Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Mette Grønkjær Jensen Bolko
|
Hold
|
2023 Ty/g/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kurzgeschichten
I forbindelse med dette emne vil holdet igennem diverse tekster se nærmere på forskellige menneskeskæbner gennem Kurzgeschichten. Eleverne arbejder individuelt og i grupper. Eleverne laver individuelle præsentationer i forbindelse med emnet, som de præsenterer på klassen.
Angela Homann, Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget, 2005
Milena Moser, "Letzte Pizza", 2004
Keto von Waberer, "Ilse", 1983
Angela Homann, "Elvira weiss, was sie will", 1998
Tysk kultur og samfund via blandt andet: https://learngerman.dw.com/de/das-deutschlandlabor/c-53074503
Av-materiale: derunder materiale om jul og juletraditioner
AV-materiale benyttet i forbindelse med dette emne
(16%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Märchen (Eksamen)
I forbindelse med dette forløb læser holdet eventyr og lærer om de forskellige eventyrtræk. Holdet arbejder både på klassen og sammen i mindre grupper. Der øves endvidere mundtlig sprogfærdighed, og eleverne laver præsentationer på klassen.
https://online-lernen.levrai.de/deutsch-uebungen/maerchen/maerchen_lernen/01_maerchen_regeln_merksaetze.htm
https://gattungen.systime.dk/?id=156 (Volksmärchen/Kunstmärchen)
Fra: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index:
Brüder Grimm, "Rumpelstilzchen", 1812
Brüder Grimm, "Rotkäppschen", 1812
Brüder Grimm, "Frau Holle", 1812
Brüder Grimm, "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich"
https://atomality.wordpress.com/2009/12/29/das-dummste-marchen-rumpelstilzchen/
Holdet skriver og fremlægger egne eventyr i par ud fra eventyrtræk
Av-materiale i forbindelse med emnet - derunder tegnefilm
(12%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grammatik, deutsche Musik, Kommunikationsübungen
Afsluttende inden 2. g er der øvelser af forskellig art.
Kommunikationsøvelse ud fra tysk kortfilm, grammatik, kulturelle indslag (derunder musik)
"Sophie Scholl" (Film på Mitcfu.dk)
(5%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opfer, Täter, Kriminalität (Eksamen)
Igennem diverse tekster - fiktion såvel som non-fiktion - ser klassen på offer, gerningsmand og kriminalitet. Der arbejdes målrettet med at opbygge ordforråd, der arbejdes i smågrupper, og der arbejdes på klassen.
Milena Moser, “Sonnenbrand”, 1991
MIlena Moser, "Der Haarschnitt", 1993
Milena Moser, "Der Ausflug"
Manfred Schröder, "Zwei freundliche ältere Herren", ?
https://gattungen.systime.dk/?id=158
https://gattungen.systime.dk/?id=159
https://www.epubli.com/wissen/spannungsaufbau
https://avisendanmark.dk/udland/tysk-domstol-stadfaester-dom-til-kz-sekretaer, "Tysk domstol stadfæster dom til KZ-sekretær", 20. august 2024
Marie Søgaard Thellesen, "Niemals Vergessen, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=121, 2: "Einstieg: Vergangenheitsbewältigung" (Ikke de sidste to afsnit)
Videoklip om Vergangenheitsbewältigung og stereotyper om Tyskland/tyskere (Kommunikationsøvelser)
Videoklip om "Spannung" - med efterfølgende kommunikationsøvelse
Supplerende: "Singelreisen liegen im Trend", https://learngerman.dw.com/de/singlereisen-liegen-im-trend/l-64273452/lm (lytte-læseøvelse - derefter kommunikationsøvelse med udgangspunkt i teksten)
Supplerede:
Mundtlige oplæg om Tyskland (selvvalgte emner). Eleverne søger på Internettet for at finde kvalificeret information:
Oktoberfest - Victoria/Asta
Weihnachten Frederikke/Emmi
Der zweite Weltkrieg Boldt/Carl-Christian
Natur Malthe Skovsted-Nielsen
VW Sofie
Adidas Mikkel/ Sofia
Essen und Getränke in Deutschland Kirstine
Handball Emilie/Maja
Die Mauer Lærke/ Emma
Flucht (DDR) Hannah
Deutsche Musik Ida/Malthe Stenkjær
Süßigkeit Josefine
Deutsche Politik Malene
Deutsche Spezialitäten Dissing
Die deutsche Kultur Alma
Studieforberedende:
https://bachelor.au.dk/tysk/
Tysk tørke truer: Mangel på tyskevner fjerner nordjyske arbejdspladser | TV2 Nord
https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/manglende-tyskkompetencer-kan-bremse-eksporten
https://www.berlingske.dk/samfund/det-tyske-sprog-ligger-for-doeden
https://www.djoefbladet.dk/artikler/2018/10/den-store-fors-oe-mte-mulighed.aspx
https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-skuespiller-er-kaempe-stjerne-i-tyskland-men-totalt-ukendt-herhjemme#!/
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/dansk-industri-slaar-alarm-alt-faa-kan-tale-tysk
(19%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deutschland nach dem Krieg/die Mauer (Eksamen)
I forbindelse med dette forløb sætter holdet sig ind i forhold i forbindelse med det delte Tyskland (BRD/mest DDR). Eleverne læser og behandler teksterne i grupper...og de laver research, som gør det muligt at forstå tidsperioden. De arbejder også individuelt hjemme, og eleverne strukturerer selv deres tidsplan. Underviser vejleder og hjælper i forbindelse med forståelse af perioden og af tekstforståelse. Sidst i forløbet laver grupperne eksamensforberedende fremlæggelser foran underviser og andre elever.
Susanne Fritsche, Schicksalsjahre, L& R uddannelse
"Schicksalsjahr 1949" - "Gründung der BRD" og "Gründung der DDR"
"Schicksalsjahr 1961"
Klaus Kordon, "Mach die Augen zu und spring" (side 100-106)
Marianne Vangstrup, Wahnsinn!, Gyldendal, 1991
Christa Meyer, "Was hast du getan"
https://www.mdr.de/geschichte/ddr/alltag/erziehung-bildung/fdj-freie-deutsche-jugend-massenorganisation-100.html (Første afsnit)
https://www.politische-bildung-brandenburg.de/lexikon/sed
(tre første afsnit)
https://www.dw.com/de/spektakul%C3%A4re-fluchtversuche-aus-der-ddr/g-46205425
https://historiskerejser.dk/murens-fald-og-den-fredelige-revolution-i-ddr/
https://www.theguardian.com/world/2015/nov/01/gunther-schabowski-dies-berlin-wall-east-german-communist (Engelsk)
https://www.dw.com/en/germans-remember-20-years-access-to-stasi-archives/a-15640053 (Engelsk)
https://www.geschichte-abitur.de/deutsche-teilung/wiedervereinigung
”Jammer-Ossis, Besser-Wessis, Ostalgie” (Ordopslag/find betydning og sammenhæng)
Researchmateriale (supplerende materiale til de forskellige præsentationer på klassen, valgt af grupperne) - derunder dokumentarklip om DDR/BRD.
AV-materiale om DDR-forhold - derunder dokumentar, film, ( "Der Tunnel" CFU.dk) - benyttet i forbindelse med emnet.
(19%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Familie (Eksamen)
Temaet "Die Familie" omhandler forhold i Tyskland og tysktalende lande. Klassen læser non-fiktionstekster om emnet. Endvidere læses der fiktionstekster, der forholder sig til temaet "Die Familie". Der laves eksamensforberedende præsentationer undervejs.
"Einführung - die moderne Familie"
https://dd.systime.dk/?id=120&L=0#c1062
"Lebenswege", (Anette B. Kristensen), Tyskforlaget, 2015
Karen Köhler, "Der Vater", 2014
Jens Steiner, Bredouille", 2013
Angelika Klüssendorf, "Besuch bei der Mutter"
https://gattungen.systime.dk/?id=142 og
https://gattungen.systime.dk/?id=143
https://www.deutschland.de/de/topic/leben/wie-familien-in-deutschland-leben
https://www.tagesschau.de/inland/frauen-teilzeit-101.html
https://bm.dk/media/22108/kvinder-og-maend-paa-arbejdsmarkedet-2023.pdf (side 2)
https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/statistiken/wirtschaftliche-soziale-situation-bevoelkerung/gleichstellung-frau-mann/erwerbstaetigkeit/teilzeitarbeit.html
https://www.derstandard.at/story/2000132202692/warum-so-viele-frauen-in-oesterreich-teilzeit-arbeiten (To første afsnit)
Rammsteins "Mutter" i to versioner (Lytte)
(18%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59206399536",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59206399536",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59206399536"
}