Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kathrine Beck Risom, Marianne Juul Lysholm Eie
|
Hold
|
2023 DA/n (1n DA, 2n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til litteratur (epik, lyrik og drama)
Forløbet har haft til formål at blive kendt med de tre litterære genrer (epik, lyrik og drama).
Vi har arbejdet med begreber til analyse af litteratur ud fra Håndbog til dansk.
Læste tekster i forløbet:
Helle Helle - En dejlig dreng (2009)
Thomas Korsgaard - I bor da meget pænt (2019)
Thomas Korsgaard - En far (2019)
Dan Turèll - Hyldest til hverdagen (1984)
Lone Hørslev - Giftige blomster og bær (2009)
Tobias Rahim - Når mænd græder (2022)
Line Knutzon – Guitaristerne (uddrag)
Teori:
Novellen som genre
Motiver
Konflikter
Tid og miljø
Personkarakteristik
Forholdet mellem personerne
Litterære genrer
Komposition
Fortæller
Fremstillingsformer
Tema og perspektivering
Ordenes betydninger - semantiske felter
Litterær analyse af digte
Litterære genrer - drama
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik og argumentation 1
Retorik og argumentation 1+2
Fokus i forløbet:
- At få indsigt i kommunikationssituationen og dennes betydning for tekster
- At kunne analysere med fokus på argumentation, appelformer og retoriske virkemidler
- At blive i stand til selv at argumentere og at anvende retoriske virkemidler, så I virker overbevisende - både i skrift og tale.
Kernelitteratur:
Dronningens nytårstale 2019
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen i København 25. maj 2019
Teori:
Retorik - baggrund
Tre talegenrer
Ciceros pentagram
Disposition
Appelformer
Retoriske virkemidler - sproglige virkemidler
Toulmins argumentationsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Billedsprog
Forløbets formål har været at blive kendt med billedsprog og intertekstualitet.
Vi har arbejdet med følgende begreber:
Metafor
Sammenligning
Symbol
Besjælinger
Personifikationer
Intertekstualitet
Shaka Loveless - Tomgang (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
POP1 (VÆRK)
I forbindelse med POP1-forløbet har vi læst digtsamlingen af Søren Ulrik Thomsen – Det værste og det bedste (2002)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Historieopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik og argumentation 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentar (VÆRK)
Fokus i forløbet:
- At skabe en bevidst hed om dokumentaren som genre og forholdet til virkeligheden.
- Dokumentaren som en kreativ bearbejdning af virkeligheden
Dokumentarfilmtyper:
-Den dybdeborende dokumentar
-Den observerende dokumentar
-Den deltagende dokumentar
-Den poetiske dokumentar
-Den dramatiserede dokumentar
Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
Brugen af fiktion og fiktionskoder
Filmiske virkemidler:
Billedbeskæring
Perspektiv
Billedkomposition
Kamerabevægelser
Lyd
Lys og skygge
Farver
Klipning
Primær tekster:
Bowling for Columbine (2002) - Movie Trailer (2.09 min)
What We Do in the Shadows Official Trailer 1 (2014) (2.55 min)
Det store tæppefald (0.00 – 3.16 + 28.50-32.00)
69 - Ungeren Indefra (2007) (0.00-4.30 min)
Take it to the streets (3.57 min)
Kontant – ”Jagten på den forsvundne svindler” (4.30 min)
Armadillo (2011) (uddrag) (8.26 min)
Operation X - Rudy Frederiksen (8.18)
Jan Troell – Reflexion (7.09)
BLEKINGEGADEBANDEN (2009) – Trailer
Pigerne på Halmtorvet (0.00 – 10.00 min)
Christian Sønderby Jepsen – Testamentet (2011) (VÆRK)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oplysningstid og Holberg
Fokus i forløbet:
Et meget kort nedslag i oplysningstiden med fokus på oplysning, fornuft, rationalisme samt Holberg og epistler.
Primærtekst:
Ludvig Holberg: Epistola CCCXC (Epistel nr. 390)
Teori:
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Videointroduktion til oplysningstiden
5 ting du skal vide om: Ludvig Holberg
Den litteraturhistoriske kontekst: oplysningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Poesi og hiphop (VÆRK)
Fokus i forløbet:
Forløbet har haft lyrikanalyse af hiphoptekster som omdrejningspunkt.
Vi har bl.a. arbejdet med semantiske sammenhænge og skred, talemåder, intertekstualitet, billedsprog og rimtyper og -strukturer.
Vi har desuden arbejdet med sproget udvikling, låneord og forskellige -lekter (Dialekt, sociolekt, kronolekt, etnolekt og multietnolekt).
Eleverne kan identificere hiphoppens klassiske roller (politisk, jam, hardcore og player)
Primærtekster:
Specktors - Lågsus (Remix) feat Medina (2012)
Malk De Koijn - Pige, Girl (2011)
CHATLE - SORT PÅ SORT (2020)
EaggerStunn – Kugledans (2012)
Benjamin Hav - Den Dejligste Boy (2021)
Kidd - Uhh Det Er Så Svært At Være Så God (2011)
Sivas - D.a.u.d.a feat. Gilli (2013)
Artigeardit & Lamin - nu hvor vi er her (2023) (VÆRK)
Teori:
Det' sprog til et beat (2010):
Side 25-33 (Sociolingvistisk vinkel, låneord, ordvalg og rim)
Side 32-33
(Rimtyper og -strukturer)
Side 34-39 (Semantiske sammenhænge og skred)
Side 51-57
(De klassiske roller)
Magnus Riisager - Rap (2019) - Side 41-43
Holger Juul - Dobbeltrim (MÅL OG MÆLE 2·2008)
Dansk sprog gennem tiden
(https://dansk-sprog-i-forandring.dk/undervisningsfilm/?fbclid=IwAR1VTUPAxdk4skEDs3IQ8vtZe_waNoAOfugiZcepvT-SAS9GlZ5OUorj-yc ) (6.21 min)
Gamle og nye dialekter i Danmark
(https://dansk-sprog-i-forandring.dk/undervisningsfilm/?fbclid=IwAR1VTUPAxdk4skEDs3IQ8vtZe_waNoAOfugiZcepvT-SAS9GlZ5OUorj-yc ) (16.45 min)
Normies crasher vores mood (Kommunikationsforum.dk 4. august 2022).
Mercedes reklame
Jokeren - Bøn fra en player
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Overgange på tværs af litteratur
Forløbets formål har været et blik på på tværs af litteratur med fokus på overgange.
Primærlitteratur:
1. Mosebog, kapitel 3 - Syndefaldet
Dorito – reklame
Metallica – Until it sleeps – musikvideo
Martin A. Hansen - Paradisæblerne (1953)
Snoop Dogg - Vato - musikvideo
Harpens kraft
Nilus og Hillelil
Klaus Rifbjerg - Det bliver regnvejr (1976)
Karen Blixen – Ringen (1958)
HC Andersen - Det er ganske vist (1852)
Kong Lindorm
Teori:
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
Folkeeventyr
Kunsteventyr
Fælles genretræk
Forfatterweb – Karen Blixen
Overgange PP
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantikken 1
Romantikken 1+2
Fokus i forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet vi med forskellige retninger indenfor romantikken og den historiske tilgang til perioden.
Strømninger:
- Universalromantik (monisme/panteisme/ organisme-tanken)
- Ny-platonisme (herunder dualisme – ideernes verden og fænomenernes verden)
- Nationalromantik
- Biedermeier
- Romantisme
Primærtekster:
Adam Oehlenschläger - Guldhornene (1803)
Adam Oehlenschläger - Simon Peder (1805)
Adam Oehlenschläger - Fædrelands-Sang (Der er et yndigt Land) (1819)
Schack von Staffeldt - Indvielsen (1804)
Peter Faber - Højt for træet grønne top (1847)
H. C. Andersen - Moderen med Barnet (Hist, hvor vejen slår en bugt) (1829)
Christian Winther - Skriftestolen (1843)
Emil Aarestrup - Paa Sneen, 1838
Edgar Allan Poe: Hjertet, der røbede (1843)
Tobias Rahim - NATIONAL ROMANTIK 2021 (0.00-12.00 min)
Nik & Jay - Vi vandt i dag (2012)
Teori:
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814 (40 min)
Third ear - Guldhornene, podcast (2009) (54 min)
AVATAR Clip - "The Tree Of Voices" (2009) (3.57 min)
Platons hulelignelse (2.18 min)
The Matrix (uddrag) (4.47 min)
Nationalromantikken - dansk litteratur (Søren Vrist Christensen) (13.11 min)
Biedermeier - dansk litteratur (Søren Vrist Christensen) (11.04 min)
Kunst i Biedermeier-stil PP
Biedermeier PP
Romantismen PP
Guldhornene PP
Romantikken i Danmark (start) PP
Platons hulelignelse PP
Romantikken
Organismetanken
Universalromantikken
Nyplatonisme
Nationalromantisk harmoni
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Podcast og mini-SSO (VÆRK)
Mini-SSO (Podcast om True Crime)
I forløbet arbejder vi med podcastgenren. Eleverne stifter bekendtskab med podcastens formater, virkemidler, dramaturgi og fortælleforhold, og de bruger denne viden til at arbejde med True Crime-podcasten Et langsomt mord (værklæsning). I forlængelse af forløbet udarbejder klassen en mini-SSO om emnet.
Forløbet tager afsæt i Podcast af Mimi Olsen, Martin Houland og Dorte Palle.
Fra læreplanen i dansk, hf:
- medieanalyse og -fortolkning
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.
Kernestof:
1:6 - Kan man høre rørene op gennem bygningen, Et langsomt mord (2018)
2:6 - De sidste brikker i puslespillet, Et langsomt mord (2018)
Supplerende stof:
"Podcastens særtræk og formater" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"Podcastens virkemidler" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"Podcastens dramaturgi" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"Fortælleforhold i podcasts" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"True Crime" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Romantikken 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Nyhedsformidling 1
Nyhedsformidling 1+2
Fokus i forløbet:
I forløbet om nyhedsformidling arbejdede vi blandt andet med avistyper, nyhedsgenrer, nyhedskriterier, layout, nyhedstrekanten, det kulturelle og geografiske nærhedsprincip samt repetition af argumentationsanalyse,
appelformer og sproglige virkemidler i aviser.
Reportager:
Reportage - En nat i kulden med de hjemløse
Reportage fra Roskilde-åbning _Det var et sindssygt adrenalinsus, da hegnet væltede
Reportage - Fri hash får 1. g’erne til at vågne
Reportage - Scooterturen-kostede-over-1000000-kroner
Herman Bang – Branden (1884)
Teori:
Hvad er en avis?
Avistyper
De fem nyhedskriterier
Informationsgenren
Opinionsgenren
Fortællende journalistik
Avistyper PP
Nyhedstrekanten
Artiklens opbygning og indhold
Artiklens layout
Retoriske og sproglige virkemidler
Leder
Læserbrev
Herman Bangs journalistiske og litterære fortællinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Den debatterende artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Nyhedsformidling 2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video om Herman Bang Herman Bangs journalistiske og litterære fortællinger
-
Herman Bangs journalistiske og litterære fortællinger (læs til Håbløse slægter og 1864-romanen Tine)
-
Herman Bang - Branden (1884).pdf
-
Reportagen.docx
-
Avisens genrer
-
Opgaver til reportagen, 2n.docx
-
https://gym-trivsel.dk/elevtrivsel/login
-
GruppeElever 1Matilde, Sif, Rikke, EmilHjemløse 2Amalie, Sidsel, Zeynep, Roskilde 3Fatima, Elias, Rasmus, Mads Hjemløse 4Nadja, Andreas S, Agnes Scooterturen kostede over 1000000 kroner + Man er langt fra udødelig5Jesper, Maya, Frida Roskilde 6Viktor
-
Fælles begrebsark, nyhedsformidling, 2n
-
Lektie: Repeter alle begreber fra hele forløbet
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Det moderne gennembrud (VÆRK)
Fokus i forløbet:
Forløbet har været på den historiske baggrund for perioden, den emanciperede kvinde, ”problemer under debat” – klasse, køn, kirke, sædelighedsfejden og Darwin.
Primærtekster:
S. M. Hafström - Om Sædelighedsforholdene i det danske Folk (1888)
Olivia Levison - Støv (1885)
Amalie Skram: Lucie (1888, uddrag)
Henrik Pontoppidan - En stor Dag (1887)
Henrik Pontoppidan – Ørneflugt (1894)
Henrik Pontoppidan – Isbjørnen (1887) – VÆRK
H.A. Brendekilde - Udslidt (1889) (maleri)
Teori:
1800-tallet på vrangen (DR - afsnit 6)
Litteraturens veje - En litterær revolution (hele siden), Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde (hele siden), Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan
Den store premiere – Et dukkehjem - Lille hjælpeløse tingest. DR, uddrag, 2021
DR-artikel: ”Nora smækkede med døren og forlod mand og børn for 140 år siden"
Brandes, Georg: Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag, 1871)
Øgendahl og de store forfattere (Henrik Pontoppidan)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Diskursanalyse
Dette forløb havde til formål at give en indføring i de muligheder, en diskursanalyse giver for at belyse en teksts mere implicitte argumentation. Begreberne ”nodalpunkt”, ”ækvivalenskæde”, ”differenskæde”, ”antagonisme”, ”hegemoni”, ”flydende betegner” og ”antagonismepar” blev introduceret og brugt på en Pia Kjærsgaard-tale, en Margrethe Vestager-tale, en George Bush-tale og to rygekampagner, ligesom retorisk analyse, argumentationsanalyse og stilistisk analyse blev repeteret og inddraget. Vi har skelet til Habermas’ diskursetik og til Faircloughs tredimensionelle model med henblik på at sætte diskursanalysen i et større perspektiv. De endelige analyseobjekter var Zelenskyjs tale og Putins tale fra begyndelsen af Rusland-Ukraine-krigen i 2022, som står i et antagonistisk forhold til hinanden. Vi rundede det hele af med en opsummerende diskursanalyse af Bent Høies tale til den norske ungdom i forbindelse med corona-nedlukningen i 2020, og her så vi desuden på ligheder og forskelle mellem norsk og dansk.
Kernestof:
- Om diskursanalyse i Håndbog til dansk af Ole Schulz Larsen, Systime 2024: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
- Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde i 2010 (uddrag): https://hbdansk.systime.dk/?id=202#c940
- Margrethe Vestagers tale på Det radikale Venstres landsmøde i 2010 (uddrag): https://hbdansk.systime.dk/?id=202#c947
- George W. Bush: ”Tale til nationen”, 2001: https://diskurs.systime.dk/?id=215#c306
- Diskursanalyse af to rygekampagner, i Diskursanalyse i dansk af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime 2023: https://diskurs.systime.dk/?id=139
- Volodymyr Zelenskyjs tale til det danske folketing d. 29. marts 2022: https://dansketaler.dk/tale/volodymyr-zelenskyjs-tale-til-folketinget-2022/
- Vladimir Putins tale til sit nationale sikkerhedsråd d. 21. februar 2022: https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine
Supplerende stof:
- Om de fire antagonismepar ”ude-inde”, ”oppe-nede”, ”før-efter” og ”oppe-nede” i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime 2025: https://diskurs.systime.dk/?id=150
- Om Norman Faircloughs tredimensionelle model i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime 2025: https://diskurs.systime.dk/?id=137
- Om Jürgen Habermas og diskursetik i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime 2025: https://diskurs.systime.dk/?id=157
- Om den eksemplariske diskursanalyse af Bushs tale til nationen i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime 2025: https://diskurs.systime.dk/?id=215#c304
- Osama bin Ladens svar på Bushs tale, 2001: https://diskurs.systime.dk/?id=215#c311
- Bent Høie: ”Takk til ungdommen”, 27.04.20: www.facebook.com/dagbladet/videos/713082046097588/
- Repetition af Toulmins argumentationsmodel: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c614
- Repetition af retorikkens appelformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
- Repetition af stilistiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Omfang: ca. 35 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Symbolisme og folkeligt gennembrud
Som et springbræt mellem det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud så vi kort på symbolismen gennem et læreroplæg og en analyse og fortolkning af ”Ekbátana”, hvoraf det blev klart, at man atter – som i romantikken; før det moderne gennembrud – fik behov for at vende blikket indad og begribe tilværelsen ad følelsernes vej. Dog på en ny måde, idet man ikke kun ser det skønne i det smukke, men også i det grimme.
Kernestof:
- Læreroplæg v. KR om symbolismen
- Sophus Claussen: ”Ekbátana”, 1896
Vores arbejde med det folkelige gennembrud startede vi op gennem et læreroplæg om periodens litterære tendenser og opgøret med symbolismen. Eleverne blev præsenteret for den kritiske socialrealistiske skrivestil, som ses i ”Jens Vejmand” og ”Lønningsdag (En Idyl)”, og for Johannes V. Jensens kritik af ”den trælbunde verden” i ”Sangerinden”.
Kernestof:
- Læreroplæg v. KR om det folkelige gennembrud
- Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”, 1905
- Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En Idyl)”, 1900
- Johannes V. Jensen: ”Sangerinden”, 1901
- Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2024, kapitlerne om det folkelige gennembrud og socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=172 + https://litthist.systime.dk/?id=172#c472
- Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2024, kapitlet om Jeppe Aakjær: https://litthist.systime.dk/?id=172#c474
- Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2024, kapitlet om socialrealisme og om Martin Andersen Nexø: https://litthist.systime.dk/?id=172#c475 + https://litthist.systime.dk/index.php?id=265#c1206 + https://litthist.systime.dk/index.php?id=265#c1207
- Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2024, kapitlet om Johannes V. Jensen: https://litthist.systime.dk/?id=263#c1192
Supplerende stof:
- H.A. Brendekilde: Udslidt, 1889 (maleri)
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892 (maleri)
- Erik Henningsen: En såret Arbejder (1895)
Omfang: ca. 25 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
1910'ernes og 1920'ernes ismer
I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med nogle af de modernistiske ismer i starten af 1900-tallet, som bl.a. industrialiseringen, urbaniseringen, de nye teknologiske landevindinger og chokket over 1. Verdenskrig affødte. Vi har set på ekspressionismen og ganske kort på futurisme, dadaisme, kubisme og surrealisme. Vores arbejde med ekspressionismen har haft fokus på, hvordan sproget bruges til at skabe stærke subjektive og sansemættede udtryk. I forlængelse af vores arbejde med ismerne gav vi en analyse og fortolkning af ”Det är vackrast, när det skymmer” med fokus på tabserfaringen over for det intense følelsesladede øjeblik. Vi sammenlignede svensk og dansk, idet vi identificerede ligheder og forskelle mellem de to sprog.
Kernestof:
- Emil Bønnelycke: ”Aarhundredet”, 1918 (uddrag)
- Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2024, kapitlet om futurisme: https://litthist.systime.dk/?id=171#c466
- Om dadaisme; en introduktion v. KR med afsæt i Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Dadaisme
- Om kubisme; en introduktion v. KR med afsæt i Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Kubisme
- Om surrealisme; en introduktion v. KR med afsæt i Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Surrealisme
- Læreroplæg om ekspressionismen v. KR
- Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2024, kapitlerne om 1. Verdenskrig, ekspressionistisk stil og Tom Kristensen: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461 + https://litthist.systime.dk/?id=171#c462 + https://litthist.systime.dk/?id=171#c464
- Tom Kristensen: ”Middag”, 1920
- Rudolf Broby-Johansen: ”ODALISK-SKØNHED”, 1922
- Rudolf Broby-Johansen: ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT”, 1922
- Pär Lagerkvist: ”Det är vackrast när det skymmer”, 1919
Supplerende stof:
- Elevoplæg om kubisme, dadaisme og surrealisme
- Om modernisme i Danmarks nationalleksikon: https://denstoredanske.lex.dk/modernisme_-_%C3%A5ndsretning
- Klip fra tv-serien Babylon Berlin, ARD 2017: opførelsen af sangen “Zu Asche zu Staub”: https://www.youtube.com/watch?v=30PPdLTLlko
- Oplæsning v. Pär Lagerkvist: http://www.ejnar.se/lagerkvist.html
Omfang: ca. 25 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
1930'ernes socialrealisme
I dette forløb har vi arbejdet med mellemkrigstidens kontrast mellem 1920’ernes højkonjunktur med ”de gyldne tyvere” og 1930’ernes verdensomspændende økonomiske krise og set på, hvordan sidstnævnte påvirkede Danmark og gjorde 1930’ernes til ”depressionens årti”. Vores fokus har været på arbejdsløshedens påvirkning af ”den lille mand”; af hans selvopfattelse, selvværd, identitet og maskulinitet. Vi har i den sammenhæng kastet et blik på fagforeningens rolle på dette tidspunkt og på flipproletarens kamp for at beholde sit arbejde; på arbejdspladsens ”alle mod alle”-mentalitet, ligesom vi har set på, hvordan ”den lille mand” kunne blive offer for ideologier som kommunisme og fascisme, medmindre han begyndte at forholde sig konstruktivt til realiteterne. Vores tilgang til de to socialrealistiske tekster, vi har læst, har hovedsageligt været sproglig, idet vi har analyseret Falladas og Klitgaards ordvalg i deres beskrivelser af deres arbejdsløse hovedpersoner og i disses indre monologer.
Kernestof:
- Lütken og Fibiger: Litteraturens veje af, kapitlet ”30’erne: Krise og arbejdsløshed”, Systime 2024: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=656
- Om Hans Fallada og den økonomiske krise i Tyskland i kapitlet ”Kulturlivet. Den lille mand og den økonomiske krise” i Früher – und jetzt af Niels Kaae Stimpel, OP-Forlag, 1991, side 70
- Hans Fallada: Lille mand, hvad nu?, 1932 (uddrag)
- Mogens Klitgaard: ”Den sidste illusion”, 1938
Supplerende stof:
- Kenneth Melsen: Danmark i depressionen – skæbner fra 1930’erne, 2021: Danmark i depressionen - skæbner fra 1930'erne (youtube.com)
- Fiktiv samtale med ”en arbejdsløs mand i 1930’erne” gennem ChatGPT
Omfang: ca. 10 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Reklamer
Fokus i forløbet:
- at kunne gøre rede for forskellige typer af reklamer
- at kunne gennemføre billedanalyse og farvesymbolik samt intertekstualitet
Primærtekster:
Max Factor reklame til analyse
Intertekstualitet i reklamer, McDonalds
Reklamer, eksempler på genrer
Valentino reklame
Audi reklame
Heat (Beyoncé) reklame
Teori:
Model til billedanalyse (reklamer)
Lasswells kommunikationsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Eksistentialisme (VÆRK)
Fokus i forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med eksistentialismen med særligt fokus på Søren Kierkegaard og Albert Camus, samt valget og på det enkelte menneskes stilling i tilværelsen.
Særlige fokuspunkter:
- Kierkegaards tanker om valget, eksistensen og de fire arketyper.
- Albert Camus’ tanker om det absurde og om at vælge (heriblandt den positive nihilisme).
Primærtekster:
Albert Camus: Sisyfos-myten (1942), uddrag
Søren Kierkegaard - Uddrag af Enten-Eller (1843) - Brev fra en etiker til en æstetiker - Valget
Peter Seeberg - Hullet (1962)
Peter Seeberg - Hjulet (1962)
Lone Hørslev – Egernet (2017)
Thomas Vinterberg – Druk (2020)
Teori:
En kortfilm om Søren Kierkegaard. 9.37 min (de 4 arketyper (Vi skelner ikke mellem den religiøse A og B))
Kierkegaard og valget (5 skarpe om Kierkegaard og valget) 18.32 min
Marianne Stidsen – Rilkes engle (2016), side 18-20 - Mennesket er også en ø
Alle nedenstående links fra ibogen, Eksistentialisme i dansk af Liselotte Henriksen, 2017
Camus og det absurde PP
Begrebet Eksistentialisme, overordnet
Søren Kierkegaard – Hvad ved vi overordnet om Kierkegaard?
Spidsborgeren
Æstetikeren
Etikeren
Den religiøse
Albert Camus: Hvad ved vi overordnet om Camus?
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=138
Det absurde og fremmede liv
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=187
3 x valg ifølge Camus
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=188 + https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=189
Om Sisyfosmyten
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=190
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070537796",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070537796",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070537796"
}