Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nina Brücker-Kristensen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro to English - literary genres and grammar
I dette forløb har holdet arbejdet forskellige litterære genrer og er blevet introduceret for relevante analytiske fagbegreber og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
British Christmas Adverts
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Hate U Give (EKSAMEN)
Holdet har læst Angie Thomas' roman 'The Hate U Give' og fokus i forløbet har været bl.a. været på:
- Racisme og diskrimination (Khalil bliver stoppet, skudt og dræbt af politiet)
- Identitet og code-switching (Starr navigerer mellem to forskellige verdener)
- Police brutality, (in)justice, aktivisme
Supplerende materiale:
- The Hate U Give - filmen
- Podcast - interview med Angie Thomas
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Football - the beautiful game
I dette forløb har klassen arbejdet med den engelske fodboldkultur. Fokus har været på ligestilling, racisme økonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa (EKSAMEN)
I dette forløb har holdet arbejdet med Sydafrika i et historisk og nutidigt perspektiv, hvor vi bl.a. har haft fokus på apartheid, Nelson Mandela, menneskerettigheder og situationen i dag i forhold til Mandelas drøm om en regnbuenation.
Tekster:
Jeff Cangialosi "The State of the Rainbow Nation" 2012
Michelle Faul "What life was like in South Africa during apartheid" 2011
Judith Thompson "Pink" 1986
Supplerende materiale:
The National Anthem
Gruppearbejde med forskelligt fokus:
1) Sports and its (positive) impact
2) Brief history of colonisation + wars
3) Townships + parallel life between rich and poor
4) Nelson Mandela and Desmond Tutu + both their lives and Mandela’s status today
5) Religion, language and different population groups
6) Crime and statistics
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multicultural Britain (EKSAMEN)
I dette forløb om det multikulturelle samfund i Storbritannien har fokus bl.a. været på landets diversitet i forhold til netop kultur, sprog (herunder ganske kort engelsk som et lingua franca), mad, traditioner, religioner.
Vi har arbejdet med de potentielle udfordringer, der kan opstå i et mangfoldigt samfund og i forskellige kulturmøder.
Kernestof:
Tekster:
Leo Benedictus "Every race, colour, nation and religion on earth", The Guardian 2005
Ranbir Sahota "Chameleon" 2003
TV serie: We Are Lady Parts, afsnit 1+2
Supplerende stof:
Tekster: Being British
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 2p Multicultural Britain 27.11.docx
-
1 Being British (text + worksheet).docx
-
2 2p Multicultural Britain 02.12.docx
-
2 Vocab exercise 'Every race, colour...'.docx
-
2 Every race, colour, nation and religion on earth (worksheet).docx
-
2 Text 'Every race, colour, nation and religion on earth' (Leo Benedictus, 2005).pdf
-
2 Text 'Every race, colour, nation and religion on earth' (Leo Benedictus, 2005) - Highlights.pdf
-
You must have read the text we worked with last time + have done the tasks. You can find the text under øvrigt indhold on Thursday's module.
-
You must have read the text from last time (before the exam, 2nd December) + have answered the questions on the worksheet. You can find the relevant documents on the module on 2nd December.
-
3 2p Multicultural Britain 17.12.docx
-
3-5 Text 'Chameleon' (Ranbir Sahota, 2003).pdf
-
I skal have læst Chameleon til i dag og være klar til at tale om den i differentieret undervisning. Vi julehygger samtidig! :)
-
6 2p Multicultural Britain 21.01.docx
-
6 We Are Lady Parts (worksheet).docx
-
Vi starter på næste aflevering.
-
6b - eksamensaflevering
-
7 2p Language History and Lingua Franca 27.02.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Great 21st Century Speeches (EKSAMEN)
I dette forløb har holdet arbejdet med 5 taler fra det 21. århundrede. Fokus har været på nonfiktionsanalyse, og eleverne har bl.a. arbejdet med det retoriske pentagram og appelformerne. Tematisk har fokus været meget varieret, men fælles for talerne er, at de har været mere præget af patos end logos.
Kernestof:
Jacinda Ardern: Christchurch Memorial speech https://www.theguardian.com/world/2019/mar/29/jacinda-arderns-speech-at-christchurch-memorial-full-transcript
Michelle Obama: 2016 DNC speech
https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/wp/2016/07/26/transcript-read-michelle-obamas-full-speech-from-the-2016-dnc/
Amanda Gorman: The Hill We Climb 2021
https://www.cnbc.com/2021/01/20/amanda-gormans-inaugural-poem-the-hill-we-climb-full-text.html
Steve Jobs: Commencement Address at Stanford University 2005
https://www.americanrhetoric.com/speeches/stevejobsstanfordcommencement.htm
Nora McInerny: 'We don't 'move on' from grief. We move forward with it' TED WOMEN 2018
https://www.neil.blog/full-speech-transcript/we-dont-move-on-from-grief-we-move-forward-with-it-by-nora-mcinerny
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 2p Great 21st Century Speeches 04.03.docx
-
1+2 2p Great 21st Century Speeches 04.03+06.03.docx
-
3+4 2p Great 21st Century Speeches 07.03+11.03.docx
-
3+4 Michelle Obama_s full speech from the 2016 DNC.docx
-
VIGTIGT MODUL! Inden timen skal I sørge for, at I har svaret på spørgsmålene til talen af Jacinda Ardern. Se modulet fra torsdag for at finde spørgsmål og tekst. Jeg vil gerne sikre mig, at I har styr på den, så vi starter timen med at snakke om den.
-
Vigtige lektier: Til i dag skal I have genlæst talen af Michelle Obama, som I kan finde i dokumentet nedenfor (Her finder I også linket til videoen, hvis I gerne vil lytte til den imens). Mens I læser, skal I tænke over det retoriske pentagrams punkt
-
5 Amanda Gorman 'The Hill We Climb'.pdf
-
5 Great 21st Century Speeches HOGYM EN 2hf 13.3.25 - Speech analysis questions.docx
-
5 HOGYM EN 2hf Amanda Gorman Speech ppt.pptx
-
Lars underviser :)
-
6 2p Great 21st Century Speeches 14.03.docx
-
Sørg for at have godt styr på Michelle Obamas tale - vi gennemgår den i starten af timen! Jeg forventer deltagelse fra alle!
-
7 2p Great 21st Century Speeches 25.03.docx
-
7+8 Steve Jobs Commencement Address at Stanford University 2005.docx
-
Steve Job's speech
-
Sørg for at have godt styr på talen af Steve Jobs, som vi vil gennemgå i differentieret undervisning timen. Lav markeringer i teksten, skriv noter til osv.
-
Nora McInerny
-
Upload jeres lydfil under opgaver. Hvis den er for stor, skal I uploade et dokument, hvor I skriver, at I i stedet har sendt den på enten Teams eller på min arbejdsmail NB@hogym.dk.
-
I skal indtale ca. 6 minutters analyse af talen fra i går. Brug analyseskemaet, som vi har brugt tidligere + billedet Amalie tog af rækkefølgen på ens oplæg.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Being Black in the US (EKSAMEN)
I dette forløb har formålet været at få en forståelse af, hvad det vil sige at være sort i USA i dag. Fokus har været på at undersøge sortes stemmer - deres vidneberetninger, deres oplevelser og erfaringer - som de bliver fremstillet i både fiktion og nonfiktion. Fokus har først og fremmest været på nutiden, men med et kort tilbageblik på slaveriet, Jim Crow, the civil rights movement, Obama-æraen og til sidst Black Lives Matter.
Materiale:
Kernestof:
Shanida Carter: 'America Forced Me To Have ‘The Talk’ With My Black Child Before I Was Ready' June 10, 2020
https://www.huffpost.com/entry/the-talk-parents-of-black-kids_n_5ee0039dc5b6716df298adaa?guccounter=1
Ernest Owens: 'At Yale, Starbucks and everywhere else, being black in America really is this hard' May 12, 2018 https://edition.cnn.com/2018/05/10/opinions/while-black-at-yale-and-starbucks-owens-opinion/index.html
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde. Black Voices, Gyldendal, 2016. S. 8-10, 60-63, 96-98, 140-143
TV-series Dear White People s1e5
Supplerende stof:
Video: Black parents explain to their children how to deal with the police https://www.youtube.com/watch?v=coryt8IZ-DE&ab_channel=Cut
Video: 2018 recap https://www.youtube.com/watch?v=c8ktwETEo44&ab_channel=theGrio
Artikel fra Buzzfeed: ’check your privilege’ videos on TikTok https://www.buzzfeed.com/kristatorres/check-your-privilege-tiktok
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59076317458",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59076317458",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59076317458"
}