Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lars Jørgen Amstrup, Malene Nees Mogensen
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det cellulære liv
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Motion og  sundhed
Titel 4 FS1 Biologi og Kemi
Titel 5 Gener
Titel 6 Sex
Titel 7 Mikrobiologi
Titel 8 Den påvirkede hjerne
Titel 9 Kuk i hormonerne
Titel 10 Generne - din opskrift
Titel 11 Hvordan brødføder vi verden?
Titel 12 Hvor kommer vi fra?
Titel 13 Havet som økosystem
Titel 14 Bioinformatik - sammenhænge i biologisk data
Titel 15 Den arbejdende muskel
Titel 16 Tiny Earth
Titel 17 Fight the bite
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det cellulære liv

Cellen, cellemembran, diffusion, passiv/aktiv transport, osmose.

Forsøg: Diffusion og cellestørrelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FS1 Biologi og Kemi

I januar 2023 har 1z haft fagligt samspil i BI/Ke, hvor de har lavet et gæringsforsøg på forskellige kulhydrater. Gæringsblandingen har de destilleret og bestemt ethanolindhold på vha. gaschromatografi. De har udarbejdet grupperapporter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gener

Proteinsyntesen, kromosomer, dominant, recessiv, homozygote, heterozygote, genotype og fænotype, blodtyper, stamtræer, krydsningsskema. Antistof og antigen.

Forsøg: Blodtype bestemmelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mikrobiologi

Mikrobiel vækst, nølefase, eksponentielfase, stationærfase, dødsfase, bakterier typer, temperatur og pH optimum.

Forsøg: Overflad bakterier rundt på skolen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den påvirkede hjerne

Emner:
Cellemembran, membranprocesser, passiv/aktiv transport, membranpotentialet, Natrium-Kalium-pumpen, receptor, agonist/antagonist, nervesystemets opbygning, hjernens opbygning, neuronets opbygning og funktion, sanseceller, reflekser, aktionspotentiale, synapse, transmitterstof, inhiberende/exciterende postsynaptiske potentiale, belønningssystemet, rusmidler (alkohol, heroin, kokain, hash).

Forsøg:
- Venstre og højre hjernehalvdel
- Hudens sansereceptorer
- Dafnier og rusmidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kuk i hormonerne

Hormoner:
Hormoners opbygning og funktion, hormonel signalering, positiv negativ feedback, hormonreceptorer, agonist, antagonist, forplantning, kønsudvikling, kønsorganer, sædcelleproduktion, hormonforstyrrende stoffer, økotoksikologi, PCB i fødekæder,

Forsøg:
- Mikroskopi af testikel
- LC50 og karse

Artikler:
- Videnskab.dk: ”Hvornår får vi p-pillen til mænd?”
- Videnskab.dk: ”Kvinder på p-piller havde mere kærlighedshormon – og det er ikke en god ting”
- Aktuel Naturvidenskab, 2017: ”MELLEMKØDET SLADRER OM SKADELIGE KEMIKALIER”

Video:
- Reproduktion i fare
- Hormoners fantastiske verden

Podcast:
- Lyden af videnskab: ”Hvad sker der med p-pillen til mænd?”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Generne - din opskrift

Emner:
Kromosomer, DNA, RNA, celledeling, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, transskription, translation, mRNA, tRNA, rRNA, skabelonstreng, kodende streng, kodon, triplet, proteiners opbygning og funktion, primær-, sekundær-, tertiær-, kvarternær struktur, denaturering, enzymer, substrat, produkt, aktivt center, enzymklasser, reaktionshastighed, mutationer, genmutationer, genmutationer og sygdomme, årsager til genmutationer kromosommutationer, downs syndrom, dominansformer, codominans, ABO-systemet, 2-gen nedarvning, nedarvningsformer, stamtræsanalyse, epistasi, epigenetik, epigenetik og hungersnød, genregulering.

Øvelse:
- Byg DNA og proteinsyntese
- Denaturering af protein
- Proteiners foldning
- Bromelin i ananas
- Mendels 2. lov med majsfrø

Artikel:
- Enzymer fra iskolde grønlandske kalksøjler skal give nyt vaskepulver, som virker i koldt vand
- Samvirke: Vask i koldt vand: Arktiske enzymer kan give en kæmpe klimaforbedring | Samvirke
- Videnskab.dk (2011): Tre mutationer, der ændrede mennesket
- Kaskelot (2021): Den hollanske hunger – et klassisk eksempel fra epigenetikken

Video:
- Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
- Naturfilm Info: Ikkasøjlerne - fra grundvidenskab til anvendt forskning
- Undervisningslokalet: Blodtype AB0 forklaret
- Biostriben - stamtræsanalyse

Foredrag:
- Hvor længe kan vi og vores celler leve? Ved aldringsforskerne Tinna V. Stevnsner og Kaare Christensen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hvordan brødføder vi verden?

Emner:
Fødevareproduktion og befolkningstilvækst, Domesticering og forædling genmodificerede organismer, bioetik, gensplejsning i historisk kontekst, rekombinant DNA-teknik, genmodificering af bakterier, CRISPR metoden, CRISPR i praksis, fremtidens planteforædling, fremtidens fødevarer.

Øvelser:
- pGLO (udpladning, transformation, celledyrkning)
- Smagning af forskellige insektbaserede produkter

Artikel:
- Etisk råd (2019): ”GMO og etik i en ny tid”
- Rapport af en arbejdsgruppe nedsat af Det Etiske Råd i vinteren 2018-19: ”GMO og etik i en ny tid”
- Videnskab.dk (2014): ”GMO: Er gensplejsning af afgrøder en god teknologisk løsning eller en unødvendig fare?”
- Aktuel Naturvidenskab (2017): ”FREMTIDENS PLANTEFORÆDLING– hvordan CRISPR bringer os tættere på nye afgrøder”

Video:
- DR: CRISPR - Vi fikser dine gener
- Videnskab.dk: Skal vi spise insekter for klimaets skyld?
- Metoder - Gensplejsning | Biotech Academy

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hvor kommer vi fra?

Emner:
Livets udvikling, livets opståen, livets historie, evolution, Lamarcks og Darwins forklaring af evolution, populationer og arter, artsdannelse, genetik variation, naturlig selektion, populationsgenetik, Hardy Weinberg, ligevægt, allelfrekvenser, genotypefrekvenser, genpulje, ændring af genpulje, genetisk drift, migration, effekt af mutationer, effekt af selektion.

Øvelse:
- Variation inden for en art (højdevariation i klassen)
- Naturlig selektion
- Smagning af PTC

Artikler:
- Videnskab.dk (2016): Hvad er en art egentlig?

Video:
- How Evolution works
- Evolutionsrap: Evolution [NHM Rap & Beatbox]
- Hardy Weinberg- Hvad er det? - YouTube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Havet som økosystem

Emner:
Havet som økosystem, energisystemer, fødekæder og -net i havet, carbonkredsløbet herunder forsuring af havet, fotosyntese og respiration i detaljer, planters primærproduktion, biodiversitet, invasive arter, nitrogen og kvælstofkredsløbet herunder iltsvind i havet, økotoksikologi
Vi har midtvejs i forløbet været en tur til Jyllands Akvariet og undersøgt filtration i muslinger, samt undersøgt livet i havet.

Øvelser:
- Mikroskopi af læbeceller
- Spektrofotometri af plantepigment i spinat
- Adskillelse af plantepigmenter – papirchromatografi
- Bestemmelse af primærproduktion
- Biomasse og nettoprimærproduktion i karse
- Ekskursion til jyllands akvarie (filtration i muslinger)
- Bestemmelse af biodiversitet
- Næringssaltenes betydning for algevækst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Bioinformatik - sammenhænge i biologisk data

Emner:
Bioinformatik, Klassifikation og systematik, DNA-sekventering, sanger-sekventering, ekstraktion og isolering af DNA, PCR, Gelelektroforese, Cystisk fibrose, CFTR-genet, genetiske afstande og konstruktion af stamtræ.

Forsøg:
- Støbning af geler
- Geleketroforese

Video:
- Metoder - Sanger-sekventering | Biotech Academy
Forklarende klip fra CystiskFibroseDK:
- CFTR-cellen
- Sådan påvirkes lungerne
- Sådan påvirkes fordøjelsessystemet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Den arbejdende muskel

Emner:
Muskeltyper, skeletmusklens opbygning, muskelfibre, myofibriller, muskelkontraktion, motoriske enhed, muskelaktivering, tværbrocyklus, regulering af muskelkraft, muskelmasse – atrofi og hypertrofi, muskeltræthed, musklens energiomsætning, kosttilskud, iltgæld muskelfibertyper, hjertets opbygning og funktion. Boksplot.

Øvelser:
- EKG-måling
- Muskeltræthed og nervesignal

Artikel:
-- Aktuel Naturvidenskab, 2009: ”Muskeltræthedens velbevarede hemmelighed”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Tiny Earth

Selve forløbet løber over 6-7 uger og består af tre dele.

1) Indsamling og behandling af jord
Første del af Tiny Earth forløbet foregår på gymnasiet over to dage:
- Indsamling af jord og udpladning af jordbakterier (3 t)
- Udvælgelse af jordbakterier inden AU besøg (45 min)

2) Karakterisering af jordbakterier
I anden del af Tiny Earth forløbet inviteres I til en work- shop på Aarhus Universitet. På workshoppen vil eleverne:
- Teste udvalgte jordbakteriers bioaktivitet
- Identificere udvalgte jordbakterier ud fra 16S rDNA 3) Få indsigt i udvalgte jordbakteriers biokemiske

3) Gennemgang af resultater
Tredje del af Tiny Earth forløbet foregår på gymnasiet.
Eleverne vil efter workshoppen modtage deres resultater. Eleverne vil nu kunne analysere deres resultater og indtaste dem i vores internationale database (1,5 t).
Eleverne vil:
1) Analysere billeder af deres biologiske assays
2) Bearbejde og analysere 16S rDNA-sekvenser

Vi har derudover arbejdet med resistensmekanismer.

Øvelser:
Indsamling og behandling af jordprøver (indsamling, fortynding, udpladning)
Karakterisering af jordbakterier (PCR, gramtest, gramfarvning, elektroforese)
Resultatbehandling (databehandling af 16s rRNA sekvenser, DNA sekvensanalyse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Fight the bite

Slangebidsforgiftning er en forsømt tropesygdomme. Det rammer særligt mennesker i fattige landdistrikter, hvor sundhedssystemerne er svage og de medicinske ressourcer sparsomme.   

I Fight the Bite undersøger og vurderer eleverne metoder til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. Eleverne arbejder både teoretisk og praktisk i alle tre moduler. Undervejs udfører eleverne bl.a. en ELISA-test og tilegner sig viden, så de kan argumentere for, at antistoffer kan bruges til hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning.

Eleverne skal arbejde med følgende problemstilling i forløbet: Hvordan kan vi udvikle hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning i lande, hvor lægehjælp er begrænset?

Vi har derudover arbejdet mere generelt med virusinfektioner.

Kernestof: infektionsbiologi, immunsystemet, bæredygtighed samt sundhed, sygdom og medicin.

Forsøg:
- Effekten af slangegift
- Diagnosticering ved ELISA
- Lateral flow assay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer