Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Philip Søe Sieljacks
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 3y BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og transportformer
Kort introducerende forløb til celler:
- Pro og eukaryoter cellers opbygning
- Cellemembranen og transportprocesser
Øvelser:
- Diffusion og cellestørrelse (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diffusion og cellestørrelse
|
01-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Forløb om makronæringstoffer, fordøjelse, blodsukkerregulering og diabetes.
- Overordnet opbygning og funktion af kulhydrater, protein og lipider
- Kort om fordøjelsen, samt fordøjelsesenzymer.
- Insulin og glukagons rolle i blodsukkerreguleringen
- Diabetes, typer og risikofaktorer
Øvelse:
- Blodsukkerregulering og mæthedsfornemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Motion og sundhed
I forløbet har vi gennemgået:
- Blodkredsløbet og lungekredsløbet
- Hjertet og lungernes opbygning og funktion
- kondition og kondital, samt anaerob og aerobt arbejde
- Set på livsstilssygdomme relateret til hjerte, samt tendenser i fysisk aktivitet i samfundet
Øvelser:
- Åstrands steptest
- Målinger af åndedrætsfrekvens og puls
- Dissektion af svinehjerte
- Sundhedsprofilering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne
Vi har gennemgået genetiske grundbegreber, opbygning og funktion af arvemateriale, det centrale dogme og de overordnede principper i proteinsyntese.
Ydermere har vi gennemgået nedarvningprincipper for et gens-egensakber
og i den forbindelse analyseret stamtræer.
Afslutningvis har vi arbejdet med genmutationer og effekter heraf.
Øvelser:
- Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FS1 Biologi og Idræt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Børn eller ej
Vi har gennemgået manden og kvindes kønsorganer og har haft fokus på hormoners rolle i sædcelledannelse og menstruationscyklus. Vi har set på barnløshed og diskuteret årsager til dette – eksempelvis hormonforstyrring.
Øvelser:
- Mikroskopi af sædkanaler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test - børn eller ej
|
20-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Et forløb i økologi og økotoksikologi under teamet “Havet”.
Vi har gennemgået:
- Havet som økosystem, energisystemer, fødekæder og -net i habet, carbonkredsløbet herunder forsuring af havet, fotosyntese og respiration i detaljer, planters primærproduktion, biodiversitet, nitrogen og kvælstofkredsløbet herunder iltsvind i havet, økotoksikologi
Vi har midtvejs i forløbet været en tur til Jyllands Akvariet og undersøgt filtration i muslinger, samt undersøgt livet i havet.
Øvelser:
Mikroskopi af læbeceller
Respiration og fotosyntese i vandpest
Adskillelse af plantepigmenter – papirchromatografi
Bestemmelse af primærproduktion
Biomasse og nettoprimærproduktion i karse
Ekskursion til jyllands akvarie (filtration i muslinger)
Bestemmelse af biodiversitet
Næringssaltenes betydning for algevækst
LC50 og alkohol
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave
|
18-09-2024
|
Cigaretfiltres påvirkning på naturen
|
30-09-2024
|
Spinat og engelsk græs
|
18-10-2024
|
Artikelanalyse
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ekskursion til VIA
Vi har ifm. et besøg på fys-uddannelsen repeteret blodkredsløbet, kondition og energiproduktion. På VIA gennemgik en række tests, som evaluerede alt fra kondition til muskelstyrke. Vi har efterfølgende brugt det data til en rapport.
Øvelser:
- Watt-max test
- Et-punkts-test og to-punkt-test
- Lungefunktion
- Grebsstyrke og hoppehøjde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ekskursion til VIA
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den påvirkede hjerne
Hvorfor trækker armen til sig, når man brænder sig, og hvorfor ryger balancen når promillen stiger?
Et forløb om nervesystemet og effekt af rusmidler herpå.
Kernestof dækket:
- Nervesystemets opbygning
- Neuronet
- Natriumkaliumpumpen
- Aktionspotentiale
- Synapsetransmission
- Belønningssystemet
- Effekt af rusmidler (koffein, alkohol, nikotin)
Eksperimenter
1: Lateralitet
2: Sanse- og refleksøvelser
3: Nedveledningshastighed
4: Venstre- og højre hjernehalvdel
5: Koffeins påvirkning
6: Påvisning af alkohol som giftstof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Koffein - rapport
|
27-09-2023
|
Projekt om rusmiddel
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hormoner, forplantning, sport og doping
Et forløb der tager udgangspunkt i hormonsystemet som signalsystem, herunder signalering og regulering. Rammesat i forbindelse med sport og doping, hvor der har været specifik fokus på anabole steroider og EPO.
Ydermere har vi undersøgt hormoners rolle i fosterudvikling og gennemgået cellens livscyklus.
Forløbet har lagt op til SRO-opgaven i samarbejde med idræt
Forsøg:
- Hæmatokritmåling i SRO
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave
|
28-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skeletmuskler og aldring
Et forløb med udgangspunkt i det neuromuskulære system og effekter af aldring her på. Vi har gennemgået musklens opbygning og funktion, samt muskelkontraktionen på cellulært niveau. Vi har diskuteret effekter af anabole steroider. Afslutningvis et tema om sarkopeni.
Eksperimentelt arbejde:
- Sammenhæng ml styrke og hoppehøjde
- Er biceps mere udholdende?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Genetik, biotek, evolution
Et langt omfattende forløb, hvor vi har bygget på undervejs. Vi har i forløbet gennemgået:
- Opbygning af DNA.
- Det centrale dogme, herunder DNA replikation og proteinsyntese.
- Proteiners struktur (primær, sekundær, tertiær og kvanternær), denaturering. Herunder enzymerns funktion og faktorer der påvirker.
- Genetiske grundbegreber. Stamtræsanalyser mest dominant og recessiv nedarvning, kønsbundet også.
- Etgens og togens nedarvning, epistasi.
- PCR. Gel-Elektroforese.
- Fødevareproduktion. Den grønne revolution. - Forædling kontra GMO.
- Gensplejsning af planter og bakterier og den nyere CRISPR metode.
- Epigenetik.
- Evolution: Livets udvikling, naturlig selektion og mutation.
- Populationsgenetik, HW, artsdannelse og konstruktion af stamtræer
Dokumentar: CRISPR - Vi fikser dine gener, DR2 2019
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af mitosepræparat
- Denaturering af protein (journal)
- Mendels 2.lov med majs (rapport)
- Variation indenfor en art (højde fordelingen i klassen)
- Naturlig selektion (Perleforsøget, hvor perlerne var insekter og I selv var fugle)
- Bromelin i ananas (rapport)
- Gel-elektroforese m farver (vidoeaflevering cystisk fibrose)
- Transformation af e.coli (pGLO flowdiagram aflevering)
- PTC smager/ikke smager
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Denaturering af protein
|
04-01-2024
|
Rapport - Bromelin i ananas
|
14-01-2024
|
Cystisk fibrose videoafl
|
20-02-2024
|
Togensnedarvning i majsplanter
|
25-02-2024
|
pGLO flowchart
|
10-04-2024
|
Truede tigre
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Mikrobiologi
I forløbet har vi gennemgået den prokaryote celle og undersøgt mikrobiel vækst samt hvilke faktorer det påvirkes af.
Vi er gået i detaljer med enzymer: opbygning, funktion og hovedklasser.
Eksperimentelt arbejde:
- Kimfald
- Vækstforsøg med gær (virtuelt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fysiologi - mit halvmarathon
Et fysiologiforløb som bærer temaet "halvmarathon".
Vi har arbejdet med kulhydraternes omsætning, RQ-værdi, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, boksplot.
Øvelser:
EKG-måling på Daniel
Muskeltræthed og nervesignal
Sammenhæng ml muskelstyrke og omkreds
Dykkerrefleks
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Tiny Earth
Selve forløbet løber over 6-7 uger og består af tre dele.
1) Indsamling og behandling af jord
Første del af Tiny Earth forløbet foregår på gymnasiet over to dage:
- Indsamling af jord og udpladning af jordbakterier (3 t)
- Udvælgelse af jordbakterier inden AU besøg (45 min)
2) Karakterisering af jordbakterier
I anden del af Tiny Earth forløbet inviteres I til en work- shop på Aarhus Universitet. På workshoppen vil eleverne:
- Teste udvalgte jordbakteriers bioaktivitet
- Identificere udvalgte jordbakterier ud fra 16S rDNA 3) Få indsigt i udvalgte jordbakteriers biokemiske
3) Gennemgang af resultater
Tredje del af Tiny Earth forløbet foregår på gymnasiet.
Eleverne vil efter workshoppen modtage deres resultater. Eleverne vil nu kunne analysere deres resultater og indtaste dem i vores internationale database (1,5 t).
Eleverne vil:
1) Analysere billeder af deres biologiske assays
2) Bearbejde og analysere 16S rDNA-sekvenser
Vi har derudover arbejdet med resistensmekanismer og undersøgt forskellige typer af antibiotika.
Øvelser:
Resistens i e.coli
Indsamling og behandling af jordprøver (indsamling, fortynding, udpladning)
Karakterisering af jordbakterier (PCR, gramtest, gramfarvning, elektroforese)
Resultatbehandling (databehandling af 16s rRNA sekvenser, DNA sekvensanalyse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Fight the bite
Slangebidsforgiftning er en forsømt tropesygdomme. Det rammer særligt mennesker i fattige landdistrikter, hvor sundhedssystemerne er svage og de medicinske ressourcer sparsomme.
I Fight the Bite undersøger og vurderer eleverne metoder til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. Eleverne arbejder både teoretisk og praktisk i alle tre moduler. Undervejs udfører eleverne bl.a. en ELISA-test og tilegner sig viden, så de kan argumentere for, at antistoffer kan bruges til hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning.
Eleverne skal arbejde med følgende problemstilling i forløbet: Hvordan kan vi udvikle hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning i lande, hvor lægehjælp er begrænset?
Vi har derudover arbejdet mere generelt med virusinfektioner.
Kernestof: infektionsbiologi, immunsystemet, bæredygtighed samt sundhed, sygdom og medicin.
Øvelser:
Effekten af slangegift
Diagnosticering ved ELISA
Lateral flow assay
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56182018333",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56182018333",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56182018333"
}