Holdet 2023 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Esben Nielsen
Hold 2023 En/s (1s En, 2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb - Growing Up
Titel 2 The Cult of Celebrity - Stars, Fans and Wannabes
Titel 3 Modern Love
Titel 4 Who Am I?
Titel 5 Homelessness in the United Kingdom
Titel 6 Aspects of Britain (Eksamensemne)
Titel 7 Going Mental (eksamensemne)
Titel 8 The History of Blacks in America (Eksamensemne)
Titel 9 New Zealand (Eksamensemne)
Titel 10 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb - Growing Up

Introduktion til genrer, analyseværktøjer, basal grammatik, skriftlighed og mundtlighed. Vi bruger primært teksterne fra "Contexts" (Grønvold, Mette m.fl., Gyldendal 2004):

"Indian Camp" (short story), Ernest Hemingway, 1921
"The History Teacher" (poem), Billy Collins, 1999
"The Shining Mountain" (fairy tale), Alison Fell, 1992
"PM's wife crusades against bullies" (article), Kamal Ahmed, 2002
"Just Like That" (short story), Michael Richards, 1987
"Together, we can beat the bullies", Cherie Booth, 2002
"The Perks of Being a Wallflower" (film), Stephen Chboskyc, 2012
"The Waste Land", Alan Paton, 1961
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Cult of Celebrity - Stars, Fans and Wannabes

Igennem forløbets amerikanske og britiske tekster undersøges nutidens nærmest kultiske dyrkelse af berømthed. Elevernes egne erfaringer med dette emne anvendes så vidt muligt som indgang til de forskellige tekster. Vi træner analyseværktøjer til både fiction og non-fiction.

I forløbet arbejder vi med følgende tekster:

"Juliet, Naked" af Nick Hornby (uddrag fra roman)
"Fame" af Andy Warhol (uddrag fra sagprosatekst)
"Tonya Harding" af Sufjan Stevens (sang)
'"Generation Y's Goal? Wealth and Fame" af Sharon Jayson (artikel)
"Now Don't Go Getting Us Wrong" af Ali Smith (uddrag fra roman)
"Lord Byron's life of bling, booze and groupie sex" af Oliver Harvey (artikel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Modern Love

Forløbets tekster:

Matthew Griffin: The First Summer (kapitel fra romanen "Hide", 2016)
Tony Hoagland: In Praise of Their Divorce (2010) (digt)
Ralph Gardner Jr.: Alpha Women, Beta Men (2003) (artikel)
Chad Kultgen: The Average American Male (uddrag fra roman)
Triska Hamid: Islamic Tinder (artikel)
Liz Tucillo: How to Be Single (uddrag fra roman)
"Misery", Rob Reiner, 1990 (film / filmanalyse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Who Am I?

The texts/films in this course deal with becoming who we are. What factors influence personality? The people you'll meet tell us about the events, beliefs, challenges and choices that formed their personalities. They're not famous, they're not geniuses, they're not unique – they are, in many ways, just like you and me. But the stories of how they became them might make you think about what makes you you.

Texts:
Abby Young-Powell: How I found my vocation, 2019
Molly Innes: Now I'm an Oxford student, am I still working class?, 2018
Ashley Westerman: I Found My Birth Mother. It Didn't Rock My Life — And That's OK, 2018
Kevin Shafer: Why Canadian dads are more involved in raising their kids than American fathers, 2021
"The Wrestler", Darren Aronofsky, 2008
"Rocks", Sarah Gavron, 2021
"Billy Elliot", Stephen Daldry, 2000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Homelessness in the United Kingdom

Vi arbejder med emnet gennem værklæsning af romanen "Stone Cold" af Robert Swindell med særligt fokus på "narrative style", "composition", "suspense", "environment" og "characters". Vi deler romanen op i bidder, hvor vi løbende arbejder redegørende og analyserende med de læste kapitler. Til sidst kan vi samle op mere overordnet ift. temaer og afgørende virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Aspects of Britain (Eksamensemne)

Get to know the country:
- Colonialism
- Multiculturalism
- Language (lingua franca)
- Social welfare
- Brexit

Udgangspunkt i "Worlds of English"
Vi har arbejdet med kapitlerne/teksterne:
"Introduction"
"Britain: From island to empire and back"
"The White Man's Burden", Rudyard Kipling, 1899
"Karma", Khushwant Sing, 1950
"The man who fell to earth", Esther Addley and Rory McCarthy, 2001
"Salaam Brick Lane" (excerpt), Tarquin Hall, 2005
"Mr and Mrs Xenophobia", John Agard, 2006
English as a Lingua Franca - vi læser kapitlet fra "Worlds of English" (med gennemgang af "Kachru's Model") og arbejder med forskellige oplæsninger af "Comma Gets a Cure" (historie læst højt af folk fra forskellige steder i verden).
"DHSS", Doris Lessing, 1991
"Brexit is a rejection of globalisation", Larry Elliot,  2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Going Mental (eksamensemne)

I forløbet arbejder vi med fiktionstekster, non-fiction tekster, sangtekster samt afsnit fra tv-serie. Vi søger at indkredse de forskellige holdninger til og opfattelser af, hvad det vil sige at være psykisk syg. Teksterne tager afsæt i England og USA.

Vi læser/ser:

- Sylvia Plath: 'The Bell Jar', 1963 (excerpt from a novel)
- 'The Sopranos', episode 1, season 1 (film analysis)
- 'Mental Health is strongest taboo, says research' af Mary O'Hara from "The Guardian" (non-fiction analysis)
- Arthur Allen: 'Readin', Ritin' and Ritalin', 1997 (non-fiction analysis, discussion)
- Manic Street Preachers: '4st 7lbs', 1994 (song lyrics, metaphors, similes, rhyme, alliteration, puns)
- Mark Haddon: from 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time', 2003 (style, graphic elements, narrator type)
- Wally Lamb: from 'I Know This Much Is True', 1998 (how to ask the most relevant questions)
- David Bowie: 'All the Madmen', 1970 (songs that discuss, the language of songs)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 The History of Blacks in America (Eksamensemne)

I forløbet tegnes et rids af sortes historie i USA. Vi bruger "Black Voices" (Erlich-Møller, Thomsen, 2016, Gyldendal) som grundbog.

"Introduction Slavery", fra "Black Voices" - https://blackvoices.systime.dk/?id=129
"A Law against Teaching the Enslaved to Read and Write. North Carolina, 1831. Law", fra "Black Voices" - https://blackvoices.systime.dk/?id=135
Uddrag af "Twelve Years a Slave" af Solomon Northup, 1853 - https://blackvoices.systime.dk/?id=140
"12 Years A Slave" - filmatisering, 2013
"Introduction Separate But Equal", fra "Black Voices" - https://blackvoices.systime.dk/?id=130
"Strange Fruit" (song lyrics), Billie Holiday, 1939 - https://blackvoices.systime.dk/?id=157
"I Have a Dream", Martin Luther King Jr, 1963 - https://blackvoices.systime.dk/?id=165
"The Hate U Give" - filmatisering, George Tillman Jr., 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 New Zealand (Eksamensemne)

Som anden engelsksproget region arbejder vi med New Zealand. Grundbogen, vi bruger, hedder "New Zealand" (Hogstad, Kirsti, Systime 2016 - i-bog). Fokus er på historie og identitet, og der varieres imellem fiktive og ikke-fiktive tekster. Vi har arbejdet med følgende afsnit:

1 Introduction to New Zealand culture, language and history
1.1 Getting to know New Zealand
1.3 Adelyn Cameron: "A Grandmother remembers"
2.1 Interview: MP Damien O'Connor, "New Zealand – past, present and future"
2.4 Tony Pivac: "Joy Ride"
2.6 Eleanor Ainge Roy, "We have to start talking about it": New Zealand suicide rates hit record high
Film: "Once were warriors", Lee Tamahori, 1994
3.8 Steve Braunias: "About an Egging", 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition og eksamenstræning

Tilladte materialer til eksamen:

Til skriftlig eksamen: Husk at bruge Templaten fra opgavesættet - besvarelsen af alle opgaverne skrives ind i denne.

Alle dokumenter fra modulerne samt klassemappen, herunder adgang til forløbenes tekster via Systime.dk (i-bøger)
Alle (egne) gamle afleveringer med rettelser
Link til vejledning om skriftlig eksamen (genrer og tjekliste):
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=176
Ordbogen.com (HUSK AT DOWNLOADE TIL EGEN COMPUTER!)
Hjemmesiden "MinLæring"
Alle noter fra modulerne

Udover de angivne er det ikke tilladt med adgang til nettet.
----------------
Fra BUVM om hjælpemidler til eksamen:

Tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad,
fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv
skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi,
ordforråd m.m.
- som kan læse tekst op
- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger,
grammatikker og digitale bøger

Ikke-tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder
og længere sammenhængende tekstmængder eller
sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser,
hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som
originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne
fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer