribling)
5.+6.: Fra siden: Modtager en aflevering, drible-finte og afleverings-finte (pivotering)
efterfulgt at et hånds-skud.

Når vi spiller kamp er det streetbasket på en kurv.
Se hogym-streetbasket-video her:
                                https://youtu.be/PDRCN4CIGUM
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball

I pickleball forløbet arbejder vi disse tekniske færdigheder/slag

1.Serv – skal være underhånd.
2. Grundslag/returnering – både forhånd og baghånd
3. Drop – baghånd og forhånd. Fra baglinje og ind i modstanders kitchen.
4. Dink – baghånd og forhånd. Når man spiller bolden fra eget kitchen og ind i modstandernes kitchen, hedder det et ”dink”. Man må gerne træde ind i the kitchen og spille bolden, når den har ramt gulvet. Oftest unødvendigt at træde ind.
5. Flugtning – forhånd og baghånd
6. Lob – spilles over modstanderen mod dennes baglinje
7.Smash – god idé at sigte mod modstanders fødder.

Forløbstest i pickleball er dueller med de forskellige slag, hvor det handler om samarbejde, undgå vinderslag

Pickleball video. Kort om banen
https://www.youtube.com/watch?v=xEYsymCtIDY&t=43s

Følgende pickleball video fortæller om regler og taktik – måder at vinde dueller.
God taktik er: returner og gå mod nettet, søg modstanderen svaghed – evt. spil i baghånd, slog hårdt, underskrue bolden, få modstanderen til at løbe.
https://www.youtube.com/watch?v=x1ZL9tdP87k

Se video af forløbstest 1-2-3 i pickleball
https://youtu.be/CnFHMdHVETA

Forløbstest 1
Serv, forhånd, baghånd, baghånd, forhånd osv.

Forløbstest 2
Dink baghånd x 8, hvor ben søger center efter slag
Dink forhånd x 8, hvor ben søger center efter slag

Forløbstest 3
Serv- dyb returnering, drop, dink, dink, dink, flugt, flugt, flugt

Forløbstest 4
Serv- dyb returnering og går frem mod nettet og flugter på 4.bold
https://youtu.be/EosImxOg2qI

Regler og kamp
https://youtu.be/P-ndce-4eF0
https://youtu.be/O0Igw7rD3jc


Afvikling af pickleball-kamp på Hogym

For at få så højt tempo som muligt (så mange dueller som muligt),
så har hver spiller en bold i hånden eller bolde i lommerne ved start.
En spiller råber ”jeg server” og der serves, når modtager er klar.
Efter endt duel råbes stillingen og en spiller med bold ”jeg server”…  osv

Når ingen spillere har bolde i hånden (eller i lommen) – henter begge spillere hurtig bolde.
Om man server i venstre eller højre side er lige meget.
Man forsøger at serve på skift.

Man får et point for hver vunden bold
Opnår man 7 point har man vunden et sæt. Ved stilling 6-6 spilles stadig til 7. Før kamp aftales om man skal vinde 2-3-4 sæt for sejr.

Reglerne i Pickleball
Spillet ligner tennis, lyder som bordtennis og spilles på en badmintonbane, så det kan med rette siges at være et hybridspil! Mest af alt minder spillet dog om minitennis/skumtennis, dvs. tennis på en lille bane, men udover at udstyret er anderledes, er der også tre ”særregler”, som adskiller det fra minitennis:
Serven. Man server underhåndsserv og har kun ét forsøg (dvs ikke 1. og 2.serv). Bolden kan enten slås i gulvet først eller slås ud af hånden ligesom i badminton. Battet skal være under taljehøjde, når man rammer bolden og håndleddet skal pege nedad.
Double-Bounce: Ikke blot serven men også returneringen skal ramme gulvet, før man må tage bolden. Dette betyder i praksis, at det er det modtagende hold, der først kan bevæge sig frem mod nettet. Denne regel er indført for at forhindre serv-and-volley spillet, som man kender fra tennis, hvor bolden kan blive afgjort hurtigt.
The Non-volley-zone (også kaldet ”the kitchen”) er området fra servelinjen og frem mod nettet. I denne zone må man ikke opholde sig og flugte bolden over, dvs. tage den før den har ramt jorden. Det må man gerne på resten af banen, så snart spillet er frit, dvs. efter the double bounce. Man må dog gerne træde ind i the kitchen og tage bolden, når den har ramt gulvet derinde. Også denne regel er lavet for at forlænge spillets varighed.

Greb
Det mest udbredte greb er kontinentalgrebet, som kendes fra badminton og tennis, hvor V´et mellem tommel- og pegefinger flugter med den smalle side af grebet. Man kan dog også bruge ”pistolgrebet” som i bordtennis, hvor pegefingeren hviler langs kanten af battet, hvis man er mere komfortabel med at holde længere oppe på grebet. Pistolgrebet er ikke så udbredt i eliten, men fungerer fint for mange begyndere, da det giver en smule mere kontrol.
Benstilling
Ved grundslag og dink er det mest almindelige ligesom i tennis, at man har åben benstilling, når man slår forhånd og lukket benstilling i baghånd, dvs. højre ben krydser ind over venstre for en højrehåndsspiller. Åben benstilling i baghånd er dog heller ikke ualmindeligt – særligt hvis bolden spilles tæt på kroppen. Ved flugtninger er der normalt åben benstilling, da man ikke kan nå at krydse ind foran.
Vægtoverførsel
Ved både serv, grundslag og smash laver man vægtoverførsel fra bagerste til forreste ben – ganske som man kender det fra badminton og tennis. Det er vigtigt at føre slaget igennem, så bevægelsen ikke stoppes lige efter, at bolden er ramt.
Skru
Pga. battets og boldens overflade er det svært at sætte lige så meget skru i boldene, som man kender det fra bordtennis. Dog serves der af og til med sideskru, ligesom underskru/slice bruges en del gange (både forhånd og baghånd) ved returneringer og dinks. Overskru bruges ikke så meget som i bordtennis og tennis, men af og til slår man overskru ved passérslag, og de bedste spillere bruger det også nogle gange ved dropshots.

Taktik
Dominér nettet: I spillet handler det om at komme frem til nettet, dvs. lige bag the non-volley zone, da man kan kontrollere spillet bedst i denne position, hvor man er i angreb. Derfor handler de første slag i en duel også om at optimere betingelserne for at kunne bevæge sig frem til nettet. Desuden variere dine slag og flyt din modstander, samt udnytte modstanderens svaghed.
Serv
Det er en fordel at serve dybt, så man kan presse sin modstander længst muligt tilbage på banen og dermed gøre hans/hendes vej til nettet længere. Man kan også vælge at serve fladt og hårdt, men servefejl er no-go, da man kun har ét forsøg, så undgå at satse for meget på serven.
Servereturnering
Her handler det om at skabe sig tid til at gå til nettet. Derfor er en dyb returnering tæt på det servende pars baglinje en god idé, ideelt set spillet med underskru, så man har bedre tid til at komme frem til the kitchen.
Third drop-shot
Det tredje slag i duellen er reelt det vigtigste i Pickleball. Medmindre modstanderen har blottet sig åbenlyst ved nettet, skal man forsøge at spille ind i deres kitchen med et drop. På den måde ’køber’ man sig tid til selv at nå frem mod nettet. Ofte arbejder man sig langsomt frem mod nettet, da man måske kun kan vinde en meter eller to ved første drop. Laver man gode drops, vil man relativt hurtigt kunne nå frem til eget kitchen.
Dink
Det korte defensive slag lige over nettet fra kitchen til kitchen kaldes et dink. Man spiller ofte meget diagonalt, da bolden så har en længere bane og dermed større mulighed for at ramme inde i modstanderens kitchen. Her venter man på, at modstanderen laver et lidt for højt dink, så man kan komme ind at flugte og dermed angribe. Alternativt kan man lobbe, hvis modstanderne står på ’flade fødder’.
Spillets historie
Pickleball blev opfundet i USA i 1965 af Kongresmedlemmet Joel Pritchard og et par naboer ved Bainbridge Island, Washington. Da de ville spille en kamp på Pritchards private badmintonbane i baghaven, men ikke kunne finde badmintonbolden, spillede de i stedet for med en whiffleball (en plastic baseball med huller – minder om en floorball) og sænkede nettet. Hurtigt skiftede de badmintonketcherne ud med træbat hen ad vejen fik de defineret reglerne til det, som i dag kendes som Pickleball. Bl.a. kom de to særlige regler om double-bounce og the non-volley-zone til for at forlænge duellerne.
En anden populær og ganske udbredt historie fortæller, at spillet er opkaldt efter familiens hund ”Pickle”, der hentede bolden, når den røg ud af banen. Joel Pritchards kone har dog dementeret denne historie, da de først fik hunden et par år efter spillets opfindelse. Fortalerne for denne version mener, at spillet først blev navngivet efter et par år.
Oprindelsen til navnet ”Pickleball” findes i to udgaver – den mest pålidelige er historien om, at det var Joel Pritchards kone, der foreslog ordet, fordi spillets forskellige elementer med tennis, badminton og bordtennis fik hende til at tænke på en ”Pickleboat” (en slags ’sammensat’ robåd med forskellige roere ombord) .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 FS1 Biologi og Idræt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate


Ultimate: Praktisk fokus:
Formålet med dette forløb er, at eleverne skal beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for ultimate.

Vi har arbejdet med følgende:
For- og baghåndskast.
https://youtu.be/EAV8IA-I8pg

Kamp vises, hvor Hogym-ultimate-regler bliver gennemgået:
https://youtu.be/LrAs_IXjWCg

Forløbstest 1  - ultimate baghåndskast
https://youtu.be/omI54eoDluc

(Tekniske færdigheder)
1.kaste baghånd, forhånd og upside-down
2.gribe (stående og i løb)
3.evnen til at ”cutte” (et “cut” er et skarpt retningsskift i høj fart, som angriberen laver for at komme fri af sin modstander)
4.pivotering (afleveringsfinte)

Taktiske færdigheder i ultimate
1. evnen til at dække en angrebsspiller op
2.evnen til at være spilbart
3.forstå og praktiserer ”stack”-angrebsprincip
4. evnen til at træffe kloge beslutninger med frisbee

Teoretisk fokus
Eleverne er blevet forberedt på at de skal kunne forklare nogle af ovenstående tekniske og taktiske færdigheder.
Til forløbet er der desuden blevet gennemgået teori om fx
hovedtyper af træning; anaerob aerob,  kredsløbs- og stofskiftekonditon, Borgskala Superkompensation Muskelfiber
Træningslære dokument vedlagt
Desuden er denne 13 min. træningslære-video gennemgået med 5 emner:
1.Forskellige effekter af træning
2.Muskler-fibertyper  (2,16 min.)
3.Hvad er konditallet   (5,20 min.)
4.Hvad er metabolisk fitness? (stofskifte-kondition)  (8,43 min.)
5.Træne med høj eller lav intensitet   (11,23 min.)
Link:
http://youtu.be/u4dKogT0zeA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Trailløb

Praksis

Vi prøver at løbe trailløb på etablerede trailspor.

Vi prøver selv at løbe trail-løb i et tilfældigt område, hvor vi leder efter forhindringer, bakker, skønhed.

Vi er med til et trailløb i september på 7-8 km. Team Challenge.

Teoretisk

Vi lærer om fordele ved trail ift. alm. løb.

Vi kommer ind på etableringen af trailspor i Holstebro.
De 5 olympiske ringe. 10 km
Tvis Mølle Trail, på 3,5 km
Øster Trail 3 km
Mejdal Trail 4 km
Trekantens Trail  ?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hiphop

Eleverne har trænet følgende 10 hiphop-move fra denne video – det er trænet som et forløbstest, der blot spejles.

https://youtu.be/4N8YZOTGF54

Eleverne har trænet følgende 7  hiphop-move med øget sværhedsgrad – disse moves sættes sammen til en selvstændig hiphop-performance med eget valg af musik og tema.
Hiphop-performance har haft følgende oplæg:
1. nogle/alle kernestof-moves indgår
2. der er forskellig rytme  ( temposkift, dobbelttakt, breaks)
3. udtryk/attitude  er cool for den enkelte.
udtryk som gruppe varierer
(mod publikum, mod hinanden, ryg mod publikum, ryg mod hinanden…)
4. egne kreative moves indgår
5. brug BESS-teorien i praksis, som det bliver en varieret, bevidst performance
6. der er en intro og en afslutning

Følgende arbejdsmodel i hiphop-performance er forelagt:

1.Vælg en sang – del sangen op i fællesdel, solo- og pardel.
2.Vælg en danseleder
3.Overvej temposkift, dans i forskellige højder, samt om I danse mod hinanden,
    front mod publikum eller ryg mod publikum.
4.Overvej hiphop-stilen, udklædningsmuligheder.
5. Overvej forskellige formation. Formationer med 5 dansere kunne være:
- 2-3, cirkel, firkant med en i midten, pyramide…..

Video af de 7 ”svære” hiphopmoves

https://youtu.be/BOLj0VE51do

1.  Steve Martin (røv,knæ,røv, vend) 4 stk
2. Bart Simpson (albue-knæ til siden) 2 TIL SIDEN og tilbage
3. Reebok (hammer) h-v-h-h-v-h-v-v
4. Running-man – 8 stk
  5. Ned -1-2-3 hug – skift hånd
   6.  Prep  (”penge”) – halv tempo en til hver side,  dobbelt tempo 2 til hver side
    7. du-du, du – 4 stk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Amerikansk fodbold B-niveau

Eleverne har i dette forløb fået kendskab til am.fodboldspillets tekniske, taktiske og fysiologiske krav. Vi har arbejde med følgende færdigheder i amerikansk fodbold  
Tekniske:
1. Kaste og gribe bolden.
2. Påtager sig QB/ quarterback -rollen:
                       kalde spil, udføre spil efterfølgende.   
3. QBs benarbejde før kast – ”vinde sig tid”, hvis det er nødvendig
4. QB viser kastets tekniske elementer  
1. bevæge sig tilbage
2. to skridt frem
3. skulderen mod receiver
4.rotation på bolden
5.bue på bolden (30 grader), hvis receiver er åben
5. QB vise ”hand-off”  eller ” fake-hand-off”, hvor QB bevæger sig modsat runningback
6. Picth kast  (lille to hånds kast)
7. Receiver løbebaner, der er eksplosive med skarpe retningsskift.
Skaffe øjenkontakt med QB efter 2-3 sekunder
8. Nøglebegreber som forsvarspiller; Split-vision.
Split-vision betyder dække en spiller og samtidig have øje med QB.

Taktiske forsvar
1. Vise både mandsopdækning og zoneforsvar.
2. Tage rigtige beslutninger som forsvars-spiller.

Taktiske angreb
1. Træffe rigtige beslutninger som QB f.eks. kast ikke til opdækket receiver    
2. Træffe rigtige beslutninger som runningback – løbe når, der er plads og evt. kaste,  når der ikke er plads til at løbe…..
3. Træffe rigtige beslutninger som receiver – hjælpe QB, hvis spilkald kikser (komme tilbage)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Parkour C

Vi har i dette forløb arbejdet med bevægelseskvaliteterne i parkour med følgende tre hovedfokus:

1) Bevæg dig lydløst og i balance,
2) Bevæg dig flydende (flow) og
3) Bevæg dig hurtigt (jagt=chase).

Gennem øvelser, træning og fremvisning i miniserier har vi arbejdet med følgende elementer i parkour:
• Palm spin
• Wall spin
• Vault over bom/mellem to bomme: Turn vault
• Vaults over plinte: Lazy vault, speed vault og monkey vault (med og uden fod)
• Underbar (samgreb, adskilt og krydsgreb)
• Through the window
• Precision jumps
• Cat leap
• Cat walk
• Safty roll
• Div. balance på bom (almindelig gang, baglæns, cat og kreative tricks)
• Div. spring (op, ned og kreative tricks)

Eleverne er blevet forevist udvalgte inspirationsvideoer, fx

Hogym Parkour Del 1
Kravle øvelser
Safty roll, 1.30-3 min
Precision jump, 2,51-4,30 min
Cat leap, 4.30-5,30 min
Palm spin, 5.30-8 min
Vaults lazy-speed-monkey, 8-10 min

https://youtu.be/Pkm2jRXlBhM

Hogym Parkour Del 2
Catwalk, 0-2 min
Wall spin, 2-4 min.
Turn vault, 4-5 min
Under bar, 5-7 min.
Through the window, 7-8 min.

https://youtu.be/wISgfFFvFyU


Hogym Parkour Del 3
Wall tac,45 sek.-2,45
Tarzan swing 3-5 min.
Gate vault 5-8 min
Armgang,  8-8,30 min
around the bar, 8.30 min
Vælte vault 8,45-9 min

https://youtu.be/GrGwef_2kSk

Tre elever viser færdighederne i flow på en bane:

https://youtu.be/fnwJ4Ne3wFw

På legeplads ved Døesvejhallen/gymnasiet viser en elev (Mohamed) et selvstændig parkour-bane i flow:

https://youtu.be/8odhhfSUHUw


Parkour for beginners:

https://www.youtube.com/watch?v=hbas1G_9JrI

DGI – Parkourøvelser

https://www.dgi.dk/gymnastik/oevelser?query=parkour&videoer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Cha-cha-cha

Eleverne har arbejdet med et "nem" forløbstest i cha-cha-cha:

1.Intro 4x rundt om hinanden, og så grundtrin
2. udfald og grundtrin
3. dame rundt og grundtrin
4 indfald og grundtrin
5 begge rundt og tre gange cha-cha-cha,
og begge rundt og 3gange tilbage og damen rundt og grundtrin
6.Udfald og fortsæt …fører til damen rundt grundtrin
7. Afslutning


Bagefter har de arbejdet med en "lidt sværere" forløbstest I cha-cha-cha  

https://youtu.be/phcSEKSGADI

intro – 7 takter
grundtrin
1.dame rundt - udfaldx3 - begge rundt
2. Hop’Hop og skift plads – kvinde samlede ben
3.Smut og begge rundt
4. Indfald x3 og begge rundt
5. Smut 3
6. cha-cha-cha x 3 og rundt
7. afslutning


De har fået opgaven at skabe et selvstændig performance med følgende
2 move samt egne move

Her er video med de to move:

https://youtu.be/2p7TzmzW4pM


Fire Fif til cha-cha-cha
1. Tælle”1-2, cha-cha-cha, 1-2…
2. ”Jeg er lækker-udtryk”
3. Hofte med og arm male/med
4. Ikke store skridt, og bøj i knæ i stedet for ”stive ben”



KERNESTOF - oversigt over alle chachacha-move

1.Intro 4x rundt om hinanden, og så grundtrin
2. udfald og grundtrin
3. dame rundt og grundtrin
4 indfald og grundtrin
5 begge rundt og tre gange cha-cha-cha,
og begge rundt og 3gange tilbage og damen rundt og grundtrin
6.Udfald og fortsæt …fører til damen rundt grundtrin
7.  Hop’Hop og skift plads – kvinde samlede ben
8.Smut og rundt
9. Smut 3
10. V V – lock step
11.Tegne cirkel –
12. Mand på siden af kvinden (han går på 1-2)
13. grundtrin, mens parret bevæger sig væk fra hinanden – mødes igen-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Volleyball

I følgende video vises tekniske færdigheder
https://youtu.be/d-Q12yNOasM

Bedømmelseskriterier i volleyball:

Tekniske færdigheder i volleyball
- Fingerslag
- Baggerslag
- Serv underhånd/overhånd
- Servmodtagelse
- Smash (stående) , smash med afsæt
- Generelt få bolden op i luften, når man spiller medspillere

Taktiske færdigheder i volleyball
- placering på bane,
- brug det sikre/rigtige slag (f.eks. fingerslag i stedet for baggerslag i situationer)
- ”klar til at redde medspillere”, mental klar i dueller, forudseende


Vi arbejde sidst på faste hold, hvor vi er bevidste om opgave- og social kohæsion. Der er fokus er på: ”Den gode holdspiller”.
"Hold-POINT"uddeles i klassens volleyball-turnering

Den gode holdspiller bakke sit hold op ved at
- Møde op  (med på sko)
- Mental klar i dueller/klar til at redde medspillere
- Kommer med positiv energi
- Rejser sig fra modgang (mislykkede slag, nederlag m.m.)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer