Holdet 2023 Ty/g/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Grønkjær Jensen Bolko
Hold 2023 Ty/g/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kurzgeschichten
Titel 2 Märchen (Eksamen)
Titel 3 Fagligt samspil
Titel 4 Grammatik, deutsche Musik, Kommunikationsübungen
Titel 5 Opfer, Täter, Kriminalität (Eksamen)
Titel 6 Deutschland nach dem Krieg/die Mauer (Eksamen)
Titel 7 Die Familie (Eksamen)
Titel 8 Minderheit im Grenzland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kurzgeschichten

I forbindelse med dette emne vil holdet igennem diverse tekster se nærmere på forskellige menneskeskæbner gennem Kurzgeschichten. Eleverne arbejder individuelt og i grupper. Eleverne laver individuelle præsentationer i forbindelse med emnet, som de præsenterer på klassen.

Angela Homann, Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget, 2005
Milena Moser, "Letzte Pizza", 2004
Keto von Waberer, "Ilse", 1983
Angela Homann,  "Elvira weiss, was sie will", 1998


Tysk kultur og samfund via blandt andet: https://learngerman.dw.com/de/das-deutschlandlabor/c-53074503

Av-materiale: derunder materiale om jul og juletraditioner

AV-materiale benyttet i forbindelse med dette emne

(16%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen (Eksamen)

I forbindelse med dette forløb læser holdet eventyr og lærer om de forskellige eventyrtræk. Holdet arbejder både på klassen og sammen i mindre grupper. Der øves endvidere mundtlig sprogfærdighed, og eleverne laver præsentationer på klassen.


https://online-lernen.levrai.de/deutsch-uebungen/maerchen/maerchen_lernen/01_maerchen_regeln_merksaetze.htm

https://gattungen.systime.dk/?id=156 (Volksmärchen/Kunstmärchen)

Fra: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index:

Brüder Grimm, "Rumpelstilzchen", 1812



Brüder Grimm, "Rotkäppschen", 1812

Brüder Grimm, "Frau Holle", 1812

Brüder Grimm, "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich"

https://atomality.wordpress.com/2009/12/29/das-dummste-marchen-rumpelstilzchen/

Holdet skriver og fremlægger egne eventyr i par ud fra eventyrtræk

Av-materiale i forbindelse med emnet - derunder tegnefilm

(12%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fagligt samspil

Fagligt samspil:

Fag: Tysk og samfundsfag om BRD/DDR

Taksonomi og problemformulering.

Tysk: "Goodbye Lenin"

https://www.history.com/topics/cold-war/berlin-wall

(2%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grammatik, deutsche Musik, Kommunikationsübungen

Afsluttende inden 2. g er der øvelser af forskellig art.

Kommunikationsøvelse ud fra tysk kortfilm, grammatik, kulturelle indslag (derunder musik)

"Sophie Scholl" (Film på Mitcfu.dk)

(5%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opfer, Täter, Kriminalität (Eksamen)

Igennem diverse tekster - fiktion såvel som non-fiktion - ser klassen på offer, gerningsmand og kriminalitet. Der arbejdes målrettet med at opbygge ordforråd, der arbejdes i smågrupper, og der arbejdes på klassen.


Milena Moser, “Sonnenbrand”, 1991

MIlena Moser, "Der Haarschnitt", 1993

Milena Moser, "Der Ausflug"

Manfred Schröder, "Zwei freundliche ältere Herren", ?

https://gattungen.systime.dk/?id=158

https://gattungen.systime.dk/?id=159

https://www.epubli.com/wissen/spannungsaufbau

https://avisendanmark.dk/udland/tysk-domstol-stadfaester-dom-til-kz-sekretaer, "Tysk domstol stadfæster dom til KZ-sekretær", 20. august 2024

Marie Søgaard Thellesen, "Niemals Vergessen, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=121, 2: "Einstieg: Vergangenheitsbewältigung" (Ikke de sidste to afsnit)

Videoklip om Vergangenheitsbewältigung  og stereotyper om Tyskland/tyskere (Kommunikationsøvelser)

Videoklip om "Spannung" - med efterfølgende kommunikationsøvelse

Supplerende: "Singelreisen liegen im Trend", https://learngerman.dw.com/de/singlereisen-liegen-im-trend/l-64273452/lm (lytte-læseøvelse - derefter kommunikationsøvelse med udgangspunkt i teksten)

Supplerede:

Mundtlige oplæg om Tyskland (selvvalgte emner). Eleverne søger på Internettet for at finde kvalificeret information:

Oktoberfest - Victoria/Asta
Weihnachten Frederikke/Emmi
Der zweite Weltkrieg Boldt/Carl-Christian
Natur Malthe Skovsted-Nielsen
VW Sofie  
Adidas Mikkel/ Sofia
Essen und Getränke in Deutschland Kirstine
Handball Emilie/Maja
Die Mauer Lærke/ Emma
Flucht (DDR) Hannah
Deutsche Musik Ida/Malthe Stenkjær
Süßigkeit Josefine
Deutsche Politik Malene
Deutsche Spezialitäten Dissing
Die deutsche Kultur Alma

Studieforberedende:
https://bachelor.au.dk/tysk/

Tysk tørke truer: Mangel på tyskevner fjerner nordjyske arbejdspladser | TV2 Nord

https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/manglende-tyskkompetencer-kan-bremse-eksporten

https://www.berlingske.dk/samfund/det-tyske-sprog-ligger-for-doeden

https://www.djoefbladet.dk/artikler/2018/10/den-store-fors-oe-mte-mulighed.aspx

https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-skuespiller-er-kaempe-stjerne-i-tyskland-men-totalt-ukendt-herhjemme#!/

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/dansk-industri-slaar-alarm-alt-faa-kan-tale-tysk

(19%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deutschland nach dem Krieg/die Mauer (Eksamen)

I forbindelse med dette forløb sætter holdet sig ind i forhold i forbindelse med det delte Tyskland (BRD/mest DDR).  Eleverne læser og behandler teksterne i grupper...og de laver research, som gør det muligt at forstå tidsperioden. De arbejder også individuelt hjemme, og eleverne strukturerer selv deres tidsplan. Underviser vejleder og hjælper i forbindelse med forståelse af perioden og af tekstforståelse. Sidst i forløbet laver grupperne eksamensforberedende fremlæggelser foran underviser og andre elever.


Susanne Fritsche, Schicksalsjahre, L& R uddannelse
"Schicksalsjahr 1949" - "Gründung der BRD" og "Gründung der DDR"
"Schicksalsjahr 1961"

Klaus Kordon, "Mach die Augen zu und spring" (side 100-106)

Marianne Vangstrup, Wahnsinn!, Gyldendal, 1991
Christa Meyer, "Was hast du getan"


https://www.mdr.de/geschichte/ddr/alltag/erziehung-bildung/fdj-freie-deutsche-jugend-massenorganisation-100.html (Første afsnit)

https://www.politische-bildung-brandenburg.de/lexikon/sed
(tre første afsnit)

https://www.dw.com/de/spektakul%C3%A4re-fluchtversuche-aus-der-ddr/g-46205425

https://historiskerejser.dk/murens-fald-og-den-fredelige-revolution-i-ddr/

https://www.theguardian.com/world/2015/nov/01/gunther-schabowski-dies-berlin-wall-east-german-communist (Engelsk)

https://www.dw.com/en/germans-remember-20-years-access-to-stasi-archives/a-15640053  (Engelsk)

https://www.geschichte-abitur.de/deutsche-teilung/wiedervereinigung  

”Jammer-Ossis, Besser-Wessis, Ostalgie” (Ordopslag/find betydning og sammenhæng)

Researchmateriale  (supplerende materiale til de forskellige præsentationer på klassen, valgt af grupperne) - derunder dokumentarklip om DDR/BRD.


AV-materiale om DDR-forhold - derunder  dokumentar, film, ( "Der Tunnel" CFU.dk) - benyttet i forbindelse med emnet.

(19%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Die Familie (Eksamen)

Temaet "Die Familie" omhandler forhold i Tyskland og tysktalende lande. Klassen læser non-fiktionstekster om emnet. Endvidere læses der fiktionstekster, der forholder sig til temaet "Die Familie". Der laves eksamensforberedende præsentationer undervejs.

"Einführung - die moderne Familie"
https://dd.systime.dk/?id=120&L=0#c1062

"Lebenswege", (Anette B. Kristensen), Tyskforlaget, 2015
Karen Köhler, "Der Vater", 2014

Jens Steiner, Bredouille", 2013

Angelika Klüssendorf, "Besuch bei der Mutter"

https://gattungen.systime.dk/?id=142 og
https://gattungen.systime.dk/?id=143

https://www.deutschland.de/de/topic/leben/wie-familien-in-deutschland-leben

https://www.tagesschau.de/inland/frauen-teilzeit-101.html

https://bm.dk/media/22108/kvinder-og-maend-paa-arbejdsmarkedet-2023.pdf (side 2)

https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/statistiken/wirtschaftliche-soziale-situation-bevoelkerung/gleichstellung-frau-mann/erwerbstaetigkeit/teilzeitarbeit.html

https://www.derstandard.at/story/2000132202692/warum-so-viele-frauen-in-oesterreich-teilzeit-arbeiten (To første afsnit)

Rammsteins "Mutter" i to versioner (Lytte)

(18%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Minderheit im Grenzland

Emnet handler om det danske mindretal - derunder om danske skoler -  på den anden side af den tyske grænse. Historien bag die Minderheit im Grenzland er en del af emnet.

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/genforeningen-1920  (To første afsnit)

https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/graenselandets-mindretal/det-danske-mindretal

https://www.duborg-skolen.dk/

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/genforeningen-1920

https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-grenzland-serie-2020/vor-100-jahren-ueberquerte-christian-x-koenigsau

https://graenseforeningen.dk/leksikon/hvide-hest-den

https://www.kongehuset.dk/foto-video/100-aaret-for-genforeningen


https://nordschleswig.dk/  (Afsnittet "Leitbild)


Eleverne laver orienteringsvideoer, hvor de viser deres skole frem, lige som Duborg-eleverne viste deres skole frem.

(9%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer