Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Malene Hougaard
|
Hold
|
2023 Ty/g/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - ej prøvegrundlag
Det fælles grundforløb på tværs af alle 1g-tyskhold omfatter 10 modulers undervisning og 4 fordybelsestimer til skriftlige opgaver (artikler, kasussystem og verbalbøjning af de svage i de fem hovedtider). Materialet er fælles for alle grundforløbsklasser.
Følgende i-bøger er anvendt:
Mette Hermann: "Wie Geht's? Tysk grammatik"
https://wiegehts.systime.dk/?id=1
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: "Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet'
https://aufuns.systime.dk/?id=1
Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt: "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog"
https://dd.systime.dk/?id=1
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper og øvelser/opgaver inden for emnerne, herunder samtale- og udtaleøvelser, ”Landeskunde”, ”Siezen und Duzen” og ”Das deutsche Schulsystem”
Ordbøger > Ordbogen.com
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Liebe und Freundschaft
KERNESTOF
Bosse: ”Liebe ist leise”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=142
Andreas Bourani: “Auf anderen Wegen”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.systime.dk/?id=144
Heinrich Heine: ”Ein Jüngling liebt ein Mädchen”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=143
Tobias Wieland: ”Der Größte Fehler seines Lebens"
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=148
Ordbøger > Ordbogen.com
AV:
Filmen “Napola - Elite für den Führer” suppleret med øvelser og opgaver
SUPPLERENDE STOF
Forskellige vittighedstegninger som ”Einstieg” til emnet
Forskellige ordbogsøvelser
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=166
Afsnittet ”Nationalisme”
In: Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: ”Luk samfundet op!”, første udgivelsesår 2019. Columbus, 2023
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=435
Artiklen ”Nazisternes eliteskole, Napola”
In: https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/nazisternes-eliteskole-napola -
Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige ”lettilgængelige” materialetyper inden for emnet mhp. at komme trygt i gang med det første emne. Der er også særskilt arbejdet med ordbogsopslag.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetsøgning
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
20% af forventet omfang af fagligt stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
In der Familie
KERNESTOF
Thomas Plassmann: ”Tschulligung”
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=p155
Franz Werfel: “Elternlied”
In: Grethe N. Møller: "Wie man lebt - Menschen untereinander". 1. udgave, 1. oplag. Systime, 2005
Brüder Grimm: ”Hänsel und Gretel”
In: https://www.kurzemaerchen.de/maerchen/fuer-kinder/haensel-und-gretel (forkortet og moderniseret udgave)
Ordbøger > Ordbogen.com
AV:
Filmen ”Das Wunder von Bern” suppleret med øvelser og opgaver
SUPPLERENDE STOF
Forskellige ordsprog om familie som ”Einstieg” til emnet
Lærerproduceret PowerPoint om Tyskland i årene efter 2. Verdenskrig (meget kort fortalt)
Forord til ”Das Wunder von Bern” af Rolf D. Erbst og Erik Wikkelsø Pedersen (i uddrag)
In: https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/wundervorwort.html
AV:
Filmen ”Hänsel und Gretel”, SimsalaGrimm, ARD, 24.12.2015
TV-dokumentaren ”Wir Nachkriegskinder: Zeit des Aufbruchs”, ZDF, 15.03.2016
Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet mhp. at anskueliggøre familietemaet i forskellige kontekster.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
20% af forventet omfang af fagligt stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen und Sagen
KERNESTOF
Die Brüder Grimm: ”Der süße Brei”
In: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-6248/166
Die Brüder Grimm: ”Frau Trude”
In: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-7018/46
Die Brüder Grimm: ”Die Wassernixe”
In: http://gutenberg.spiegel.de/buch/-6248/185
Die Seerosennixe
In: Mette Hermann: “Los Geht’s! - Tekst og grammatik”, 1. ibogsudgave, 2019. Gyldendal, 2018
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=p146
Heinrich Heine “Die Loreley”
In: http://www.lyrikwelt.de/gedichte/heineg4.htm
Ordbøger > Ordbogen.com
SUPPLERENDE STOF
Lærerproduceret oversigt med "Märchenmerkmale"
Lærerproduceret "Märchenroulett", som eleverne har anvendt ifm. deres skriftlige arbejde
Fagligt fokus
Eleverne har analyseret eventyr og sagn ud fra analysemodeller.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
10% af forventet omfang af fagligt stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Multikulturelles Deutschland
KERNESTOF
Kapitlet "Det multikulturelle Tyskland" (let forkortet)
In: Kirsten Krehan og Andreas Springer: ”TYSKLAND - et land i forandring”. 1. udgave, 1. oplag. Columbus, 2016: s. 32-37
Afsnittet ”Die Türken kommen”
In: Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat - Deutsch-türkisches Leben”. 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2010: s. 7
„Es wird immer etwas Fremdes bleiben“
In: Kirsten Blume og Mette Hermann: ”Hier ist meine Heimat - Deutsch-türkisches Leben”. 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2010: s. 16-18
Ordbøger > Ordbogen.com
AV:
Filmen "Almanya - willkommen in Deutschland" suppleret med øvelser og opgaver
SUPPLERENDE STOF
WissensWerte - Migration
In: https://www.youtube.com/watch?v=UL0zIh8eUdM
”Deutschlandlabor: Folge 10: Migration” (online video og supplerende øvelser)
In: https://learngerman.dw.com/de/integration-1/l-18837000/e-53232739
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet mhp. dels at kunne redegøre for den historiske baggrund for indvandringen til Tyskland og dels at kunne analysere nutidige problemstillinger forbundet hermed.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetopgaver
- Elevoplæg som opsamling på emnet
- AI-øvelser som opsamling på emnet
20% af forventet omfang af fagligt stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reisen
KERNESTOF
Luxuslärm: ”1000 km bis zum Meer”
In: http://www.songtexte.com/songtext/luxuslarm/1000-km-bis-zum-meer-43caebc7.html
Marc Foster feat. Sido: ”Au Revoir”
In: http://genius.com/Mark-forster-au-revoir-lyrics
Milena Moser: ”Die Putzfraueninsel” (let forkortet)
In: Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen: ”Kurzum - Text und Sprache”. 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2005
Ordbøger > Ordbogen.com
AV:
Filmen “Auf der anderen Seite” suppleret med øvelser og opgaver
SUPPLERENDE STOF
Artiklen ”På himlens kant”
In: https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/pa-himlens-kant
Lærerproduceret PowerPoint om valget i Tyskland (23.02.2025)
AV:
ZDF-udsendelsen ”Zwischen TikTok und Wahlurne - Der Kampf um junge Wähler” (12.02.2025)
Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet med et særligt fokus på mundtlighed. Ligeledes er eleverne blevet introduceret til valget i Tyskland den 23. februar 2025.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetopgaver
- AI-opgaver
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
10% af forventet omfang af fagligt stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mord und Totschlag
KERNESTOF
Milena Moser: "Letzte Pizza" (let forkortet)
In: Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen: "Kurzum - Text und Sprache". 1. udgave, 1. oplag. Tyskforlaget, 2005
Milena Moser: ”Der Mord im Zug” (let forkortet)
In: Tidligere eksamensopgave (let forkortet). Nach Milena Moser: ”Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord”. 1. Auflage. Blanvalet, 2006
Manuskriptet "Es geschah am hellichten Tag" efter en idé af Friedrich Dürrenmatt ved Lars Bardram og Bent Lantow. 2. oplag, 1982.
Gads Forlag, 1981: Scene 16, 31 og 32 (let forkortet)
Oversigten "Begriffskarte Krimi"
In: Egendal, Helle: ”Gattungen”. https://gattungen.systime.dk/?id=158. 1. i-bogsudgave, 2020. Gyldendal, 2017
Ordbøger > Ordbogen.com
AV:
TV-afsnittet "Tatort: Und immer gewinnt die Nacht" (ARD) suppleret med øvelser og opgaver
Filmen "Es geschah am hellichten Tag” efter en idé af Friedrich Dürrenmatt ved Lars Bardram og Bent Lantow. 2. oplag, 1982. Gads Forlag, 1981: Scene 16, 31-32 (let forkortet) suppleret med øvelser og opgaver
Filmen "Die Flut ist pünktlich" suppleret med øvelser og opgaver
SUPPLERENDE STOF
Afsnittet ”Krimi” (let forkortet)
In: Anders Dahl et al.: ”Levende billeder”. https://levendebilleder.systime.dk/?id=255. Første udgivelsesår 2020. Systime, 2023
Afsnittet „Tysk litteratur i 90’erne” (i uddrag)
In: Lone Häckert og Lise Hansen: "Literatur um die Jahrtausendwende". 1. udgave, 1. oplag. Gyldendal, 1999
Artiklen ”Kvinder, der hævner sig på mænd”
In: Information, 28.05.2009
Anmeldelsen ”Die Flut ist pünktlich”
In: https://www.tvspielfilm.de/kino/filmarchiv/film/die-flut-ist-puenktlich,5901887,ApplicationMovie.html
AV:
Filmen ”The Pledge”
Fagligt fokus
Eleverne har arbejdet med forskellige materialetyper inden for emnet mhp. at behandle krimigenren i forskellige kontekster. Ligeledes er der arbejdet med repetition af læste emner.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Internetopgaver
- Skriftligt arbejde i relation til emnet
- Individuelle elevoplæg i relation til emnet
20% af forventet omfang af fagligt stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59213604217",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59213604217",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59213604217"
}