Holdet 2023 DA/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Claus Blaaberg
Hold 2023 DA/o (1o DA, 2o DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tekstlæsning og genrer
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 Norrøn og middelalderdigtning
Titel 4 Pop1
Titel 5 Historieopgaven i hf - (Skriftlighedsforløb 1)
Titel 6 Norrøn- og middelalderdigtning (fortsat)
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Nyhedsformidling
Titel 9 Udkantslitteratur/Vestjylland
Titel 10 Det Moderne Gennembrud 1870-1900 - Fortsættes 10/9
Titel 11 Mini - SSO (Skriftlighedsforløb 2)
Titel 12 Det Moderne Gennembrud - Fortsat
Titel 13 Sproglige billeder
Titel 14 Litteratur 1900-1960
Titel 15 Dokumentarfilm
Titel 16 Litteratur 1960 til nutiden
Titel 17 Diskursanalyse + Repetition
Titel 18 Ordbøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tekstlæsning og genrer

Et introduktionsforløb om genrer i dansk; lyrik, prosa, drama.
I alt sider: ca 45 ns

Teori:
- Litteraturhistorisk overblik (Håndbog til dansk)


Tekster:

- Saalbach, Astrid: Kødet, 1985 (pdf)
- Sørensen, Villy: De forsvundne breve, 1955 (pdf)
- Aarestrup, Emil: Angst, 1838 (pdf)
- Aarestrup, Emil: Til en veninde, 1838 (pdf)
- Thomsen, Søren Ulrik: Dansk digt, 1987 (pdf)
- J. P. Jacobsen: Marine, 1885 (pdf)
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723/1831)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik og argumentation

Et forløb om retorik og argumentation
Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde, hvor eleverne blandt andet lavede og fremførte taler.

Vi arbejder i dette forløb med at analysere udsagn fra tekst og elektroniske medier med fokus på  Ciceros pentagram, disposition, Toulmins model, appelformer og argumenttyper.

Formål med dette forløb:
- At eleverne får indsigt i kommunikationssituationen og dennes betydning for tekster
- At eleverne kan analysere andres kommunikation med fokus på argumentation, appelformer og retoriske virkemidler
- At eleverne bliver i stand til selv at argumentere og at anvende retoriske virkemidler, så I virker overbevisende - både i skrift og tale.


I alt sider ca. 20ns.

Teori og Tekster:
- O. S. Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog: Hele kapitel 4.9 Retorik og 4.10 Argumentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Norrøn og middelalderdigtning

Et forløb, der leder frem mod historieopgaven i 1hf, om den ældste litteratur; den norrøne digtning, folkeviser og folkeeventyr. I forbindelse med udarbejdelsen af historieopgaven i 1hf har dansk deltaget med særligt fokus på skriftlighed.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

I alt sider: ca. 60 ns

Teori:
- O. S. Larsen: Håndbog til dansk - litteraturhistorie, Systime i-bog; kapitlerne: 1. Vikingetid (800-1050), Islændingesagaerne, Slægtens magt (Om folkeviser)
- DRTV- Historien om Danmark: Den tidlige middelalder.
- Blaaberg, Claus m.fl.: STOPPESTEDER, Systime, 2002, 7-9.

Tekster:
-  Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802), i: G. v. B. Lütken m.fl.: Litteraturens huse, Systime i-bog,
- Gisl Illugeson, omkring 1100, in: Blaaberg, Claus m.fl.: STOPPESTEDER, Systime, 2002, 11-17.
- Ebbe Skammelsen - Folkevise, (pdf)
- Nøkkens svig - Folkevise, in: Blaaberg, Claus m.fl.: STOPPESTEDER, Systime, 2002, 21-23.
- Germand Gladensvend (u.å.) i:G. v. B. Lütken m.fl.: Litteraturens huse, Systime i-bog
- Jomfruen i Fugleham (Pdf)
- H. C. Andersen: Nissen hos Spekhøkeren, 1852 (Pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pop1

I 1.hf’s første projekt- og praktikforløb bidrog danskfaget til at understøtte elevernes oplevelse af og refleksioner over mødet med de mange forskellige uddannelsestilbud, de blev præsenteret for. Vi arbejdede med Søren Ulrik Thomsens digtning, som vi analyserede og brugte som afsæt til refleksion over elevernes egne ståsteder, fremtidsudsigter og drømme. Kreativ skrivning blev anvendt som refleksionsværktøj.

I alt sider: ca 50ns.

Tekster og materiale
Søren Ulrik Thomsen: "Det værste og det bedste", Forlaget Vindrose, 2002 (værk 1).

Jørgen Leth: "Jeg er levende", DR, 1999: http://biblioteket.filmstriben.dk/film/2547031100/jeg-er-levende (kræver Uni-login)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Historieopgaven i hf - (Skriftlighedsforløb 1)

20 sider

Anvendte ordbøger:

Synonymordbogen.com
Ordbogen.com
Ordnet.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Norrøn- og middelalderdigtning (fortsat)

Se forløbsbeskrivelse under 1. del af forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Et forløb om romantikken 1800-1870. Fokus på forskellige romantiske strømninger og centrale tekster fra perioden. Af strømninger talte vi om universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeirromantik og romantisme.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

I alt ca. 90 ns

Teori:

- S. Larsen: Håndbog til dansk - litteraturhistorie, Systime i-bog; Hele kapitlet Romantikken: enhed og splittelse (En kaotisk tidsalder, Romantikkens ideer, Universalromantikken, Nyplatonismen, Nationalromantisk harmoni. Kapitlet Romantismen: skuffede skæbner (Krise og censur, Biedermeier: enhedskultur og idyl, Romantismen
- Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: LITTERATURENS VEJE, Systime i-bog: afsnittet om Dobbeltgængermotivet.
- "1800 tallet på vrangen" del 3 af 8 (DRTV)

Tekster:

- H.C. Andersen: Nissen hos spekhøkeren, 1852 (pdf)
- Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805 (uddrag), i S. Larsen: Håndbog til dansk - litteraturhistorie, Systime i-bog, afsnittet om Universalromantik.
- S. v. Staffeldt: Indvielsen, 1803,  i S. Larsen: Håndbog til dansk - litteraturhistorie, Systime i-bog, afsnittet om Nyplatonisme.
- A. Oehlenschläger: Guldhornene, 1803. (pdf) (Læst i forløbet om Norrøn- og middelalderdigtning)
- N.F. S. Grundtvig: Danmarks trøst, 1820 (Pdf)
- Chr. Winther: Tordenveijret om natten, 1832 (pdf)
- H.C. Andersen: En lykkelig familie, 1848 (pdf)
- Jane Austen: Stolthed og fordom, filmatisering 2005 (Værk 3)
- H. C. Andersen: Skyggen, 1848 i: G. v. B. Lütken m.fl.: Litteraturens huse, Systime i-bog.
- St. St. Blicher: Hosekræmmeren, 1823, i G. v. B. Lütken m.fl.: Litteraturens huse, Systime i-bog
- Emil Aarestrup: Til en veninde, 1838. (pdf)
- Emil Aarestrup: Paa Sneen, 1838. (pdf)
- N. Cave: Where the Wild Roses Grow, 1995. (Lyrik + musikvideo). (multimodialt)
- Medina: For altid, 2011. (Lyrik + musikvideo). (multimodialt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsformidling

Forløbet handler om nyhedsformidling med særligt fokus på de trykte nyhedsmedier, avisen.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde samt elevfremlæggelser (Analyse af aviser,) (Avisartikel om Ebbe Skammelsen, remediering)

I alt sider ca. 60ns

Teori:
- J. Aa. Petersen m.fl.: DIG og digital dannelse i dansk 2018, siderne 20-27 (pdf)
- O. S. Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog: Hele kapitel 5.1 om avisjournalistik.

Tekster:

- En forfærdelig historie; hhv: "Arhus Stiftstidende" 24.12.1898 og "Demokraten" 24.12.1898.
- DR- Tv-avisen 9/3 2023, 18.30
- Analyser i grupper af aviserne Politiken, Information, Weekendavisen, Kristligt dagblad, Dagbladet Holstebro-Struer, Jyllandsposten.
- Dokumentar om tv-avisens historie.Titel CFU: TV-avisen 50 år
- Herman Bang: Nationaltidende 4. oktober 1884.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Udkantslitteratur/Vestjylland

Et forløb om autofiktion, udkantslitteratur og vestjylland.
Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde

Sider i alt: 300 sider

- O. S. Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog. Kapitlet om Autofiktion (Kun teorien)

Tekster:

- Thomas Korsgaard, Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2017, kapitel 1 (1).pdf
- Forfatterweb-stafet med Thomas Korsgaard, Youtube (Ca. 20 min.)
- Nynne Hein Møller: "Lisa har skabt 'skide usympatisk' hovedperson i sin første spillefilm: 'Hun er bygget virkelig meget på mig selv', fra
22. JUL 2021 WWW.DR.DK
- Film: Lisa Jespersen: Hvor kragerne vender, 2020 (87min.)
- K. Haaning m.fl.:  De seneste fem års litteratur, Systime i-bog, Uddrag af: Stine Pilgaard: Meter i sekundet, 2020.
- Stine Pilgaard om "Meter i sekundet (Youtube, ca. 5. min)
- Musikvideo: 'Fortabt er jeg stadig' af Stine Pilgaard & Katrine Muff (2020), (Youtube, 3.48. min)
- Knud Romer: Den der blinker er bange for døden, 2006 (Værk  4)
- Anmeldelser af Knud Romer: Den der blinker er bange for døden.
- Stine Pilgaard: Meter i sekundet, filmatisering, 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det Moderne Gennembrud 1870-1900 - Fortsættes 10/9

Forløbet handler primært om det moderne gennembrud 1870-1890. Fokus er på analyseteknik og litteraturhistorisk perspektivering. Tematisk er der fokus på kvinder og kvinderoller i perioden. I den forbindelse har eleverne arbejdet med forskellige kvindelige forfattere, og i den forbindelse holdt oplæg.

Vi arbejder med små introduktioner til perioden, med lærerintroduktion og både individuelle analyser, analyser på klassen og gruppeanalyser.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

Sider: ca 175 ns

Teori:

-1800-tallet på vrangen" (6:8), 1864-1880, Danmarks radio.
- Brug Litteraturhistorien, Systime i-bog: kapitlerne: Det moderne gennembrud: Ud med Gud; Da Danmark blev moderne; 1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud; Litteraturens moderne gennembrud; Retninger i det moderne gennembrud; Made- og kvinderoller til debat; Henrik Pontoppidan: Ud med Gud; Amalie Skram: Ind med kvinderne; Impressionismen og Herman Bang; Eksta - Ibsen opgør med løgne og dobbeltmoral;
- O. S. Larsen: Håndbog i dansk, Systime i-bog (Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa)



Tekster:
- Henrik Pontoppidan: Ane-mette, 1887 (Uddrag i brug litteraturhistorien).
- Amalie Skram: Constance Ring, 1885 (Uddrag i brug Litteraturhistorien) (norsk).
- Herman Bang: Pernille, 1880, (Uddrag i brug Litteraturhistorien)
- Henrik Ibsen: Gengangere, 1881 (Uddrag i brug Litteraturhistorien)
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885. (pdf)
- Herman Bang: Herman Bang: Den sidste aften, 1880, in: Blaaberg, Claus m.fl.: STOPPESTEDER, Systime, 2002
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879 (Værk 4) + filmatiseringen fra 1970'erne. (norsk)
- Henrik Pontoppidan: Lykke Peer, 2018 (Filmatiseringen)
- Forskellige tekster af kvindelige forfattere, fx Victoria Benedictsson: Penge (1885, uddrag),  Anne Charlotte Leffler: Sommerdrømme (1886, uddrag), Mathilda Malling: Pyrrhussejre (1886), Erna Juel-Hansen, Terese Kærulf (1894, uddrag), Amalie Skram: Professor Hieronimus (1895, uddrag), Anna Munch: To mennesker (1897, uddrag)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mini - SSO (Skriftlighedsforløb 2)

Et forløb om Podcast, hvor eleverne skulle skrive en mini-SSO.

Sider ialt: 100

Materiale:

• Olsen, Mimi m.fl. (2022) Podcast, Systime, https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=131  (Podcastens særtræk og formater)
• Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog, https://hbdansk.systime.dk/?id=290
• Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog, Analysevejledning, https://hbdansk.systime.dk/?id=293
• Wiese, Frederik (tilrettelægger) (2018): Podcasts i massevis, Kulturmagasinet Gejst, DR1, 11/4 2018: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=9&pageSize=6&search=gejst&orderby=title&SearchID=6ae0bac3-07ea-4b62-b31d-11e64098a519&index=6 (Lånes gennem CFU)


Materiale til analyse:
Petersen, Adrian Adler (Fortæller og tilrettelægger): Et langsomt mord  Episode 1 og 2. P1-podcast, 2018.  
• 1:6 - Kan man høre rørene op gennem bygningen? (30 min)
• 2:6 - De sidste brikker i puslespillet (30 min)
(Værk 5)

Materiale til diskussionen:  

Erichsen, Johanne Ramskov: “Når underholdning har virkelige ofre og gerningsmænd”, i Information, 27. november 2015  
Jespersen, Johan Storgaard: “Professor i etik: Vores fascination af ondskaben er ikke i sig selv et problem - den skal bare have formål” i Kristeligt Dagblad, 22/02 2020
Vaaben, Line: Politimuseets direktør: True crime fænger, fordi volden er så fremmed for os“ i Information, 24. august 2019: Politimuseets direktør: True crime fænger, fordi volden er så fremmed for os
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sproglige billeder

Dette forløb koncentrere sig om sproglige billeder samt ords betydning. Flere tekster handler om "Syn på Danmark og det danske".
Forløbet vil først gennem lærerstruktureret undervisning arbejde med teori om sproglige billeder, dennotation og konnotation, semantiske felter, metaforik, symboler, personifikation og besjæling. Dernæst analyserer eleverne flere tekster, lige som vi arbejder med forskellige opgaver, hvor de selv skal skabe sproglige billeder.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

Sider: ca 40 ns

Teori:

- O. S. Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog: kapitel 4.1: Ordenes betydning (til "dialekter og andre lekter), kapitlet 4.2 "Sproglige billeder"

Tekster:

- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850. (pdf)
- J. P. Jacobsen: Marine, 1875 (pdf)
- Johs. V. Jensen: Hvor smiler fager den danske kyst, 1925. (pdf)
- Tale ved DF årsmøde: "Dannebrog er med", ca. 2005 (pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litteratur 1900-1960

Et forløb om litteratur 1900-1960, hvor hovedvægten ligger på Det folkelige gennembrud, Ekspressionisme og Eksistentialisme. Der læses primært lyrik og prosa og disse sættes i relation til tidens historiske og litterære strømninger.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

Sider i alt: 70 sider

Teori:

O. Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog; kapitel 3.3 Fortæller; 4.12: Kommunikationsanalyse (Kun den første side)

M. Sørensen m. fl.: Brug litteraturhistorien, Systime i-bog: kapitel; Brug litteraturhistorien. Heri Afsnittene:

*Århundredskiftet: Industriens tid: Arbejderne vinder frem; Martin Andersen Nexø: vandring mod lyset; Johannes V. Jensen: Hyldest til den moderne verden; Ekstra Jeppe Aakjær - Landarbejdernes opråb.

*Mellemkrigstiden: oprør og elendighed: Mellem de to verdenskrige; Reaktioner i litteraturen - det kunstneriske oprør; Reaktioner i litteraturen - det sociale oprør; Mellemkrigstidens skrivestile;  Tom Kristensen - fantasi om en kunstnerisk revolution; Harald Herdal - opfordring til en social revolution.

*Efterkrigstiden: skæbne og valg: Efterkrigstid - eftertanke og eksistentialisme; Martin A. Hansen - At vælge; Karen Blixen - At bære sin skæbne med stolthed.

Tekster: Alle tekster er, hvis ikke andet er nævnt, fra "Brug litteraturhistorien.
- Hjalmar Söderberg: Tuschritningen, 1898. (pdf) (Svensk)
- Johs. V. Jensen: Arbejderen, 1907
- M. A. Nexø: Uddrag af Pelle erobreren, 1908.
- Suspekt - Proletar, 2007.
- Jeppe Akjær: Tyendesang, 1918
- Johs. V. Jensen: På Memphis station, 1905 (Litteraturens huse, Systime i-bog)
- R. Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt, 1922.
- R. Broby-Johansen: Foråret kommer til cafeen, 1922. (pdf)
- E. Bønnelycke: Gaden, 1917 (pdf)
- T. Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920.
- H. Herdal: Før jul, 1948.
- M. A. Hansen: Roden, 1961
- K. Blixen: Babettes gæstebud (Uddrag), 1958
- P. Seeberg: Hullet, 1962 (pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Dokumentarfilm

Forløbet handler om analyse af dokumentarfilm, hvor vi blandt andet kommer ind på de forskellige dokumentarfilmtyper, fakta- og fiktionskoder. Eleverne fremlægger analyser af reality-tv.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde, elev fremlæggelser

Sider i alt: ca 75ns

Teori:
- O. Schultz Larsen: Håndbog til dansk, i-bog Systime; afsnittet om Filmens dramaturgi; afsnittet om filmiske virkemidler; afsnittet om dokumentarfilm og Mockumentary: kapitel 5.3 Reality-tv
- G. Horsbøl m.fl: Den iscenesatte virkelighed, i-bog Systime: Analyseeksempel - jagten på sandheden.
- G. Horsbøl m.fl.: Den iscenesatte virkelighed, i-bog Systime: Afsnittet Observerende dokumentar.


Tekster:

- Lars Engels: Pigen med minkpelsen (ca. 7 minutter) (youtube)
- Stig Andersen: Skatteakrobaterne (9.21 minutter) (youtube)
- Naboen fra helvede, DR 2025, ca 50 min. (Værk 6)
- Egne valg af analyseekesmpler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Litteratur 1960 til nutiden

Et forløb om litteratur 1960-2020, hvor der kronologisk læses tekster fra 1960 og frem til i dag. Vi har blandt andet set på konfrontationsmodernismen, nyrealismen, 1970érnes socialrealisme, postmodernismen, minimalismen og autofiktion. De sidste timer af forløbet fokuserede vi på humor i litteratur, og vi kom i den forbindelse ind på forskellige teorier om humor.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

Sider i alt: ca. 145ns

Teori:

- M. Sørensen m. fl.: Brug litteraturhistorien, Systime i-bog: kapitel 1960'erne: forbrug og fremmedgørelse; 1960'ernes velstand; Velstandens skyggesider i litteraturen; Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse; Anders Bodelsen: forstad og fremmedgørelse; 1970'erne: ungdomsoprør og nye kvinderoller; Med ungdomsoprøret ind i 70'erne;Krise og politisk aktivisme; 70'ernes realistiske strømninger; 70'erne: Vita Andersen og længslen efter tryghed; Fattig-firserne; 80'er-lyrik: et sort nærvær; Michael Strunge og drømme om fremtiden; Historiens afslutning og det senmoderne; Postmodernisme; Skrivestile i 1990'erne; Jan Sonnergaard: usympatiske hovedpersoner; Flydende identiteter; To autofiktive tendenser: den indadvendte og den udadvendte; Yahya Hassan: sårbar vrede; Caspar Eric: jeget i verden.

- Michael Balle Jensen: HUMOR I DANSK, Systime 2007: side 10-12, 46-47 (om "Overlegenhedsteorien", "Forløsningsteorien", "Uoverensstemmelsesteorien". Om begreberne "Overdrivelse" (litot), "Underdrivelse" (hyperbel) og "Ironi". (pdf)

Tekster: Hvor intet andet er nævnt er alle tekster er fra "Brug litteraturhistorien.

- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, 1963
- Anders Bodelsen: Signalet (uddrag), 1965
- Steppeulvenes sang "Dunhammeraften" samt traileren til spillefilmen Steppeulven (2015)
- Filmen Femø 1971 (nogle få minutter)
- Trilles sang "Vi har smidt returbilletten væk", 1978
- Vita Andersen: Arkitektens specialitet, 1977
- Michael Strunge: Nat i Electri-City, 1980 (Studievaner på hf, Systime i-bog)
- Jan Sonnergaard: Sex, 1997
- Helle Helle: Køreplaner, 1996 (pdf)
- Lars Saabye Christensen: Radio, 2005. (fra: Michael Balle Jensen: HUMOR I DANSK, Systime 2007, side 20-29 (pdf)
-Jens Blendstrup: Gud bliver til 2025 (uddrag af bogen, videopræsentationer - henunder også oplæsning af et afsnit fra "Gud taler ud, 2012)
- Forfatterarrangement med Jens Blendstrup)
- Yahya Hassan: BARNDOM, 2013
- Portrætvideo af Yahya Hassan
- Caspar Eric: Dag 2, 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Diskursanalyse + Repetition

Et forløb om diskursanalyse, hvor vi ser på, hvordan vores sprogvalg er med til at forme virkeligheden.

Undervisningsformer: Lærerinstruktion og par-gruppearbejde.

Sider i alt: 50ns

Teori:

- A.B. Græborg m.fl.: Diskursanalyse i dansk, Systime 2014, side 26-35. (pdf)
- O. S. Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog , kapitel 4.11 Diskursanalyse

Tekster:

- Præsident Bushs tale til nationen efter 11. september 2001 (i: A.B. Græborg m.fl.: Diskursanalyse i dansk, Systime 2014).
- Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis 15 årsmøde, lørdag 18. september 2010 (i: O. S. Larsen: Håndbog i dansk, Systime 2015)
- Thorbjörg Hafsteinsdottir: 10 år yngre på 10 uger, 2008 (pdf)
- Liberal alliance: Mere personlig frihed, 2014. (i: A.B. Græborg m.fl.: Diskursanalyse i dansk, Systime 2014)

(Fokus på Sproglige billeder)
- H.C. Andersen: Danmark mit fædreland, 1850 (læst tidligere)
- Sebastian: Danmark (dum og dejlig), 1978 | Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime i-bog
- Natasja: Giv mig Danmark tilbage (2007), i: Systime i-bog: Romantikken ca. 1800-1870: Er lyset for de lærde blot? Nationalromantikken | Dansk i tiden. Grundbog

(Fokus på filanalyse/remediering)
- Anslagsanalyse af de første ca. 2½ minut af "Det forsømte forår", 1940 (Filmatisering 1992)
- Første kapitel af "Det forsømte forår", 1940, Hans Scherfig (Pdf)
- B. Langdal m.fl.: Remediering - fra bog til film, in: Krydsfelt, s. 340-345, gyldendal 2010. (pdf)

Multimodal. i forbindelse med Powerpoint - skriftlig aflevering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Ordbøger

Ordbogen.com

Ordbog over det danske sprog (ods)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer