Holdet 2023 Ty/g/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Malene Hougaard
Hold 2023 Ty/g/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - ej prøvegrundlag
Titel 2 Liebe und Freundschaft
Titel 3 In der Familie
Titel 4 Märchen und Sagen
Titel 5 Multikulturelles Deutschland
Titel 6 Reisen
Titel 7 Mord und Totschlag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - ej prøvegrundlag

Det fælles grundforløb på tværs af alle 1g-tyskhold omfatter 10 modulers undervisning og 4 fordybelsestimer til skriftlige opgaver (artikler, kasussystem og verbalbøjning af de svage i de fem hovedtider). Materialet er fælles for alle grundforløbsklasser.

Følgende i-bøger er anvendt:
Mette Hermann: "Wie Geht's? Tysk grammatik"
https://wiegehts.systime.dk/?id=1

Kate Fuchs og Mathilde Sinding: "Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet'
https://aufuns.systime.dk/?id=1

Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt: "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog"
https://dd.systime.dk/?id=1

Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper og øvelser/opgaver inden for emnerne, herunder samtale- og udtaleøvelser, ”Landeskunde”, ”Siezen und Duzen” og ”Das deutsche Schulsystem”

Ordbøger > Ordbogen.com

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Liebe und Freundschaft

KERNESTOF
Bosse: ”Liebe ist leise”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=142

Andreas Bourani: “Auf anderen Wegen”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.systime.dk/?id=144

Heinrich Heine: ”Ein Jüngling liebt ein Mädchen”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=143

Tobias Wieland: ”Der Größte Fehler seines Lebens"
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=148

Ordbøger > Ordbogen.com

AV:
Filmen “Napola - Elite für den Führer” suppleret med øvelser og opgaver

SUPPLERENDE STOF
Forskellige vittighedstegninger som ”Einstieg” til emnet

Forskellige ordbogsøvelser
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=166

Afsnittet ”Nationalisme”
In: Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op!”, første udgivelsesår 2019. Columbus, 2023
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=435

Artiklen ”Nazisternes eliteskole, Napola”
In: https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/nazisternes-eliteskole-napola -

Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige ”lettilgængelige” materialetyper inden for emnet mhp. at komme trygt i gang med det første emne. Der er også særskilt arbejdet med ordbogsopslag.

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetsøgning
- Skriftligt arbejde i relation til emnet

20% af forventet omfang af fagligt stof
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 In der Familie

KERNESTOF
Thomas Plassmann: ”Tschulligung”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=p155

Franz Werfel: “Elternlied”
In: Grethe N. Møller: "Wie man lebt - Menschen untereinander". 1. udgave, 1. oplag. Systime, 2005

Brüder Grimm: ”Hänsel und Gretel”
In: https://www.kurzemaerchen.de/maerchen/fuer-kinder/haensel-und-gretel (forkortet og moderniseret udgave)

Ordbøger > Ordbogen.com

AV:
Filmen ”Das Wunder von Bern” suppleret med øvelser og opgaver

SUPPLERENDE STOF
Forskellige ordsprog om familie som ”Einstieg” til emnet

Lærerproduceret PowerPoint om Tyskland i årene efter 2. Verdenskrig (meget kort fortalt)

Forord til ”Das Wunder von Bern” af Rolf D. Erbst og Erik Wikkelsø Pedersen (i uddrag)
In: https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/wundervorwort.html

AV:
Filmen ”Hänsel und Gretel”, SimsalaGrimm, ARD, 24.12.2015

TV-dokumentaren ”Wir Nachkriegskinder: Zeit des Aufbruchs”, ZDF, 15.03.2016

Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet mhp. at anskueliggøre familietemaet i forskellige kontekster.

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde i relation til emnet

20% af forventet omfang af fagligt stof
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Märchen und Sagen

KERNESTOF
Die Brüder Grimm: ”Der süße Brei”
In: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-6248/166

Die Brüder Grimm: ”Frau Trude”
In: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-7018/46

Die Brüder Grimm: ”Die Wassernixe”
In: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-6248/185

Die Seerosennixe
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=p146

Heinrich Heine “Die Loreley”
In: http://www.lyrikwelt.de/gedichte/heineg4.htm

Ordbøger > Ordbogen.com

SUPPLERENDE STOF
Lærerproduceret oversigt med "Märchenmerkmale"

Lærerproduceret "Märchenroulett", som eleverne har anvendt ifm. deres skriftlige arbejde

Fagligt fokus
Eleverne har analyseret eventyr og sagn ud fra analysemodeller.

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde i relation til emnet

10% af forventet omfang af fagligt stof
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multikulturelles Deutschland

KERNESTOF
Kapitlet "Det multikulturelle Tyskland" (let forkortet)
In: Kirsten Krehan og Andreas Springer: ”TYSKLAND - et land i forandring”. 1. udgave, 1. oplag. Columbus, 2016: s. 32-37

Afsnittet ”Die Türken kommen”
In: Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat - Deutsch-türkisches Leben”. 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2010: s. 7

„Es wird immer etwas Fremdes bleiben“
In: Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat - Deutsch-türkisches Leben”. 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2010: s. 16-18

Ordbøger > Ordbogen.com

AV:
Filmen "Almanya - willkommen in Deutschland" suppleret med øvelser og opgaver

SUPPLERENDE STOF
WissensWerte - Migration
In: https://www.youtube.com/watch?v=UL0zIh8eUdM

”Deutschlandlabor: Folge 10: Migration” (online video og supplerende øvelser)
In: https://learngerman.dw.com/de/integration-1/l-18837000/e-53232739

Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet mhp. dels at kunne redegøre for den historiske baggrund for indvandringen til Tyskland og dels at kunne analysere nutidige problemstillinger forbundet hermed.

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetopgaver
- Elevoplæg som opsamling på emnet
- AI-øvelser som opsamling på emnet

20% af forventet omfang af fagligt stof
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reisen

KERNESTOF
Luxuslärm: ”1000 km bis zum Meer”
In: http://www.songtexte.com/songtext/luxuslarm/1000-km-bis-zum-meer-43caebc7.html

Marc Foster feat. Sido: ”Au Revoir”
In: http://genius.com/Mark-forster-au-revoir-lyrics

Milena Moser: ”Die Putzfraueninsel” (let forkortet)
In: Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen: ”Kurzum - Text und Sprache”. 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2005

Ordbøger > Ordbogen.com

AV:
Filmen “Auf der anderen Seite” suppleret med øvelser og opgaver

SUPPLERENDE STOF
Artiklen ”På himlens kant”
In: https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/pa-himlens-kant

Lærerproduceret PowerPoint om valget i Tyskland (23.02.2025)

AV:
ZDF-udsendelsen ”Zwischen TikTok und Wahlurne - Der Kampf um junge Wähler” (12.02.2025)

Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet med et særligt fokus på mundtlighed. Ligeledes er eleverne blevet introduceret til valget i Tyskland den 23. februar 2025.

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetopgaver
- AI-opgaver
- Skriftligt arbejde i relation til emnet

10% af forventet omfang af fagligt stof
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mord und Totschlag

KERNESTOF
Milena Moser: "Letzte Pizza" (let forkortet)
In: Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen: "Kurzum - Text und Sprache". 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2005

Milena Moser: ”Der Mord im Zug” (let forkortet)
In: Tidligere eksamensopgave (let forkortet). Nach Milena Moser: ”Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord”. 1. Auflage. Blanvalet, 2006

Manuskriptet "Es geschah am hellichten Tag" efter en idé af Friedrich Dürrenmatt ved Lars Bardram og Bent Lantow. 2. oplag, 1982.
Gads Forlag, 1981: Scene 16, 31 og 32 (let forkortet)

Oversigten "Begriffskarte Krimi"
In: Egendal, Helle: ”Gattungen”. https://gattungen.systime.dk/?id=158. 1. i-bogsudgave, 2020. Gyldendal, 2017

Ordbøger > Ordbogen.com

AV:
TV-afsnittet "Tatort: Und immer gewinnt die Nacht" (ARD) suppleret med øvelser og opgaver

Filmen "Es geschah am hellichten Tag” efter en idé af Friedrich Dürrenmatt ved Lars Bardram og Bent Lantow. 2. oplag, 1982. Gads Forlag, 1981: Scene 16, 31-32 (let forkortet) suppleret med øvelser og opgaver

Filmen "Die Flut ist pünktlich" suppleret med øvelser og opgaver

SUPPLERENDE STOF
Afsnittet ”Krimi” (let forkortet)
In: Anders Dahl et al.: ”Levende billeder”. https://levendebilleder.systime.dk/?id=255. Første udgivelsesår 2020. Systime, 2023

Afsnittet „Tysk litteratur i 90’erne” (i uddrag)  
In: Lone Häckert og Lise Hansen: "Literatur um die Jahrtausendwende". 1. udgave, 1. oplag. Gyldendal, 1999

Artiklen ”Kvinder, der hævner sig på mænd”
In: Information, 28.05.2009

Anmeldelsen ”Die Flut ist pünktlich”
In: https://www.tvspielfilm.de/kino/filmarchiv/film/die-flut-ist-puenktlich,5901887,ApplicationMovie.html

AV:
Filmen ”The Pledge”

Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet mhp. at behandle krimigenren i forskellige kontekster. Ligeledes er der arbejdet med repetition af læste emner.  

Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetopgaver
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
- Individuelle elevoplæg i relation til emnet

20% af forventet omfang af fagligt stof
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer