Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Jesper Fjord
|
Hold
|
2022 MU/k (1k MU, 2k MU, 3k MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1g - Introduktion til musikkundskab (grundforløb)
Forløb løbende henover grundforløbet 2022, hvor eleverne introduceres til lyttepositionerne adspredt lytten, refleksiv-motorisk lytten, empatisk lytten, associerende lytten og analytisk lytten samt grundlæggende musikteori - rytmer, taktarter, nodeværdier, nøgler, noder, fortegn, skalaer og kvintcirklen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1g - Kordag
Holdet har, sammen med skolens andre musikhold, deltaget i den årlige kordag. I 2022 afholdt den 27/9 på Viborg Gymnasium og hf.
Holstebro Gymnasium og hf optrådte med Those who were af NHØP, arr. Jesper Buchgraitz.
De 4 fælles numre, i arrangement af og under ledelse af Tine Ohrt, var:
What you wish for af Alex Vargas
Running with the wolves af Aurora
Evelyn af Julie Maria
Føler mig 100% af Andreas Odbjerg
Dagen sluttede med en offentlig koncert.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1g - Musikudøvelse - sang
Igennem året har holdet sunget forskellige en- og flerstemmige sange, samt kanons.
Desuden har holdet optrådt ved skolens forårskoncert. Her sang holdet sammen med resten af skolens 1. årgang musikelever et Harry Styles potpourri i arr. af Jesper Fjord og Svend S. Schultz' Yndigt dufter Danmark sammen med skolens andre A-niveau musikelever. Ligeledes sang holdet med på koncertens afslutningsnummer med alle medvirkende. Den Blå Anemone, Egil Harder, arr. Ejvind Dengsø.
Sammen 2k MU medvirkede holdet desuden ved skolens dimission med Yndigt Dufter Danmark (Svend S. Schultz) og Du skal plante et træ (Per Nørgård)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1g - projekt med Sprogenheden
Et mindre ud-af-huset projekt, hvor holdet sang sammen med flytningebørn på Sprogenheden på Sct. Jørgen Campus.
Holdet sang Sådan ligger landet af Oh Land under ledelse af Lis Rabjerg Kruse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1g - Musikkundskab
Videre indføring i musikteori med fokus på noder, nodeværdier, intervaller, treklange, firklange, funktionsharmonisk analyse, trintalsanalyse,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FS1 Musik og Engelsk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1g - Musikudøvelse - sammenspil
Holdet har haft flere sammenspilsforløb i løbet af året 2022/23:
Forløb 1 (grundforløb): Stor Mand af Tobias Rahim
Forløb 2 (grundforløb): Every breath you take af The Police
Forløb 3 (28/11 - 21/12-22): Selvvalgte julesatser i grupper (spillet til Juleafslutningen)
Forløb 4 (18/1 - 23/1-23): Selvskrevne bluesnumre som del af bluesforløbet
Forløb 5 (13/3 - 20/3): Diverse danske satser i grupper
Forløb 6 (15/5 - 24/5): Diverse udenlandske satser i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
1g - Bluesforløb
Forløb om bluesmusikkens opståen. Fordelt mellem teori og praktisk. Herunder konstruerede holdet selv bluessange som de spillede for hinanden. Derefter dokumentarfilm og foredrag om den rytmiske musiks opståen og historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
1g - Sangskriverworkshop
Sangskriverworkshop med Carsten Lykke fra KODA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2g - Musikudøvelse - sang
Holdet har sunget diverse en- og flerstemmige sange i løbet af året
herunder den årlige kordag - i år med Line Groth i Ringkøbing 12/9-23
Her sang holdet sammen med de andre gymnasieelever:
I wanna be dancing af Drew Sycamore (SATB)
Inde i mig af Pil (SATB)
I morgen er der også en dag af Andreas Odbjerg (SATB)
Hjem fra fabrikken af Andreas Odbjerg (SATB)
Flyvende Fadouma af Tobias Rahim (SATB)
holdet har også optrådt ved skolens juleafslutning 20/12-23
med John Lennons Happy X-mas (War is over)
samt skolens forårskoncert hvor holdet sang:
Never gonna give up dancing af P!nk (SATB), arr, Jesper Fjord
Fyrreskoven af William Peterson-Berger (SATB)
sammen med de andre A-niveau elever
og koncertens afslutningsnummer med alle medvirkende.
Den Blå Anemone, Egil Harder, arr. Ejvind Dengsø.
samt skolens dimission, fredag den 28/6 med Danmark, nu blunder den lyse nat (Thøger Larsen/Carl Nielsen) og Yndigt dufter Danmark (Svend S. Schultz)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
2g - Skriftlig musik - Jazzarrangement og M1
Holdet har valgt Jazzarrangement som skriftlig disciplin til M2 opgaven.
Der arbejdes udfra Niels Brynjolfs bog Jazzarrangement samt diverse arbejdsark og tekster.
Desuden arbejdes der sideløbende med M1-prøven
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brynjolf, Niels: JAZZ ARRANGEMENT, Systime, 1995; sider: 7-30, 74-84
-
fir- og femklange opgave 2kMU 210823.docx
-
Firklange, udvidelser og alterationer
-
Klassiske Dage koncert 26.9.23.docx
-
Afsnit
-
Gruppe 1: 313, Gruppe 2: 315, Gruppe 3: 340, Gruppe 4: 342, Gruppe 5: 343 (kælderen)
-
Tastaturoversigt-funktionstegn-2021.pdf
-
Funktioner2021.ttf
-
M1 (040124) - A og B1 - akkordlæsning og harmonisk analyse 1.docx
-
M1 (040124) - C - melodisk analyse.docx
-
M1 (040124) - D - rytmisk analyse.docx
-
M1 (040124) - B2 - harmonisk analyse 2.docx
-
2020 25maj (download, unzip og dobbeltklik på index-filen).zip
-
Walking bas.pdf
-
JFs bud på et A-stykke.mscz
-
Jazzvokal-kompendium-rev.pdf
-
Jazz-Vokal - Introduktion.docx
-
øvelse korrytme tekst.mscz
-
stx222_MUSA_29082022.zip
-
191201_musikteori1 (3) - svar.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2g - Studietur London
Sammen med engelsk (det andet studieretningsfag) tog holdet afsted til London på studietur. Programmet er herunder:
ROCK ’N’ ROLL WALK (https://rb.gy/dcewv)
Dress rehearsal på operaen Peter Grimes af Benjamin Britten
(https://shorturl.at/ixyO5)
BANKSIDE WALK
GLOBE BESØG
Rundvisning på teatret
Workshop med en af skuespillerne fra teatret
Forestilling på Globe Theater: ”Macbeth”
(https://rb.gy/01ugu)
Musical
The Book of Mormon af Trey Parker og Matt Stone.
(www.princeofwalestheatre.co.uk)
Skolebesøg på
Harrow School,
(https://shorturl.at/dfCEL)
Guided rundtur på instrumentmuseum på
Royal College of Music, Prince Consort Rd, South Kensington,
(https://shorturl.at/ilzQ3)
Vælg mellem følgende museer (man må gerne besøge flere):
▪ Natural History Museum: http://www.nhm.ac.uk/
▪ Science Museum: http://www.sciencemuseum.org.uk
▪ Victoria and Albert Museum: http://www.vam.ac.uk/
Crime and Punishment walk med Richard Roques
(https://shorturl.at/aqsGV)
Evensong i Westminster Abbey www.westminster-abbey.org
Pubaften på The Duchess
320 Goldhawk Road, London, W60XF
Stamford Brook (District /Picadilly) (£3.40)
(https://shorturl.at/vAOP8)
Besøg hos The British Parliament,
The Palace of Westminster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2g - Teaterkoncerten Natten
Kort forløb om godnatsangen som fænomen i forbindelse med holdets overværelse at Aarhus Teaters teaterkoncert Natten. Både et praktisk og teoretisk forløb med arbejde med de tekster og sange, der er en del af forestillingen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
2g - Koncertture og ekskursioner
I løbet af året har holdet været til 5 musikarrangementer:
* 6/9-23: Teaterkoncerten Natten, Aarhus Teater
* 26/9-23: Klassiske Dage koncert for unge på Knudsens, Holstebro, www.klassiskedage.dk
* 29/9-23: Klassiske Dage koncert med symfoniorkester, Holstebro Musikteater
* 7/11-23: MGK koncert, Holstebro Gymnasium og hf
* 29/11-23: Operaforedrag med Lotte Heise, Holstebro Gymnasium og hf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
2g - Musikudøvelse - sammenspil
I løbet af året har der været forskellige sammenspilsrunder
Typisk har eleverne selv valgt deres numre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
2g - 1. musikkundskabsemne: Rockmusik i tid og rum
Holdet har arbejdet med rockanalyse og - historie i et bredt perspektiv over ca. 50 (1950'erne - 2000'erne). Med udgangspunkt i bogen Rockmusik i tid og rum samt Rebel & remix, har holdet samlet fået et indsigt i den rytmiske musiks historie samt lavet musikalske analyser af udvalgter musiknumre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
2g - Besøg af gymnasiepraktikant
Kort forløb med gymnasiepraktikant Christoffer Fulsig fra Aarhus Universitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
3g - Musikudøvelse - sang
Holdet har sunget diverse en- og flerstemmige sange i løbet af året
herunder den årlige kordag - i år med Line Groth på Holstebro Gymnasium og hf 12/9-24.
Her sang holdet sammen med de andre gymnasieelever:
House of Fire - Jonah Blacksmith (SATB)
Under din sne - The Minds of 99 (SATB)
90'er medley - diverse (SATB)
Backstreet's Back (SATB)
alle i arrangement af Line Groth
samt Flammer Rammer - Patina (SATB) sammen med skolens andre musikelever
i arrangement af Jesper Fjord
Holdet optrådte også ved skolens juleafslutning, hvor de sang O come all ye faithful (SAB) i arrangement af Thomas Alvad samt sammen med resten af skolens musikelever, hvor de sang Tidsrejsen 2 i arrangement af Lisa Ludvigsen Al-Mashhadi
Desuden har holdet optrådt ved skolens forårskoncert. Her sang holdet sammen med alle skolens A-niveau elever Dies Irae af W. A. Mozart og With a little help from my friends med 2k MU og 2h3g Mu. Ligeledes sang holdet med på koncertens afslutningsnummer med alle medvirkende. Den Blå Anemone, Egil Harder, arr. Ejvind Dengsø.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
3g - Musikudøvelse - sammenspil
Holdet har haft flere sammenspilsforløb i løbet af året. Op til eksamen har de fordelt sig således:
* Carl-Emil, Ingrid, Caroline, Rosa, Maja: Do I wanna know - Arctic Monkeys (Hoziers version)
* Johannes, Laura, David, Ina, Agnes, Mathilde: On and On - Erykah Badu
* Sine, Carla, Julie, Emma, Maria: Snakker ikke om følelser - Dusin
* Kasper, Marcus. Vega, Esther, Bjørn: Min eneste rus - Barselona
alle i holdene egne arrangementer
Alle 4 eksamensnumre blev vist til forårskoncerten
Og holdet spillede også numrene som del af en brobygningsdag for Sønderlandsskolen 1/5-25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
3g - 2. musikkundskabsemne - klassisk musik
Musikhistorisk emne koncentreret omkring musikalske former (fuga, rondo, sonatesatsform og menuet), tonale kendetegn og tematisk analyse i barokken og wienerklassikken
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BBC Howard Goodall's Story of Music 2of6 The Age of Invention
-
Musikhistorie.zip
-
Middelalder
-
Renæssance
-
Barok
-
Dalsgård, Jens: BAROKBOGEN, Systime, 1995; sider: 17-33, 37-43, 54-58, 90-95, 124-129
-
Afsnit
-
Musik; sider: 88-96
Bendt Joensen, Gyldendal 1977
-
Prelude and Fugue No. 2 in C Minor, BWV 847: Fugue
-
Den Klassisk Musiks Former; sider: 26-30, 50-57, 98-113, 118-119
Gorm Busk, Arnold Busck 2007
-
fuga16.pdf
-
Prelude & Fugue No. 16 in G Minor, BWV 861: Fugue
-
BWV 1042 - Violin Concerto in E Major (Scrolling)
-
arbejdsark til violinkoncert, bach, 3. sats.docx
-
funktionsanalyse af violinkoncert bach samlet.docx
-
gruppearbejde vivaldi 231024.docx
-
Vivaldi - Violinkoncert i E-dur RV 269 (La Primavera) orkesterpartitur.pdf
-
Antonio Vivaldi, De Fire Årstider, 1. sats.mp3
-
Violin Concerto "Spring / La Primavera" in E major, Op. 8 No. 1 - Vivaldi (Score)
-
Howard Goodall's Story of Music Ep. 3 A Era da Elegância e da Sensibilidade
-
Vinther, Orla: MUSIKKEN I 1700-TALLET, Systime, 1996; sider: 9-31, 46-52, 196-201
-
13) Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Sonata In D Major K576 I Allegro.mp3
-
07) Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Sonata In C Major K545 'Sonata Facile' I Allegro.mp3
-
Kuhlau sonatine op20, 1.mp3
-
01) Piano Sonatas in A Major K331 - Andante Grazioso.mp3
-
08) Symphony No. 40 in G minor K550 - Allegro molto.mp3
-
Haydn _ Symphony No. 94, 'Surprise', 2nd movement.mp4
-
Beethoven: Piano Sonata No. 20 in G Major, Op. 49 No. 2 - I. Allegro ma non troppo
-
Sonateform.pptx
-
Beethoven sonatine opus 49, nr. 2 uform.pdf
-
Grupper:
-
Kuhlau sonatine gruppearbejde.docx
-
Kuhlau_Op.20, no2, 1sats Sonatine til opgave.pdf
-
Handel: Messiah, HWV 56 (with Score)
-
[gerubach reupload] BWV 248 - Christmas Oratorio - Part 1 of 6 (Scrolling)
-
Camille Saint-Saëns - Oratorio de Noël (Op. 12) [Christmas special]
-
Hector Berlioz - L'enfance du Christ, Op. 25 (1850-54)
-
A Child's Prayer (J. MacMillan) Score Animation
-
McCartney: Movement II - School 'We're Here In School Today To Get A Perfect Education'
-
We Love Sheep - Not the Messiah (He's a Very Naughty Boy)
-
Divertimento in B-Flat Major, K. Anh. 229, No. 2: II. Menuetto
-
Understanding Form: The Minuet
-
W. A. Mozart, Divertimento 2, 2 - Full Score.pdf
-
Haydn - String Quartet, Op. 76, No. 3
-
Haydn, opus 76, no. 3, 3 - menuet.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
3g - Skriftlighed og teori
I løbet af året har holdet arbejdet med:
* generel musikteori (rytmik, harmonilære, hørelære, forudhold, skalaer, melodilære etc.)
* videreførsel af jazzarrangement som skriftlig disciplin med udbyggelsen af arrangementet, så de nu burde mestre alle satsteknikker.
Begge dele er blevet understøttet af regelmæssige afleveringer af M1 og M2 prøver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
3g - Koncertture og ekskursioner
I løbet af året har holdet været til 3 musikarrangementer:
* 1/10-24: Klassiske Dage koncert for unge på Knudsens, Holstebro, www.klassiskedage.dk
* 25/11-24: MGK koncert, Holstebro Gymnasium og hf
* 7/3-25: Gym i Symf: koncert med Aarhus Symfoniorkester, hvor holdet sammen med skolens andre A-niveau elever optræder med Dies Irae af W. A. Mozart og O Fortuna af Carl Orff
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
3g - Repetition
Kort repetitionsforløb af de to musikkundskabsemner:
Rockmusik i Tid og Rum
Klassiske former i barok og wienerklassik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52720649268",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52720649268",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52720649268"
}