Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karoline Lassen, May Louisa Højgaard Poulsen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfremstillinger - Intro til genrer idansk
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 Historieopgaven (skriftlighed)
Titel 4 TV-nyheder
Titel 5 Barok og oplysningstid
Titel 6 Litteratur om social ulighed (autofiktion)
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Krig og kærlighed i nyhedskredsløb
Titel 9 True Crime (Mini-SSO)
Titel 10 Dokumentar
Titel 11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Modernisme
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 Ude godt, hjemme bedst?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfremstillinger - Intro til genrer idansk

Forløbsbeskrivelse
Forløbet strækker sig over 14 moduler og introducerer danskfagets tre perspektiver gennem temaet selvfortællinger. De litterære hovedgenrer, dokumentarfilm og de sociale medier er fokusområder i forløbet.

Kernestof
Jonas Suchanek. Do danska, Gyldendal 2014
Maja Lee Langvad. "Part C 20 spørgsmål til mig selv", Find Holger Danske, Borgen 2006.
Lone Hørslev. "Giftige blomster og bær". I: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale. Skilsmissedigte, Forlaget Hjørring 2009.
Tove Ditlevsen: "Til mit døde barn". I: Pigesind, Gyldendal, 1937
Christina Hesselholdt: "Månestrålesofaen" "Kælken" og "Skridt" fra Hovedstolen. Rosinante, 2009
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi

Sekundærlitteratur
Al baggrundslæsning kan findes i Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk, e-bog, 2021.
"Autofiktion og etik" i Barbara Kjær-Hansen et. al. Litteraturhistorien på langs og på tværs, e-bog, 2012. Fra: https://litthist.systime.dk/?id=294#c1511

Omfang:
Cirka 200 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik og argumentation

Forløbsbeskrivelse
Forløbet har haft fokus på argumentation, retorik, kommunikationsmodel og appelformer. Forløbet er blevet afbrudt at et forløb om historieopgaven

Kernestof
- Daværende statsminister Helle Thornings tale til HM Dronningens 40-års jubilæum
-  H.K.H. Prins Christians tale ved gallataffel på Christiansborg Slot den 15. oktober 2023 i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
- Dronningens nytårstale 2023

Supplerende stof
-Argumentation (Toulmin):
Tekstanalyse. Genrer, begreber og eksempler. Frydenlund, side 77-82. Jan Horn Petersen
-Aristoteles' appelformer:
Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningens forlag, side 3-10
Lærernoter af Aristoteles Retorik BI 5,6-BIII 5
- Om Etosdyderne (idealismedyden etc): Kjøller, Klaus: Politisk argumentation. En teori om offentlig politisk argumentation i et velfærdsdemokrati, Borgens Forlag 1991
-Bitzer: Den retoriske situation, side 11 in Rhetorica Scandinavica Nr. 3/September 1997. Oversættelse af Jens E. Kjeldsen
- Metaforer:
Metaformylder, Sprog & Medier, Prent, okt. 2006, Pernille Garbers
Retoriske virkemidler, Sprog & Medier, Prent, okt. 2006
- konnotationer: Lærernoter + Krigsretorik:
Kort sammendrag af speciale om krigsretorik i medierne af Boris Gullev og Simon Vöge Hansen
- Kommunikationssituationen: https://danskpaany.systime.dk/?id=p289


Omfang
Cirka 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Historieopgaven (skriftlighed)

I elevernes arbejde med historieopgaven har danskfaget fungeret som understøttende fag. I den sammenhæng har eleverne i dansk arbejdet med:
- Før-, under- og efterlæsningsstrategier
- Opgaveskrivning (formalia og struktur)
- Sproglig korrekthed og korrekturlæsning

Omfang
Cirka 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 TV-nyheder

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejdes der med nyhedsformidling med fokus på TV-nyheden. Vi arbejder med følgende begreber:
• Nyhedskriterierne
• Vinkling
• Billedbeskæring og perspektiv
• Konnotationer og dennotationer
• Forløbsstruktur (i en tv-nyhed)
• Klipning (herunder begreberne indstilling, Kontinuitetsklipning, parallelklipning, dækbilleder, montageklipning og krydsklipning).
• Lyd
• Scenografi

Kernestof
"Danfodd-regnskab". DR Nyhederne. DR1, 25. marts 2015. Produceret af DR - Danmarks Radio. Fra: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=137#c345
"VIDEO: Skolehunden Thomas hjælper eleverne" fra: https://www.dr.dk/ultra/ultranyt/video-skolehunden-thomas-hjaelper-eleverne#!/
Old man parks his car (ENGLISH SUBTITLES) fra https://www.youtube.com/watch?v=MvGKxDlXgvQ
TVAvisen mandag 22.01.24. kl 21:00

Supplerende stof
Forløbet baserer sig primært på kapitlerne "At analysere levende billeder" og "Nyheder" fra Horsbøl, G., & Harboe, J. M. (2016). Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality. Systime. https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk
"Kommunikationssituationen" i Hauge Nielsen, A. et.al. Dansk på ny. e-bog, 2017. Fra: https://danskpaany.systime.dk/?id=289
"TV-nyheden" i Illum, B. et. al. Textur - tekstarbejde i dansk. e-bog, 2019. Fra:
Om Indslagets anatomi, vinkling og klipning:
https://textur.systime.dk/?id=337&L=10#c2519

Omfang
Cirka 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Barok og oplysningstid

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejdes med barokken og oplysningstid som litteraturhistoriske perioder. Indledningsvist fokuserer forløbet på barokkens kunst og eleverne introduceres for barokkens livssyn herunder begrebet vanitas. Denne del af forløbet tager udgangspunkt i et kompendium baseret på Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 33-48. Dernæst arbejdes med oplysningstiden med fokus på:
- Rationalisme
- Klassicisme
- Oplysningstidens genrer  (særligt fokus på karakterkomedien)

Kernestof
Thomas Kingo: Keed af Verden Kier, ad Himmelen (præsentation v lærer)
illustrationer:
Andrea Pozzo: optisk bedrag
Pierre Patel: Symmetri Versailles
Gijsbrecht: Trompe d'Oeil studie
Van der Ast: Stilleben
Michael Kvium
Reklamer fra Louboutin
Joseph Wright of Derby, “Eksperiment med en fugl i en luftpumpe” 1767/68.
Madame Geoffrins salon i Paris' år 1755. Malet i 1812 af Anicet Charles Gabriel Lemonnie
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget. 1722. uddrag
Kaspar Rostrups filmatisering ’Jeppe på Bjerget’ 1981

Supplerende stof
Litteraturen på langs og på tværs, Systime, Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen:
Om oplysningstiden side 51-55,59-60, 66
Om drama side 239-245

Omfang
Cirka 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteratur om social ulighed (autofiktion)

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for sociologi med fokus på Pierre Bourdieus teori om symbolsk kapital og symbolsk vold. Uddrag fra dokumentaren "Édouard Louis, ou la Transformation" er benyttet for at eksemplificere Bourdieu. Derefter er teksterne analyseret med fokus på hovedpersonernes manglende kapital. Fokus har også været på genrer, da der her både har været et manifest, et værk uden genreangivelse og en novelle.

Kernestof
Thomas Korsgaard:
- Hvis der skulle komme et menneske forbi(2017) (værk) (genbesøg fra tidligere forløb)
- "Bo og Bo's søn",  Snydt ud af næsen(2024)
Her har vi set et webinar med et interview med Thomas Korsgaard om forfatterskab
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" 2022 (uddrag)
Édouard Louis: "Færdig med Eddy Bellegeule" 2014 (side 1-40)
Dokumentaren "Édouard Louis, ou la Transformation" 2023, Instruktør: François Caillat (uddrag)

Supplerende stof
Afsnittet "Autofiktion og etik" i Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). 8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=127
Breindahl, J. & Blinkenberg, K. (2025). 6.4 Sociale klasser og magt. I Samfundsfag til hf. Systime. https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=599
Breindahl, J. & Blinkenberg, K. (2025). 5.4 Symbolsk vold og social reproduktion. I Samfundsfag til hf. Systime. https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=599
Breindahl, J. & Blinkenberg, K. (2025). 5.3 Pierre Bourdieus teori om kapitaler. I Samfundsfag til hf. Systime. https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=599
Anne Birgitte Hundahl: Anmeldelse af Færdig med Eddy Bellegueule fra
https://litteratursiden.dk/boeger/faerdig-med-eddy-bellegueule (2015)


Omfang
Cirka 80 sider



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Forløbet introducerer til romantikken med fokus på nyplatonismen, universalromantikken, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen og de litterære strømningers særtræk.

Efter endt forløb forventes det ydermere, at eleverne har indblik i følgende begreber:
• Hulelignelsen
• Eros
• Idéverdenen
• Fænomenverdenen
• Dualisme og det dualistiske livssyn
• Idealisme
• Panteisme
• Monisme
• Organismetanken
• Guldaldertanken
• Romantikkens idealer (det gode, det sande, det skønne)
• Romantisme

Fra læreplanen i dansk, hf A
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie
- tekster fra […] 1800-tallet, herunder fra […] romantik, romantisme […]
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af […] Adam Oehlenschläger, H.C. Andersen, N.F.S. Grundtvig.

Kernestof
Schack von Staffeldt: "Liljen og Dugdraaben" (1803)
Adam Oehlenschläger: Uddrag af "Simon Peder" (1805)
Juliane Marie Jessen: Danemark, Danemark! hellige Lyd! (1819)
Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-Sang” (Der er et yndigt land) (1819)
N.F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge" (Danmarks trøst) (1820)
Thomasine Gyllembourg - Den lille Karen.docx
Emil Aarestrup "Paa Sneen" (1838)

Supplerende stof
Lærerproducerede PowerPoint-præsentationer
"Nyplatonisme" i Johannes Fibiger et.al.: Litteraturens veje, (i-bog, 2023)
"Universalromantikken" i Johannes Fibiger et.al.: Litteraturens veje, (i-bog, 2023)
"H.C. Andersens eventyr" (til afsnittet 'De røde sko') i Johannes Fibiger et.al.: Litteraturens veje, (i-bog, 2023)
"Nationalromantik i Danmark" i Barbara Kjær-Hansen et. al. Litteraturhistorien på langs og på tværs (i-bog, 2023)
"Langt højere bjerge" på https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/langt-hoejere-bjerge
"4.3 Sproglige figurer" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk(i-bog, 2023)
"4.2 Sproglige billeder" i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk(i-bog, 2023)
"Romantisme" i Barbara Kjær-Hansen et. al. Litteraturhistorien på langs og på tværs (i-bog, 2023)
"Biedermeier og poetisk realisme" i i Barbara Kjær-Hansen et. al. Litteraturhistorien på langs og på tværs (i-bog, 2023)

Omfang
Cirka 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krig og kærlighed i nyhedskredsløb

Dette (meget) korte forløb giver greb og begreber om nyheder.  I dette forløb lærer vi om genrer og komposition. Vi følger en nyhed – nemlig nyheden om krigen i Ukraine i dets kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.

Vi repeterer følgende begreber:
- nyhedstrekanten
- nyhedskriterierne
- mågruppe
- informerende tekster, opinionstekster
- gatekeeping og gatewatching
- Den borgerlige offentlighed

Fra læreplanen i dansk, hf
– analysere og fortolke ikke- fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til´information i alle medier samt
- deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof
"Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved": https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved

Supplerende stof
Lærerproducerede PowerPoint-præsentationer.
Kapitlerne "Nyhedsgenrer", "Offentlighed og demokrati" og "Vinkling og fakenews - gatekeepin og gatewatching" Rangvid, M. & Sørensen, M. (2023). I Krig og kærlighed i nyhedskredsløb. Dansklærerforeningens Forlag. https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=132

Omfang
Cirka 15 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 True Crime (Mini-SSO)

I forløbet arbejder vi med podcastgenren. Eleverne stifter bekendtskab med podcastens formater, virkemidler, dramaturgi og fortælleforhold, og de bruger denne viden til at arbejde med True Crime-podcasten Et langsomt mord (værklæsning). I forlængelse af forløbet udarbejder klassen en mini-SSO om emnet.

Forløbet tager afsæt i Podcast af Mimi Olsen, Martin Houland og Dorte Palle.

Fra læreplanen i dansk, hf:
- medieanalyse og -fortolkning
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.

Kernestof:
1:6 - Kan man høre rørene op gennem bygningen, Et langsomt mord (2018) [VÆRK]
2:6 - De sidste brikker i puslespillet, Et langsomt mord  (2018) [VÆRK]

Supplerende stof:
"Podcastens særtræk og formater" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"Podcastens virkemidler" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"Podcastens dramaturgi" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"Fortælleforhold i podcasts" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)
"True Crime" i Mimi Olsen et.al. Podcast, Systime (2025)

Omfang
Cirka 120 sider (lyttede minutter inkluderet)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentar

Forløbsbeskrivelse
I forløbet stifter vi bekendtskab med dokumentargenren gennem arbejdet med et udvalg af uddrag fra korte og længere dokumentarer med genremæssig spredning. Forløbet har desuden en værklæsning af en klassevalgt dokumentar: Bjergene - sorg, savn og superhelte (2023)

I forløbet fokuserer vi derfor på:
- at eleverne skal opbygge en kritisk bevidsthed om dokumentaren som kreativ bearbejdning af virkeligheden.
- at eleverne skal have kendskab til forskellige dokumentargenrer (deltagende, autoritative og observerende).
- at eleverne skal have et grundlæggende kendskab til filmtekniske virkemidler herunder billedudsnit, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, klipning, lys, scenografi og lyd.
- at eleverne skal have kendskab til- og evne til at anvende og identificere følgende begreber:
o Autenticitetsmarkører
o Fiktionalisering
o Fiktionskoder


Fra læreplanen, Dansk A, hf:
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder […] dokumentartekster […].
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler.
- [...] dokumentarfilm skal være repræsenteret.

Kernestof
Uddrag af TV2: De vaccinerede piger - syge og svigtede (2015)
Anslag fra:
- Uddrag af Indefra med Anders Agger: Syg ungdom (2024)
- Uddrag af Skjold og Isabel (2019)
- Uddrag af Yahya - Den fødte digter (2021)
Hjemvendt (2012)
Christian Einshøj: Bjergene - sorg, savn og superhelte (2023)
Uddrag af Vilde vidunderlige Danmark Sæson 1, Episode 2 (2020): https://www.dr.dk/drtv/se/vilde-vidunderlige-danmark_-hav-og-kyst_180848
Uddrag af Scandinavian Star afsnit 1 "Branden": https://www.dr.dk/drtv/se/scandinavian-star_-branden_172903 (DR, 2020)

Supplerende stof
"Definition af dokumentargenren", "Autenticitetsmarkører", "Etik og manipulation i dokumentar" og “De tre kassiske dokumentargenrer” i Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX- Forløb i medier, Lindhardt og Ringhof (2016) s. 32-44
Lærerproducerede PowerPoints
Kompendiet “At analysere levende billeder” (lærerproduceret materiale m. tekst fra Filmcentralen, Ole Schultz Carlsen: Håndbog til dansk  og Gitte Horsbøl og Mette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed - fra nyheder til reality)

Omfang
Cirka 120 sider (minutter medregnet)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud

Forløbsbeskrivelse
I forløbet læser vi det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode med særligt fokus på periodens fremstilling af kvinder. Vi laver i forbindelse med forløbet en værklæsning Henrik Ibsens drama "Et Dukkehjem", og som en del af forløbet trækker vi tråde til samtidens kønsdebat bl.a. gennem arbejdet med en debatterende artikel.

Efter endt forløb skal eleverne kunne have kendskab til og kunne anvende følgende begreber:
• Det moderne gennembruds litteraturideal
• Stille eksistenser
• Kritisk realisme
• Impressionisme
• Naturalisme
• Sædelighedsfejden

Fra læreplanen i dansk, hf A
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder [...] – tekster fra [...] modernisme
- dansk litteraturs kanon læses mindst […] én tekst af hver af forfatterne Herman Bang (…) Henrik Pontoppidan (…)
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- litteraturanalyse og -fortolkning
- litteraturhistoriske perspektiveringer

Kernestof
Georg Brandes: Uddrag af indledningsforelæsningen til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (1871)
Henrik Pontoppidan: ”Ane-Mette” (1887)
Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
J.P. Jacobsen: Uddrag af Fru Marie Grubbe (Kapitel 1) (1876)
Uddrag af Amalie Skram: Forrådt (1892)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (værklæsning) (1879)
Louise Grønkjær: ’Geeti Amiri: Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram’, Information (2016)
Morten Bjerregaard: "Reality-stjernen Fie Laursen bombarderes med had efter sex på tv: 'Det er fordi, jeg er kvinde'", dr.dk (2019)

Supplerende stof
Følgende afsnit og kapitler fra Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: Litteraturens genveje (Systime, e-bog, 2023)
- ”Henrik Pontoppidan – social indignation og eksistens”: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=279
- ”Herman Bangs journalistiske og litterære fortællinger”: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=276
- ”J.P. Jacobsen og det moderne gennembruds mænd”: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=275#c1078
”Sædelighedsfejden” i Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose
Det moderne gennembrud #MeToo (Systime, e-bog, 2023): https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=141
'Impressionismen og Herman Bang' fra Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien"
Lærerproducerede PowerPoints og vejledningsdokumenter.

Omfang
Cirka 150 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Modernisme

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejder vi med forskellige former for modernisme i 1900-tallets litteratur. Forløbet åbnes med en præsentation af den tidlige modernisme gennem læsningen af Johannes V. Jensens digt "Interferens". Herefter flytter vi fokus op igennem litteraturhistorien og arbejder med fire forskellige faser af modernisme. Indledningsvist med ekspressionisme og futurisme, hvor vi i den forbindelse laver en værklæsning af Broby-Johansens digtsamling BLOD, og herefter med Heretica-modernisme og konfrontationsmodernisme. Forløbes afsluttes med, at vi kort berører systemdigtningen.

Fra læreplanen i dansk, hf A
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme e
- fra dansk litteraturs kanon læses (…) mindst én tekst af hver af forfatterne: Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Klaus Rifbjerg.
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg)

Kernestof
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
Johannes Jørgensen: "Lyse Nætter" (1886)
Per Lagerkvist: Ångest (1916)
Rudolph Broby-Johansen: BLOD (1922) (værklæsning)
Tom Kristensen: "Landet Atlantis" (1920)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Inger Christensen: Uddrag af de første sider i Alfabet (1981)

Supplerende stof
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). 7. 1890-2000: Modernisme og realisme. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). Tidlig modernisme. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). Efterkrigsmodernisme (1945-1960) I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
Leksikonopslag om Heretica-digtning: Fibiger, J. & Lütken, G. (2010). Leksikon. I Litteraturens veje. Systime. https://litteraturensveje.systime.dk/?id=755
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). Systemdigtning. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2012). 7. 60'er modernisme. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
Lærerproducerede PowerPoints
Mette Henriksen: ”Broby-Johansen, Rudolf – BLOD” (2019): https://litteratursiden.dk/analyser/broby-johansen-rudolf-blod

Omfang
Cirka 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksistentialisme

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejder vi med eksistentialistiske filosofi med fokus på:
• Kierkegaards eksistentialistiske filosofi
• Kierkegaards livspositioner
• Individets valg som meningsskabende
• Albert Camus’ absurde eksistentialisme herunder begreberne om det absurde,  det fremmede og positiv nihilisme
• Jean Paul Sartres eksistentialisme herunder begreberne eksistens forud for essens, angst, fremmedhed, den gode tro og den onde tro
Med afsæt i ovenstående begreber læser vi i forløbet eksistentialistiske fortællinger og forsøger løbende at koble begreberne til de læste tekster. I den forbindelse stifter eleverne desuden bekendtskab med begreber som kulminationspunkt og derterminationspunkt samt grundtemaer i eksistentialistiske fortællinger.

Fra læreplanen i dansk, hf A
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Karen Blixen, (…) Peter Seeberg
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer

Kernestof
Uddrag ”Ligevægten mellem det Asthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbejdelse” (brev fra en etiker til en æstetiker) fra Søren Kierkegaard Enten-Eller (1843)
Uddrag af ”Diapsalmata” fra Søren Kierkegaard Enten-Eller (1843)
Karen Blixen: "Ringen" (1942)
Peter Seeberg: «Hjulet» (1962)
Thomas Vinterbeg: Druk (2020) [VÆRK]

Supplerende stof
Afsnittene "Etikeren", "Æstetikeren" og "Spidsborgeren" i Henriksen, L. (2017). Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip. I Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292Henriksen, L. (2017)
"Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde" i Filosofi og teori. I Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292Henriksen, L. (2017)


Omfang
Cirka 70 sider (minutter fra Druk inkluderet)
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ude godt, hjemme bedst?

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejder vi med et udvalg af tekster, der på hver deres måde tematiserer det at høre til (eller ikke at høre til) et sted. Vi læser tekster, der handler om at forlade og vende tilbage til det, om at længes hjem, og om pludselig at være på udebane, men også tekster der handler om at turde blive "på udebane" - også selvom andre forventer noget andet af én. Vi undersøger også, hvad det betyder, når vi tager endegyldigt afsked med alt det, vi har kendt og tager ud på den sidste rejse ud i det ukendte.

En del af formålet med forløbet er at repetere relevante fagbegreber til arbejdet med danskfagets tre stofområder. Derfor repeterer vi bl.a. kortfilmsanalyse, novelleanalyse samt analyse af sagtekster.

Fra læreplanen i dansk, hf A
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning

Kernestof
Lars Handesten: "Ude godt, men er hjemme bedst?", Kristeligt Dagblad, 31. oktober 2020
Martin Andersen Nexø: "Brodermorderen" (1926)
H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren"
Holger Karberg: "Sabbat" (2019)
Stephanie Caruana: "Hjem svære hjem", Dagbladet Information, 6. januar 2015
Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838)

Supplerende stof
Afsnittene "Miljøkarakteristik", "Personkarakteristik" og "Fortællerforhold" i Rasch, C. R., & Dreier-Hansen, C. (2024). Tekstanalyse i dansk. Systime. https://tekstanalyseidansk.systime.dk
Larsen, O.S. (2015). Litterær analyse af eventyr. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=134
Kapitlerne "At analysere sagtekster" og "Særligt om kortfilm" i Bøndergaard, A (samt danskredaktionen på Systime): Textanalyse: https://textanalyse.systime.dk/?id=1

Omfang
Cirka 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer