Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Karoline Lassen, Mai Pedersen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy Tales
Vi arbejder med emnet "fairy tales", ud fra analyser og fortolkninger af diverse eventyr. (traditionelle eventyr (folktales), literary folktales, omskrivninger af traditionelle eventyr samt fabler.) Vi arbejder ud fra analyse arket "How to analyse fairytales", hvorved eleverne også kommer ind over de forskellige analyse modeller (aktantmodellen, home-out-home-modellen og kontraktmodellen). Derudover har eleverne selv prøvet kræfter med at skrive deres egne fabler og deres eget eventyr.
Gennemgået materiale
Uploadet dokument (uddrag fra "once upon a time")
- introduktion til eventyr generelt
- Lazy Jack
- Tom Tit Tot
- Kate Krackernuts
- Little Red-cap
- Omskrivninger af Little Red-cap (Little Red Riding Hood and the Wolf, The Little Girl and the Wolf, The Werewolf)
- The Selfish Giant
- The Lion in Love
- Too Big for Her Skin
- Hoodwinked (2005) (film)
Omfang: Cirka 41 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dagens time: log på engram/minlæring med dit unilogin (bare søg på google efter engram/minlæring). Når du er logget ind, vil du på din forside kunne se en screening - den skal du lave. Du må IKKE bruge hjælpe midler.
-
læs: s. 6-20. (about Folk Tales, An Overview, Classic English Folk Tales, Lazy Jack) i fairy tale kompendiet der ligger i dokumenter.
-
læs: s. 21-26 (Tom Tit Tot) i fairy tale kompendiet.
-
vi starter timen med at samle op på "Lazy Jack" - så jeres analyser skal være færdige til idag.
-
https://gym-trivsel.dk/elevtrivsel/login
-
Rolle læsning til Kate Crackernuts.docx
-
opsamling på "Tom Tit Tot" - så jeres analyser skal være lavet færdige til idag. (som minimum har I lavet aktant modellen, arbejdet med sproget, message, themes - og gerne mere)
-
læs: "little red-cap" (den ligger til sidst i kompendiet og er det originale rødhætte eventyr), med fokus på karakteristik af personer, message/themes, audience.
-
læs: s. 63-64 "little red riding hood and the wolf" af Roald Dahl.
-
Vi starter timen med at høre jeres rewrites, så de skal være smidt ind i dokumenter - fairy tales - own Roald Dahl tales mappen.
-
læs "The Little Girl and the Wolf" s. 81 + "The Werewolf" s. 83-84.
-
læs: "literary Folktales" s. 88-90
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Human trafficking
Forløbsbeskrivelse
Igennem forløbet har klassen arbejdet med Human Trafficking, primært med fokus på Sex Trafficking. Fokus har desuden været på ordforråd, samtale og analyse af nonfiktion og film.
Kernestof
Christian Duguay: "Human Trafficking" (miniserie) 2005
"Stories behind the rich and powerful named in the Jeffrey Epstein court files", 60 Minutes Australia. https://www.youtube.com/watch?v=Zeylckd2t0Y
Annabel Deas and Hayley Mortimer: "I was trafficked, raped, and left for my abusers to find" (BBC, 2022)
Eloise Barry/London: "Mo Farah’s Child Trafficking Highlights the U.K.’s Troubling Migrant Policies" (TIME, 2022)
Omfang
Cirka 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Contemporary Britain
I forløbet arbejder vi primært med nutidens Storbritannien med særligt fokus på klasse, raceforskelle og immigration. For at skabe en ramme om forløbet indledes det med en overordnet introduktion til Storbritannien, dets historie som kolonimagt, selvforståelse demokrati og monarki. Herefter arbejder forløbet indledningsvist med klasseforskelle med afsæt i filmen, Rocks, der beskriver de udfordringer, der er forbundet med et være en del af nutidens britiske underklasse.
Som indgangsvinkel til arbejdet med immigration, multikulturalisme og raceforskelle læser vi uddrag af Bernadine Evaristos roman Girl, Woman, Other fra 2019 og Dave og Stormzys rapoptrædener til Brit Awards fra 2020 og 2018. Uddraget fra Evaristos roman giver et indblik i britisk multikulturalisme og livet for en nigeriansk immigrant i Storbritannien og rapoptræderne belyser aktuelle og relevante problematikker forbundet med race og klasse i Storbritannien.
I forløbet fokuserer vi på at udvide og styrke elevernes kendskab til fiktion- og non-fiktionsanalysens begrebsapparat.
Fra læreplanen i engelsk B, stx:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien [...]
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof
Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden” (1899)
James Thomson: "Rule Britannia" (1740)
Anonym: God Save the King (1745)
Arthur Christopher Benson: "Land of Hope and Glory" (1902)
Sarah Gravon: Rocks (2016)
Uddrag fra kapitlerne "Bummi" i Bernadine Evaristo: "Girl, Woman, Other" (2019)
Stormzy: "Freestyle' and 'Blinded By Your Grace Pt. 2'", Brit Awards (2018)
Dave: "Black", Brit Awards (2020)
"What does 'Britishness' Mean to You?" (2015): https://www.youtube.com/watch?v=eN9vHOj9yfw
Letters from users Exeter Foodbank (collected from their Facebook page)
Kathleen Kerridge et.al.: I Live in Real Poverty and It’s Not What You Think, The Guardian, (2016) (https://www.theguardian.com/commentisfree/video/2016/feb/24/i-live-in-real-poverty-and-its-not-what-you-think-video?_ga=2.139898291.164028941.1647590768-1467087804.1647590768)
Supplerende stof:
"Welfare and Class" i Jørgen Sevaldsen: Being British, Gyldendal, 2015 s. 46-48.
"Multicultural Britain" i Jørgen Sevaldsen: Being British, Gyldendal, 2015 s. 98-101
"British National Anthems" i Worlds of English pp. 33-34
Lærerproducerede PowerPoints
"What's The Difference Between THE UK, BRITAIN AND ENGLAND?" (https://www.youtube.com/watch?v=Eizhmb_tNSk&t=1s)
"The British Empire" i Lis Ramberg: Timeless Themes, Lindhard og Ringhof (2013) s. 12.
BBC Stories: "Alt History: Black British History We’re Not Taught in Schools - BBC Stories" fra https://www.youtube.com/watch?v=Ut5gtrezN4E
Omfang
ca. 40 sider (inkl. minutter!)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Britain's Patriotic Songs (from Worlds of English).pdf
-
Worksheet - Patriotic songs about Britain.docx
-
Contemporary Britain - British Sense of Self 1.pptx
-
Homework
-
What's The Difference Between THE UK, BRITAIN AND ENGLAND?
-
Afsnit
-
Contemporary Britain - Introduction.pptx
-
Today we'll begin our class by reading your (awesome) short stories that you read last week.
-
Worksheet - Being British & British Sense of Self.docx
-
What does 'Britishness' mean to you?
-
Millennials Speak Out - What Does 'Being British' Mean to Millennials.docx
-
Worksheet - The White Man's Burden.docx
-
Your homework for today is to make sure that you have finished your 3 comprehension questions for the text below. We'll need them for today's class.
-
'The British Empire' i Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013 p. 12.pdf
-
Worksheet - Exeter Foodbank.docx
-
Contemporary Britain - Poverty in Britain l.pptx
-
For this class, please make sure to look through your notes for "The White Man's Burden" AND re-read the poem!
-
Rudyard Kipling - 'The White Man's Burden'.pdf
-
Billede1.jpg
-
Contemporary Britain - Poverty in Britain ll.pptx
-
Homework:
-
I Live in Real Poverty and It's Not What You Think.mp4
-
I Live in Real Poverty and It_s Not What You Think (2016).docx
-
'Multicultural Britain', Being British, Gyldendal, 2015 (pp. 98-101).pdf
-
Presentations - 'Rocks'.docx
-
Rocks (på mitcfu)
-
Toolbox. Tools for analyzing English texts
-
Today we'll start out class by watching the rest of Rocks.
-
We'll spend the first half of the class listening to your presentations. Then we'll read and work with an excerpt from the novel Girl, Woman, Other by Bernadine Evaristo.
-
CFU-login
-
Fællesdokument
-
Skrivemodul d. 17.05.2024.docx
-
Assignment 5 - Analytical essay.docx
-
Your homework for today is to read the excerpt from Girl, Woman, Other that you'll be working with in your last assignment of the year. As you're reading, please pay special attention to:
-
Gruppeoversigt:
-
Make Your Own Wordle
-
Dave - Worksheet.docx
-
Contemporary Britain - Black British l.pptx
-
Stormzy - Worksheet.docx
-
Dave 'Black' (2020).docx
-
Stormzy 'Freestyle' and 'Blinded By Your Grace Pt. 2' (2018).docx
-
Writing exercise:
-
Grammatikøvelser (Dave & Stormzy).docx
-
Minlæring
-
There's no homework today :)
-
Presentation - Find a news story.docx
-
News, sport and opinion from the Guardian"s UK edition | The Guardian
-
Lektierne til i dag er at færdiggøre grammatikopgaverne i det vedhæftede grammatikark. I behøver ikke lave ekstraopgaverne.
-
Morgenmad
-
Quiz
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Great Speeches of History
I dette forløb arbejder vi med med store amerikanske og britiske taler gennem tiden. Vi stifter derfor kort bekendtskab med følgende historiske begivenheder:
• The American Civil War
• The Civil Rights Movement
• World War ll
• 9/11
Formålet med forløbet er at repetere begrebsapparatet tilknyttet non-fiktionsanalyse. Derfor har vi i forløbet fokus på:
- The three speech genres (ceremonial, deliberative, judicial)
- The rhetorical pentagram/pentagon
- The modes of persuasion
- Figurative language
- Stylistic and rhetorical devices.
- Argumentation
- Semantic fields
I forløbet fokuserer vi desuden især på mundtlighed, og derfor har vi i klassen arbejdet en del med opdelt klasserum og fokus på den enkelte elev.
Fra læreplanen i engelsk B, stx
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
Kernestof
Abraham Lincoln: "The Gettysburg Address" (1863)
John F. Kennedy: "Inaugural Address" (1961)
Martin Luther King, Jr.: “I Have a Dream” (1963)
Uddrag fra Winston Churchill’s first speech as prime minister (“Conquer We Must, Conquer We Shall”) (19.05.1940)
Uddrag fra Winston Churchill’s speech in the House of Commons (“We shall fight on the beaches”) (04.06.1940)
Joe Wright: Darkest Hour (2017)
George W. Bush: "Address to the nation after September 11th" (2001)
Supplerende stof
Lærerproducerede hjælpeark og PowerPoints
Følgende afsnit fra The English Handbook af Trine Østergaard:
"The modes of persuasion": https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c279
"The rhetorical pentagram": https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c2311
"What characterises a speech": https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c281
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The American Election
Forløbet beskæftiger sig med det amerikanske valg 2024. I forbindelse med forløbet deltog klassen i en heldagsaktivitet "Sprogdag", der ligeledes også fokuserede på valget.
I forløbet arbejder klassen med:
- den historiske kontekst for det amerikanske demokrati.
- Det amerikanske demokrati holdt op imod det danske med fokus på checks and balances, The Senate, The House of Representatives og Supreme Court.
- at opbygge kendskab til det amerikanske valgsystem herunder valgmandskollegiet og 'the winner takes it all' princippet.
- de to amerikanske partier og deres partiplatforme i 2024.
- at undersøge og analysere valgets resultater.
Fra læreplanen i engelsk, stx B
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof
Kamala Harris' Concession Speech (2024)
Donald Trump's Victory Speech
Supplerende stof:
Sky News: 'The US election - How does it work' https://www.youtube.com/watch?v=9sTK9zOuZwg&t=1s
American Government', Being American (2020) s. 38-47: https://beingamerican.systime.dk/?id=131
Election 2024: https://apnews.com/hub/election-2024
Trump’s Reelection: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) (from 08:00 and until the end): https://www.youtube.com/watch?v=LU2atCWyAos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Canada
I forløbet fokuserer vi på Canadas historie, samfundsforhold og kultur. Forløbet indledes med, at eleverne stifter et overfladisk bekendtskab med koloniseringen af Canada og Canadisk historie. Herefter arbejdes der med canadisk identitet og kultur herunder national identity, , multiculturalism, immigration, indigenous peoples and communities og residential schools.
I forløbet repeteres desuden også fagbegreber relateret til både analyse af fiktion og non-fiktion, fx:
• genrerne short film, short story og commercial.
• det retoriske pentagram
• appelformerne
• digtanalyse (modern poem, traditional poem, rhyme structure, figurative language)
Forløbet tager afsæt i Eva Pors' bog Cross Country Canada, L&R Uddannelse (2014)
Fra læreplanen i engelsk B, stx
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof
Selvvalgte Heritage Minutes fra https://www.historicacanada.ca/heritageminutes
Molson Canadian: "I Am Canadian"
Duke Redbird: "I am a Canadian" (1974)
Justin Trudeau's Resignation Speech (2025)
60 minutes: "The dark legacy of Canada's residential schools, where thousands of children died" (2022): https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI
"Prime Minister’s remarks in the House of Commons on the tragic legacy of residential schools" (2021) (https://pm.gc.ca/en/news/speeches/2021/06/01/prime-ministers-remarks-house-commons-tragic-legacy-residential-schools)
David Koulack: "Taxi Guy"
Rita Joe: "I Lost My Talk" (1988)
Rebecca Thomas: "I'm Finding My Talk" (2019)
Supplerende stof
'A Very Brief History of Canada' i Eva Pors 'Cross Country Canada' (2014) s. 9-24.
Charles Blattberg: Canadian Identity (excerpt) from: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/canadian-identity
Introduction to Canadian Multiculturalism i Eva Pors 'Cross Country Canada' (2014) s. 63-64
Lærerproducerede PowerPoints og hjælpeark
"Guide for poetry analysis" i Trine Østergaard The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=150#c848
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Black Voices
I dette forløb arbejder vi med udgangspunkt i romanen The Hate U Give med racerelationer i samtidens USA. Indledningsvist gives et overblik over sortes vilkår i USA fra slavetiden, segregation og borgerrettighedsbevægelse og op til samtidens Black Lives Matter-demonstrationer.
I forløbet har vi vores primære fokus på fiktionslæsning, idet vi undersøger og analyserer The Hate U Give med særligt fokus på karakterernes indbyrdes forhold og udvikling. Vi repeterer derfor begreber som:
• Setting
• Figurative language
• Characterisation
• Narrator and point of view
Fra læreplanen i engelsk B, stx
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning, udtale, ordforråd og idiomer
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- [...] standardsprog og variation
Kernestof
Angie Thomas: The Hate U Give (2017) (værklæsning)
George Tillman Jr.: The Hate U Give (2018)
Supplerende stof
Dorthe Hjort Jensen: "The Hate U Give: Værklæsning i engelsk", Systime, i-bogsudgave 2020.
Introduktionsafsnit (Slavery, Seperate but Equal, I Am a Man og Post-racist America) fra Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen: "Black Voices", Gyldendal, i-bogsudgave 2020: https://blackvoices.systime.dk/
MTV Impact: "Are Fried Chicken & Watermelon Racist? | Decoded | MTV News" fra https://www.youtube.com/watch?v=1GgwtjqqZEU
Omfang
Cirka 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
English as Lingua Franca
Forløbet beskæftiger sig med det engelsk sprog som lingua franca og indledes med at give et overblik over det engelske sprogs historie og dets sproglige variationer herunder de væsentligste forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk.
I arbejdet med ELF er fokus på følgende:
• Definition af ELF, ESL og engelsk som globalt sprog.
• Arbejde med hvordan ELF ser ud i praksis gennem analyse af ELF-interaktioner.
• ESL og ELF som arbejdssprog.
• Holdninger til ELF
Fra læreplanen til engelsk B, stx
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- udtale, ordforråd og idiomer
Kernestof
Lydoptagelsen "Intercultural break 1, part 2" fra https://routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php
Spencer Hazel: "Why native English speakers fail to be understood in English – and lose out in global business", The Conversation (2016)
Michele Gazzola: English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power? (2023) https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/dec/27/english-world-power-language-linguistic-justice
Supplerende stof
Lærerproduceret PowerPoint om det engelske sprogs historie
"4.5 English as lingua franca" fra Trine Østergaard: The English Handbook, Systime, 2017.
Omfang
Cirka 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Forud for skriftlig eksamen er det en god idé at downloade det materiale, der ligger på Lectio, som I tror, I må vil få brug for til terminsprøven (fx tekster, arbejdsark, FAQ, mm.) I må gerne benytte jer af digitale hjælpemidler, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen fx i-bøger, ordbøger mm. For engelskfaget gælder det desuden, at I ikke må anvende oversættelsesfunktioner i onlineordbøger og følgende hjælpemidler må ikke anvendes hverken online eller ofline: AppWriter, Grammarly, Word Editor, Chrome LiveTekstning, Microsoft 365 Copilot. (jf. Børne- og undervisningsministeriets "Hjælpemiddelsoversigt", 2025). I
Tilladte hjælpemidler
I må tilgå følgende e-bøger, som vi har anvendt i undervisningen (OBS: Skulle øvrige e-bøger og hjemmesider fremgå af undervisningsbeskrivelsen - men være glemt her - må I også bruge dem):
• The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
• ENGRAM på minlaering: https://www.minlaering.dk/
• ordbogen.com https://www.ordbogen.com/da/
• Merriam Webster (ordbog + synonymordbog): https://www.merriam-webster.com/
• Oxford Learner's Dictionary https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
• Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF: https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/
• sproget.dk: https://sproget.dk/
• https://www.thesaurus.com/
• Being American (https://beingamerican.systime.dk/?id=1 )
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59903020334",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59903020334",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59903020334"
}