Holdet 2022 SP 1g/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Gunnleyg Johnsdóttir Høgnesen, Loan Dinh
Hold 2022 SP 1g/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando
Titel 2 FS2 Spansk og Samfundsfag
Titel 3 Fagligt samspil 2
Titel 4 Caminando fortsat
Titel 5 Un mes en Málaga
Titel 6 La vida de los jóvenes (EKSAMEN)
Titel 7 Mujeres fuertes (EKSAMEN)
Titel 8 La Guerra Civil y el pasado difícil (EKSAMEN)
Titel 9 La buena vida y el sueño de paz (EKSAMEN)
Titel 10 La buena vida y el sueño de paz

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando

Introduktion til spansk via begynderforløbet Caminando.
Systemet følges nøje mht. grammatik mv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1 20-12-2022
Entrega 2 16-01-2023
Test 31-01-2023
Una presentación 02-03-2023
Entrega 3 21-03-2023
Entrega 4 17-04-2023
Årsprøve 12-05-2023
Entrega 5 18-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FS2 Spansk og Samfundsfag

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fagligt samspil 2

I dette forløb har holdet arbejdet med fagene samfundsfag og spansk. Temaet for det faglige samspil var "Unge i Spanien".

I samfundsfag har eleverne arbejdet med forskellige velfærdsmodeller med udgangspunkt i kvalitativ og kvantitativ materiale. Eleverne har især arbejdet med den skandinaviske og den centraleuropæiske model.

I spansk har eleverne arbejdet med at læse og forstå spanske tekster, udforme problemstillinger og besvare disse med udgangspunkt i de taksonomiske niveauer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Caminando fortsat

I første halvdel af  2g beskæftiges der fortsat med tekster fra Caminando grund- og øvebog (Unidad 5-8). Eleverne lytter til og læser hovedsageligt  teksterne fra bogen,  hvortil der arbejdes med forskellige opgaver.
Derudover arbejdes der med et mini Cuba-forløb, hvor vi ser Habana Blues og Coco med det andet spanskhold. Til dette arbejdes der hver især med dertilhørende opgaver på de to hold.

Der samles op på grammatik fra 1g, hvorefter der bygges videre, fx med introduktion til datidsformerne på spansk.

Kernestof:
- Caminando, grund og øvebog: ISBN: 9788702290752 (Kapitel 5-8)

Supplerende materiale
- Film: Coco - Adrian Molina, Lee Unkrich (2017)
- Film: Habana Blues -  Benito Zambrano (2006)

Grammatikbøger
- Gramática básica



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un mes en Málaga

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med Spanien, herunder specielt Malaga. Der arbejdes med tekst og materiale om en dansk pige, der tager på udveksling til Málaga. I denne forbindelse arbejdes der med forskellige tekstgenrer: blog, dagbog, breve osv., og eleverne træner både skriftlighed og mundtlighed. Desuden repeteres grammatik, som eleverne har arbejdet med hidtil.


Kernestof:
- I-bog: Ryge, Lærke Marie & Jürgensen, Camilla, 2018: "Un mes en Málaga", Mit Digitale Gymnasium, Kap 1-7

Grammatik:
- Ibog: Ruíz, Lucas, "Gramática básica".
- Iboh: Klitnæs, Poul, "Spontant spansk"
- øvelser fra aprenderespañol.org
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La vida de los jóvenes (EKSAMEN)

Formål og indhold:

I dette forløb introduceres eleverne for de unges liv i Spanien og Latinamerika. Vi samler op på de sidste tekster fra bogen ”Un mes en Málaga” (kapitel 8 – 12), hvor eleverne følger hovedpersonen Maria Jensen fra Danmark og hendes udvekslingsophold i Málaga. I denne forbindelse præsenteres eleverne for forskellige tekstgenrer, som de kan møde til en delprøve 2: blog, dagbog, breve osv., og der trænes både skriftlighed og mundtlighed.
For at dykke ned i latinamerikanske lande beskæftiger eleverne sig med tekster om Argentina. I teksterne møder eleverne unge mennesker, som fortæller om deres liv i det pågældende land, og eleverne får indblik i kultur, samfund og historie. I forlængelse af udvidet kendskab til Latinamerika har eleverne også deltaget i et spænende foredrag om det tredje køn i Mexico, også kaldt ”muxe”.
Der trænes mundtlighed med chunks rettet mod en evt. kommende mundtlig eksamen. Eleverne introduceres for ”Gliglish” som hjælpeværktøj til mundtlighed, og som et kreativt indslag til øget ordforråd afsluttes næsten hver time med en ”palabra del diá”, som eleverne på skift forbereder. Der øves også udtale med ”trabalenguas” og eleverne repeterer grammatik, som de har arbejdet med hidtil.

Kernestof:
- I-bog: Ryge, Lærke Marie & Jürgensen, Camilla, 2018: "Un mes en Málaga", Mit Digitale Gymnasium (resten af bogen, fortsat fra slutningen af 2g)
o Kapitel 8
o Kapitel 9
o Kapitel 10
o Kapitel 11
o Kapitel 12

- Oplæg om Muxerne ved Ole Reimer og Shazia Khan

- Mikkelsen, Ole Nicolaj & Riismøller, Pablo, “Identidad contrastada”, ISBN: 9788702290776
o Kapitel 1: El país de Mariangeles: Argentina
o Kapitel 1: Mariángeles, una chica diferente

- Om Diego Maradona og Maradona-kirken:
o Udpluk af Artikel fra BBC Mundo, som er redigeret, tilpasset og gloseret: http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/misc/newsid_3228000/3228943.stm (13/5 2025)
o Uddrag af artikel fra Wikipedia, som er redigeret, tilpasset og gloseret: https://es.wikipedia.org/wiki/Diego_Maradona (13/5 2025)

Supplerende stof:
- Bjørnholt, Jesper, ”Ante todo hablamos Ante todos hablamos – spansk samtaletræning”, ISBN: 9788779708099
o Kap.: Presenta a Fran: https://antetodohablamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=207
o Kap: La familia y el piso de Fran: https://antetodohablamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206

Grammatik:
- Repetition af
o Aspekt: præteritum og imperfektum
o Adverbier, muy/mucho
o Præpositioner
o Gustar og andre dativstyrende verber
o Verbalperifraser
o Refleksive verber
o Ser/estar
o Regelmæssige og uregelmæssige verber og deres bøjning i forskellige tider og former
- Introduktion til simpel fremtid, og hvordan den skiller sig ud fra nærfremtid.
- Personlige pronominer som subjekt, præpositionsform, direkte objekt og indirekte objekt.
- Demonstrative pronominer

Grammatikbøger:
- Ibog: Ruíz, Lucas, "Gramática básica"
- Ibog: Klitnæs, Poul, "Spontant spansk"
- Tengberg, Birgit (2002): Tag tyren ved hornene – en grammatikbog, Gads forlag
- Øvelser fra aprenderespañol.org
- Min Læring
- Grammatikopgaver, oversigt og præsentationer udarbejdet af underviser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mujeres fuertes (EKSAMEN)

Formål og indhold:
Mujeres Fuertes er et omfattende forløb, som omhandler flere væsentlige emner vedrørende livet som kvinde i Latinamerika. Gennem dette forløb præsenteres eleverne for forskellige kvinder, både kendte og ukendte, der hver især bidrager med et unikt perspektiv på livet og udfordringer som kvinde, deres kamp for mere frihed og deres betydning for kunst, kultur og historie. Én af de stærke kvinder, som eleverne studerer, er den velkendte kunstner Frida Kahlo og hendes kamp for en stemme i kunsten, hendes komplekse kærlighedsforhold, såsom forholdet til Diego Rivera, og hendes dybe forbindelse til naturen, kunsten og sig selv. Eleverne arbejder også med ukendte kvinder, fx om at være en transkønnet kvinde i Colombia, og hvilke udfordringer landet bidrager med. Her får eleverne et mere nuanceret billede af den colombianske kultur og samfund ved at arbejde med fx fredsaftalen og dens kompleksiteter. Gennem Las Tesis’ slagsang får eleverne et indblik i, hvordan der dagligt gennem kunst og performance kæmpes civilt imod mandschauvinisme og kvindemord. Under forløbet reflekterer eleverne også over deres egne kropsidealer og de mange forskellige former og nuancer af disse. Der drages i forlængelse heraf også paralleller til Ole Reimer og Shazia Khans oplæg om muxerne i Mexico.
Eleverne arbejder med forskellige genrer såsom interviews, slagsange, artikler, og dokumentarer. Der trænes og øves chunks til at kunne snakke om tekster samt billedbeskrivelser med henblik på den mundtlige eksamen. Desuden er nogle af opgaverne tilknyttet teksterne struktureret og stilladseret, så eleverne får trænet den skriftlige delprøve 1 og 2 i en meningsfuld sammenhæng.

Kernestof:
- Kort om Frida Kahlo i Caminando: https://caminandoforfortsaettere.systime.dk/?id=140&L=0#c991

- Denisse Leigthon, “Frida Kahlo y su amor por la naturaleza” parte 1 + 2 (2016). Link: https://www.nuevamujer.com/lifestyle/2016/07/13/frida-kahlo-y-su-amor-por-la-naturaleza.html (eleverne har læst dele af artiklen, som jeg har gloseret i en del 1 og en del 2) Derudover har vi brugt billederne i artiklen til at lave billedanalyser med. (sidst tilgået 13/5 2025)

- Lizethe Söderlind, Kap. 4.3: ”Colombia, un país peligroso para una mujer trans”, i: Gavilán, Maria Francisca & Arfaoui, Louise Friis, El sexo en proceso (2021). ISBN: 978-87-7970-687-3 (i-bog)

- Dokumentar “Colombia in my arms” /Colombia sin armas (via mit CFU)

- ”Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano”, i: Gavilán, Maria Francisca & Arfaoui, Louise Friis, El sexo en proceso (2021). ISBN: 978-87-7970-687-3 (i-bog)

- “Las Tesis: Un vialador en tu camino” i: Gavilán, Maria Francisca & Arfaoui, Louise Friis, El sexo en proceso (2021). ISBN: 978-87-7970-687-3 (i-bog)

- Performance colectivo, Las Tesis, “Un vialador en tu camino”: https://www.youtube.com/watch?v=aB7r6hdo3W4

Supplerende stof:
- Dokumentar: ”En kærlighedshistorie. Frida Kahlo og Diego Rivera” (2017), CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Frida%20Kahlo&orderby=title&SearchID=2ecfe004-1140-4dd2-adf3-22e53490067c&index=1  + arbejdsark til dokumentaren, udarbejdet af underviser

- Video om Colombia: https://www.youtube.com/watch?v=rTsPaAIJdnw&t=21s (13/5 2025)
- Tekst om Colombia: https://globalis.dk/lande/colombia (13/5 2025)
- Oversigtsark om Fredsaftale i Colombia, udarbejdet af underviser
- ”Catherine Cando – una reina de belleza fallecida en cirugía estética” & “Una carta al director: Catherine murió por culpa de nosotros” (eleverne har lavet en mundtlig aflevering af disse tekster, hvor de har præsenteret både tekst og billede som opsamling på emnet)

Grammatik i fokus
- Repetition af muy/mucho
- Repetition af aspekt: præteritum/imperfektum
- Introduktion til passiv med ser/estar og se-passiv
- Grammatikopgaver fra Min Lærings julekalender



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La Guerra Civil y el pasado difícil (EKSAMEN)

La Guerra Civil y el pasado difícil de España

Formål og indhold:
I forløbet får eleverne en introduktion til Den Spanske Borgerkrig samt Francos diktatur i forlængelse heraf, og hvilken splittelse både krigen og diktaturet medførte. Eleverne vil dykke ned i Spaniens svære fortid, og arbejde med spørgsmålet om, hvordan man kommer videre og dermed gøre op med fortiden. Gennem forskellige tekster og medier, får eleverne et indblik i krigens to parter, ”los nacionalistas” og ”los republicanos”, samt de konflikter og uroligheder, Spanien allerede var præget i optakten til borgerkrigen. Dette konkretiseres blandt andet i filmen ”La lengua de las mariposas”, hvor vi følger optrapningen til borgerkrigen fra et barneperspektiv. Gennem bl.a. teksten “El dictador que sigue vivo […]” bliver eleverne klogere på Francos magt, og hvordan hans spor fra krigen og diktaturet stadig er aktuelle i dag. Eleverne præsenteres bl.a. for ”El pacto de olvido”, der handler om at fortie fortiden, og introduceres for ”La ley de memoría história”, som handler om at gøre op med denne. Dette arbejder eleverne blandt andet med gennem både kerne- og supplerende stof, fx gennem Politikkens podcast om Franco og glemslens pagt. I forbindelse med emnet klædes eleverne løbende på til skriftlig og mundtlig eksamen med integrerede øvelser.

Kernestof
- Tekst: Kap 4.10 ”El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte” i: Kloch, Kasper & Tønner Martin:  España en la calle (2019), ISBN: 9788702308709 (i-bog)

- Udvalgte tekster og billeder fra “La guerra civil contada a los jóvenes”, Arturo Pérez-Reverte.

- ”La época de Franco”(gloseret af underviser) fra: http://www.polavide.es/edadcontemporanea/dictadura.html

- Film: “La lengua de las mariposas” af José Luis Cuerda (1999)

- Tekst: Kap. 4.11 ”Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas” i: Kloch, Kasper & Tønner Martin:  España en la calle (2019), ISBN: 9788702308709 (i-bog)

- Digt: “No sé por qué piensas tú” af Nicolás Guillén i:  Urrutia, Jorge: Poesía de la Guerra Civil española - Antología 1936-1939 (2006). Fundación Jose Manuel Lara.

Supplerende stof
- Video: “The spanish civil war” (https://www.youtube.com/watch?v=WQYDbtY8aNU&t=3s)

- ”Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien”(https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133&L=0)

- ”La guerra civil” udarbejdet med integrerede øvelser af underviser

- Podcast: ”Borgerkrig, diktatur og massegrave i Spanien” (https://podcasts.apple.com/dk/podcast/borgerkrig-diktatur-og-massegrave-i-spanien/id1490572243?i=1000581023082&l=da)

- Podcast: ”Franco og Glemslens pagt” (https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt)

- Resume af filmen La lengua de las mariposas udarbejdet af underviser

- Delprøve 1 + 2 om den spanske borgerkrig, udarbejdet af underviser a
- Bjørnholt, Jesper, “preguntas sobre ti”, i: Ante todo hablamos Ante todos ha
blamos – spansk samtaletræning, ISBN: 9788779708099

Grammatik i fokus
- Aspekt: imperfektum og præteritum
- Introduktion til imperativ: bekræftende, benægtende samt usted-formen
- Simpel fremtid og repetition af nærfremtid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La buena vida y el sueño de paz (EKSAMEN)

FORMÅL OG INDHOLD
I dette forløb introduceres eleverne for bandemiljøet i Latinamerika og stifter bekendtskab med en af de største bander; Barrio 18. Derudover stifter eleverne bekendtskab med landene El Salvador og Honduras, og de undersøger, hvordan bandemiljøet påvirker samfundet og dets borgere. Gennem forskellige tekster, interviews og voxpops bliver eleverne desuden klogere på, hvad der adskiller disse lande fra Vesten, herunder hvordan systemet er struktureret i de pågældende lande. Eleverne analyserer dermed, hvilke samfundsmæssige tiltag der potentielt kunne bidrage til at bekæmpe dette, og derigennem hvordan landene kan nærme sig drømmen om fred. Drømmen om det gode liv og fred kommer også til udtryk i tekster om arbejdet som narkosmugler, som fx i filmen "María, llena eres de gracia". Eleverne reflekterer over, hvad der adskiller deres forestilling om det gode liv og fred fra livet i udvalgte lande i Latinamerika. Eleverne får derved sat deres egen kultur i perspektiv.
Derudover repeteres de emner, vi hidtil har arbejdet med, og vi fokuserer på den mundtlige og skriftlige eksamen, hvor vi læser tekster, der kan relateres til emnet "la buena vida y la paz".


Kernestof:
- ”Barrio 18, parte 1” – dele af originaltekst, stykket sammen og gloseret af LDI. Hentet fra: https://es.insightcrime.org/noticias-crimen-organizado-el-salvador/barrio-18-perfil/

- ”Barrio 18, parte 2” – dele af originaltekst, stykket sammen og gloseret af LDI. Hentet fra: https://es.insightcrime.org/noticias-crimen-organizado-el-salvador/barrio-18-perfil/

- Kap. 1.3 ”Voxpop: Honduras” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 1.4 “ Voxpop: El Salvador 1” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 1.4 “Voxpop: El Salvador 2” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 2.1 “Él me puso en la mente abrir un pequeño negocio” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 2.2 “Vinieron tres hombres a asaltarme” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Film: “María, llena eres de gracia”, Joshua Marston (2004)

- Digt: “Un camino sin salida”, Misael (2000), i: http://www.gangsandkids.com/gstorys.html#esperanza (sidst tilgået 14/5 2025)


Supplerende stof:
- ”Entras si quieres, sales si puedes”: youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs

- “Robbery, Extortions, Assassinations | The Most Murderous Gangs in El Salvador: MS-13 vs Barrio 18”: https://www.youtube.com/watch?v=zBaI00azu_k

- Kap. 1 “Fakta om bander” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 1.1 “Honduras – El Salvador – Nicaragua. Introduktion til landene” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 2 “Una mujer valiente. El Salvador” i: Desezar, Suzan, En la pandilla somos familia, ISBN: 9788761680631 (i-bog)

- Kap. 4 “La Tregua: Banderne ønsker fred. Våbenhvilen og fredsprocessen i El Salvador”
Dokumentar om fængsel i El Salvador: Horisont, ”Det berygtede superfængsel indefra”, https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-det-berygtede-superfaengsel-indefra_509331

- “Jóvenes y narcocultura” – dele af teksten, stykket sammen og gloseret og instrueret ifm. eksamenstræning af LDI. Originalkilde: Secretaría de Seguridad Pública: “Jóvenes y narcocultura”, México, 2010: https://xdoc.mx/documents/jovenes-y-narcocultura-comision-nacional-de-seguridad-5c3e3e341d58f

- Statestik om BNP, fattigdom, gini-koefficient m.m. https://statistics.cepal.org/portal/cepalstat/index.html?lang=es


Grammatik
- Introduktion til konjunktiv for dem, som havde lyst
- Repetition af verbalperifraser og aspekt
- Kort introduktion til ”at blive”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La buena vida y el sueño de paz

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer