Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Kristine Axelholm Grünberger
|
Hold
|
2023 Ma/k (1k Ma, 2k Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Der er sammenhæng I - Lineære funktioner
Grundforløbet i matematik . del 1
I dette forløb behandles:
De fire repræsentationer og oversættelse imellem disse: tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Egenskaber ved lineære funktioner.
a og b's betydning for grafisk forløb.
Bevis for formlerne til beregning af a og b ud fra to punkter.
Lineær regression og residualplot.
Ligningsløsning (algebraisk og grafisk)
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Introduktion til TInSpire.
Forløbet afsluttes med grundforløbsprøve.
Materiale: Udleveret grundforløbsmateriale I
Omfang: 25 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Grundforløbet i matematik - del 2
I dette forløb behandles:
Deskriptiv statistik og deskriptorer gældende for ugrupperede og grupperede data.
Grafisk præsentation af statistisk materiale.
Introduktion til WordMats statistik-redskab.
Generelt om funktioner: definitions- og værdimængde, monotoniforhold og tangent.
Materiale: Udleveret grundforløbsmateriale II.
Omfang: 15 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Der er sammenhæng II - Eksponentielle funktioner
I dette forløb behandles:
Egenskaber ved eksponentielle funktioner.
a og b's betydning for grafens forløb.
Logaritmeregneregler - ( log(a^x)=x*log(a) )
Bevis for formler til beregning af a og b ud fra to punkter.
Bevis for fordoblings- og halveringskonstant
Eksponentiel regression.
Materiale:
Madsen, Bjarke m.fl. (2023): "plus B1 stx", Systime i-bog, kap. 3 (3.1 -3.4)
Omfang: 12 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Der er sammenhæng III - Potensfunktioner
Efter indledende øvelser i anvendelse af potensregneregler arbejdes med:
Forskrift og graf for potensfunktioner.
Formler til beregning af a og b i forskriften ud fra to punkter på grafen, eksl. bevis.
Potensregression.
Særlig egenskab ved potensvækst.
Materiale:
Madsen, Bjarke m.fl. (2023): "plus B1 stx", Systime i-bog, kap. 4 (4.1-4.2 og 4.4)
Omfang: 7 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
I dette forløb arbejdes der med følgende:
Forskrift, graf og koefficienternes betydning for grafens udseende.
Diskriminantformel, løsningsformel til andengradsligning og formel for toppunktet.
Faktorisering.
Bevis for løsningsformlen samt for toppunktsformlen.
Optimering med andengradspolynomier.
Materiale:
Madsen, Bjarke m.fl. (2023): "plus B1 stx", Systime i-bog, afsnit 5.1-5.4
Hovmann-Hansen, Helle Groth m.fl. (2023): "Matema10k - Matematik for HF og stx B-niveau" afsnit 3.13.2
Omfang: 12 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Indekstal
I dette forløb arbejdes der med følgende:
Indextal
Forbrugerprisindex
Procentvise ændringer
Materiale:
Madsen, Bjarke m.fl. (2023): "plus B1 stx", Systime i-bog, afsnit 2.5
Omfang: ca. 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning
Eleverne arbejder med følgende:
Tællemetoder.
Fakultet, permutationer og kombinationer, inkl. Pascals trekant.
Matematisk sandsynlighedsfelt og symmetrisk sandsynlighedsfelt.
Begreberne: Udfald, udfaldsrum, hændelse og komplementærhændelse.
Sandsynligheden for uafhængige hændelser, herunder additions- og multiplikationsprincipperne.
A priori vs. frekventielle sandsynligheder.
Materiale: Dalby et.al, "plus B2 stx", Systime 2023, kap. 4.1, 4.2 og 4.3 (p.2726-p2739).
Omfang: ca. 18 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Binomialfordelingen 1
Et forløb om binomialfordelingen og binomialtest med følgende indhold:
- Stokastisk variabel
- Binomialeksperiment
- Binomialfordelt stokastisk variabel
- Middelværdi, Varians og spredning
- Antalsparameter n og sandsynlighedsparameter p
- Bestemmelse af punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder
Materiale: Dalby et.al, "plus B2 stx", Systime 2023, kap. 4.4. og 4.5 (ikke 4.5.1 - 4.5.2)
Omfang: ca. 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lån og opsparing
I dette forløb vil eleverne arbejde med :
Lån og opsparing
Annuitet - Opsparing og gæld (Supplerende)
Sammenligning af lån
Oplæg om lånetyper på EAVM
Pensum
Plus A1 STX Afsnit 3.5 samt udleveret ppt om bevis for annuitet samt powerpoint til oplæg ved Malene Damgaard : Faglige lektioner - Lånetyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorer og geometri 1
I dette forløb arbejdes der med følgende:
Grundlæggende om trekanter
Ensvinklede trekanter
Pythagoras læresætning
Vektorbegreber - Egentlige og uegentlige vektorer
Nulvektor, stedvektor, tværvektor.
Regneregler for vektorer.
Vektorers koordinater, basisvektorer
Vektorlængde og afstandsformlen
Polære koordinater
Definition af cosinus, sinus og tangens ud fra enhedscirklen samt polære koordinater - herunder udledning af formlerne.
Materiale:
Madsen, Bjarke m.fl. (2023): "plus B1 stx", Systime i-bog, kap. 6.1-6.5
Omfang: ca. 23 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
I dette forløb arbejder eleverne med repetition og mundtlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer og plangeometri
Dette forløb er en udbygning af vektorforløbet fra 1.g
I dette forløb arbejdes der med følgende:
Skalarprodukt og vinkler
Determinant og areal
Vektorer og geometri
Projektion
Linjens ligning
Linjens parameterfremstilling
Vinkler og skæring mellem linjer
Afstand fra punkt til linie
Cirklens ligning
Cirkeltangent
Kvadratkomplettering
Sinus og Cosinusrelationer
Materiale:
Madsen, Bjarke m.fl. (2023): "plus B1 stx", Systime i-bog, kap. 6.6-6.10
Omfang: ca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorbeviser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Binomialfordeling 2
Dette forløb er en udbygning af binomialfordelingsforløbet fra 1.g
I dette forløb arbejdes der med følgende:
Binomialfordeling (repetition)
Hypotesetest
Konfidensinterval
Binomialtest
Materiale:
Dalby et.al, "plus B2 stx", Systime 2023, kap. 4.5
Omfang: ca. sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentiation
Et forløb om differentiation med følgende indhold:
- Differentialkvotient
- Sekant, Tangent
- Tretrinsreglen
- Monotoni
- Tangent
-Væksthastighed
- Regneregler
- Kontinuitet, Differentiabilitet
- Optimering
- Beviser
Materiale: Dalby et.al, "plus B2 stx", Systime 2023, kap. 3 (ikke 3.7 og 3.8)
Omfang: ca. sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Optimeringsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Beviser i differentiation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Fermats tangentmetode
Kilde: Side 22-26 i Differentialregningens historie af Jens Lund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Trigonometriske funktioner og logaritmefunktioner
Et forløb om logaritmefunktioner og trigonometriske funktioner med følgende indhold:
- Definition af logaritmer
-regneregler for logaritmer
- logaritmiske sammenhænge
- trigonometriske funktioner
- harmonisk svingning
Materiale: Dalby et.al, "plus B2 stx", Systime 2023, kap.1 og 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59107604104",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59107604104",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59107604104"
}