Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Philip Søe Sieljacks
Hold 2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 3y BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og transportformer
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Motion og sundhed
Titel 4 På opdagelse i generne
Titel 5 FS1 Biologi og Idræt
Titel 6 Børn eller ej
Titel 7 Økologi
Titel 8 Ekskursion til VIA
Titel 9 Den påvirkede hjerne
Titel 10 Hormoner, forplantning, sport og doping
Titel 11 Skeletmuskler og aldring
Titel 12 Genetik, biotek, evolution
Titel 13 Mikrobiologi
Titel 14 Fysiologi - mit halvmarathon
Titel 15 Tiny Earth
Titel 16 Fight the bite

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og transportformer

Kort introducerende forløb til celler:
- Pro og eukaryoter cellers opbygning
- Cellemembranen og transportprocesser

Øvelser:
- Diffusion og cellestørrelse (rapport)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diffusion og cellestørrelse 01-12-2022
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

Forløb om makronæringstoffer, fordøjelse, blodsukkerregulering og diabetes.
- Overordnet opbygning og funktion af kulhydrater, protein og lipider
- Kort om fordøjelsen, samt fordøjelsesenzymer.
- Insulin og glukagons rolle i blodsukkerreguleringen
- Diabetes, typer og risikofaktorer

Øvelse:
- Blodsukkerregulering og mæthedsfornemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Motion og sundhed

I forløbet har vi gennemgået:
- Blodkredsløbet og lungekredsløbet
- Hjertet og lungernes opbygning og funktion
- kondition og kondital, samt anaerob og aerobt arbejde
- Set på livsstilssygdomme relateret til hjerte, samt tendenser i fysisk aktivitet i samfundet

Øvelser:
- Åstrands steptest
- Målinger af åndedrætsfrekvens og puls
- Dissektion af svinehjerte
- Sundhedsprofilering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 På opdagelse i generne

Vi har gennemgået genetiske grundbegreber, opbygning og funktion af arvemateriale, det centrale dogme og de overordnede principper i proteinsyntese.

Ydermere har vi gennemgået nedarvningprincipper for et gens-egensakber
og i den forbindelse analyseret stamtræer.

Afslutningvis har vi arbejdet med genmutationer og effekter heraf.

Øvelser:
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 FS1 Biologi og Idræt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Børn eller ej

Vi har gennemgået manden og kvindes kønsorganer og har haft fokus på hormoners rolle i sædcelledannelse og menstruationscyklus. Vi har set på barnløshed og diskuteret årsager til dette – eksempelvis hormonforstyrring.

Øvelser:
- Mikroskopi af sædkanaler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test - børn eller ej 20-04-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi

Et forløb i økologi og økotoksikologi under teamet “Havet”.

Vi har gennemgået:
- Havet som økosystem, energisystemer, fødekæder og -net i habet, carbonkredsløbet herunder forsuring af havet, fotosyntese og respiration i detaljer, planters primærproduktion, biodiversitet, nitrogen og kvælstofkredsløbet herunder iltsvind i havet, økotoksikologi
Vi har midtvejs i forløbet været en tur til Jyllands Akvariet og undersøgt filtration i muslinger, samt undersøgt livet i havet.

Øvelser:
Mikroskopi af læbeceller
Respiration og fotosyntese i vandpest
Adskillelse af plantepigmenter – papirchromatografi
Bestemmelse af primærproduktion
Biomasse og nettoprimærproduktion i karse
Ekskursion til jyllands akvarie (filtration i muslinger)
Bestemmelse af biodiversitet
Næringssaltenes betydning for algevækst
LC50 og alkohol
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 18-09-2024
Cigaretfiltres påvirkning på naturen 30-09-2024
Spinat og engelsk græs 18-10-2024
Artikelanalyse 30-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ekskursion til VIA

Vi har ifm. et besøg på fys-uddannelsen repeteret blodkredsløbet, kondition og energiproduktion. På VIA gennemgik en række tests, som evaluerede alt fra kondition til muskelstyrke. Vi har efterfølgende brugt det data til en rapport.

Øvelser:
- Watt-max test
- Et-punkts-test og to-punkt-test
- Lungefunktion
- Grebsstyrke og hoppehøjde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ekskursion til VIA 26-05-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den påvirkede hjerne

Hvorfor trækker armen til sig, når man brænder sig, og hvorfor ryger balancen når promillen stiger?

Et forløb om nervesystemet og effekt af rusmidler herpå.

Kernestof dækket:
- Nervesystemets opbygning
- Neuronet
- Natriumkaliumpumpen
- Aktionspotentiale
- Synapsetransmission
- Belønningssystemet
- Effekt af rusmidler (koffein, alkohol, nikotin)

Eksperimenter
1: Lateralitet
2: Sanse- og refleksøvelser
3: Nedveledningshastighed
4: Venstre- og højre hjernehalvdel
5: Koffeins påvirkning
6: Påvisning af alkohol som giftstof
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Koffein - rapport 27-09-2023
Projekt om rusmiddel 29-09-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hormoner, forplantning, sport og doping

Et forløb der tager udgangspunkt i hormonsystemet som signalsystem, herunder signalering og regulering. Rammesat i forbindelse med sport og doping, hvor der har været specifik fokus på anabole steroider og EPO.

Ydermere har vi undersøgt hormoners rolle i fosterudvikling og gennemgået cellens livscyklus.

Forløbet har lagt op til SRO-opgaven i samarbejde med idræt

Forsøg:
- Hæmatokritmåling i SRO
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 28-10-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skeletmuskler og aldring

Et forløb med udgangspunkt i det neuromuskulære system og effekter af aldring her på. Vi har gennemgået musklens opbygning og funktion, samt muskelkontraktionen på cellulært niveau. Vi har diskuteret effekter af anabole steroider. Afslutningvis et tema om sarkopeni.

Eksperimentelt arbejde:
- Sammenhæng ml styrke og hoppehøjde
- Er biceps mere udholdende?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Genetik, biotek, evolution

Et langt omfattende forløb, hvor vi har bygget på undervejs. Vi har i forløbet gennemgået:

- Opbygning af DNA.
- Det centrale dogme, herunder DNA replikation og proteinsyntese.
- Proteiners struktur (primær, sekundær, tertiær og kvanternær), denaturering. Herunder enzymerns funktion og faktorer der påvirker.
- Genetiske grundbegreber. Stamtræsanalyser mest dominant og recessiv nedarvning, kønsbundet også.
- Etgens og togens nedarvning, epistasi.
- PCR. Gel-Elektroforese.
- Fødevareproduktion. Den grønne revolution. - Forædling kontra GMO.
- Gensplejsning af planter og bakterier og den nyere CRISPR metode.
- Epigenetik.
- Evolution: Livets udvikling, naturlig selektion og mutation.
- Populationsgenetik, HW, artsdannelse og konstruktion af stamtræer

Dokumentar: CRISPR - Vi fikser dine gener, DR2 2019

Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af mitosepræparat
- Denaturering af protein (journal)
- Mendels 2.lov med majs (rapport)
- Variation indenfor en art (højde fordelingen i klassen)
- Naturlig selektion (Perleforsøget, hvor perlerne var insekter og I selv var fugle)
- Bromelin i ananas (rapport)
- Gel-elektroforese m farver (vidoeaflevering cystisk fibrose)
- Transformation af e.coli (pGLO flowdiagram aflevering)
- PTC smager/ikke smager
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Denaturering af protein 04-01-2024
Rapport - Bromelin i ananas 14-01-2024
Cystisk fibrose videoafl 20-02-2024
Togensnedarvning i majsplanter 25-02-2024
pGLO flowchart 10-04-2024
Truede tigre 26-04-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Mikrobiologi

I forløbet har vi gennemgået den prokaryote celle og undersøgt mikrobiel vækst samt hvilke faktorer det påvirkes af.
Vi er gået i detaljer med enzymer: opbygning, funktion og hovedklasser.



Eksperimentelt arbejde:
- Kimfald
- Vækstforsøg med gær (virtuelt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Tiny Earth

Selve forløbet løber over 6-7 uger og består af tre dele.

1) Indsamling og behandling af jord
Første del af Tiny Earth forløbet foregår på gymnasiet over to dage:
- Indsamling af jord og udpladning af jordbakterier (3 t)
- Udvælgelse af jordbakterier inden AU besøg (45 min)

2) Karakterisering af jordbakterier
I anden del af Tiny Earth forløbet inviteres I til en work- shop på Aarhus Universitet. På workshoppen vil eleverne:
- Teste udvalgte jordbakteriers bioaktivitet
- Identificere udvalgte jordbakterier ud fra 16S rDNA 3) Få indsigt i udvalgte jordbakteriers biokemiske

3) Gennemgang af resultater
Tredje del af Tiny Earth forløbet foregår på gymnasiet.
Eleverne vil efter workshoppen modtage deres resultater. Eleverne vil nu kunne analysere deres resultater og indtaste dem i vores internationale database (1,5 t).
Eleverne vil:
1) Analysere billeder af deres biologiske assays
2) Bearbejde og analysere 16S rDNA-sekvenser

Vi har derudover arbejdet med resistensmekanismer og undersøgt forskellige typer af antibiotika.

Øvelser:
Resistens i e.coli
Indsamling og behandling af jordprøver (indsamling, fortynding, udpladning)
Karakterisering af jordbakterier (PCR, gramtest, gramfarvning, elektroforese)
Resultatbehandling (databehandling af 16s rRNA sekvenser, DNA sekvensanalyse)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Fight the bite

Slangebidsforgiftning er en forsømt tropesygdomme. Det rammer særligt mennesker i fattige landdistrikter, hvor sundhedssystemerne er svage og de medicinske ressourcer sparsomme.   

I Fight the Bite undersøger og vurderer eleverne metoder til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. Eleverne arbejder både teoretisk og praktisk i alle tre moduler. Undervejs udfører eleverne bl.a. en ELISA-test og tilegner sig viden, så de kan argumentere for, at antistoffer kan bruges til hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning.

Eleverne skal arbejde med følgende problemstilling i forløbet: Hvordan kan vi udvikle hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning i lande, hvor lægehjælp er begrænset?

Vi har derudover arbejdet mere generelt med virusinfektioner.

Kernestof: infektionsbiologi, immunsystemet, bæredygtighed samt sundhed, sygdom og medicin.

Øvelser:
Effekten af slangegift
Diagnosticering ved ELISA
Lateral flow assay
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer